Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-28@13:55:25 GMT

لابی پر سروصدا برای حذف «آقای سکوت»

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۸۰۷۴

لابی پر سروصدا برای حذف «آقای سکوت»

به گزارش جهان نيوز، شنیده‌ها حاکی از آن است که اعضای شورای عالی اصلاحات برای جانشینی عارف به‌سراغ عبدالله نوری رفته‌اند

لابی پر سروصدا برای حذف «آقای سکوت» شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان که اخیرا به «جبهه اصلاح‌طلبان» تغییر نام داده، به‌طور جسته‌و‌گریخته جلساتش را برای انتخابات مجلس یازدهم از سر گرفته است؛ هرچند برخی اعضای آن، ازجمله آقایان عبدالله ناصری و محمدرضا خاتمی، عطای حضور در این شورا را به لقایش بخشیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  خروج دو نفر از شورای عالی
اخیرا گفت‌وگویی از عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی آقای محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات، منتشر شده که بیانگر خروج او و رضا خاتمی از شورای عالی اصلاح‌طلبان است. در این گفت‌وگو، وی دلیل جدایی‌اش را نوع مدیریت ضعیف آقای محمدرضا عارف بر این شورا عنوان و اظهار کرد: دلیل اصلی کناره‌گیری هم این بود که عملا رفتاری ندیدم که بیانگر اعمال مدیریت قاطع و در‌عین‌حال مدیریت سیاسی در شورای عالی سیاست‌گذاری عارف باشد. این شیوه مدیریت نه‌تنها موجب کناره‌گیری من شد؛ بلکه افرادی همچون محمدرضا خاتمی هم به این دلیل از شورا کناره‌گیری کردند. این ضعف واقعیتی است که نمی‌‌توان کتمان کرد. 

ناصری دراین‌باره گفت: عارف باید در رفتار مدیریتی خودش به‌طورجدی تغییر ایجاد کند؛ در غیر این ‌صورت حاشیه‌هایی که برای فهرست مجلس دهم و شورای شهر ایجاد شد، همچنان ادامه خواهد داشت. عارف باید در رفتار مدیریتی خودش قاطعیت و صراحت به‌خرج دهد. 

ناموزون‌بودن کفه افراد حقیقی و حقوقی 
البته، مسأله خروج ناصری از شورای عالی اصلاح‌طلبان مسبوق به سابقه نیز بوده است. او سال گذشته در گفت‌وگویی، با اعلام خبر خروج خود و رضا خاتمی از شورای مزبور، دلیل این اقدام را چیزی متفاوت از آنچه اخیرا اعلام کرده، بیان کرد. در آن گفت‌وگو، وی دلیل اصلی اقدامش را ناموزون‌بودن کفه افراد حقیقی و حقوقی در شورای مزبور عنوان کرد و گفت: «بحث‌هایی مطرح شد که بعضا مفید هم بود. برخی اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان تلقی داشتند حضور بعضی افراد رأی یا ظرفیت برخی احزاب را بیشتر می‌کند. مشخصا روی دوسه نفر بحث داشتند. قرار بر این شد بدون اینکه بحث یا گفت‌وگو یا بازتاب خاصی ایجاد شود، آن دوسه نفر خودشان از شورای عالی سیاست‌گذاری بیرون بیایند. از خاتمی خواستیم در دوره‌های بعدی فعالیت شورای عالی هم حضور نداشته باشیم. آقای خاتمی اصرار داشت این چند نفر که بیرون آمدند، در شورای عالی باقی بمانند؛ اما درهرصورت برای جلوگیری از هرگونه شبهه و شائبه‌ای، او استدلال‌ها را پذیرفت و با خروج آن‌ها از شورا موافقت کرد؛ یعنی معترضان معتقد بودند کفه افراد حقیقی دارد در شورای عالی اصلاح‌طلبان سنگینی می‌کند». 

