Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@13:41:39 GMT

پایان چهار روز آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۵۱۸۴

پایان چهار روز آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ آتش بر جان جنگل های ارسباران از چهار روز قبل افتاد، اما تلاش مدیریت محلی برای اطفای حریق در یک نقطه و سربرآوردن آتش در نقطه ای دیگر، مدیریت بحران آذربایجان شرقی را ناگزیر از رسانه ای کردن موضوع از روز پنجشنبه کرد، زیرا آتش دیگر بعد وسیع تری یافته بود و شواهد نشان می داد که جمع و جور کردن آن با تکیه بر امکانات محلی میسر نیست، به ویژه اینکه منطقه کوهستانی، صعب العبور و بادخیز بود و تلاش برای خاموشی کامل آتش با توسل به شیوه ها و تجهیزات سنتی پاسخگو نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آتش سوزی در جنگل های ارسباران هر چند موضوع تازه ای نبود و به گفته حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵ مورد حریق بر جان سبز این جنگل ها افتاده بود، اما داستان این بار متفاوت تر از ۲۴ دفعه قبل بود و زبانه شعله های حریق بر شیب های تند دره ها و یال های کوهستان های ارسباران از عمق اتفاق و ضرورت اتخاذ تدبیری در سطح ملی حکایت می کرد.  

با این رویکرد بود که مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی به عنوان مرکز ثقل و هماهنگی سازمان های عضو ستاد بحران استان از قبیل آتش نشانی، هلال احمر، نیروهای نظامی و انتظامی، با درک شدت آتش سوزی، از سازمان های مرکزی مسوول در این حوزه از قبیل سازمان مدیریت بحران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مراتع و جنگل ها درخواست کمک و اعلام کرد که چیره شدن بر آتش تنها با اعزام بالگردهای رزمی جهت پشتیبانی هوایی و نیز بالگردهای آب پاش برای اطفای عمقی آتش میسر است.  

هر چند از همان ابتدای وقوع آتش سوزی در جنگل های ارسباران در محدوده سه روستای «خانقاه»، «مرداناقوم» و «کلوانق» شهرستان خداآفرین، مدیریت بحران محلی و در وهله بعد، مدیریت بحران استان با سرعت وارد عمل شده و برای اطفای حریق کوشیدند، اما خبر اعلام مهار آتش در هر بار، با بازگشت آتش به عنوان نتیجه مرتفع و بادخیز بودن منطقه خنثی شد.  

نمایی از بخش سوخته جنگل های ارسباران

نخستین بار ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه بود که محمدرضا هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، اعلام کرد که خوشبختانه حریق در هر سه کانون آن در روستاهای فوق الذکر مهار شده و نیروهای انسانی حاضر در محل مشغول لکه گیری هستند؛ اما هنربر ساعت ۱۶ همان روز از شعله ور شدن دوباره آتش زیر خاکستر خبر داد و آتش این بار با قدرت بیشتر خود را به سمت بلندی های سبز ارسباران بالا کشید.  

تشدید آتش سوزی در ارسباران و بازنمایی گسترده رسانه ای آن توسط رسانه های محلی و شبکه های اجتماعی آذربایجان شرقی، مسوولان محلی اعم از استاندار و امام جمعه تبریز را نیز به پیگیری بیشتر از سازمان های مرکزی ناگزیر کرد، به گونه ای که محمدرضا پورمحمدی و حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم با ستاد کل نیروهای مسلح و وزرای دفاع مکاتبه و مکالمه تلفنی کرده و خواستار اقدام عاجل در اعزام بالگردهای پشتیبانی و آب پاش به منطقه برای تسریع در اطفای حریق کردند.  

هر چند پیش از آن مدیریت بحران آذربایجان شرقی به فرماندهی استاندار از تمام امکانات نرم افزاری(نیروی انسانی) و سخت افزاری (اعزام و ارسال خودرو و کپسول های آتش نشانی) برای اطفای حریق بهره گرفته بود، اما شواهد حاکی از این بود که جابجایی نیروهای انسانی حاضر در محل و تجهیزات آنها، نیازمند حضور بالگردهای هوانیروز و لکه گیری نیز نیازمند استفاده از بالگرد آب پاش است.  

با این رویکرد بود که امیر علی حاجیلو، فرمانده قرارگاه ارتش در منطقه شمال غرب، روز گذشته از اعزام ۲ فروند بالگرد این نیرو در تبریز به منطقه برای انجام اقدامات پشتیبانی خبر داد و به دنبال آن بالگرد آب پاش جمعیت هلال احمر کشور نیز بعد از ظهر وارد منطقه شد تا با هم افزایی نیروی انسانی و تجهیزات موجود، نقطه پایانی بر آتش سوزی در غنی ترین لکه جنگلی ایران گذاشته شود.  

