Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در دیدار اخیر هیئت دولت با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکید کردند: دو سال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و باید به دور از گرفتار شدن در برخی آفات، مسائل مهم کشور را «اولویت بندی»، و اولویت‌ها را یک به یک پیگیری کرد.

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مهمترین اولویت‌های دولت در دو سال پایانی گفت: توصیه مهم رهبر معظم انقلاب به دولت و رئیس‌جمهور در این دیدار پرهیز از حاشیه‌سازی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت در شش سال گذشته غالبا به جای پاسخگویی به مطالبات مردم و عمل به وعده‌های داده‌شده مشغول دوقطبی‌سازی و حاشیه‌سازی بوده و از تعهداتی که به مردم داده فاصله گرفته است و لذا رهبری انقلاب دولت را در دو سال باقی‌مانده به دوری از حاشیه‌سازی فراخواندند.

دو سال پایانی فرصت مناسبی برای اثبات کارآمدی دولت

وی ادامه داد: درباره اولویت‌های دو سال پایانی دولت نیز ایشان اقتصاد و فرهنگ را به منزله دو محور اصلی و اولویت اساسی مطرح کردند و بیان کردند که کارآفرینان و تولیدکنندگان رزمندگان جبهه جنگ اقتصادی هستند و دولت باید از آنان حمایت کند تا بتوان در مقابل آمریکا پیروز شد. ایشان در زمینه فرهنگ نیز تهاجم و نفوذ فرهنگی دشمن را مورد تأکید و توجه قرار دادند که پیش از این بارها نیز در این باره تذکر داده بودند. لذا دولت در دو سال پایانی می‌تواند با تمرکز بر این دو محور اصلی کارآمدی خود را اثبات کند و مردم در این دو سال باقی‌مانده شاهد یک دولت کارآمد، انقلابی و رو در رو با آمریکا باشند و اگر آقای روحانی به این توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب عمل کنند می‌توانند کارنامه خوبی را در پایان از دولت خود به جای بگذارند.

انبارلویی درباره توصیه چندین باره رهبر معظم انقلاب به استفاده دولت از ظرفیت‌ نهادهای توانمند داخلی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان و جهاددانشگاهی و امثال آنها گفت: ظرفیت‌های عظیمی در کشور وجود دارد که مهمترین آنها نیروی انسانی باسواد، کارامد، متخصص و باانگیزه است و اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی وجود دارند که می‌توانند گام‌های بلندی را برای دور زدن تحریم‌ها و بالا بردن تولید ناخالص ملی بردارند. انتظار این نهادها از دولت آن است که جلوی فعالیت آنها را با قوانین دست و پاگیر و برخی مانع‌تراشی‌ها سد نکند و در صورت امکان از آنها حمایت کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اظهار کرد: ایران با ظرفیت‌هایی که دارد قادر است تا 300 میلیون نفر را تأمین غذایی کند و همه اینها در گرو آن است که دولت دقیقا به توصیه‌های رهبری عمل کند و واقعا از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی بهره ببرد و مردم نیز اگر چین رویکردی را مشاهده کنند حتما به کمک دولت خواهند آمد.

ناتوانی برخی مسئولان در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن

انبارلویی درباره دلایل عقب‌ماندگی‌های دولت در حوزه فرهنگ و ضرورت حمایت بیشتر از نهادهای فرهنگ مردمی و انقلابی برای حل معضلات اخلاقی و فرهنگی جامعه گفت: نهادها و مسئولان فرهنگی متعهد به انقلاب کم نیستند اما از سوی دیگر هجوم علیه فرهنگ دینی و انقلابی ما فوق‌العاده است و الان فضای کشور با 9 هزار شبکه و فرستنده ماهواره‌ای در کنار شبکه‌های مجازی روبرو است و لشکری از هجمه‌کنندگان به فرهنگ اسلامی و ملی مردم ما وجود دارند.

این کارشناس کسائل سیاسی بیان کرد: بعضی از مسئولان نسبت به این هجمه غفلت دارند و بعضی هم به رغم متدین بودن توان و خلاقیت مقابله با این هجمه‌های شدید فرهنگی را ندارند که بهتر است جای خود را به جوانانی بدهند که فکر و انگیزه ایستادگی در این جنگ نابرابر را دارند. طبق نظرسنجی‌های انجام گرفته بیش از 80 درصد مردم برنامه‌های رسانه ملی را مشاهده می‌کنند و اینکه می‌گویند مردم با رسانه ملی قهر کرده‌اند و به سمت رسانه‌های خارجی روی آورده‌اند دروغ است. علت اینکه در چهل سال گذشته با وجود هجوم فرهنگی دشمن و ضعف برخی مسئولان، انقلاب حفظ شده این است که در حوزه فرهنگ جبهه نیرومند مردمی پای کار انقلاب ایستاده است و نمی‌گذارند این تهاجم دشمن به موفقیت برسد. اما به هر حال دولت در درجه اول باید یک شناخت میدانی از این تهاجم داشته باشد و در گام دوم آماده و مهیای مقابله با این تهاجم باشند.

