Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-03-28@14:32:42 GMT

درهای گشوده‌ آزادی به روی زنان

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۶۱۷۱

به گزارش صدای ایران روزنامه آرمان ملی نوشت: پس از مدت‌ها کش و قوس میان مسئولان و مقامات مختلف گویا رفته‌رفته مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حال حل شدن است. اصل قضیه نیز همین است که اگر از قشر زنان حضور فعال در مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی را طلب می‌کنیم باید به فکر تحقق مطالبات آنها نیز باشیم. در این راستا تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که بانوان حداقل بتوانند در بازی‌های ملی تماشاگر بازی‌های تیم ملی کشورشان باشند تا در قدم بعدی بازی‌های باشگاهی را از نزدیک ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش می‌گوید: «با حفظ حرمت و کرامت بانوان می‌توانیم شرایط حضور بانوان در بازی‌های ملی را فراهم کنیم و این امکان در حال حاضر فراهم شده است و شرایط به گونه‌ای است که ورودی‌ها، خروجی‌ها، گیت‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محل نشستن‌ها به گونه‌ای است که هیچ اختلاطی بین حضور بانوان و آقایان وجود ندارد. احتمالا از اولین بازی تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی بانوان حضور خواهند داشت.»

لزوم تحقق مطالبات بانوان
شاید اگر 2 دهه گذشته سخنی از حقوق اجتماعی دختران و زنان به میان می‌آمد صاحب سخن از سوی بسیاری تخریب و تا مدتی پاسخگو بود که اساسا چرا چنین دیدگاهی را مطرح کرده و جدای از آن با برچسب‌های مختلفی از سوی جامعه مواجه می‌شد، اما اکنون با تغییر شرایط فکری، فرهنگی و مناسبات اجتماعی دیگر سخن گفتن از حقوق این قشر و تلاش برای تحقق مطالبات و حقوق اولیه زنان تابو نیست. چرا که اساسا حاکمیت نیز پذیرفته زنان به عنوان قشری که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند باید از حقوق اولیه خود برخوردار باشند و همان طور که مردان در مشاغل و فعالیت‌های مختلف حضور دارند، زنان نیز به فراخور توانایی و برخی محدودیت‌ها بتوانند به مشارکت اجتماعی پرداخته و در حوزه‌های مختلف به ایفای نقش بپردازند. به همین جهت است که طی یک دهه گذشته فعالیت زنان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی و... رشد چشمگیری داشته، اما این قشر هنوز با برخی محدودیت‌ها مواجه است، مطالباتی دارد و برای دستیابی به حداکثر مطالبات خود دست از تلاش نمی‌کشد. مطالباتی که شاید بتوان بارزترین آنها را در تلاش برای حضور در ورزشگاه‌ها دید. هر چند تلاش‌ها برای موتورسواری بانوان نیز تا حدودی نتیجه داده و گویا موانع برای این مساله نیز در حال رفع شدن است. البته مساله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها چند سالی است که مطرح می‌شود، اما امروز جدی‌تر از مقاطع گذشته بدین مساله پرداخته می‌شود. البته در تحقق این مساله نمی‌توان ضرب‌الاجل فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را نیز نادیده گرفت. مؤید این مساله نیز سخنان اخیر سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک است که بیان کرد: «دنیا امروز ما را نظاره می‌کند و مکتوب و شفاها از ما سوال می‌کنند. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و اینفانتینو، رئیس فیفا در ملاقات بنده و آقای دکتر روحانی مساله بانوان را به عنوان مطالبه مطرح کردند.» مجموع این مسائل نشان می‌دهد که باید در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقق یکی دیگر از مطالبات به حق زنان باشیم و در بازی‌های ملی آنها بر صندلی‌های استادیوم آزادی ببینیم.