بالگرد آب پاش در روز چهارم به منطقه اعزام شد

البته ناگفته نماند که در این حادثه که گفته می شود به احتمال زیاد علت وقوع آن خطای انسانی بوده است، ۳۰۰ هکتار از جنگل های ارسباران که به گفته زیست شناسان به تنهایی ۲۰ درصد از گونه های گیاهی شناسایی شده در ایران را در خود جای داده است، خاکستر شد.  

اما هر چه بود گذشت و حضور صدها نفری نیروهای ارتش، تیپ ۵۲۱، سپاه، بسیج، آتش نشانی، هلال احمر، منابع طبیعی و محیط زیست و مردم محلی و سازمان های مردم نهاد بار دیگر کارآیی خود را در عبور از یک حادثه زیست محیطی نشان داد تا نگاه های نگران مردم آذربایجان شرقی و دغدغه های دوستداران محیط زیست از خاکستر شدن بخش بیشتری از جنگل های ۱۶۴ هزار هکتاری ارسباران خاتمه یابد.  

واقعیت این است که هر چند آتش در جنگل های ارسباران بعد از چهار روز تلاش شبانه روزی کنترل و خاموش شد، اما تاخیر سازمان های مرکزی در اعزام امکانات و تجهیزات و توجه به عمق حادثه، انتقاد مردم و مسوولان محلی را برانگیخت به گونه ای که حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، خواستار پاسخ نهادهای مسوول درباره وظیفه سازمان مدیریت بحران و دیگر سازمان های مسوول در هنگام وقوع این گونه حوادث شد.  

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، نیز با بیان اینکه اکنون جای گله و دنبال مقصر گشتن نیست، از ناهماهنگی ها و کمبود تجهیزات مورد نیاز برای اطفای آتش سوزی ارسباران در حداقل زمان ممکن انتقاد کرد و خواستار آسیب شناسی این حادثه زیست محیطی برای درس گرفتن از آن از یک سو و رفع کمبودهای موجود از سوی دیگر شد.  

گفتنی است در حادثه آتش سوزی ارسباران که چهار روز به طول انجامید، تنها اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، در منطقه حاضر شد و جای مسوولان نهادهای مرتبط دیگر از قبیل حفاظت محیط زیست و سازمان مراتع و جنگل ها خالی بود.  

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.  

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.  

همین ویژگی ها سبب شده که پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آتش سوزی ایران جنگل زیست محیطی هلال احمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۵۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش‌های شدید در ۵ استان طی امروز و فردا

بر اساس این گزارش، حسین مظفری با اشاره به صدور هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی برای امروز و فردا در برخی از مناطق استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان، فارس و سیستان و بلوچستان گفت:‌ طی امروز و فردا مناطقی از این پنج استان تحت تاثیر بارش شدید باران قرار دارند. در همین راستا نیز آماده‌باش کامل به استان‌های مورد نظر داده شده و مرخصی اعضای ستاد مدیریت بحران این استان‌ها لغو شده است.

وی با بیان اینکه ابلاغ آماده‌باش کامل به دستگاه های امدادی، انتظامی و خدماتی در سراسر این پنج استان انجام شده است، گفت: تاکید کردیم که جلسات ستادهای پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ  به بحران در سطح استان و شهرستان‌ها به طور منظم برگزار و گزارش‌ آن به سازمان مدیریت بحران کشور داده شود. تمامی فرمانداران و بخشداران نیز باید نسبت به انجام بازدید میدانی از کلیه مناطق پرخطر اقدام کرده و تمهیدات لازم را در خصوص ایمن‌سازی کانون‌های بحرانی از طریق برنامه‌ریزی و تقسیم کار بین اعضای ستادهای مدیریت بحران اتخاذ کنند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه باید صدور هشدار و اطلاع رسانی به مردم در مناطق مختلف از طریق صداوسیما، فضای مجازی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، ائمه جماعت و... انجام شود، گفت: ابلاغ کردیم تاحرکت کلیه شناورها متوقف و تخلیه شهروندان، صیادان، مسافران و عشایر ساکن در بستر رودخانه ها، نوارهای ساحلی، حاشیه مسیل‌ها، سکونت‌گاه‌های ناایمن و تفرجگاه‌های در معرض خطر سیلاب انجام شود.