هجمه‌ها علیه عارف 
انتقادات اخیر ناصری از مدیریت همراه با ضعف عارف بر شورای عالی اصلاح‌طلبان، امری جدید و یک‌باره نیست. انتقاد همه‌جانبه اصلاح‌طلبان از عارف از همان زمان آغاز به ‌کار شورای عالی در پاییز۱۳۹۴ آغاز شد و این هجمه‌ها با آغاز به کار مجلس دهم و قرارگرفتن در رأس فراکسیون امید شدت بیشتری نیز به‌خود گرفت. همین موضوع باعث شد برخی طیف‌های اصلاح‌طلبی ازجمله حزب کارگزاران سازندگی، دربرابر عارف از ریاست لاریجانی بر مجلس حمایت کنند. انتقادها از عارف و همکاران او در شورای عالی اصلاح‌طلبان حین آمادگی جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال ۱۳۹۶ اوج گرفت.

عمده‌ترین این انتقادها معطوف به سازوکار شورای عالی برای تعبیه فهرست شوراها بود. بسیاری این سازوکار را مبهم، غیرفراگیر و دارای نواقص زیادی می‌دانستند. هرچند در‌این‌میان، شائبه مالی فهرست شوراهای اصلاح‌طلبان بیشتر از همه در دهان‌ها چرخید. نمونه عینی‌اش موضوعی بود که خانم فاطمه دانشور، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم مطرح کرد. دانشور گفت برای حضور در فهرست شورای شهر امید، دومیلیارد تومان از او طلب شده؛ اما به‌دلیل استنکاف از پرداخت مبلغ، از فهرست خط خورده است. بعدها، آقای کرباسچی، دبیرکل کارگزاران و مطالبه‌گر اصلی مبلغ موردنظر، این خبر را تأیید کرد. اعتراض‌ها به هیأت‌رییسه شورای عالی اصلاح‌طلبان حتی باعث شد عده‌ای از فعالان اصلاح‌طلب مانند آقایان سیدهادی خامنه‌ای، احمد حکیمی پور، مصطفی کواکبیان، رسول منتجب‌نیا و محسن رهامی حضورشان در شورای عالی را به حالت تعلیق درآورند. این افراد حتی آماده بودند برای انتخابات شوراهای ۱۳۹۶، فهرست مجزا ترتیب ببینند؛ اما با هدف جلوگیری از چندفهرستی‌شدن جبهه اصلاح‌طلب و درنتیجه جلوگیری از شکست اصلاح‌طلبان، از نیت خود منصرف شدند. 

به‌دنبال عبدالله نوری و مصطفی معین 
آن‌طور‌که «صبح‌نو» در گفت‌وگو با برخی اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان متوجه شده، هم‌اکنون در این شورا، اجماع مطلقی بر سر صدارت عارف وجود ندارد. این منابع حاضر در شورای عالی که نخواستند نامشان فاش شود، گفته‌اند برای جانشینی عارف، گزینه‌هایی مانند آقایان عبدالله نوری و مصطفی معین پیشنهاد شدند؛ اما خود این افراد، به‌طورجد‌ی از پذیرش این مسوولیت سر باز زده‌اند. این منابع گفته‌اند آقایان حسین مرعشی و عبدالواحد موسوی‌لاری با وجود مخالف اعضا، بر سر مسأله ادامه فعالیت عارف تأکید دارند.  

خاتمی: عارف اصلاح‌طلب‌تر از روحانی نیست 
نارضایتی اصلاح‌طلبان از عارف و تلاش معنادار آن‌ها برای حذف او از جایگاه ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان، از همان ابتدای شکل‌گیری شورا آغاز شد که مأموریت اولیه‌اش تهیه فهرست برای انتخابات مجلس دهم بود. اخیرا رییس دولت اصلاحات نیز این انتقادها را مطرح کرد؛ آنجا که او با نشانه‌گرفتن تیغ حملات خود به‌سوی ریاست فراکسیون امید، از اهمال این نهاد در عمل به وظایفش به‌تندی انتقاد کرد. خاتمی حتی سال گذشته در اصلاح‌طلب‌بودن عارف تشکیک ایجاد کرد و در جمع اعضای ستاد امید (گروهی از جوانان اصلاح‌طلب) مطرح کرد: «شخصا آقای عارف را اصلاح‌طلب‌تر از روحانی نمی‌دانم». 

