Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پیشرفت‌های اخیر در حوزه میکروساخت به محققان اجازه می‌دهد تا اقدام به توسعه ادوات الکترونیکی قابل کاشت در بدن کنند که ابعاد بسیار کوچکی دارد. زمانی که مواد نرم در این فناوری به کار می‌رود، این ادوات قابل کاشت می‌توانند در بخش حسگری استفاده شده و در واقع زیست‌حسگرهای قابل ارتجاع الکترونیکی ساخته شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین الزام این زیست‌حسگرها، توانایی رصد بدون سیم، اعتماد به عملکرد و قابلیت مقیاس‌پذیری است.

تاکنون ادوات الکترونیکی محدود به مسافت کوتاه بوده، در نتیجه خروجی کُند و کم بازدهی داشتند. این سامانه‌ها به‌طور معمول به تجهیزات بزرگ وابسته هستند که با رگ‌های خونی و بافت نرم بدن انطباق‌پذیر نیستند.

مکان کاشت ایمپلنت در شریان مغزی چالش‌برانگیز است، آنوریسم‌ها ( نوعی تورم رگ) در این شریان‌های محصور و باریک در ۶ درصد از جمعیت جهان وجود دارد، بنابراین باید روش‌های درمانی موثر برای این کار توسعه داده شود. در سیستم عروقی بدن، حسگرهای قابل کاشت ضمن حفظ ابعاد کوچک، باید انعطاف‌پذیر و قابل ارتجاع نیز باشند.

پژوهشگران دانشگاه هانیانگ با همکاری محققانی از موسسه فناوری جرجیا موفق به ساخت حسگری شدند که قادر است این کار را انجام دهد. این حسگر با استفاده از چاپگر آئروسل ساخته شده‌است.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان introduce a fully passive, wireless, low-profile capacitive sensor and coil inductor در نشریه Advanced Science به چاپ رسیده است.
برای ساخت این حسگر، چهار لایه با استفاده از چاپگر جت آئروسل ایجاد شده و این لایه‌ها با مواد الاستومری ترکیب می‌شوند. در پایین‌ترین سطح، لایه‌ قربانی شونده PMMA قرار دارد که با استفاده از پوشش‌دهی چرخشی روی سطح شیشه ایجاد می‌شود. سپس لایه‌هایی از جنس پلی‌ایمید که یک دی‌الکتریک است روی آن قرار داده شده و پخته می‌شود.

جوهر حاوی نانوذرات نقره روی این سطح چاپ شده و تف‌جوشی انجام می‌شود در ادامه، لایه‌هایی از جنس نقره و پلی ایمید روی سطح قرار داده می‌شود و در نهایت PMMA در محیط استن حل می‌شود.این حسگر بسیار انعطاف‌پذیر و قابل ارتجاع است و می‌توان از آن در شریان‌های بدن استفاده کرد.

انتهای پیام/

169 / 336 فناوری نانو ساخت ایمپلنت حسگر ادوات الکترونیکی آنوریسم‌ها نانوذرات نقره

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: فناوری نانو ساخت ایمپلنت حسگر ادوات الکترونیکی نانوذرات نقره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۵۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت تصاویر هولوگرافیک سه‌بعدی با آیفون ۱۴ !

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس مقاله‌ی منتشرشده در مجله‌ی Optics Letters، می‌توان با استفاده از نمایشگر گوشی آیفون، تصویر هولوگرافیک سه‌بعدی ایجاد کرد. تصاویر هولوگرافیک معمولاً نیازمند استفاده از لیزرهای گران‌قیمت و پیچیده هستند، بنابراین ساخت یکی از آن‌ها توسط آیفون، پیشرفت بزرگی برای کاربردهای واقعیت مجازی خواهد بود.