می‌توانیم شرایط را فراهم کنیم
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد امکان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در زمان برگزاری بازی‌های ملی و باشگاهی، اظهار کرد: در شرایط فعلی تلاش‌ می‌کنیم که این اتفاق در بازی‌های ملی رخ دهد. نامه نیوز نوشت، محمدرضا داورزنی گفت: ما دارای ورزشگاه آزادی هستیم که از شرایط مناسبی برخوردار است و دارای ورودی‌های مجزا، محل نشستن و سرویس‌های بهداشتی جداگانه است و محل رفت و آمدها به گونه‌ای است که مشکلی در این رابطه به وجود نمی‌آید. وی ادامه داد: با حفظ حرمت و کرامت بانوان می‌توانیم شرایط حضور بانوان در بازی‌های ملی را فراهم کنیم و این امکان در حال حاضر فراهم شده است و شرایط به گونه‌ای است که ورودی‌ها، خروجی‌ها، گیت‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محل نشستن‌ها به گونه‌ای است که هیچ اختلاطی بین حضور بانوان و آقایان وجود ندارد. معاون وزیر ورزش با بیان این‌که احتمالا از اولین بازی تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی بانوان حضور خواهند داشت، افزود: برای بازی‌های باشگاهی به دلیل این‌که بسیاری از استادیوم‌ها از شرایط لازم برخوردار نیستند امکان حضور بانوان مهیا نیست و اصلی‌ترین وظیفه ما حفظ حرمت و کرامت بانوان است و نمی‌توان در ورزشگاهی که ورودی‌ها و خروجی‌ها یکی است و محل نشستن‌ها و سرویس‌های بهداشتی به گونه‌ای است که برای بانوان دردسرساز می‌شود شاهد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باشیم. داورزنی دررابطه با امکان حضور بانوان برای تماشای رقابت‌های باشگاهی فوتبال بیان کرد: این بحث بعدی ماست، اگر شرایط و زیرساخت‌ها فراهم شود و فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد، می‌توانیم به این مساله بیندیشیم. هواداران باید رعایت اصول را مدنظر قرار دهند و محیط مناسبی برای برقراری آرامش و امنیت شکل گیرد و در این صورت است که امکان حضور بانوان به منظور تماشای رقابت‌های باشگاهی فراهم خواهد شد و تا به این شرایط دست پیدا نکنیم طبیعی است که شاهد حضور بانوان در رقابت‌های باشگاهی نخواهیم بود. وی بیان کرد: امنیت روانی، روحی و اخلاقی یکی از دغدغه‌های اصلی ماست و بسیاری از افراد هستند که نمی‌خواهند در استادیوم رفتار ناهنجار ببینند و ما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهیم و رسانه‌ها نیز باید تاحد امکان کمک کنند و باشگاه‌ها نیز با انجام فعالیت حرفه‌ای شرایط را به گونه‌ای پیش ببرند که برگزاری رقابت‌های لیگ برتر از لحاظ وضعیت فیزیکی، روانی و اخلاقی به محیطی امن تبدیل شود.

راه حل دوستانه
دبیر کل کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اعلام کرد: زنان در همه کشورها از جمله ایران باید بتوانند در رقابت‌های انتخابی جام جهانی قطر که از چندی دیگر شروع می‌شود، وارد ورزشگاه شوند. «نود» به نقل از رویترز نوشت؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده در تلاش است تا با همکاری با فیفا، راه حل دوستانه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها پیدا و اجرایی کند. ویندسور جان گفت: در هر صورت ما به قوانین داخلی هر کشور احترام می‌گذاریم ولی از طرفی می‌خواهیم به رشد جایگاه فوتبال در کشورها نیز کمک کنیم.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ورزشگاه آزادی حضور زنان در ورزشگاه صدای ایران ایران صدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۶۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع بانوان اصفهانی برای دفاع از مقاومت مردم فلسطین

امروز دیگر فاصله از اصفهان تا غزه ۲۰۰۰ کیلومتر نیست، حالا بانوان نصف‌جهان دوشادوش خواهران شجاع‌شان در غزه ایستاده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیشتر از ۱۷۰ روز از طوفان‌الاقصی، جنگ و محاصره در غزه و جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها می‌گذرد و هر روز اخبار جدیدی از جنایات این رژیم غاصب و کودک‌کش به گوش می‌رسد؛ این بار هم شنیدن اخبار جدید از یورش و حمله وحشیانه صهیونیست‌ها احساسات ملت ایران را جریحه‌دار کرد و بر آن شدند تا هرطور شده حمایت خود را از مردم مظلوم غزه نشان دهند.

