Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، ویژه برنامه‌های هفته‌ دولت در گیلان صبح شنبه با ادای احترام به شهدا با حضور ارسلان زارع سرپرست استاندارس گیلان، مدیران دستگاه‌های اجرایی و قشرهای مختلف مردم در گلزار شهدای رشت آغاز شد.

شرکت کنندگان در این مراسم با نثار شاخه‌های گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره‌ شهیدان رجایی و باهنر، شهدای کارمند دولت، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم را گرامی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است امسال هزار و ۲۶ طرح و پروژه عام المنفعه با هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان اعتبار در مناطق مختلف استان گیلان به بهره برداری می رسد.

کد خبر 4699929

منبع: مهر

کلیدواژه: هفته دولت گلزار شهدا بوشهر قزوین شیراز هفته دولت شهرکرد ایلام عید غدیر خم گرگان یاسوج خطبه های نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد اربعین حسینی سانحه تصادف استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۵۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای شهر سیدنی کاملاً رمضانی است / همراهی جدی دولت با برنامه‌های رمضانی

به گزارش مبلغ به مناسبت ماه مبارک رمضان در آخرین روز سال 1402 مصادف با ۸ رمضان، برنامه‌ی امت اسلام که از شبکه‌ی جهانی ولایت پخش می‌شود در گفتگویی زنده با دکتر یحیی جهانگیری به بررسی وضعیت اسلام و مسلمین و ماه رمضان در کشور استرالیا پرداخته است. دکتر یحیی جهانگیری، رئیس سازمان و فرهنگ ارتباطات اسلامی در استان قم به کشورهای متعدد سفر می‌کنند به ویژه استرالیا و در آن‌جا پایگاه ارتباطی قوی‌ای هم دارند. ایشان در استرالیا با اندیشمندان، دانشجویان و مردم مختلف ارتباط دارند و طی این سفرها، ارتباطات و حضورشان شناخت خوبی از آنجا دارند که در این برنامه از وضعیت استرالیا در ماه رمضان صحبت کردند. در ادامه، مصاحبه ایشان با شبکه ولایت را می‌خوانید:

در طی این سال‌ها رمضان را در استرالیا چطور دیدید؟ و مسلمان‌های استرالیا در ماه رمضان چقدر فعال هستند؟

اجازه دهید من در ابتدا از چند اتفاق جالب صحبت کنم. شما وقتی در ماه رمضان به استرالیا بیایید، یک فستیوال بین‌المللی می‌بینید. از طرفی جلوی خانه‌ها از این فانوس‌های نورافشان قرار می‌دهند، فانوس‌هایی که شما هم در دکور برنامه قرار داده‌اید. امسال یک اتفاق عجیب دیدم. خیلی از مردم جلوی در خانه‌شان پرچم فلسطین را نصب کرده‌اند و در واقع یک نوع همبستگی با مردم فلسطین را اعلام می‌کنند. همچنین در مراکز مختلف برای فلسطین کمک جمع‌آوری می‌کنند.

چند ویژگی دیگر که به صورت جنب و جوش می‌بینید و به شدت حال و هوای رمضان را شدت می‌بخشد، این است که اینجا افطاری‌های جمعی به صورت جدی زیاد است مخصوصا حالا که در استرالیا داریم وارد فضای زمستان می‌شویم و هوا خنک‌تر می‌شود، بعضی‌ها سفره‌ی افطاری‌ها را در حیاط پهن می‌کنند و فضایی دارد که آدم می‌گوید فقط دوربین داشته باشم و از این مردم و فضاها عکس بگیرم.

و نکته‌ی جالب‌تر اینکه در این افطاری‌ها حتی همسایه‌های مسیحی هم شرکت می‌کنند و به قول خودشان رمضان را جشن می‌گیرند. این‌ها باعث می‌شود که من شخصا حیفم می‌آید که رمضان را در استرالیا و در سیدنی نباشم چون واقعا دلتنگ این فضا و حال و هوا می‌شوم.

در ماه رمضان شهرداری اجازه می‌دهد بعضی از مردم در حیاط خانه‌هایشان چند تا میز می‌گذارند و و چند تا اجاق و وسایل آماده کردن غذا و در حیاط غذا می‌پزند. برخی مردم به صورت رایگان و بعضی هم به صورت پولی دوست دارند آن‌جا بنشینند و غذا بخورند بنابراین برای افطار آن‌جا می‌روند و به قول خودشان غذای خانگی میل می‌کنند که این مورد هم فضای ماه رمضان را در اینجا متفاوت و ویژه می‌کند.

در استرالیا در برخی مناطق مسلمان نشین مثل اوبرن و لاکمبا در طول سی شب از یک ساعت قبل افطار تا یک ساعت بعد از سحر یک فستیوال بین‌المللی برگزار می‌شود که چند روز پیش تلویزیون رسمی استرالیا اعلام کرده یک میلیون توریست از خارج استرالیا و خارج سیدنی فقط برای این فستیوال رمضان آمده‌اند.

شما می‌دانید که استرالیا تقریبا دور است و دوازده تا چهارده ساعت پرواز دارد، از طرفی از لحاظ هزینه هم بلیط گرانی دارد ولی مردم می‌آیند و از نزدیک در این فستیوال‌ها، در افطاری‌ها و حتی نمازهای جماعت شرکت می‌کنند.

یک خاطره‌ی جالب هم عرض کنم که همین دیشب بود، آخر وقت بعد از برنامه رفتم و دیدم یک نفر در خیابان بلندگو دستش گرفته و از قرآن قرائت می کند و مردم هم دورش جمع شده بودند. مسئولین شهری اینجا می‌آیند و می‌گویند درباره اسلام بگویید و می‌گویند خیلی خوشحالیم شما مهمانان خوبی برای کشور ما بودید و همچنین میزبانان خوبی هم الان هستید.