به نقل از زومیت، فیلم‌های علمی تخیلی اغلب برای نشان‌دادن آینده‌ی فناوری از تصاویر سه‌بعدی هولوگرافیک استفاده می‌کنند. بیشتر اوقات، فناوری هولوگرافیک کمی خارج از دسترس ما است، زیرا تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد نمایشگرهای هولوگرافیک واقع‌گرایانه بسیار گران هستند؛ اما اکنون، پژوهشگران به‌وسیله‌ی صفحه‌نمایش معمولی گوشی موفق به خلق تصاویر سه‌بعدی شده‌اند.

محققان در چکیده‌ی مقاله می‌گویند: «ما روش هولوگرافی تولیدشده توسط کامپیوتر (CGH) با استفاده از نور غیرهماهنگ ارسال‌شده از صفحه‌ی گوشی را پیشنهاد می‌دهیم. در این روش، ما فرض می‌کنیم که آبشاری از هولوگرام‌ها وجود دارد که هولوگرام اول، عکسی رنگی روی گوشی است. آبشار هولوگرام با حل مسئله‌ی معکوس نسبت‌ به انتشار نور نامتجانس تولید می‌شود. ما با استفاده از هولوگرام دولایه که از یک آیفون و یک مدولاتور نور فضایی تشکیل شده است، بازتولید تصویر رنگی سه بعدی را نشان می‌دهیم.»

هولوگرام روی صفحه‌نمایش آیفون با استفاده از دو لایه ایجاد می‌شود تا تصویر یک شیء سه‌بعدی را بازتولید کند. نتایج این روش تقریباً قابل مقایسه با هولوگرام تولیدشده توسط سیستم لیزری بود.

محققان لایه‌ی اول نمایشگر هولوگرافیک را توسط یک مدولاتور نوری فضایی ایجاد کردند. سپس لایه‌ی دوم توسط صفحه‌نمایش آیفون ۱۴ تشکیل شد. پژوهشگران تصاویر این دو لایه را به‌گونه‌ای هماهنگ کردند تا نمایش سه‌بعدی واقع‌گرایانه‌ای ایجاد شود که بسیار شبیه‌ به آن‌هایی است که توسط سیستم‌های لیزری ساخته می‌شوند.

این رویکرد پیچیدگی زیادی دارد و نیازمند مدل‌سازی دقیق برای ایجاد الگوریتم هماهنگ‌سازی نور صفحه‌نمایش و مدولاتور نوری فضایی است. رویکرد جدید نشان می‌دهد که می‌توانیم نمایش‌های سه‌بعدی را در سطحی مقرون‌به‌صرفه‌تر از سیستم‌های پرهزینه‌ی لیزری که قبلاً استفاده می‌شدند، ایجاد کنیم.

پژوهش مذکور به این معنا نیست که نمایش هولوگرافیک را در آینده روی گوشی‌های آیفون خواهیم دید. برای اینکه هر گوشی بتواند چنین قابلیتی داشته باشد که همه بتوانند آن را روی صفحه‌نمایشی که در دستشان است مشاهده کنند، پیشرفت‌های زیادی در فناوری باید ایجاد شود.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895662

دیگر خبرها

  • افتتاح دو مرکز تحقیقات و فناوری در حوزه تولید واکسن و ایمپلنت های ارتوپدی در پارک فناوری پردیس
  • مرکز واکسن و ایمپلنت‌های ارتوپدی در پارک پردیس افتتاح شد
  • درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود
  • دو مرکز تحقیقات و فناوری در حوزه تولید واکسن و ایمپلنت‌های ارتوپدی افتتاح شد
  • درمان افسردگی مقاوم به دارو با ایمپلنتی به اندازه نخود
  • راهیابی ۴۰ نفر به مرحله نهایی المپیاد دانش‌آموزی نانو
  • نانو و تجهیزات پزشکی از حوزه‌های شاخص فناوری در ایران است
  • درمان اختلالات مغزی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود و بی‌نیاز از باتری 
  • درمان اختلالات مغزی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود و بی نیاز از باتری 
  • ساخت تصاویر هولوگرافیک سه‌بعدی با آیفون ۱۴ !