Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش چکیده‌ای از محورهای مهم عملکرد بانک مرکزی در دولت دوازدهم به مناسبت هفته دولت در سال ۱۳۹۸ منتشر شد.

در بررسی‌های صورت گرفته از عملکرد دولت دوازدهم، بانک مرکزی از طریق حذف چک‌های تضمینی قابل پشت‌نویسی و محدود کردن مبلغ تراکنش پورتفوی بانکی به ۱۰۰ میلیون تومان به ازاء هر شماره کارت ملی و ۵۰ میلیون تومان هر کارت بانکی قادر به محدود کردن گردش سفته‌بازان ریال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو اقدام مهم نقش اساسی در کنترل گردش سفته‌بازان ریال داشت و عملاً ده‌ها هزار میلیارد تومان گردش سفته بازانه ریال را از چرخه بازارها (خصوصاً بازار ارز و سکه) خارج کرد و امکان حمله سفته‌بازانه از طریق پوزهای بانکی در کشورهای ترکیه، کانادا، عراق، افغانستان را به شدت محدود ساخت.

همچنین کنترل و مدیریت گواهی سپرده‌های ویژه ۲۰ درصدی که اواخر سال ۱۳۹۶ برای کنترل بازار ارز عرضه شده بود، تبدیل تدریجی آن به گواهی‌های ۱۸ درصدی و نیز جلوگیری از هجوم آن که نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود به سایر بازارها از دیگر اقدام بانک مرکزی در دولت دوازدهم بوده است.

لغو پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت و تبدیل آن به سود ماه شمار سومین عملکرد بانک مرکزی در چند وقت اخیر بوده است. این اقدام ضمن اینکه سیالیت منابع کوتاه‌مدت برای عملیات سفته بازی را به شدت محدود کرد موجب کاهش هزینه قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها شد.

کنترل نقدینگی و جلوگیری از رشد شدید آن علی‌رغم شرایط بسیار سخت نیمه دوم سال ۱۳۹۷ را می‌توان از دیگر اقدامات بانک مرکزی نام برد، با توجه به اینکه همگان مدعی رشد سریع نقدینگی بودند و ابرتورم و نظایر آن را تصور می‌کردند بانک مرکزی توانست رشد نقدینگی سال ۱۳۹۷ را در حد رشد سال ۱۳۹۶ (۲۳ درصد) حفظ کند و تورم را در حدود ۳۰ درصد تا پایان سال ۱۳۹۷ کنترل کند.

کمک به اشتغال پایدار روستایی، صنایع خودرو و قطعه‌سازی آخرین فعالیت بانک مرکزی در این دوران بوده است که در این زمینه تا پایان خرداد در مجموع ۸.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی پرداخت شد که از طریق تامین اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی برای قطعه‌سازان زمینه ایجاد ۲۳۷ هزار شغل جدید را فراهم شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نرخ ارز تسهیلات اشتغال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ حق‌الوکاله سپرده‌های مدت دار بانک کشاورزی در سال 1403 اعلام شد

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس آیین نامه قانون عملیات بانکی بدون ربا و مصوبه هیات مدیره این بانک، نرخ حق الوکاله به کارگیری سپرده های مدت دار بانک کشاورزی در سال 1403 به میزان 3 درصد تعیین شد.

بر اساس این گزارش، مشتریان عزیز برای آگاهی از آخرین وضعیت نرخ سود سپرده های مدت دار بانک کشاورزی، می توانند به پایگاه اینترنتی این بانک به نشانی www.bki.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبرهایی کوتاه ۹ فروردین۱۴۰۳ از شهرستانهای خراسان رضوی
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • نرخ حق الوکاله سپرده های مدت دار بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • نرخ حق‌الوکاله سپرده‌های مدت دار بانک کشاورزی در سال 1403 اعلام شد
  • سود بانکی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟/ بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود
  • جزییات وام ازدواج ۱۴۰۳؛ پرداخت فقط با یک ضامن!
  • بهترین ابزار مهار نوسان اخیر ارزی، اوراق گواهی بود
  • مومنی، اقتصاددان: خدا رحم کرده قیمت ارز را کنترل کردید!
  • بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود /سود 100 میلیون سپرده چقدر است؟
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند