Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسأله ميگسارى و شراب‌خوارى يكى از آفات ديرين زندگى انسان است و شراب دشمن ديرينه و پر كينه بشر. اسلام زندگی‌ساز كه راه رهائى انسان است و ضامن جسم و جان افراد و ايجاد نظام برتر در روابط اجتماعى، براى پاسدارى از سلامت و سعادت فرد و جامعه بهترين رهنمودها و متقن‌ترين قوانين را ارائه داده است، درباره بلاى بزرگ مشروب‌خوارى هشدارهاى اسلام عامل نيكبختى جاودانه انسان است و راهنماى زندگى زيبا و آرام دنياى وى است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شراب‌خوارى تنها در دين مقدس اسلام ممنوع نشده است بلكه انبياى الهى و اديان آسمانى و انديشمندان تاريخ بشر و دانشوران علوم تجربى همه با اين محصول شيطانى مخالف بوده و نسبت به آن هشدار داده‌اند،«حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا(ع) يَقُولُ‏ مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِيّاً إِلَّا بِتَحْرِيمِ‏ الْخَمْرِ وَ أَنْ يُقِرَّ لَهُ بِأَنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ وَ أَنْ يَكُونَ فِي تُرَاثِهِ الْكُنْدُرُ قَالَ وَ سَمِعْتُهُ ع يَقُولُ لَا تَدْخُلُوا بِاللَّيْلِ بَيْتاً مُظْلِماً إِلَّا مَعَ السِّرَاجِ؛ امام رضا(ع) فرمود: خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نكرد مگر با حرام كردن شراب، و اينكه اقرار داشت كه خدا آنچه را بخواهد انجام مى‌دهد.»[1]

شراب دشمن بی‌رحم عقل انسان است و كدام عاقل است كه با دست خويش عقل و انديشه خود را قربانى كند؟ و چه زيانى بيشتر و خطرناک‌تر از قربانى كردن عقل در آستان شيطان، عقل بزرگ‌ترين امتياز انسان و گران‌بهاترين نيروى جهان است. وقتى اين نيروى ارزشمند و معيار ارزيابى انسان از وى سلب گردد انسان، هويت انسانى خود را از دست مى‌دهد و از حيوانات پست‌تر مى‌گردد و به راستى مسخ مى‌شود، زيرا حيوانات با كمک غريزه و شعور فطرى از بسيارى از كارهاى زشت و زيان‌بخش خوددارى مى‌كنند، اما بسيارى از ميگساران نه تنها به تندرستى و عواطف و اخلاق انسانى خود ضربه مى‌زنند، بلكه در حال مستى زندگى ديگران و روابط صميمانه اجتماعى را با خطر مواجه مى‌سازند.[2]

مطابق فتوای همه فقهای شیعه، یکی از نجاسات، شراب است[3] و خوردن چیز نجس حرام است[4] کم باشد یا زیاد تفاوتی ندارد. در تفسیر عیاشى از ابى‌الصباح از امام صادق(ع) نقل شده است: …خداى تعالى خمر را حرام کرده چه کم باشد و چه زیاد، کما این که مردار و خون و گوشت خوک کم و زیادش را حرام نموده است.[5] و نهى از شرب خمر به واسطه تطهیر بدن از نجاست ظاهر و باطن است.[6]

شراب، نور انسانیت را می‌برد

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ عَنْ عَمِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي الْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَالِمٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ قَالَ حَرَّمَ‏ اللَّهُ‏ الْخَمْرَ لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا لِأَنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ تُورِثُهُ الِارْتِعَاشَ وَ تَذْهَبُ بِنُورِهِ وَ تَهْدِمُ مُرُوَّتَهُ وَ تَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ يَجْتَرِئَ عَلَى ارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ وَ سَفْكِ الدِّمَاءِ وَ رُكُوبِ الزِّنَا وَ لَا يُؤْمَنُ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ لَا يَعْقِلُ ذَلِكَ وَ لَا يَزِيدُ شَارِبَهَا إِلَّا كُلَّ شَرٍّ[7]؛ مفضلّ مى‌گويد: به امام صادق(ع) گفتم: چرا شراب حرام شده است؟ امام صادق(ع) فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهى آن حرام كرده است زيرا شراب‌خوار موجب لغزش مى‌شود و نور انسانيت انسان را مى‌برد، و جوانمردى او را ويران مى‌كند، و انسان را به مرتكب شدن گناهان و خونريزى و زنا وادار مى‌كند و هنگامى كه انسان مست شد در امان نيست كه نا آگانه به محارم خود تجاوز كند، و جز بدبختى چيزى گير صاحبش نمى‌آيد.

