Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ رضوان حکیم زاده با اشاره به مفهوم عدالت آموزشی اظهار کرد: عدالت آموزشی یعنی همه کودکان امکان رفتن به مدرسه را داشته باشند. معنای کیفی عدالت آموزشی نیز یعنی فرصت برابر برای یاد گرفتن. آیا همه آنها که امکان رفتن به مدرسه را پیدا می کنند، می توانند فرصت های برابر برای یادگیری داشته باشند؟

وی افزود: عدالت آموزشی می تواند زمینه ساز عدالت اجتماعی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر رتبه های برتر کنکور هم شرایط اقتصادی و هم اجتماعی برتر داشتند که بیانگر تفاوت در دسترسی به فرصت های برابر است. البته باید همه جوانب را درنظر بگیریم. ما پیشرفت های خوبی در زمینه عدالت آموزشی داشتیم اما هنوز در بخش هایی نیازمند بهبود اوضاع هستیم. یکی از دستاوردهای خوب پوشش تحصیلی ۹۸.۱۳ درصدی در دوره ابتدایی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی همه دانش آموزان به مدرسه می روند یعنی همه حق موفقیت دارند، گفت: اگر این اصل را به عنوان هدف نظام آموزشی بپذیریم شرایط باید به گونه ای باشد که همه دانش آموزان به یک اندازه فرصت رشد داشته باشند. ولی در عمل این اتفاق نمی افتد و کدرشته های خوب کنکور در اختیار دانش آموزان و خانواده های مناطق برخوردارتر قرار می گیرد.

حکیم زاده ادامه داد: ریشه این موضوع به دوران کودکی و یادگیری اولیه برمی گردد. فرصت برخورداری از آموزش های پیش دبستانی یکی از شاخص های مهم است و ما دستاورد خوبی در این زمینه داریم. اکنون نرخ پوشش پیش دبستانی ۷۴ درصد است و اتفاقا نکته جالب توجه آنکه مناطق کمتر برخوردار پوشش بهتری دارند چون چند سالی است که ردیف اعتباری ویژه پیش دبستانی مناطق دوزبانه در بودجه های سالانه دیده می شود. در عین حال که میانگین کشوری پوشش پیش دبستانی ۷۴ درصد است در استان هایی چون خوزستان ۱۰۰ درصد، در برخی چون ایلام ۹۰ درصد است. در واقع در استان های کمتر برخوردار وضعیت پوشش ما بسیار خوب است.

وی با اشاره به عوامل موثر یادگیری در دوره ابتدایی گفت: عوامل درون مدرسه ای و برون مدرسه ای موثر بر یادگیری وجود دارند. معلم، کیفیت همسالان در کلاس درس، تراکم جمعیت کلاسی، فضا، امکانات و دسترسی به منابع یادگیری از جمله عوامل درون مدرسه ای تعیین کننده کیفیت یادگیری دانش آموزان هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  با طرح این پرسش که آیا همه ۹۸ درصد دانش آموزان ما به یک اندازه می توانند یاد بگیرند؟ گفت: آیا سیاست های ما در جهت تحقق عدالت آموزشی است یا خیر؟ آیا بهترین و باتجربه ترین معلمان را به مناطق محروم می فرستیم؟ متاسفانه جواب ما به این پرسش منفی است.

حکیم زاده افزود: رویه غلطی شکل گرفته مبنی بر اینکه هرچقدر معلمان باتجربه تر می شوند در مناطق بهتری به کار گرفته می شوند. هرچه قدر ارتفاع ثروت در شهر بیشتر می شود معلمان با تجربه تر به مناطق بهتر می روند. انگیزه ای فراهم نمی کنیم که معلم باتجربه به مناطق محروم برود.

