Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@01:06:15 GMT

۶۰ درصد استقبال بیشتر از جشنواره فرهنگی و هنری

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۸۳۱۸

۶۰ درصد استقبال بیشتر از جشنواره فرهنگی و هنری

علی رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهم فعالیت های فرهنگی و هنری دانش آموزی که این روزها در قالب جشنواره های فرهنگی هنری دانش آموزی در حال برگزاری است و مرور یکسال گذشته این فعالیت ها و کم و کیفت آن گفت: یکی از دغدغه های جدی ما در اداره کل فرهنگی و هنری و فضای پرورشی این است که هر دانش آموز یک مهارت یاد بگیرد و از این طریق بتواند به معیشت خودش در آینده و اقتصاد کشور کمک کند و همچنین از این طریق دانش آموز روحیه با نشاط و شادابی در مدرسه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس این سیاست برنامه های  متنوعی را در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: در بحث شورای های دانش آموزی ما سال گذشته تحصیلی بحث واگذاری فعالیت ها به دانش آموزان را داشتیم و از این نظر سال بسیار پر حجمی از نظر کاری بود. برنامه را به گونه ای دیدیم که مستقیم از ستاد با دانش آموز کار کنیم. 

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به حادثه سیل در کشور در فصل بهار بیان کرد: بعد از حادثه تلخ سیل در کشور ما پویش سیل مهربانی را داشتیم که توسط شورای دانش آموزی مدارس و تشکل های دانش آموزی صورت گرفت و کمک های مادی و غیرمادی خوبی به استان ها صورت گرفت و هدف ما هم ورود خود دانش اموزان به بحث کمک رسانی بود. 

رمضانی ادامه داد: در شورای دانش آموزی در سال گذشته، جشنواره حمایت از کالای ایرانی به میزبانی یزد برگزار شد و ما در این جشنواره هم مسئولیت را در مدرسه به شورای دانش آموزی و انجمن حمایت از کالای ایرانی و در مناطق به کانون های تربیتی و فرهنگی دادیم. در رویداد آیین زمانه نیز همین کار را کردیم.

رشد قابل ملاحظه حضور دانش آموزان در فعالیت های فرهنگی و هنری

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای اولین بار هفته ای در نظر گرفته شد به نام هفته سرود و نمایش اظهار کرد: نتیجه برگزاری این هفته سرود و تئاتر مدرسه ای این شد که در جشنواره فرهنگی و هنری بیش از ۶۰ درصد استقبال بیشتر شد. سال گذشته ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار نفر رشته شرکت کرده بودند و امسال ۱۰ میلیون و ۸۳ هزار نفر رشته در این مسابقات شرکت کردند. 

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: مخصوصا در بحث سرود و موسیقی ما جدی هستیم و شعارمان این است که هر مدرسه یک سرود. و سرودهایی که روحیه حماسی و سلحشوری دانش آموزان را افزایش دهد، مد نظر ماست. ضمن اینکه این فعالیت به صورت مسابقه برگزار نمی شود و فعالیت درون مدرسه ای است. دل نگرانی که داشتیم این بود که زبان و فرهنگ و پوشش محلی در معرض خطر است و با خواندن سرودهای محلی و اجرای نمایش با زبان های محلی و بر اساس کتاب هایی که نویسندگان و تاریخ نویسان و ادیبان همان شهرستان در مورد شهر نوشته اند، بتوانیم این دل نگرانی را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در کانون های فرهنگی و تربیتی برای اولین بار انجمن ها را فعال کردیم. ۲۲ انجمن محتواش آماده شده است. قرار است دانشآموزان برگزیده در جشنواره فرهنی هنری که شامل یک هزار و ۷۶ دانش آموز دختر و یک هزار و ۷ دانش آموز پسر هستند، از طریق یک نامه مکتوب به استان ها معرفی شوند تا به عنوان مربی همیار رشته های خودشان فعال شوند. 

رمضانی گفت: دل مشغولی دیگر ما در بحث هنرهای دستی و تجسمی است. تا کنون متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این حوزه ورود پیدا نکرده است. برخی سازها در معرض خطر از بین رفتن هستند و برخی فعالیت های هنرهای دستی مانند  گلدوزی یا نمد بافی نیز همچنین و مدیران ارشد استان ها تاکید می کنند اگر جشنواره فرهنگی هنری را ما برگزار نکنیم، این هنرها  از بین می رود. امسال در هنرهای دستی و تجسمی بیش از ۲ میلیون نفر رشته شرکت کردند.