با شرابخوار دوستی نکنید

قَالَ(ص)‏ مُجَاوَرَةُ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى خَيْرٌ مِنْ مُجَاوَرَةِ شَارِبِ‏ الْخَمْرِ وَ لَا تُصَادِقُوا شَارِبَ الْخَمْرِ فَإِنَّ مُصَادَقَتَهُ نَدَامَةٌ[8]؛ پيامبر اكرم(ص) فرمود: همـسايگى با يهـود و نصـارى از همسـايگى با شـراب‌خوار بـهتر اسـت و بـا شراب‌خوار دوستى نـكنيد كه دوستى با او پشيمانى در پى دارد.

علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ فِي تَفْسِيرِهِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ‏ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ شَارِبُ‏ الْخَمْرِ لَا تُصَدِّقُوهُ‏ إِذَا حَدَّثَ وَ لَا تُزَوِّجُوهُ إِذَا خَطَبَ وَ لَا تَعُودُوهُ إِذَا مَرِضَ وَ لَا تَحْضُرُوهُ إِذَا مَاتَ وَ لَا تَأْتَمِنُوهُ عَلَى أَمَانَةٍ فَمَنِ ائْتَمَنَهُ عَلَى أَمَانَةٍ فَاسْتَهْلَكَهَا فَلَيْسَ لَهُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُخْلِفَ عَلَيْهِ وَ لَا أَنْ يَأْجُرَهُ عَلَيْهَا لِأَنَّ اللَّهَ يَقُولُ‏ وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ ‏[9] وَ أَيُّ سَفِيهٍ أَسْفَهُ مِنْ شَارِبِ الْخَمْرِ[10]؛ رسول خدا(ص) فرمود: هنگامى كه شراب‌خوار سخن گفت او را تصديق نكنيد و وقتى خواستگارى كرد به او زن ندهيد و هنگامى كه مريض شد از او عيادت نكنيد و هنگامى كه مرد او را دفن نكنيد و او را بر امانتى امين قرار ندهيد، پس كسى كه او را امين حساب كرد بر امانتى و او از بين برد بر خداوند نيست كه آن امانت را حفظ كند و او را نبايد براى كارى اجيرى كرد، زيرا خداوند در قرآن مى‌فرمايد: اموال خود را به دست سفيهان ندهيد و چه كسى سفيه‌تر از شرابخواراست؟» روایاتی که نقل گردید و ده‌ها روایت دیگر و البته سه آیه در قرآن کریم همگی بر حرمت شراب و نجاست و پلیدی آن تاکید دارند. بحث ما در اینجا این است که بر اساس بعضی از روایات شراب‌خوار نیز یکی از کسانی است که به شفاعت نخواهد رسید، به عبارت دیگر نوشیدن شراب یکی از موانع شفاعت به شمار می‌رود.

شرابخوار؛ محروم از شفاعت رسول‌الله(ص)

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ الْحَسَنِ الْعَطَّارِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَا يَنَالُ شَفَاعَتِي مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ وَ لَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ لَا وَ اللَّهِ لَا يَنَالُ شَفَاعَتِي مَنْ‏ شَرِبَ‏ الْمُسْكِرَ وَ لَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ لَا وَ اللَّه‏[11]؛ رسول خدا(ص) فرمود: شفاعت من به كسى كه مست‌كننده (شراب) مى‌نوشد نمى‌رسد، به خدا سوگند او بر من در حوض كوثر وارد نمی‌شود.

