Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم، بوستان‌ها به منزله ریه‌های یک شهر و منطقه و محله هستند  تا شهروندان به دنبال یک روز  و یک هفته کار و تلاش ساعتی در آن بیارامند و از هوای خالی از ریزگردها و دودها بهره ببرند و تمدد اعصاب کنند و برای گذران اوقات فراغت و تفریح به این مکان‌ها بروند.

اما کم نیستند «معتادان متجاهر»ی که بر فضای دلنشین بوستان‌ها سایه افکنده و این مکان تفریحی و نهاد اجتماعی را از حاشیه امن بیرون رانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتادانی که عمدا و به انگیزه نشان دادن کار خود و جلب توجه، بوستان‌های شهر را به پاتوقی برای استعمال دخانیات تبدیل کرده و در اکثر روزهای هفته شاهد حضور آنان به مدت زمانی طولانی در پارک و بوستان‌های شهر هستیم و البته این فضا زیبنده هیچ شهری به خصوص شهر کریمه اهل بیت(ع) نیست.

بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی، معتاد متجاهر به کسی می‌گویند که در سطح شهر اعم از پارک‌ها، کنار خیابان و زیرپل و.. علنا در معرض دید عموم مردم مواد مخدر مصرف می‌کند و با اختیار خود حاضر به درمان ترک اعتیاد نیست و منجر به آسیب به خود و اطرافیانش می‌شود.

از آن‌جا که مسئولیت جمع‌آوری معتادان و پاکسازی آنان از فضای شهری بر عهده نیروی انتظامی است به سراغ سرهنگ حاجی‌زاده سخنگوی فرماندهی انتظامی استان قم رفتیم تا عملکرد ناجا در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم.

جمع‌آوری روزانه حداقل 30 معتاد متجاهر در قم

سرهنگ حاجی‌زاده گفت: معتادان متجاهر سبب آسیب به خود و دیگران در سطح شهر شده و لذا نیروی انتظامی برخورد قاطعی با آن‌ها دارد و روزانه حداقل 30 نفر از معتادان متجاهر در سطح شهر توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و تحویل مقام قضایی داده می‌شوند.

وی افزود: قوه ادراک و تصمیم‌گیری از معتادان متجاهر سلب شده و لذا اینکه در چه مکانی مواد مخدر مصرف می‌کنند برای آنان اهمیتی ندارد و از این رو در پارک و بوستان‌های شهری شاهد حضور آنان هستیم و به همین علت نیروی انتظامی، بهزیستی و حتی شهرداری وظیفه جمع‌آوری و رسیدگی به آنان را دارند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی قم بیان کرد: نیروی انتظامی در حوزه مقابله با این آسیب وظیفه رسیدگی دارد و فرهنگسازی و پیشگیری از اعتیاد به عهده کمیته فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی و سایر نهادهای مربوطه است که متاسفانه برخی از آن‌ها در حوزه پیشگیری موفقیت چندانی نداشتند و در این حوزه فعالیت‌ و عملکرد دستگاه‌ها بسیار ضعیف شده‌است.

وی با اشاره به اینکه اگر تمام دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه هم‌افزایی نداشته‌باشند، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود، ادامه داد: اگر چه در حوزه فرهنگ‌سازی عواملی مانند خانواده، اجتماع، فرهنگ، باورها و اعتقادات موثر است اما مهم‌تر از همه نظارت خانواده بر این مسائل است و شاهد آن هستیم که خانواده برای ارتقای سطح آگاهی فرزندان خود وقت چندانی نمی‌گذارند.

ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر

به موجب ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر مسئولیت درمان اجباری معتادان متجاهر به عهده سازمان بهزیستی است اما نحوه اجرای این ماده قانونی همیشه مورد انتقاد کارشناسان حوزه اعتیاد بوده زیرا آن‌چه که اجرا می‌شود با اصل قانون تناسبی ندارد و فقط بخشی از آن اجرا می‌شود، گویا بهزیستی مسئولیتی را عهده‌دار شده‌است که تا کنون نتوانسته به خوبی از عهده آن برآید.

هادی کریمی اصل مدیرکل بهزیستی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: تشخیص اعتیاد و پر خطر بودن اعتیاد اشخاص از طریق واحد غربالگری بهزیستی انجام شده و به مقام قضایی معرفی می‌شود تا متجاهر بودن فرد تشخیص داده شود.