وی با بیان اینکه هماهنگی برای انسداد احتمالی محورهای آسیب دیده از سیلاب، جاده‌های ناایمن و در معرض خطر در طول مدت بارش‌ها توسط فراجا و در راستای جلوگیری از تلفات جانی در سطح جاده ها نیز انجام شده است، گفت: استقرار کلیه ماشین آلات سنگین و تجهیزات مهندسی در کانون‌های در معرض خطر با هدف امدادرسانی فوری به آسیب دیدگان احتمالی نیز باید انجام شود و ما براین موضوع تاکید کردیم.

ظفری بر ضرورت آمادگی کلیه مکان‌های اسکان اضطراری تاکید کرد و گفت: لازم است که خانوارهای در معرض خطر به این مراکز جابجا شده و روستاها و محله‌های در معرض خطر سیل و آبگرفتگی به صورت کامل تخلیه شوند. بازدید میدانی و ارزیابی از وضعیت کلیه سدها، بندهای خاکی و تقاطع‌های جاده‌ای و تعیین ناظر در هر منطقه برای رصد و تحلیل مستمر سازه های مذکور نیز الزامی است و مدیریت بحران بر آن تاکید کرده است.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور بیان اینکه لازم است برای ارتقاء پایداری و تاب‌آوری شبکه‌های آب، برق و گاز در برابر سیلاب و جلوگیری از وقوع هرگونه خسارت و قطعی در شبکه‌های مذکور در سراسر استان اقدام شود، گفت:  تقویت و آمادگی تیم‌های تخصصی و تجهیزات امداد و نجات در سیلاب در مناطق مختلف توسط جمعیت هلال احمر و واحدهای آتش نشانی در سراسر استان نیز باید مورد توجه باشد.

وی آموزش و اطلاع‌رسانی به کشاورزان برای مدیریت سیلاب در سطح مزارع و جلوگیری از هرگونه خسارات احتمالی به محصولات کشاورزی و دامداران،  ارسال مستمر گزارش جامع اقدامات و آخرین وضعیت فعالیت سامانه بارشی در سطح استان به واحد هشدار سریع سازمان مدیریت بحران کشور و ... را نیز از دیگر تاکیدات سازمان مدیریت بحران کشور در ابلاغیه اخیر اعلام کرد.

هشدارهای مدیریت بحران به مردم در مورد سیل و آبگرفتگی

ظفری در ادامه توصیه‌هایی را نیز به مردم و ساکنان مناطق متاثر از بارش‌ها ارائه کرد و گفت: اجتناب از سفرهای غیر ضروری در بازه زمانی هشدار،  عدم استقرار در حاشیه و بستر رودخانه ها و مناطقی که مستعد وقوع سیلاب، زمین لغزش و رانش هستند، توجه عشایر و دامداران به هشدارهای صادره و عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراه‌ها، عدم حضور کوهنوردان در کوهستان و صعود به ارتفاعات،  عدم اعزام تورهای تفرجی و گردشگری به مناطق کوهستانی و مستعد سیلاب از جمله توصیه‌هایی است که باید در این شرایط مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته وی توجه به دستورات پلیس و دستگاه های عملیاتی از جمله راهداری، اورژانس، جمعیت هلال احمر و عدم تردد از مسیرهای فرعی به دلیل انسداد جاده‌های اصلی،  عدم استقرار در زیر درختان یا مکان‌هایی که احتمال سقوط اجسام در آن وجود دارد، عدم عبور از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی، مدیریت زمان و مسیر در سفرها با توجه به هشدارهای صادره از دیگر توصیه‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: باتوجه به رهاسازی آب سدها و آب‌بندان‌ها، لازم است که ساکنان پایین دست از استقرار در مسیل‌ها خودداری کنند. همچنین از توجه به اخبار و شایعات پرهیز کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • مدارس چهار شهرستان شرقی کرمان چهارشنبه تعطیل شد
  • آماده‌باش اورژانس در ۵ استان در معرض سیل و بارندگی
  • خطر فرونشست زمین در شریان‌های حیاتی کشور بررسی شد
  • آماده‌باش مدیریت بحران در ۵ استان
  • آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش‌های شدید در ۵ استان طی امروز و فردا
  • فوت ۳ نفر به دلیل سیلاب در سیستان و بلوچستان
  • ۶ فوتی و مصدوم بر اثر سیلاب در استان‌های جنوبی کشور
  • امروز؛ آموزش غیر حضوری مدارس چهار شهرستان جنوبی استان بوشهر