ایستادگی در مقابل قدرت‌ها و کمک به یکپارچگی قوا؛ نقطه قوت دولت

وی درباره مهمترین نقطه ضعف و قوت دولت در این شش سال گفت: مهمترین نقطه قوت دولت این بوده که در مقابل آمریکا و اروپا ایستاده و دولت توانسته با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و هماهنگی با سایر قوا در مقابل این قدرت‌ها بایستد و بخشی از این یکپارچگی قوا نتیجه اقدامات دولت است.

انبارلویی ابراز کرد: درست است که نقدهایی به دولت وجود دارد اما نقد وارده به دولت درجه مشخصی دارد. به هر حال دولت الان سرپا ایستاده، مردم به آن رأی دادند و مورد تنفیذ رهبری است و شش سال پر فراز و فرود را طی کرده و باید کمک کرد که دو سال آینده را با آبرومندی پشت سر بگذارد و این مسئولیت خطیر را به منتخب بعدی ملت بگذارد.

عملکرد دولت در برجام؛ بارزترین نقطه ضعف

این کارشناس مسائل سیاسی مهمترین نقطه ضعف دولت را موضوع برجام خواند و گفت: برجام براساس وعده‌های رئیس‌جمهور درباره آن تحقق پیدا نکرد. رئیس‌جمهور بیان کرد که ما چیزی را امضا نمی‌کنیم مگر اینکه قبل از آن تمام تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه‌ای، پتروشیمی و ... برداشته شود ولی برجام امضا شد اما این تحریم‌ها لغو نشد و در نهایت آمریکا از برجام خارج شد و اروپا هم هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است، اما همچنان دولت به دنیال احیای برجام است در حالی که برجام مرده است چون دستاوردی در حد هیچ داشته است.

