Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@20:53:21 GMT

همتی: ارزش پول ملی روبه افزایش است

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۷۵۵۰

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه در ۸ ماه گذشته ارزش پول ملی مجدداً ۴۰ درصد تقویت شده گفت: اکنون بر نرخ ارز کنترل داریم و ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  عبدالناصر همتی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی، در پاسخ به این سوال که دولت ترامپ در رسیدن به هدف خود مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تا کجا پیش رفته است، گفت: امروز نقل قولی را از آقای ترامپ می‌خواندم که گفته بود «صادرات نفت ایران از حدی که من فکر می‌کردم پایین‌تر است» و این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند، از این رو و با توجه به این صحبت، پس الان باید صادرات نفت ما منفی می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و ما به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته صادرات نفت ما در حال افزایش نیز هست و از روش‌های غیرمتعارف کار خود را پیش می‌بریم.

رئیس کل بانک مرکزی تحریم‌ها را غیرقانونی خواند و افزود: ما معتقدیم که دولت آمریکا و ترامپ نمی‌تواند در دنیا قانون وضع کند و برای سایر کشور‌ها تعیین تکلیف کند، بنابراین زمانی که ما نفت صادر می‌کنیم، روال طبیعی خودمان را طی می‌کنیم، ولی در واقع در حال دور زدن اقدامات آمریکا هستیم.

همتی درخصوص رقم میزان صادرات نفت ایران، گفت: همان طور که ترامپ اعلام کرده، ما صادرات نفت را انجام می‌دهیم، اما اجازه دهید روند و رقم آن نزد ما بماند. معتقدیم اکنون درگیر جنگ اقتصادی با دولت آمریکا هستیم و قطعاً در یک جنگ اقتصادی هیچ‌گاه اطلاعاتِ مهماتمان را به دولتی که در مقابل ما قرار گرفته است، اعلام نمی‌کنیم. ثبات اقتصادی که الان در ایران حاکم شده است، نشان می‌دهد که ما توانستیم آمریکا را در رسیدن به هدفش شکست دهیم.

رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارائه نظر خود درخصوص افراد زیادی که در اینجا (ایران) آسیب زیادی از تحریم‌ها دیده‌اند، افزود: مردم ما می‌دانند که فشار تحریم عمدتاً به آن‌ها وارد شده است و این در حالی است که دولت آمریکا می‌گفت ما می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی را نابود کنیم و این امر خود نشان می‌دهد که نتیجه کار آمریکا فشار به اقشار متوسط و طبقات با درآمد پایین جامعه است. این امر موجب شده است که یک شوک تورمی ایجاد شود که عمدتاً طبقات محروم و پایین جامعه که درآمد ثابتی داشتند، ناشی از آن دچار مشکل شدند و البته تمام تلاش دولت هم این است که بتواند این کاهش درآمد را جبران کند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چگونگی تهیه و وارد کردن کالا‌هایی که از نظر فنی در فهرست کالا‌های تحریم شده قرار دارند، گفت: ایران، کشور بسته‌ای نیست. سال گذشته براساس آمار صندوق بین المللی پول، ما هجدهمین اقتصاد دنیا از نظر شاخص پی پی پی (PPP) بودیم و این قدرت را داریم که نیازهایمان را از هر جایی که بخواهیم تهیه کنیم.

همتی درباره اینکه آیا شما (ایران) دوستانی دارید که حاضر به پذیرش ریسک واردات این کالا‌ها باشند، افزود: بله، تجار ما فعال هستند و کشور‌هایی زیادی نیز هستند که با ما همکاری می‌کنند، ما فقط متکی به سیستم بانکی و سیستم‌های متعارف مبادله نیستیم و از طریق روش تهاتر و دیگر روش‌ها، درآمد‌های صادرات غیرنفتی‌مان را به واردات اختصاص می‌دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: همان طور که اطلاع دارید در اوایل شروع تحریم به دلیل جو روانی و همچنین انتظارات منفی که در بین فعالان اقتصادی ایجاد شد، احساس ناپایداری نسبت به آینده اقتصاد شکل گرفت، همچنین به کمک رسانه‌های حامی سیاست آمریکا و رسانه‌های متحدشان در منطقه، این تصور به وجود آمد که ممکن است، نرخ ارز غیرقابل کنترل شود.