نظر به اینکه استرالیا کشور مولتی کالچر است و از کشورهای مختلف اینجا هستند، ما می‌بینیم که غذاهای مختلفی در اینجا و در این ماه سرو می‌شود. از غذاهای مراکشی تا ایرانی، عراقی تا لبنانی، الجزایری تا اندونزی، برمه‌ای تا الجزایری، نیجریه‌ای، آفریقایی و همه‌ی کشورها غذاهای مخصوص خودشان را سرو می‌کنند.در بخشی از این مراسمات مردم اسلام را آموزش می‌دهند. باکس‌هایی قرار داده‌اند و از طریق آن‌ها مردم را فرامی‌خوانند و اسلام را آموزش می‌دهند.در بخشی دیگر، گروه‌های تواشیح هستند که از کشورهای مختلف به اینجا می‌آیند و تواشیح اجرا می‌کنند. یک مارکت خیلی جالب و عجیب اینجاست که یک میلیون افراد فقط برای دیدن این رویداد به استرالیا می‌آیند.

این نکته را هم عرض کنم که آنقدر از این بازار استقبال شده، قبلا یک جا بود و فقط در اوبرن بود اما الان لاکمبا اضافه شده است و همچنین امسال من شنیدم که در لیورپول هم این برنامه اجرا می‌شود که البته تاکنون من توفیقی نداشتم بروم و این نشان میدهد که چقدر اسلامیک مارکت و بازار اسلامی در اینجا رواج پیدا کرده‌است و همچنان در حال گسترش است.چند مدت قبل هم توفیق داشتم برنامه‌ی حضوری خدمت برنامه‌ی امت اسلام بودم، عرض کردم که در استرالیا از امسال یعنی سال بیست بیست و چهار، اولین بانک اسلامی که قبل‌تر تأسیس شده‌بود، آغاز به کار کرد.

آقای جهانگیری الان مردم در استرالیا چند ساعت روزه هستند؟

اینجا فاصله زیاد است و در حدود پنج و چهل دقیقه اذان صبح شروع می‌شود و افطار هم یک ساعت بعد از وقت افطار در ایران است. یعنی در حدود سیزده چهارده ساعت مردم در اینجا روزه هستند.

آقای دکتر باتوجه به اینکه شما سفرهای متعددی می‌روید و البته با استرالیا آشنایی بیشتری دارید و با توجه به تصاویری که ما از فستیوال رمضان در استرالیا دیدیم، این سؤال پیش آمده که دولت و مسؤلین استرالیا چقدر همراهی می‌کنند؟ مردم مسلمان در استرالیا راحت می‌توانند این برنامه‌ها را اجرا کنند؟.

شما وقتی از فرودگاه وارد استرالیا می شوید واقعا رمضان بودگی رو احساس می‌کنید. می‌بینید که دسته دسته از کشورهای مختلف برای اجرای برنامه به اینجا می‌آیند. ما در سیدنی تقریبا بالای شصت تا مرکز شیعی داریم که همه‌ی این‌ها سخنران می خواهند، مداح می‌خواهند، گروه تواشیح و... می‌خواهند.

آدم وقتی وارد می‌شود قشنگ می‌فهمد بوی شهر فرق کرده‌است. فضای شهر با قبل از آن تفاوت دارد و از دکوراسیون شهر مشخص است. دولت هم همراهی خیلی جدی‌ای دارد. یعنی مثلا یک برنامه‌ای برای احسان و اطعام دارند. مسیحی‌ها و سنی‌ها هم مشارکت می کنند حتی از این غذاها استفاده می کنند. چند روز پیش یک مرکز اسلامی دیگر افتتاح شد به نام مرکز امام سجاد(ع) که اخبارش در رسانه ها هم انعکاس پیدا کرد. دولت حمایت می کند و مردم خودشان در واقع پول جمع می‌کنند و مراکز اسلامی رو می سازند.

نظر به این که سیدنی هشت برابر تهران است یعنی چیزی در حدود قزوین تا مثلا گرمسار. شما فقط شهر سیدنی رو ببینید خیلی بزرگ است و به خاطر همین، رفت و آمدها خیلی سنگین است در سیدنی، مراکز در بخش های مختلف شهر پراکنده شده‌اند. شما می بینید الحمدلله مراکز اسلامی و مخصوصا مراکز شیعی زیاد است به طوری که شما هر جا می توانی بروی و آن جا هم برنامه‌ها هستند و هم نماز برپا می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888765

دیگر خبرها

  • فضای شهر سیدنی کاملاً رمضانی است / همراهی جدی دولت با برنامه‌های رمضانی
  • مراسم شب‌های قدر در گلزار شهدای قزوین برگزار می‌شود
  • قزوین میزبان ۲ شهید گمنام می شود
  • ادای دین یک برنامه تلویزیونی به شهدای حادثه تروریستی کرمان
  • تلاوت بیش از ۹۲ هزار صفحه قرآن به یاد شهدای استان فارس
  • ادای احترام اعضای شورای امنیت به قربانیان حمله در مسکو
  • دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان بوشهر منصوب شد
  • یادواره شهدای حاج عمران در لرستان برگزار می‌شود
  • ادای احترام کادر نیروی انتظامی نیشابور به مقام شهدا همزمان با بهار قرآن و بهار طبیعت + تصاویر
  • توضیحات تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) در خصوص بازنشر فیلمی از مراسم ادای احترام نیروهای مسلح کشور در فضای مجازی