وی با تأکید بر حمایت دولت از ظرفیت‌های داخلی گفت: در سیاست خارجی نیز باید کاملا چشمان خود را به روی غرب ببندیم و به شرق روی بیاوریم. ما یک دروازه بزرگ به سوی شرق مانند روسیه، چین، هند و کشورهای همسایه داریم و می‌توانیم راهبرد سیاست خارجی خود را به تعمیق و گسترش روابط با شرق تغییر دهیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه یادآور شد: کشورهایی مانند چین، روسیه و هند خواهان روابط راهبردی با ایران هستند ولی دولت در این رابطه کوتاهی‌هایی دارد که باید به آن پایان دهد و تعمیق روابط با شرق را در دستور کار سیاست خارجی قرار دهد تا از این طریق آمریکا و اروپا را نیز وادار به عقب‌نشینی از سیاست‌های خود کند تا آنها نیز تصور نکنند که ایران همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: هفته دولت حجت الاسلام روحانی محمد کاظم انبارلویی اقتصاد فرهنگ ظرفیت های داخلی تهاجم فرهنگی برجام سیاست خارجی ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۷۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان چنان که مشخص است، مشارکت اقتصادی البته به صورت اخص اصطلاحی علمی و متوجه‌ی نرخ مشارکت اقتصادی است که از نسبت جمعیت فعال(شاغل یا بیکار) به جمعیت در سن کار بدست می‌آید اما آن چه در پیام نوروزی مقام معظم رهبری تشریح شده از جنس دیگری است و معطوف به مشارکت اقتصادی در معنای اعم آن یعنی «مردمی کردن اقتصاد» است که پیشتر، مولفه‌های آن در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده است. 
از این جهت است که این پرسش معنا پیدا می‌کنند: چرا جهش تولید با مشارکت مردم؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست خاطر نشان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند. بنابراین به نظر می‌رسد اولین گام برای تحقق شعار سال و تحول در تولید هم‌چنان که اشاره شد، «احیای اعتماد عمومی» است که در سال‌های گذشته ضعف‌های آن آشکار شده است؛ از ناهمراهی اکثریت مردم با خواست دولت پیشین جهت انصراف از دریافت یارانه تا بروز رفتارهای سوداگرانه در هنگامه‌های ریزش ارزش ریال که بارها منجر به بر هم خوردن تعادل در عرصه اقتصادی کشور شده است.
نکته دیگر، ضرورت بهبود فضای کسب و کار است. حلقه‌ی مهم تولید در رفع مسائل و مشکلات کشور- چنان‌که در سال‌های اخیر نیز مورد تاکید پی در پی رهبر انقلاب قرار گرفته است- کاملا مبتنی بر واقعیت‌ها و مباحث علمی و نظری است، اما برای این‌که در حوزه تولید جهش رخ بدهد و کار پیش برود شاید مهم‌ترین مساله ما بهبود فضای کسب و کار باشد که با مشارکت مردم رخ می‌دهد. از این جهت، شاید می‌توانیم مانند دهه‌های قبل تولید را با اقدامات دولت پیش ببریم اما در دهه ۸۰ هم به دلیل چرخش سیاستی که رخ داد و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در سال ۸۵ ابلاغ شد و هم به دلیل درگیر شدن ایران در تحریم‌ها، واقعیت‌های جدیدی را بوجود آورد و ما را با این مواجه کرد که اگر می‌خواهیم کشور پیش برود، با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد و این واقعیتی بود که کشور در دهه ۹۰ با همه وجود به آن رسید.
در همین زمینه، نکته‌ای وجود دارد و آن این‌که دشواری تأمین مالی است، تأمین مالی خودش یک مشکل بزرگ است، زیرا تأمین مالی از بانک‌ها بسیار سخت است و سیاست‌های بانک مرکزی و سیاست‌های پولی نیز بسیار نوسانی و بی ثبات هستند، علاوه بر این بازار سرمایه در کشور ما هنوز نقش مهمی در تأمین مالی کسب و کارها ندارد، به همین دلیل بانک محور هستیم و این به یک گلوگاه تبدیل شده است.
مساله سوم این خواهد بود که، اگر می‌خواهیم با مشارکت مردم تولید را رشد دهیم، فرمول آن این است که مردم احساس امنیت کنند و انتفاع ببرند، زیرا هرکس که می‌آید برای سود بردن می‌آید که منطق اقتصادی آن هم درست است، البته برخی از کارها نیز غیرانتفاعی هستند و با اهداف الهی و معنوی انجام می‌شود؛ برای مثال برخی بیمارستان و مدرسه می‌سازند، اما آن هم اسیر مشکلات دولت است. پس با هر نیتی چه انتفاعی و چه غیرانتفاعی، باید فضای ورود بخش خصوصی و مردم به برداشتن بار دولت و کشور فراهم شود.
و نکته مهم و آخر این است که همه‌ی دستگاه های ذیربط در اجرای درست، به موقع و کوبنده‌ی قوانین حمایت از تولید ملی، کار جهادی و بیش از پیش انجام دهند. از این منظر، حوزه‌ی مهمی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اهمیت صدچندان پیدا می‌کند. در اهمیت حوزه‌ی مذکور همین بس که آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور محترم در گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی روز دوشنبه ۶ فروردین 1403 تاکید جدی داشتند که: در کنار تولید و جهش تولید باید با قاچاق کالا مبارزه شود، قاچاق خنجری است که از پشت بر پیکره تولید ضربه می‌زند. سازوکارهای موجود باید با جدیت دنبال شود. قاچاق سازمان‌یافته یا موردی برای مسائل ارزی و ریالی و تولید و اشتغال در کشور ضرر دارد.
بهرحال، نکاتی که در زمینه جهش تولید از طریق مشارکت مردمی مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته بارها از سوی پژوهشگران به عنوان پیش‌شرط‌های تحول و توسعه اقتصادی گوشزد شده و هم‌چنان‌که اشاره شد تامین سرمایه اجتماعی مورد نیاز و جلب اعتماد عمومی از اهم این اقتضائات به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • رئیسی: گذشت زمانی که برخی می‌خواستند با برجام 2 و برجام 3 روی موشک‌ها و توانایی‌های ما معامله کنند/ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که روی توانایی‌های ملت ایران که به برکت خون شهیدان به دست آمده، معامله شود
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد
  • امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد
  • جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی
  • نامه مجمع کارآفرینان به رئیس‌جمهوری؛ چالش‌های گمرکی را برطرف کنید
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • قاطعیت نیروهای مسلح ایران در عملیات وعده صادق بر همه اثبات شد
  • تامین آب آشامیدنی مهمترین خواسته مردم میامی است
  • جهش تولید و رونق حمل‌ ونقل دریایی ارتباط مستقیم دارند