برگزاری اولین دوره تربیت مدرس اردویی دانش آموزان توانمند

وی با اشاره به تاکید سند تحول بنیادین به اینکه در بحث اردوها تکلیف شده که آموزش و پرورش در شرایط بحران باید بتواند به کمک جامعه بیاید، بیان کرد: ما بعد از یک سال تلاش کارگروه تولید محتوای اردویی، محتوایی آماده کرده است که طبق آن در اواخر شهریور اولین دوره تربیت مدرس اردویی دانش آموز توانمند در بخش دختران و پسران برگزار می شود. این اردوها مهارتی هستند و بر اساس نیاز جامعه در مواقع بحران تولید محتوا شده اند. سازمان پدافند غیرعامل، سازمان هلال احمر، وزارت بهداشت و... به این بحث ورود کرده اند و ما می خواهیم دانش آموزانی تربیت کنیم که مهارت کمک در مواقع بحران را داشته باشند. ۳۲ گروه دختر و ۳۲ گروه پسر در این راستا تشکیل می شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که در فعالیت های فرهنگی و هنری در متوسطه موفق تر و پر کارتر از ابتدایی هستید، دلیل چیست بیان کرد: علتش شاید این است که مدیران مدارس متوسطه خودشان به این بحث ورود می کنند و استقبال می کنند. ما باید از معاونت ابتدایی هم بخواهیم که در این حوزه فعال تر شوند. البته مدیران مدارس ابتدایی بسیار توانمند هستند و خودشان فعالیت دارند اما لازم است در بحث ستاد هم کمک کنند. فعالیت های فرهنگی و هنری باید از سن ابتدایی صورت بگیرد. البته باید جامعه شناسان و روان شناسان به ما بگویند که از چه سنی دقیقا ما می توانیم مسئولیت های اجتماعی به کودکان بدهیم که مخل روحیه شادی در آنها نشود و در آن صورت باید وارد فعالیت های اجتماعی مثل انجمن ها بشوند. به هر حال نگاه ما مدرسه محوری است و اینکه فعالیت ها را به مدیران مدارس بسپاریم. 

کد خبر 4700144 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: علی رمضانی وزارت آموزش و پرورش فعالیت های فرهنگی برنامه عصر جدید شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش اربعین حسینی سازمان حج و زیارت قوه قضاییه نیروی انتظامی پیروز حناچی پلیس راهور حج تمتع 98 سازمان هواشناسی شورای شهر تهران وضعیت معابر شهردار تهران غلامحسین اسماعیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۸۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،در این نشست که پس از بازدید استاندار از مجموعه فرهنگی هنری استاد دولت آبادی در ساری باحضور فرماندار مرکز استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار مرکز استان، رئیس حوزه هنری استان، رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری، رئیس انجمن گرافیک خانه هنرمندان ساری، استاد دولت آبادی و جمعی از هنرمندان برگزار شد، هنرمندان مشکلات خود را با مقام عالی دولت در مازندران در میان گذاشتند که حسینی پور با دستورات نافذ، زمینه ساز رفع موانع فعالیت و مشکلات این عزیزان شدند. 

رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری از جمله کسانی بود که در این نشست؛ به بیان مشکلات این نهاد صنفی و فعالیت های این مجموعه پرداخت.

استاندار مازندران پس از استماع مشکلات این نهاد، دستور داد تا ضمن تمدید مکان فعالیت خانه هنرمندان ساری با هماهنگی فرماندار و شهردار مرکز استان؛ مکان جدید دیگری نیز برای گسترش فعالیت های این مجموعه در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

در این راستا استاندار مازندران طی تماسی تلفنی با سرپرست میراث فرهنگی استان دستور داد تا یکی از خانه های سنتی ساری به خانه هنرمندان اختصاص یابد.

همچنین در خصوص مکان دائمی نمایشگاه هنرهای تجسمی نیز با دستور استاندار مقرر شد؛ تا شهرداری مرکز استان، یکی از موزه های مستقر در بوستان ولایت را به خانه هنرمندان برای تحقق این امر اختصاص دهد.

در ادامه همچنین شهردار مرکز استان هزینه برگزاری جشنواره در سال 1403 را تقبل نمود.

رئیس انجمن گرافیک خانه هنرمندان ساری در خصوص برگزاری جشنواره گرافیک زبان مادری نیز به بیان نکاتی پرداخت که شهردار مرکز استان هزینه برگزاری این جشنواره را نیز تقبل کرد.

مقام عالی دولت در مازندران در خصوص ارتباطات فرهنگی هنری با کشورهای مختلف به بیان نکاتی پرداخت و عنوان کرد: هنرمندان باید سفیران فرهنگی استان باشند.

در پایان هنرمندان با اهداء آثار هنری از دستورات ثمربخش استاندار مازندران قدردانی کردند.

استاندار مازندران در پایان این نشست افزود: باید ابزارها و امکانات برای هنرمندانی که می‌خواهند به ایده‌های خود جامه عمل بپوشانند فراهم شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه جامعه ما به دنبال تقویت فعالیت‌های فرهنگی است، ادامه داد: ساختار خانه هنرمندان باید به‌گونه‌ای باشد تا در فضای عمومی کشور دیده شود.

وی از هنرمندان به‌عنوان ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در مازندران یاد کرد و افزود: بنا داریم تا با حل مشکلات فعالیت این قشر زمینه را برای نقش آفرینی هنرمندان فراهم کنیم.

حسینی‌پور افزود: باید با تدابیر و راهکار مناسب نقش هنرمندان را در عرصه‌های مختلف تقویت کنیم.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد
  • ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال ۷۵ هزار اثر
  • مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان
  • برپایی جشنواره کارآفرینان کوچک با شعار «مدرسه کارآفرین»
  • شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است
  • اردو‌های دانش آموزی باید در اولویت فعالیت‌های مدارس باشد 
  • هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند
  • فعالیت های کانون مساجد در مازندران توسعه می یابد
  • نکات مهم درباره استقبال چشمگیر از «زندگی با آیه‌ها»