گلستان شهدای اصفهان، امروز میعادگاه زنانی شده بود که دل‌هایشان بی‌قرار نوزادان شهید بیمارستان کمال عدوان و مادران شهید بیمارستان شفا بود.

بعد از ظهر پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، مادران، زنان و دختران نصف جهان تجمع اعتراضی تشکیل دادند؛ امروز دیگر فاصله از اصفهان تا غزه دو هزار کیلومتر نیست، حالا بانوان نصف‌جهان دوشادوش خواهران شجاع‌شان در غزه ایستاده‌اند، شور عاطفه زنانه را با عظمت و اقتدار ذاتی خود در هم آمیخته‌اند و به روز پیروزی ایمان دارند.

صفورا سادات امین‌جواهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با هماهنگی و اقدامات انجام شده بعد از شنیدن این خبر، تجمع اعتراضی مردمی در روز هفتم فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۳۰ در گلستان شهدا، جنب مزار آیت‌الله ناصری برای دفاع از مظلومیت مردم فلسطین شکل گرفت.

وی با بیان اینکه این تجمع مردمی بوده و با همراهی بانوان فعال سطح شهر اصفهان شکل گرفته است، افزود: جنایت اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، محاصره دارویی و غذایی، هتک حرمت مردم در بیمارستان شفا، همچنین سکوت مجامع جهانی و سران بعضی از حکومت‌ها سبب ناراحتی مردم به‌ویژه جمعی از بانوان اصفهانی شد؛ به همین سبب چنین تجمعی برای آزادی‌خواهی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین به‌صورت خودجوش به راه افتاد.

پژوهشگر حوزه زنان و مسئول هماهنگی این تجمع مردمی با اعلام همدلی و همراهی با زنان فلسطین و بیان اینکه اطمینان داریم پیروزی از آن مردم فلسطین است و آن‌ها به سبب مقاومت در برابر ظلم و استکبار در قله‌های عزت و شرافت ایستاده‌اند، عنوان کرد: تمام مجامع بین‌المللی را به علت سکوت در برابر این اتفاق و انجام ندادن اقدامات لازم برای جلوگیری و اتمام چنین فجایع انسانی محکوم می‌کنیم.

امین‌جواهری با بیان اینکه مسئله فلسطین تنها مسئله اسلام نیست، بلکه مسئله انسانیت است، ادامه داد: با اعلام خودجوش همراهی زنان برای تجمع اعتراضی، حدود ۲۰ انجمن و گروه‌های فعال در حوزه زنان، بسیج و سپاه پای کار آمدند و اعلام مشارکت و همراهی کردند؛ همچنین سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری نیز برای تهیه لوازم و امکانات برگزاری تجمع همکاری لازم را داشتند.

وی با اشاره به اینکه در پایان این تجمع ستاد دائمی همبستگی با زنان فلسطینی تشکیل شد، خاطرنشان کرد: پیشاپیش به استقبال روز قدس رفتیم و تجمع‌های زنان را در حمایت از مردم مقاوم فلسطینی به راه انداختیم و امروز با خوانش بیانیه‌های مردم در این تجمع اعتراضی، تمام زنان آزادی‌خواه جهان را برای پیوستن به حرکت همبستگی با زنان فلسطینی دعوت می‌کنیم.

کد خبر 739449

دیگر خبرها

  • رسمی؛ حضور بانوان برای تماشای بازی تراکتور - ذوب آهن
  • درهای تالار تیموری بعد از ۵ سال گشوده شد
  • برتری تیم‌های مردان و زنان ایران در بسکتبال ۳ نفره کاپ آسیا
  • خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور
  • پیام یولیان ناگلزمان به تیمو ورنر: درهای ورود به تیم ملی همچنان باز است
  • اشک و لبخند دختران ورزشکار خوزستانی در سالی که گذشت
  • قرائت ترجمه شعر شاعر لنجانی در تجمع بانوان در حمایت زنان غزه + فیلم
  • تجمع بانوان اصفهانی برای دفاع از مقاومت مردم فلسطین
  • ​تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران رهسپار چین می‌شود
  • تجمع بانوان خورموجی در حمایت از زنان و کودکان غزه