با توجه به روایت شریف نبوی یکی از موانع شفاعت شرب خمر است. آثار سوء و منفی شرب خمر در جوامع بسیار زیاد است، مضرات اخلاقی شرب خمر مانند بد اخلاقی، بد زبانی‌، انواع و اقسام جنایات و خون‌ریزی‌ها‌، افشاء اسرار‌، هتک حرمت‌ها‌، پشت پا زدن به همه‌ی قوانین و نوامیسی که پایه‌ی سعادت و مایه‌ی خوشبختی زندگی است و بخصوص بی‌عفتی نسبت به اعراض و نفوس و اموال روشن است که شخص مست فاقد نیروی خرد و قوه‌ی تمیز است و از این‌رو مانع و زاجری از هیچ‌کار زشت و ناهنجاری ندارد و از این جنایاتی که جهان را پر کرده و زندگی را در کام بشر تلخ نموده است کمتر جنایتی است که این مایه پلید به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم در آن تاثیر نداشته باشد.[12]

ارتکاب زنا

الزّنا: مقاربت نامشروع و بدون عقد شرعی را گویند.[13] ارتکاب عمل زنا از نظر قرآن گناه بزرگى است که خداوند در‌بارۀ آن میفرماید: «نزدیک زنا نشوید چرا که عمل بسیار زشتى است و راه و روش بدى است»[14] در این بیان کوتاه به سه نکته اشاره شده است:

الف) مى ‏گوید به این عمل شرم ‏آور نزدیک نشوید، این تعبیر علاوه بر تأکیدى که در عمق آن نسبت به خود این عمل نهفته شده، اشاره لطیفى به این است که آلودگى به زنا غالباً مقدماتى دارد که انسان را تدریجاً به آن نزدیک مى‏ کند، نگاه‌های حرام و چشم‌چرانى، برهنگى و بى‌حجابى، مطالعه کتاب‌ها و «نشریات فاسد»، دیدن «فیلم‌هاى آلوده»، ارتباط با «کانون‌هاى فساد»، خلوت با نامحرم (یعنى بودن مرد و زن نامحرم در یک مکان خالى و تنها) و بالاخره ترک ازدواج براى جوانان، و سخت‌گیری‌هاى بى‌دلیل طرفین در این زمینه، هر یک مقدمه‏ اى براى این کار محسوب مى ‏شود و می‌تواند از عوامل «قرب به زنا» باشد که با یک جملۀ کوتاه در آیۀ فوق همۀ آنها نهى شده است و در روایات اسلامى نیز هر کدام جداگانه مورد نهى قرار گرفته است.

ب) تعبیر«إِنَّهُ کانَ فاحِشَهً» که مشتمل بر سه تأکید است (انّ و استفاده از فعل ماضى و تعبیر به فاحشه) عظمت این گناه آشکار را آشکارتر مى‏ کند.

ج) جمله «ساءَ سَبِیلًا» (راه زنا بد راهى است) بیان‌گر این واقعیت است که این عمل راهى به مفاسد دیگر در جامعه مى‏ گشاید.[15] قرآن کریم در توصیف عباد الرحمن (بندگان راستین خدا) یکی از اوصاف آنان را عدم ارتکاب زنا دانسته و فرموده است: «… و (آنان) زنا نمى ‏کنند و هر کس چنین کند، مجازات سختى خواهد دید! عذاب او در قیامت مضاعف مى‏ گردد، و همیشه با خوارى در آن خواهد ماند! مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى‏ کند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است و کسى که توبه کند و عمل صالح انجام دهد، به سوى خدا بازگشت مى‏ کند.[16]

در روایات نیز درباره این عمل قبیح مطالبی بیان گردیده است:

عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ فِي وَصِيَّتِهِ لَهُ‏ يَا عَلِيُّ فِي‏ الزِّنَا سِتُ‏ خِصَالٍ‏ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِي الدُّنْيَا وَ ثَلَاثٌ فِي الْآخِرَةِ فَأَمَّا الَّتِي فِي الدُّنْيَا فَيَذْهَبُ بِالْبَهَاءِ وَ يُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ يَقْطَعُ الرِّزْقَ وَ أَمَّا الَّتِي فِي الْآخِرَةِ فَسُوءُ الْحِسَابِ وَ سَخَطُ الرَّحْمَنِ وَ الْخُلُودُ فِي النَّارِ.[17]؛ زِنا، شش پیامد دارد: سه در دنیا و سه در آخرت. سه پیامد دنیایى‌اش این است که: آبرو را مى‌بَرد، مرگ را شتاب مى‌بخشد و روزى را مى‌بُرد و سه پیامد آخرتى‌اش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش است. إذا ظهر الزّنا و الرّبا في قرية فقد أحلّوا بانفسهم عذاب اللَّه.[18]؛ وقتى زنا‌كارى و ربا‌خوارى در دهكده‏اى آشكار شود مردم آن عذاب خدا را به خود خريده‏اند. حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ الْعَلَاءِ عَنْ مُجَاهِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الذُّنُوبُ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ الْبَغْيُ‏ وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُورِثُ النَّدَمَ الْقَتْلُ وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ‏ الظُّلْمُ وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَهْتِكُ الْعِصَمَ وَ هِيَ السُّتُورُ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ الَّتِي تَحْبِسُ‏ الرِّزْقَ‏ الزِّنَا وَ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَ الَّتِي تَرُدُّ الدُّعَاءَ وَ تُظْلِمُ الْهَوَاءَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ.[19]؛ گناهی که نعمت‌ها را تغییر مى‌دهد، تجاوز به حقوق دیگران است. گناهى که پشیمانى مى‌آورد، قتل است. گناهى که گرفتارى ایجاد مى‌کند، ظلم است. گناهى که آبرو مى‌بَرد، شراب‌خوارى است. گناهى که جلوى روزى را مى‌گیرد، زناست. گناهى که مرگ را شتاب مى‌بخشد، قطع رابطه با خویشان است. گناهى که مانع استجابت دعا مى‌شود و زندگى را تیره و تار مى‌کند، نافرمانى از پدر و مادر است.

اینها مطالبی بود درباره این عمل شنیع و قبیح و اما اینک می‌پردازیم به اینکه زنا به عنوان یکی از موانع شفاعت مطرح گردیده است:

قال الصادق علیه السلام "فو الله ما ينال شفاعتنا إذا ركب هذا (ای الزنا) حتى‏ يصيبه‏ ألم‏ العذاب‏ و يرى هول جهنم".[20]؛ امام ششم(ع) در ضمن یک روایتی می‌فرماید‌: به خدا سوگند شفاعت ما به کسی که مرتکب چنین عملی (زنا) شود، نمی‌رسد تا آنکه درد و رنج بچشد و وحشت جهنم را ببیند.

با توجه به این روایت، «زنا» یکی از موانع شفاعت می‌باشد، عمل شنیع زنا یک راه طبیعی و خالی از خطر برای اطفاء شهوت نیست‌. جامعه‌ای که شهوت خود را از طریق زنا اشباع می‌کند در یک جاده‌ی ناهموار و خطرناکی افتاده که عاقبت آن دوری از مقصد و افتادن در پرتگاه‌های هولناک است‌. نیروی خدادادی شهوت برای ابقاء نسل انسانی است و ایجاد یک سلسله هیجانات روحی و عاطفی در مرد و زن است که این هیجانات ضامن تشکیل کانون خانواده و اطفاء شهوت از یک طریق محدود و قانونی است اما ارتکاب زنا نه تنها اجتماع را به مقصد ابقاء نسل نزدیک نمی‌کند بلکه اجتماع را در هزاران دره‌ی مخوف پرت می‌کند.

پس مشخص گردید یکی از موانع شفاعت ارتکاب به اعمال منافی عفت است‌. مومن و معتقد به شفاعت برای دستیابی به شفاعت شافعان در روز قیامت خود را ملزم می‌کند که به این اعمال مبتلا نشود‌. عدم ارتکاب به این عمل‌، خود بخود سبب ارتقاء اخلاقی جامعه و حفظ عفت عمومی آن می‌شود، نتیجه‌ی این استنکاف ارتقاء فرهنگ جامعه در سایه‌ی عمل به یکی از تعالیم و دستورات شرع مقدس است.