آمادگی بر خروج‌های بعدی 
همان‌طورکه عنوان شد، ضعف عارف در هدایت شورای عالی اصلاح‌طلبان که اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌ساز در جبهه اصلاحات است، به خروج برخی اعضا نظیر عبدالله ناصری و رضا خاتمی از این نهاد منجر شد. باید دید با‌توجه‌به درپیش‌بودن انتخابات مجلس، آیا شورای عالی خواهد توانست به مرجع نهایی برای تصمیم‌سازی در جبهه اصلاحات تبدیل شود؟ در ماه‌های آینده می‌توانیم منتظر خروج اعضای دیگری از این شورا باشیم؟ با‌توجه‌به هجمه انتقادها از عارف در شورای عالی و در رأس فراکسیون امید، خروج‌های متواتر بعدی دور از ذهن نخواهد بود.

منبع:صبح نو کپی متن خبر برچسب ها: شورای عالی اصلاحات عارف عبدالله نوری

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: شورای عالی اصلاحات عارف عبدالله نوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۸۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علیرضابیگی ، نماینده مجلس: به نظر می‌رسد، اصلاح طلبان و مستقلین از ترس نبویان و رسایی، زیر علم قالیباف می‌روند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در آستانه نوروز سال 1403 احمد علیرضابیگی در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری خبرآنلاین به عوامل موثر ردصلاحیت خود پرداخت. این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین فضای مجلس شورای اسلامی را پیش‌بینی کرد.

در ادامه قسمتی از این گفتگو را می‌خوانید:

*بنابراین قالیباف به نحوی با روحیه نظامی با مسائل برخورد می‌کند...

بله، البته بنده هم پیشینه نظامی دارم اما به این ترتیب برخورد نمی‌کنم چراکه پنج سال معاون قالیباف بودم.

* آیا تفاوت خاصی بین مجلسی که قالیباف رئیس آن باشد یا رسایی باشد، وجود دارد؟

بله، حتماً تفاوت وجود دارد. الان شرایطی پیش آمده که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان و مستقلین از ترس نبویان و رسایی زیر عَلَم آقای قالیباف می‌روند.

فکر نمی‌کردم رسایی و نبویان این اندازه رأی بیاورند

*نتیجه انتخابات مجلس دوازدهم تا چه اندازه برای شما شوکه کننده بود؟

نتیجه انتخابات قابل پیش‌بینی بود کما اینکه وضعیت مشارکت قابل پیش‌بینی بود اینکه افرادی نظیر رسایی و نبویان بالا خواهند آمد، قابل پیش‌بینی نبود. به عنوان مثال فکر نمی‌کردم آقایان رسایی و نبویان بالا بیایند.

*شنیده شده در آستانه انتخابات نمایندگان مجلس فعلی یا اطرافیانشان تقاضای وام ۱۰ تا ۱۴ میلیاردی از بانک مهر ایران داشتند و دریافت کردند، از این موضوع خبر دارید؟

خیر. این قضیه هم مانند قضیه شاسی بلندها است.

211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888118

دیگر خبرها

  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد / مصوبه دولت اصلاح شود
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود
  • نماز خواندن محمد خاتمی بر پیکر زن اصلاح‌طلب فوت شده | تصویر
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  •  ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران 
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند
  • ارائه لایحه پیشنهادی جدید در خصوص قانون کار | قول وزیر اقتصاد به کارگران صحت دارد؟
  • ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح ​مواد ۴١ و ۱۶۷ قانون کار/ دولت وکیل مدافع کارگران است
  • علیرضابیگی ، نماینده مجلس: به نظر می‌رسد، اصلاح طلبان و مستقلین از ترس نبویان و رسایی، زیر علم قالیباف می‌روند