Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@15:40:22 GMT

«علم و ایده‌ئولوژی» آلتوسر در پله دوم نشر ایستاد

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۶۴۶۶

«علم و ایده‌ئولوژی» آلتوسر در پله دوم نشر ایستاد

به گزارش خبرنگار مهر، نشر نیلوفر دومین چاپ کتاب «علم و ایده‌ئولوژی» اثر لویی آلتوسر و ترجمه زنده یاد مجید مددی را با شمارگان ۵۵۰ نسخه، ۵۴۸ صفحه و بهای ۸۵ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب در سال ۹۶ با شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و بهای ۵۵ هزار تومان منتشر شده بود. این کتاب قرار بود نخستین مجلد از مجموعه‌ای هفت جلدی شود که متاسفانه با درگذشت مترجم ادامه آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب شامل ۱۸ مقاله و یادداشت از آلتوسر است که مترجم برای شرح هرکدام از آنها یک مقاله در ادامه اضافه کرده است. عناوین مطالب کتاب به ترتیب به این شرح است: «طبقه حاکم و عقاید حاکم»، «آثار اولیه: شبح هگل»، «پرواز به پیش: به سوی ایده‌ئولوژی»، «پیرامون تکامل مارکس جوان»، «دست نوشته‌های ۱۸۴۴»، «مارکسیسم و اومانیسم»، «درباره هنر: نامه به دپره»، «کرمونینی: نقاش آبستره»، «به خوانندگان انگلیسی زبان»، «مصاحبه آنتونیو ماتیوچی با آلتوسر»، «فروید و لکان»، «نامه به ژاک لکان»، «ایدئولوژی و دستگاه‌های ایدئولوژیک دولت»، «بخش نخست مقاله آلتوسر»، «مقدمه بر جلد اول کاپیتال»، «پاسخ آلتوسر به جان لوییس»، «علم و ایده‌ئولوژی» و «ماکیاولی و ما».

کتاب مقدمه مفصلی از مترجم در شرح زندگی خود و همچنین دیدگاه‌هایی انتقادی درباره جریان چپ در پیش از انقلاب اسلامی ایران دارد. همچنین یکی دیگر از مقدمه‌های مترجم درباره آلتوسر و اندیشه اوست و پیشگفتار کتاب نیز سرفصل «چرا آلتوسر؟» را با خود دارد. همچنین کتاب شامل پنج پیوست است: «نامه انگلس به بلوخ»، «دستگاه ایده‌ئولوژیک دولت: آیا دولت مساوی است با سرکوب+ایده‌ئولوژی»، «ادبیات به مثابه فرم ایده‌ئولوژیک»، «فرهنگ اصطلاحات و واژه‌های دشوار» و «کتابنامه». بخش کتابنامه شامل کتابشناسی مفصل آلتوسر است.

آلتوسر دوره‌های مختلف فکری داشت و بارها نیز به انتقاد از خود پرداخت. او در مقاله «علم و ایدئولوژی» این کتاب در یک خودانتقادی به خطای نظریه‌باورانه خود اعتراف کرده و تأکید بیش از حد بر نظریه را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

مترجم در بخشی از مقدمه خود نوشته است: «بی‌تردید یکی از شاخص‌ترین و بااهمیت‌ترین نظریه‌های ابرازشده آلتوسر نظریه پیچیده و دشوار او درباره ایده‌ئولوژی است که در آثار او جنبه محوری دارد و لازم است در این جستار نگاهی به آن بیفکنیم و در حد استطاعت چکیده‌ای از آن به دست دهیم. آلتوسر در مقاله‌ای بلند با عنوانِ «ایده‌ئولوژی و دستگاه‌های ایده‌ئولوژیک دولت»، بحث مبسوطی درباره این «تاریک‌خانه» به تعبیر کوفمان در اثرش به نام تاریک‌خانه ایده‌ئولوژی ارائه می‌دهد که می‌توان مدعی شد تأثیر شگرف آن تقریبا در کلیه عرصه‌های اندیشگی اکنون نمایان شده و بسیاری تعبیر و تفسیرهای به‌اصطلاح علمی را سست و بی‌اثر کرده است.»

مجید مددی متولد ۱۳۱۴ در تهران بود. او تحصیلات آکادمیک خود را در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه منچستر گذراند و پس از آن در دانشگاه اسکس دکترای فلسفه سیاسی گرفت. او در ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ در تهران درگذشت. «فلسفه چیست؟» اثر مارتین هایدگر، «هایدگر» پل استراترن، «مارکسیسم و اخلاق» یوجین کامنکا، «نقد مارکوزه» پل میتیک، «فلسفه هنر از دیدگاه مارکس» میخائیل لیف شیتز، «از خود بیگانگی انسان مدرن» فریتس پاپنهایم و… از دیگر ترجمه‌های منتشر شده مددی است.

کد خبر 4699998 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: مجید مددی تازه های نشر کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات جهان ادبیات بازار نشر معرفی کتاب نقد کتاب گردشگری نشر نو آزادگان جنگ تحمیلی تجدید چاپ عید غدیر خم دفاع مقدس جنگ تحمیلی جایزه ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۶۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی یکی از بانوان نخبه در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی + فیلم

مریم بحرینی عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت دانش بنیان تک‌­نوران (تولیدکننده محصولات دقیق و ارائه دهنده خدمات در حوزه میکروسکوپی و طیف سنجی کاربردی) محسوب می‌شود و به عنوان پژوهشگر برتر و چهره شاخص علمی کشوری در سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان معرفی شده است.

از او بیشتر از ۲۰ مقاله خارجی و ۵۰ مقاله در همایش‌های داخلی و خارجی به چاپ رسیده است.

از جمله سوابق اجرایی ایشان، بنیان گذاری آزمایشگاه طیف سنجی مواد نورا، مشاور فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در سال ۱۴۰۰ و موسس و رئیس هیات مدیره شرکت آذران پلاسما است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • بیرانوند از صعود به فینال مسابقات تراپ قطر باز ماند
  • هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • نیوزویک: آمریکا رو به افول است
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • پذیرش ۲۸۳ مقاله در اولین کنفرانس ملی مهارت
  • شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد
  • گزارش روزانه بورس ۳ اردیبهشت؛ شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد
  • معرفی یکی از بانوان نخبه در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی + فیلم
  • اثرات اتوماسیون و هوش مصنوعی بر مشاغل آینده