با اشاره به اینکه با فعالیت‌های اجتماعی شهرداری و برخوردهای ناجا با معتادان متجاهر، این موضوع در سطح شهر کمتر دیده می‌شود، گفت:  ابزار برخورد قانونی این مسئله به عهده ناجا و فرهنگسازی اجتماعی بر عهده شهرداری است لذا این دو نهاد باید محور قرار بگیرند و بهزیستی در کنار آن‌ها کمک می‌کند اما به طور کامل به این موضع ورود نمی‌کنیم و فقط در حد اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های لازم آن را دنبال می‌کنیم.

کریمی اصل با اشاره به اینکه بهزیستی رابط قضایی نیست و نمی‌تواند با معتادان متجاهر برخورد قانونی داشته باشد اما می‌تواند موارد دیده شده را به نهادهای مربوطه گزارش دهد، ادامه داد: در زمینه آگاه‌سازی اجتماعی از طریق رسانه و فعالیت‌های محلی نیز بهزیستی وظایفی دارد که آن را انجام می‌دهیم البته ما آمادگی این را داریم تا در تعامل با نهادهای دیگر در این قضیه نیز به طور جدی ورود پیدا کنیم.

ضعف در فرهنگ‌سازی

وی تعداد معتادان متجاهر در سطح استان را حدود 100 الی 150 نفر تخمین زده و در خصوص انتقاد سخنگوی نیروی انتظامی ناجا از عملکرد بهزیستی در حوزه فرهنگسازی، گفت: نقد بر فرهنگسازی درست است زیرا به عنوان یک ضعف در همه نهادهای استان و حتی کشور وجود دارد، فرهنگسازی نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و حمایت‌های تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها است؛ یکی از برنامه اصلی بهزیستی تقویت آگاه‌سازی و سلامت‌سازی مردمی است و در تلاش هستیم ضعف در فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی مردمی برطرف شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم معتادان متجاهر اعتیاد به مواد مخدر نیروی انتظامی بهزیستی قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۵۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه شماره ۳ فراجا در اجرایِ "طرح نور"

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کشور در اطلاعیه‌ای ضمنِ قدردانی مجدد از مردمِ قانون‌مدار ایران برای همکاری و همراهی در اجرایِ "طرحِ نور"، گزارشی از اقداماتِ فراجا را از آغازِ طرح تاکنون تشریح نمود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در اطلاعیه شماره سه فرماندهی انتظامی کشور در خصوص "طرحِ نور" (عفاف و حجاب) آمده است:

با اجرای طرح نور از روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ اکثرِ بانوانِ این مرز و بوم با مجریان قانون و حافظانِ امنیت در تعامل، همکاری و همراهی بودند. گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزارِ هوشمند نشان‌داده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح، مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روز‌ها و هفته‌هایِ آینده روندِ بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت.

براین اساس اجرایِ طرحِ نور منطبق با خواست و ساختِ عمومیِ جامعه و مسئولان اجرایی کشور و براساس وظایف محوله به پلیس به عنوان مجری قانون در کنار دیگر ماموریت‌های امنیتی و انتظامی، تداوم خواهد داشت و برخی شیطنت‌هایِ رسانه‌ای توسط جریان سازیِ معاندین در اجرایِ سناریوهایِ ساختگی بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت. ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنشِ اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد. فضایِ فعلی و راهبردِ فراجا در شرایط کنونی حفظِ نظم و انضباطِ اجتماعی در قالبی ایجابی و تذکره‌ای است و صِرفاً با هنجارشکنانی که به حریم و حُرمتِ شهروندِ ایرانی تعدی می‌کنند برخورد قانونی توام با دقت و حساسیت خواهد نمود.

در پایان ضمن تقدیر و سپاس از مامورین وظیفه شناس پلیس که با سعه صدر و خویشتنداریِ توام با اقتدار، در اجرای این ماموریت مهم تلاش می‌کنند، قدردان شما ملتِ فهیم و عزیز هستیم که همواره و پیوسته برای ارتقای امنیت روانی و اجتماعی جامعه با پلیس همگام و همراه هستید.

دیگر خبرها

  • اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»
  • اطلاعیه شماره ۳ فراجا در اجرایِ "طرح نور"
  • جمع آوری هدفمند و کم خطای معتادان متجاهر در ورامین
  • ساماندهی معتادان متجاهر و جمع‌آوری ۱۹۵ تن پسماند در جنوب تهران
  • روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان
  • عامل قطع درختان جنگلی دستگیر شد
  • نصب تله‌های جالب برای آفت پوستخوار کاج در بوستان سرخه حصار | این تله‌ها چطور عمل می‌کنند؟
  • نصب تله‌های فرمونی برای جلوگیری از آفت پوستخوار کاج در بوستان سرخه حصار
  • نصب تله های فرمونی در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • تولدی دیگر در شورآباد