وی با بیان اینکه در گذشته دانشسرای مخصوص عشایر داشیم که حذف شده است، گفت: تقاضا و درخواست هایی داشته ایم و قول هایی هم داده و پیگیری هایی انجام شده تا بتوانیم معلم با کیفیت عشایر از طریق دانشسرا جذب کنیم. اگر سرباز معلم به کلاس مناطق محروم برود که تجربه ندارد به کیفیت یادگیری آن دانش آموزان لطمه می خورد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: عامل دیگر کیفیت همکلاسی ها است. اینکه دانش آموزان باهوشتر و باانگیزه تر در کلاس باشند بر یادگیری تاثیر می گذارد. اما سیاست ما این است که انواع مختلفی از مدارس را ایجاد کردیم و به بهانه های مختلف دانش آموزان با انگیزه را به بهانه فراهم کردن شرایط بهتر از مابقی دانش آموزان جدا می کنیم.

حکیم زاده افزود: یکسری  دانش آموزان به مدارس تیزهوشان می روند. یکسری را با آزمون به نمونه دولتی میفرستیم. جالب اینکه قرار بوده مدارس نمونه دولتی در مناطق محروم باشد ولی عجیب است که چطور از مناطق شهری سردرآورده اند. در مدارس شاهد هم جداسازی می کنیم و اشخاص دارای شرایط خاص وارد این مدارس می شوند. جداسازی بر اساس طبقه اجتماعی اقتصادی هم رخ می دهد و بخشی هم به مدارس غیردولتی می روند. در هیئت امنایی ها هم خانواده ها بسته به اینکه چقدر امکان مشارکت در تامین هزینه مدرسه دارند فرزندشان را ثبت نام می کنند تا شرایط بهتر یادگیری فراهم شود.

وی ادامه داد: رویه از گذشته ها بر این بوده که دوره ابتدایی در مرکز توجه نبوده است. هرچند در سند تحول بنیادین تاکید شده که اولویت باید در دوره ابتدایی باشد. یکی از راهکارهای کمک به کیفیت بهتر یادگیری، یکپارچه سازی مدارس است و در سندتحول بنیادین هم به این موضوع توجه شده است. البته صحبت بر سر این نیست که انواع مدارس خاص اشکال دارند بلکه از آن سو معنایش دور شدن ۸۰ درصد دانش آموزان مدارس دوتی از عدالت آموزشی است. وگرنه مدارس خاص دستاوردهای خوبی دارند اما اگر نگاه فراگیر داشته باشیم همان کاری را می کنیم که شهید رجایی کرد و مدارس را یکپارچه کرد.

وی درباره تراکم جمعیت دانش آموزی در دوره ابتدایی نیز گفت: طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، تراکم کلاسی نباید بالای ۲۶ نفر در دوره ابتدایی باشد. نرخ مطلوب هم ۲۰ تا ۲۲ نفر است. این در حالی است که حدود ۶۲ درصد کلاس ها تراکم بالای ۲۶ نفر دارند. ۴۸.۲ درصد کلاس ها ۲۶ تا ۳۵ دانش آموز، ۱۲.۱ درصد کلاس ها ۳۶ تا ۴۰ دانش آموز، ۱.۷ درصد کلاس ها بالای ۴۱ دانش آموز دارند. آخرین آمار نشان می دهد ۳۰۲۲ کلاس درس بالای ۴۱ نفره داریم. این اتفاق در مدارس خاص رخ نمی دهد و در مدارس دولتی رخ می دهد. چند سال دیگر کدرشته های خوب کنکور نیز از دسترس طبقه متوسط خارج خواهد شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خانواده دانش آموزان رشد کنکور معلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۵۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند

بخشی از دانش‌آموزان و طلاب می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند این موضوع از خرداد امسال اجرا خواهد شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین‌نامه «جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.

طبق ماده 5 این آیین‌نامه، سالانه حداقل 10 درصد ظرقیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور خواهد بود.

«سالانه حداقل 10 درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی بر اساس مجوزهای سازمان اداری و استخدامی کشور مبتنی بر نیازسنجی نقطه‌ای و همراه با تعیین رشته و شغل‏‌محل‌های به‌کارگیری افراد در آموزش‌وپرورش، به جذب استعدادهای برتر دانش‌آموزی به­‌صورت پذیرش بدون آزمون از طریق روش جایگزین پیش‌بینی‌شده در این ‌آیین‌نامه با رعایت انتشار آگهی عمومی، اختصاص می‌یابد.»