ادامه دارد...

«احمد گلستانی عراقی»

پی‌نوشت‌ها:

[1] . صدوق‌، محمد بن علی بن بابویه‌، عيون أخبار الرضا عليه السلام‌، ج‏2 ص 2.

[2] . چهل حدیث شراب‌، محمد شریفی‌، سایت کتابخانه احادیث شیعه‌. www.hadithlib.ir

[3] . توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏ 1، ص 80 ، م 111، شراب و هر چیزى که انسان را مست مى‏کند، چنانچه به خودى خود روان باشد، نجس است.

[4] .همان‌، ج ‏1، ص 94، م 141، خوردن و آشامیدن چیز نجس، حرام است.

[5] . طباطبائی‌، محمد حسین‌، تفسیر المیزان، ج ‏6، ص 201 قابل توجه است که بیان این حدیث نه به خاطر تعبد به حدیث و روایت است، بلکه به خاطر تعلیلی است که در ذیل آن بیان شده است.

[6] . طبرسی، احتجاج، ج ‏2، ص 32.

[7] . صدوق‌، محمد بن علی بن بابویه‌‌‌، علل الشرائع‌، ج‏2 ، باب علة تحريم الخمر، ص 475.

[8] . شعیری‌، محمد بن محمد‌، جامع الأخبار(للشعيري)، ص 153‌، الفصل الثالث عشر و المائة في الخمر.

[9]. سوره نساء‌، آیه 4 و 5.

[10] . حر عاملی‌، محمد بن حسن‌، وسائل الشيعة‌، ج ‏25‌، ص312.

[11] . کلینی‌، محمد بن یعقوب‌، الكافي‌، ج‏6 ، ص400.

[12] . شراب از دیدگاه قرآن و سیر تدریجی قرآن در خصوص تحریم شراب‌، نویسنده: محمد مهدی مقدم - شنبه ٢٥ تیر‌،۱۳٩٠‌، سایت تعمق.

[13] . راغب اصفهانی‌، حسین بن محمد‌، مفردات فی غریب القرآن‌، ص 286.

[14] . سوره اسراء‌، آیه 32.

[15] . مکارم شیرازى، ناصر و دیگران‌، تفسیر نمونه، ج‏۱۲، ص ۱۰۳.

[16] .سوره فرقان‌، آیه 68 – 71.

[17] . صدوق‌، محمد بن علی بن بابویه‌، الخصال‌، ج‏1‌، ص 320.

[18] . نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)‌، ابوالقاسم پاینده‌، ص196.

[19] . صدوق‌، محمد بن علی بن بابویه‌، معاني الأخبار، ص 270.

[20] . فیض کاشانی‌، محمد محسن بن شاه مرتضی‌، الوافي‌، ج‏22، ص 599.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنای مرکزی شرب خمر زنا تجاوز به عنف شرابخواری مشروبات الکلی استان مرکزی اسلام ادیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۴۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرتیپ پاسدار حسن حسن‌زاده صبح امروز پنجشنبه در اجتماع بزرگ رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در صبحگاه پادگان دوکوهه اندیمشک بیان کرد: همانطور که مسیر کربلا به برکت خون شهدا باز شده است، راه قدس به دست رزمندگان اسلام باز خواهد شد.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران با اعلام اینکه پیروزی جبهه مقاومت و مردم فلسطین و شکست رژیم صهیونیستی را به زودی جشن خواهیم گرفت، افزود: مقدمه پیروزی نهایی فلسطین با عملیات طوفان الاقصی به دست رزمندگان و مجاهدان فلسطینی و پاسخ کوبنده سپاه مقتدر اسلام فراهم شده است.