وی افزود: در نزدیکی‌ها و اواخر شهریور ماه سال گذشته (ماه سپتامبر تقویم میلادی) نرخ ارز به رقم‌های بسیار بالایی افزایش یافت و درست زمانی که مرحله اصلی و نهایی تحریم‌های آمریکا شروع شد، تقویت ارزش پول ملی ما نیز آغاز شد و در طول هشت ماه گذشته ارزش پول ملی ما مجدداً ۴۰ درصد تقویت شده است. اکنون بر نرخ ارز کنترل داریم و ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شده است، نتیجه کنترل‌های صورت گرفته این است که طی چهار ماه گذشته، رشد تورم ماهانه در حال کاهش است.

همتی درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر ایران گفت: در هر صورت ایران تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته است. طی دو سه سال گذشته در مرحله اصلاح ساختار اقتصادی و کنترل تورم قرار داشتیم و از رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار بودیم به طوری که پیش از تحریم‌ها رشد اقتصادی در حدود ۱۲ درصد را نیز تجربه کردیم. طبیعی است با وضع تحریم‌ها به دلیل اینکه ما ساختار اقتصادی‌مان را به طور کامل اصلاح نکرده بودیم، شوکی به ساختار‌های اقتصادی ما وارد شد. از این منظر، تحریم‌ها روی مردم و اقتصاد کشور تأثیر داشت، ولی ما این نکته را با هدف دولت ترامپ مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم هدف آمریکا با شکست مواجه شد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: همتی گفتگو اقتصاد ان بی سی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۷۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین، تارنمای شبکه اقتصادی بلومبرگ دیروز (سوم اردیبهشت) در گزارشی با اشاره به تصویب تشدید تحریم های جدید علیه صادرات نفت ایران در مجلس آمریکا نوشت: تحلیلگران بازار نفت معتقدند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از انجام هرگونه حرکتی که می تواند قیمت نفت خام یا بنزین را برای مصرف کنندگان آمریکایی افزایش دهد، بیزار است.

به گفته کارشناسان، رئیس جمهوری آمریکا احتمالا از اختیارات پیش بینی شده در این طرح برای اعمال معافیت ۱۸۰ روزه در اجرای این تحریم ها استفاده و از اجرای سختگیرانه آن اجتناب خواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ، وضعیت کنونی تا حدودی مشابه اوضاعی است که دولت بایدن با روسیه و تهاجم آن به اوکراین مواجه است. اگرچه کاخ سفید تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده، اما در همین حال تلاش کرده تا ضمن محدود کردن درآمدهای این کشور اجازه دهد صادرات نفت آن همچنان جریان داشته باشد تا عرضه جهانی تحت فشار قرار نگرفته و تورم که از جمله دغذغه های انتخاباتی بایدن است، افزایش نیابد.

واشنگتن همچنین در روزهای اخیر و با وجود تمدید تحریم ها علیه نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، با تداوم صدور نفت آن کشور موافقت کرد.

به گفته شرکت مشاوره انرژی کلیر ویو (ClearView Energy Partners) مستقر در واشنگتن، در صورت اجرا و اعمال تحریم های جدید، قیمت های جهانی نفت می تواند به میزان ۸.۴۰ دلار افزایش یابد.

رویترز پیشتر به نقل از کلیر ویو نوشته بود که ۲ طرح مصوب مجلس، "در صورت اجرا و اعمال می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر مستقیم بگذارند. "

به گفته این گروه پژوهشی، در طرح نخست که "قانون توقف پهلوگرفتن نفتکش های ایران" (SHIP / Stop Harboring Iranian Petroleum) نامگذاری شده، بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی که "آگاهانه" در حمل و نقل، انتقال، تراکنش مالی و فرآوری نفت خام و محصولات نفتی ایران شرکت می‌کنند، تحریم می شوند. کشتی هایی که این ممنوعیت را نقض کنند به مدت ۲ سال از ورود به بنادر آمریکا منع خواهند شد.

با این حال، این طرح شامل معافیت های ۱۸۰ روزه است که بایدن می تواند از آن برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت استفاده کند.

مصوبه دوم نیز یک طرح ضد ایران و چین است که تحریم‌های ثانویه بر نفت ایران را به هرگونه معامله خرید نفت از ایران توسط یک موسسه مالی چینی گسترش می دهد. این تحریم ها با ارزیابی های سالانه آغاز شده و اجرای آن تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در این مورد نیز می تواند معافیت های دوره ای تحریم ها را اعمال کند.

کد خبر 846699 منبع: ایرنا برچسب‌ها نفت ایران و آمریکا خبر ویژه تحریم جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • شرکت ۲۷ واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!