Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:10:16 GMT

دستمزدها پایین و بیمه بلاتکلیف، اما همچنان می‌بافند

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۸۳۶۱

دستمزدها پایین و بیمه بلاتکلیف، اما همچنان می‌بافند

دهیار روستای یکه سعود در شهرستان راز و جرگلان از پایین بودن دستمزد بافندگان فرش در این شهرستان گلایه کرد.

درخشان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه در شهرستان راز و جرگلان فرش‌های ترکمن و دو رویه تمام ابریشم دویدوخ بافته می شود، گفت: بیشتر بافندگان فرش در این شهرستان زنان و دختران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی جمعیت روستای یکه سعود که بیشترین جمعیت روستایی این شهرستان را به خود اختصاص داده است را دو هزار و 280 نفر بیان کرد و افزود: از این تعداد 270 نفر بافنده فرش هستند و مابقی شغل کشاورزی را دارند.

درخشان ادامه داد: در حال حاضر متقاضیان فرش دستبافت، مواد اولیه بافت فرش(نخ) را تحویل بافنده می دهند و در قبال دریافت فرش، دستمزد آن ها را پرداخت می کنند.

وی اظهار کرد: یک فرش ترکمن با مساحت 1.5*2.20 یک تا دو ماه بافت آن طول می کشد که هزینه دست مزد یک فرد برای بافت این فرش به طور کلی 800 تا 900 هزار تومان است که رقم بسیار ناچیزی است.

دهیار روستای یکه سعود در ادامه تصریح کرد: البته یک تعدادی از افراد روستا نیز شروع به بافت فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ را کرده اند که این افراد تمام مواد اولیه فرش را خود تامین کرده و به صورت مستقیم به فروش می رسانند.

وی گفت: میزان تولید پیله ابریشم در این روستا در سال جاری قابل ملاحظه بود که این بافندگان از فروش پیله ها خودداری کرده و آن را برای استفاده در فرش های خود نگه داشته اند.

درخشان افزود: اما در حقیقت در حال حاضر هزینه دستمزد بافت فرش از هزینه دستمزد یک کارگر در این منظقه کمتر است و از سوی دیگر این بافندگان نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند.

به گفته وی، ماهیانه حدود سه هزار متر فرش دستبافت در این روستا توسط بافندگان بافته می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش های ترکمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۸۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب جان ۲ نیکشهری را گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، مجیب حسنی شامگاه پنج شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: دو نفر در منطقه عشایری هنزم و زیردان نیکشهر، گرفتار سیلاب شدند و پیکر بی جان آنها توسط نیروهای مردمی پیدا شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل زده در حوزه شهرستان نیکشهر، ادامه داد: درحال حاضر و پس از گذشت ۴۸ ساعت از سیلاب، راه دسترسی ۱۰۰ روستا در این شهرستان همچنان بسته بوده و به دلیل مسدود بودن راه‌های روستایی و سخت گذر بودن محورهای ارتباطی، خدمات و امدادرسانی در برخی از روستاهای این مناطق، با بالگرد انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: سیلاب در چندین نقطه از شهرستان به خطوط مخابراتی و خطوط انتقال برق در حوزه نیکشهر آسیب وارد کرده که براساس آخرین آمار و اطلاعات جمع آوری شده، بخش‌های بنت و ۱۸ روستای دهستان چاهان در خاموشی کامل و فاقد شبکه مخابراتی هستند.

حسنی در ادامه از تهدید سیلاب برای بیش از ۳۰ روستا خبر داد و بیان کرد: با بارشهای روزهای اخیر، سیل بند حفاظتی ۱۰ روستا در نیکشهر تخریب شده و با تشدید بارش‌ها و ورود سامانه‌های بارشی جدید وضعیت این مناطق بحرانی خواهد شد.

کد خبر 6082180

دیگر خبرها

  • تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر
  • بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان
  • منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند!
  • سیلاب جان ۲ نیکشهری را گرفت
  • منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • صدور پایان کار ۱۰۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در طبس
  • بی‌احتیاطی هنگام سیلاب هرمزگان / ۳ نفر کشته شدند
  • قدرت خرید کارگران در پایین‌ترین میزان قرار گرفت
  • انشعابات واگذار شده در روستا‌های فیروزکوه، زیر ذره بین