سردار حسن زاده اظهار کرد: رژیم جنایتکار و کودک کش صهیونیستی پاسخ کوبنده از پاسداران انقلاب دریافت کرد و طعم ضربه مهلک رزمندگان اسلام را چشید.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران تاکید کرد: فرمانده مقتدر و شجاع کل قوا پیش از این به سران جنایتکار صهیونیستی اخطار داده بود که اگر غلطی از آنها سر بزند تل آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود.

وی افزود: جنایتکاران کودک کش صهیونیستی طعم ضربات مقتدرانه جمهوری اسلامی و دلاورمردان سپاه اسلام را در پاسخ به جنایت حمله به کنسولگری ایران در سوریه چشیدند.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران گفت: دشمن صهیونیستی و حامیان آن تصور می‌کردند با ایجاد لایه‌های متراکم دفاعی و پدافند هوایی می‌توانند جلوی موشک‌های جمهوری اسلامی گیرند ولی گنبد آهنین توان ایستادگی در مقابل اراده و توان رزمندگان اسلام نداشت.

وی با بیان اینکه رزمندگان اسلام و پیشکسوتان دفاع مقدس همچنان آرمان آزادی قدس و نابودی تمام عیار رژیم صهیونیستی را در سر دارند، تاکید کرد: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.

سردار حسن زاده با اشاره به ارتباط دوکوهه و بیت‌المقدس گفت: فرمانده شجاع جاوید نشان حاج احمد متوسلیان به عنوان نخستین شهید راه قدس یکی از مؤلفه‌های ارتباط میان این ۲ مکان مقدس است.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران اظهار کرد: طراحان عملیات الی بیت‌المقدس در دوران دفاع مقدس از همان ایام علاوه بر آزادی خرمشهر به فکر آزادی بیت‌المقدس بود.

وی افزود: عملیات «الی بیت‌المقدس» مراحل مختلف و متنوعی دارد که مراحل آن محدود به دوران دفاع مقدس نبود و حضور در عراق و سوریه و آزادسازی بصره، بوکمال و حلب استمرار این عملیات بود.

سردار حسن زاده تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که روز به روز به آخرین مرحله عملیات «الی بیت‌المقدس» نزدیک می‌شویم که همان آزادسازی بیت‌المقدس و شکست تمام عیار رژیم صهیونیستی، پیروزی عزتمندانه مردم مظلوم فلسطین و غزه است.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران با بیان اینکه دوکوهه درگاه ورود به عرش الهی است، گفت: نسل دیروز، امروز و فردای مقاومت در این اجتماع بزرگ گرد آمده‌اند تا نشان دهند همچنان پای این انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه پادگان دوکوهه آسمانی درخشان از ایثارگری و معنویت است، افزود: این پادگان یادگار حاج احمد متوسلیان آن فرمانده ماندگار دوران دفاع مقدس و لشکر حضرت محمد رسول الله (ص) است.

به گزارش مهر، پادگان دوکوهه در فاصله چهار کیلومتری شهر اندیمشک در استان خوزستان محل معراج رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود.

این پادگان در تمام سال به ویژه ایام نوروز میزبان کاروان‌های راهیان نور است.

پادگان دوکوهه نماد دلاوری و رشادت سردارانی چون احمد متوسلیان، ابراهیم همت، حسین خرازی، احمد کاظمی و هزاران رزمنده در دوران دفاع مقدس است.

کد خبر 6081834

دیگر خبرها

  • آتالانتا و لطف داور: کارت زردی که قرمز بود!
  • رهبرانصارالله: دفاع از ملت فلسطین مسئولیت بزرگ امت اسلام است
  • شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است
  • گل محمد قربانی مانع از شکست «اورنبورگ» نشد
  • تست شخصیت شناسی: با انتخاب یک سگ ببینید که چه زخم عاطفی مانع شادی شما می‌شود
  • هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به او کمک می‌کنیم
  • هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به آنها کمک می‌کنیم
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • تخریب بقیع زخم کهنه تاریخ اسلام است
  • عابدزاده: آقایان نمی‌دانند من با پرسپولیس چند جام دارم؟ / باید به همه بگویم قهرمان آسیا شده‌ام؟ / واقعا دلم شکست!