کدام دانش‌آموزان و طلاب بدون کنکور می‌توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند؟

شرایط ورود بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان

شناسایی و جذب استعدادهای برتر در میان دانش‌آموزان و طلاب از طریق فراخوان عمومی انجام خواهد شد.

استعدادهای برتر این افراد هستند:

راه‌یافتگان به المپیادهای ملی و دارندگان مدال‌های کشوری المپیادها با تأیید باشگاه دانش‌پژوهان جوان.

برگزیدگان مسابقات رسمی قرآنی، فرهنگی ـ هنری و ورزشی، در سطوح استانی و کشوری، با تأیید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول.

برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و مانند آن)، جشنواره‌های فنی ـ مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مانند آن، برگزیدگان مسابقات ملی ‌دانش‌آموزی (مانند جشنواره پژوهش­‌سراهای دانش‌آموزی و...) و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی، با تأیید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد، معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول.

حافظان کل یا 10، 15 و 20 جزء قرآن کریم، با تأیید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی.

اعضای مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی با تأیید بالاترین مقام تشکل.

برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌یافتگان به مرحله کشوری).

دارندگان رتبه‌ زیر 1000 کشوری در کنکور (با ضریب تأثیر متفاوت).

دارا بودن امتیاز معدل 16 در آزمون نهایی (به‌صورت تأثیر ضریب مثبت و منفی).

ضریب تأثیر امتیازات متناسب با رشته‌ داوطلب در دانشگاه فرهنگیان تدوین و اعمال‌ می‌‌شود و جمع امتیازات ملاک عمل خواهد بود.

دستورالعمل مربوط به حمایت از رشته‌های حائز اولویت با تأکید بر آموزش ابتدایی و علوم انسانی تدوین خواهد شد.

به‌روزرسانی و پایش مسابقات، جشنواره‌ها، رویدادها توسط دبیرخانه و با تأیید ستاد تعلیم و تربیت انجام خواهد شد.

برگزیدگان مرحله استانی و کشوری مسابقات، جشنواره‌ها و رویدادها، متناسب با کیفیت هرکدام از آن‌ها، سقف امتیاز متفاوت خواهند داشت.

پذیرش برای دانش‌آموزان تا دو سال پس از دانش‌­آموختگی و صرفاً برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

پذیرش برای طلاب تا دو سال پس از فارغ‌­التحصیلی از سطح ­یک و صرفاً برای یک‌بار امکان‌پذیر است.

در همین ارتباط رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: آیین‌نامه پذیرش استعدادهای برتر ملی(پذیرش بدون کنکور) دانشگاه فرهنگیان ازخرداد ماه 1403 اجرا می‌شود.

وی افزود: هدف از این اقدام مهم، کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعدادهای برتر دانش‌آموزی است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی اعم از دانش آموزان و طلاب می‌توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان با قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز شایستگی‌های تخصصی و عمومی  از طریق هیئت جذب و گزینش، جذب این دانشگاه شده و معلم شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فراخوان پس از تایید شیوه نامه در هیات جذب و پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه  به صورت رسمی از طریق سایت دانشگاه فرهنگیان به نشانی  (WWW.CFU.AC.IR)  اطلاع رسانی گسترده خواهد شد، تصریح کرد: تلاش می‌شود تا پایان اردیبهشت امسال این رویداد مهم نظام تعلیم و تربیت تدوین و عملیاتی شود.

برزویی ادامه داد: در این آیین‌نامه  مشوق‌هایی برای استعدادهای برتر پس از جذب در دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشجویان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدارس سمای بافق جزء برترین‌های استان یزد با بالاترین میزان ارتقاء و رشد کیفیت
  • مدارس تا فرارسیدن ایام امتحانات باید دایر باشند
  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند
  • نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش
  • برگزاری نمایشگاه عکس در هوراند
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی
  • مسابقات قرآنی دانش آموزان دلیجان
  • ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در قم ساخته شد
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد