Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه عدالت‌خواهی اگر به عدالت‌گستری نینجامد، خودش مولد ظلم است، گفت: آنان که عمدا یا سهوا بار سنگین ۲۵ سال خانه‌نشینی را به دوش حضرت علی(ع) انداختند، دنبال آسایش و تنش‌زدایی بعد از فراز و نشیب‌های دوران پیامبر(ص) بودند. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حشمت‌الله قنبری همدانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام ۳۰ مردادماه در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور که در قالب نهمین دوره طرح ضیافت رضوی در مشهد گردهم آمده‌اند، به جوانان یادآور شد: نسل شما هیچ تفاوتی با نسل‌های گذشته ندارد، مگر اینکه خودتان را بسازید و با شناخت گذشتگان اشتباهات آن‌ها را تکرار نکنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در سرنوشت اسلام هیچ حدیثی در اسلام به اتقان حدیث غدیر نبوده و در عین حال هیچ روزی به‌اندازه غدیرخم مظلوم نیست، افزود: موضوع خلافت الهی امیرمؤمنان علی(ع) در غدیرخم محقق بود، چرا که خلافت امری الهی و اعم از امامت است؛ اما با این وجود بعد از رحلت پیامبر(ص)، عینیت نیافت، چرا که مردم منحرف شدند و از طرفی اهل بیت(ع) مامورند منطبق با ظرفیت مردم زندگی و رفتار کنند نه با عصمت خود.

قنبری همدانی با اشاره به اینکه آنان که عمدا یا سهوا بار سنگین ۲۵ سال خانه‌نشینی را به دوش امیر‌المؤمنین انداختند، دنبال آسایش و تنش‌زدایی بعد از فراز و نشیب‌های دوران پیامبر(ص) بودند، تصریح کرد: پس از ۲۵ سال نیز که به سراغ امیرمؤمنان علی(ع) رفتند نه از روی آگاهی به اشتباهشان و برای صیانت اسلام بلکه از روی ناچاری بود، لذا همین که بعد از بیعت مردم فرمود من غربالگری می‌کنم، همهمه‌ها، عداوت‌ها و نفرت‌ها آغاز شد.

عدالتخواهی بدون عدالت گستری، مولد ظلم است
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه انسان علوی، انتقاد و دفاع می‌کند ولی تحقیر نمیکند، اظهار کرد: عدالت طلبی و عدالت گستری خون دل خوردن دارد زیرا عدالتخواهی اگر به عدالت گستری نینجامد خودش مولد ظلم است و به خودی خود ارزشی ندارد؛ این است که امیرمرمنان علی(ع) در آن ۲۵ سال خانه نشینی، همچون فرد مارگزیده به خود می‌پیچید و با استخوان در گلو و خار در چشم زندگی می‌کرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود، معضلات و مفاسد اقتصادی موجود در کشور را اقتضای اقتصاد دولتی دانست و گفت: وقتی ۷۰درصد اقتصاد کشور دولتی باشد، خودش فی‌نفسه فسادزا است و اصولا اگر فساد نباشد جای تعجب دارد؛ اما این سیستم نیازمند یک اصلاح انقلابی است. اگر تنها ۳۰درصد آنچه برای پهباد توان و تمرکز داشتیم متمرکز شویم، بخش مهمی از معضلات در برنامه‌ریزی سه ساله قابل اصلاح است.

قنبری همدانی تاکید کرد: سهم تحریم‌ها در مشکلات معیشتی، نهایتا ۱۰درصد بوده و بقیه مسائل ناشی از بی‌تدبیری‌هاست، هم از سوی مردم که چنین مدیرانی انتخاب کرده‌اند و هم از سوی مدیران.

انسان تراز زمامداری پرورش نداده‌ایم
این پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ام که چون انسان تراز زمامداری تربیت نکرده‌ایم، در سیستم مدیریت نظام ما به نامه ۵۳ امیرمؤمنان علی(ع) خطاب به مالک که یک منشور جامع زمامداری است، بی‌اعتنایی می‌شود و در عوض ۶۰ جلد کتاب قانون نوشته‌ایم که کمتر کسی بدان پایبند است.

وی ادامه داد: تمام گرفتاری‌ها و مصائب جامعه به خاطر دور بودن از مکتب قرآن و اهل بیت(ع) به‌عنوان نسخه‌های راهبردی و کارکردی دقیق و عمیق است. ما کشور را برپایه میثاق ملی یعنی قانون اساسی اداره می‌کنیم نه موازین دینی.

قنبری همدانی در پاسخ یکی از دانشجویان معترض به نحوه اختصاص سهمیه ایثارگران یادآور شد: متاسفانه در تدوین این سهمیه، دقیق فکر نشده و خصوصا سهمیه فرزندان هیات علمی، کاملا غلط است.

معاون سابق بنیاد مستضعفان در پاسخ یکی از دانشجویان درباره مقایسه عدالت در حکومت علوی و جمهوری اسلامی، با اشاره به رهبری خردمندانه و کم‌نظیر رهبر معظم انقلاب، اضافه کرد: از نظر بدنه جامعه اسلامی جامعه ما با هیچ دوره‌ای در صدر اسلام قابل تطبیق نیست؛ اگر همین تعداد افراد پا به رکاب در کنار امیرمؤمنان(ع) بودند مسیر تاریخ عوض می‌شد.

امیرمؤمنان شهید راه فهم دقیق و انتخاب صحیح مردم شد
وی درباره عدم برخورد مستقیم رهبر انقلاب با برخی فسادها و کارشکنی‌ها خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید اکثریت مردم تعقل ندارند، یعنی از عقلشان استفاده نمی‌کنند. بر همین اساس است که حکمیت را به امیرمؤمنان علی(ع) تحمیل می‌کنند، اما اینکه حضرت، ابوموسی را عزل نکردند به خاطر میثاقی بود که مردم بسته بودند و حضرت خونش ریخته شد تا مردم به جای میثاق شکنی، فهم دقیق و انتخاب درست داشته باشند؛ در جمهوری اسلامی نیز وقتی مردم در میثاقی ملی مدیری را برای ۴ سال انتخاب کرده‌اند، ولی فقیه نمی‌تواند میثاق را بشکند.

قنبری همدانی یادآور شد: در عین حال وجود برخی مدیران خائن یا کارشکن، صرفا مزاحمت ایجاد و هزینه‌های کشور را زیاد می‌کنند، ولی نمی‌تواند مبانی و اساس انقلاب و نظام را به هم بریزد. بنابراین ذائقه‌های مردم باید اصلاح شود تا درست انتخاب کنند.

وی به جوانان تاکید کرد: تحت تاثیر فضای غلطی که این روزها ایجاد شده و می‌خواهد القا کند همه چیز از دست رفته و انقلاب دست نااهل و نامحرمان افتاده است، قرار نگیرید؛ اشکالات هست اما فساد هرگز سیستمی نشده و انقلاب دست نااهلان نیفتاده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نماینده نسل شما محسن حججی و آن‌هایی هستند که صولت داعش را در نقطه کانونی‌اش در هم شکسته و به تاریخ سپردند. خوب درس بخوانید تا آگاه و باسواد شوید و مقتضیات زمان را خوب درک کنید، زیرا بدون درک مقتضیات و تشخیص درست دغدغه‌ها، نمی‌توانید درست کار کنید. البته یادتان باشد صرفا با اتکا به دروس رسمی و دانشگاهی نمی‌توانید باسواد شوید.

قنبری همدانی افزود: شما ضریب هوشی بالایی دارید اما تلاشتان کم است؛ تمرین کنید و یاد بگیرید زود هیجانی نشوید و فاخر بار بیایید و مجاهدانه کار کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قنبری طرح ضیافت رضوی استاد دانشگاه تهران نهاد رهبری در دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۸۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حامی اقتصاد اسلامی

  دکتر پرویز داوودی، متولد ۱۳۳۱، پس از سال‌ها خدمت عالمانه و صادقانه در جهت منافع ملی و مردم، سرانجام در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ درگذشت.او پس ازدریافت مدرک دکتری اقتصاد ازدانشگاه ایالتی آیووا آمریکا به ایران بازگشت تا بتواند متناسب با واقعیات اقتصاد ایران در دو حوزه علم و عمل، گام بردارد. از دهه ۶۰ شمسی و همراه با تسری انقلاب اسلامی در شئون مختلف کشور، داوودی درصدد پیگیری مباحث اسلامی در اقتصاد برآمد. این موضوع منجر به شکل‌گیری مباحثات گسترده میان او و آیات عظام مرحوم هاشمی شاهرودی و علامه محمدتقی مصباح یزدی شد. ثمره مباحثات مذکور، ایجاد گنجینه‌ای غنی در زمینه مباحث پول و بانکداری بدون ربا بود که آغازی بر تدوین ادبیات نظری در این خصوص محسوب می‌شود.  با وجود علاقه وافر دکتر داوودی به پیگیری مباحث علمی، این موضوع هیچ‌گاه مانع او برای نقش‌آفرینی در عرصه عملی اقتصاد ایران نشد. معاونت وزارت اقتصاد در دولت هاشمی رفسنجانی، معاونت اول ریاست جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در دولت محمود احمدی‌نژاد، عضویت حقیقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت اقتصادی قوه قضاییه در دوره مرحوم آیت‌ا... هاشمی شاهرودی تنها گوشه‌ای از خدمات او درعرصه عملی اقتصاد ایران است. برخلاف قشر وسیعی از اقتصاددانان درکشور که بابرداشت سطحی و تک‌بعدی از برخی نظریات اقتصادی، دست به توصیه‌های سیاستی غیرواقع‌بینانه و حتی مخرب دردولت‌های مختلف زده و بستر تضعیف ارزش پول ملی و تنزل معیشت مردم را در اقتصاد ایران فراهم کردند، داوودی به واسطه تسلط بر دانش اقتصاد، تحلیل‌ها و توصیه‌های واقع‌بینانه براساس اقتضائات ایران را در دستورکارخود قرارداد. این امر به افتراق نظرجدی میان او وسایرینی منجر شد که در مباحث پولی و ارزی، مسیر همرنگی با دیگران را انتخاب کرده بودند. 
   
عدالت‌محوری
حمایت بی‌دریغ او از ادراکات و یافته‌های کارشناسانه و عدالت‌محورش و ارائه تحلیل‌های واقع‌بینانه بر آن اساس، برایش بی‌هزینه نبود. در دولت نخست مرحوم هاشمی؛ اقتصاددانان جریان غربگرا و مجذوب صندوق بین‌المللی پول برنامه مخرب و غیرواقع‌بینانه تعدیل ساختاری را اجرایی کردند؛ برنامه‌ای که نه فقط در ایران بلکه در سایر کشورها نیز نتایج ناگواری را در اقتصاد رقم زد.باید خاطرنشان کردکه برخی حامیان سیاست تعدیل،حتی پیش ازاجرا،ازنتایج تنش‌زای آن مطلع بودند،چه این‌که یکی از اقتصاددانان غربگرا در همان برهه گفته بود اگر حتی ۱۵‌درصد از مردم ایران - معادل با ۹میلیون نفر در آن دوران - زیر چرخ توسعه له شوند‌، ایرادی ندارد؛ لکن این سیاست را در لفافه الفاظ موجهی همچون بازسازی کشور ورشد و توسعه ایران به خورد تصمیم‌گیران کلان اجرایی دادند.اعتراضات مردمی که به‌واسطه سیاست‌های غیرواقع‌بینانه و تحمیل شرایط طاقت‌فرسای تورمی به مردم توسط اقتصاددانان غربگرا رخ داد، بستری شدبرای رجوع رئیس‌جمهوروقت به منتقدان پیشین خود ودراین برهه بود که برگ زرینی در دوره حیات اجرایی مرحوم دکتر داوودی وبرخی دیگرازصاحب‌نظران اقتصادی دردانشگاه شهید بهشتی رقم خورد. 
   
حمایت از مستضعفان
باعزم رئیس‌جمهوروقت برایتغییرشرایط نابسامان اقتصادی،سیاست‌های قبل به کناررفت وپیاده‌سازی توصیه‌های برخی اقتصاددانان دانشگاه شهید بهشتی ــ از جمله دکتر پرویز داوودی ــ در دستور کار قرار گرفت. به‌واسطه این سیاست‌ها، نرخ ارز از ۷۰۰ تومان به ۳۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.تورم از ۴۹.۵درصد درسال ۱۳۷۴، به ۲۳درصد درسال ۱۳۷۵ کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی نیز رشد دو برابری را تجربه کرد و به ۵.۶درصد درسال۱۳۷۵رسید.برآیند این اقدامات، کفه ترازوی اقتصاد ایران را به نفع مردم ــ به‌ویژه اقشار متوسط و مستضعف ــ سنگین کرد‌؛ حال آن‌که پیش از آن،سیاست‌های تعدیل ساختاری به‌عنوان نسخه دیکته‌شده صندوق بین‌المللی پول به نفع سرمایه‌سالاران در حال پیاده‌سازی بود. با این‌حال عدم تمایل ایشان به خودنمایی و اعتقاد راسخ به کار خالصانه باعث شدتابه همراه همکاران خود،طریق گمنامی رابرگزیند و هیچ‌گاه ازنقش بارز خود در آرام‌ساختن اقتصاد ایران در جهت منافع ملی و مردم، سخنی به میان نیاورند.منش او در پیگیری سیاست‌های اقتصاد مردمی وعدالت‌محور درسال‌های بعد نیاز ادامه پیدا کرد. پافشاری مرحوم داوودی بر حفظ ارزش پول ملی ومعیشت مردم موجب شده بود تا همواره موردهجمه رانتخواران ارزی، برخی تجار و صادرکنندگان انحصارگر، دلالان و بورس‌بازان قرار گیرد، بااین‌حال دکتر داوودی در برابر هجمه‌های این قبیل افراد هرگز عقب‌نشینی نکرد و پیگیری منافع مردم را سرلوحه کار قرار داد. امید است که رهروان علمی او در سال‌های آتی نیز ادامه‌دهنده راه پر برکت وی باشند. 

پدر اقتصاد اسلامی
محمدجواد توکلی - اقتصاددان

دکتر داوودی با آن‌که تحصیلکرده آمریکا بودوقتی دردهه۶۰به ایران برگشتند به قم آمده وباهمکاری جمعی ازاساتید حوزه و دانشگاه از جمله مرحوم آیت‌ا...هاشمی شاهرودی دربخش اقتصاددفترهمکاری حوزه ودانشگاه شروع به کار کردندودرواقع زمینه‌سازی برای تدوین کتب اقتصاد اسلامی توسط ایشان آغاز شد.دکتر داوودی آن زمان کتاب مبانی اقتصاد اسلامی وپول در اقتصاد اسلامی را به رشته تحریر درآوردند. داوودی پایه گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)با همکاری علامه مصباح را بنا نهادند واین امرزمینه آموزش دانشجویان بسیاری رافراهم کرد.یکی ازکارهای ایشان درسال۱۳۷۴مهار تورم۵۰‌درصدی با مشارکت دکتر شرافت جهرمی وبرخی دیگر بودکه دردولت آقای هاشمی اتفاق افتاد.تورم۵۰‌درصدی ناشی از سیاست‌های موسوم به تعدیل اقتصادی بود که توسط آن دولت اجراشده بودوتیم دکتر داوودی وشرافت جهرمی،برای مهارآن به دولت کمک کردند.پرویز داوودی تمام‌قد از سفره مردم حمایت می‌کردند وخیلی دنبال آن بودندکه ایده‌های اقتصاد اسلامی بتواند وارد مسائل شود. 

دیگر خبرها

  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • حامی اقتصاد اسلامی
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی / احتمال اصلاح نرخ دلار
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • تاثیر منفی سیاست های ارزی بر بازار سرمایه
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات کاهش خواهد یافت