Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:06:50 GMT

مهد کودک؛ فرصتی برای رشد یا تهدیدی برای سلامت؟

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۸۹۴۶

مهد کودک؛ فرصتی برای رشد یا تهدیدی برای سلامت؟

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، ضرورت آموزش های پیش از دبستان به کودکانی که در سنین ۳ تا ۶ سالگی قرار دارند، موجب شده تعداد زیادی مهد کودک در سراسر کشور ایجاد شود. همچنین در سال های اخیر با توجه به تغییرات اساسی در شیوه زندگی افراد، ضرورت ایجاد مهدهای کودک برای کودکانی که پدران و مادران شاغل دارند، غیرقابل انکار است؛ کودکانی که در دوره حساس رشد اجتماعی‌، ذهنی و شناختی قرار دارند و عدم آموزش مهارت های ضروری، از سوی والدین یا مربیان متخصص به آنان، می تواند سبب کاهش رشد و پرورش ذهنی، شناختی و اجتماعی آنان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اینکه در سال های اخیر حضور زنان در عرصه فعالیت های اجتماعی پر رنگ تر از گذشته شده، تعداد مادرانی که مشغول به کار در مشاغل خارج از خانه هستند رو به افزایش نهاده است. از این رو والدین شاغلی که فرزندان زیر سنین دبستان دارند برای آموزش مهارت های ضروری پیش از دبستان به فرزندان خود، زمان و فرصت کمتری پیدا می کنند. در این میان بسیاری از والدین ناچار می شوند کودک خردسالشان را روزانه و برای ساعاتی به مهد کودک بسپارند. در این میان، انتشار برخی تصاویر و اخبار اذیت و آزار کودکان در چند مهد کودک‌،‌ سبب شده اعتماد عمومی نسبت به این دست مراکز گاه خدشه دار شود.

مهد کودک؛ باید و نبایدها
به دلیل اهمیت و حساسیت آموزش و تربیت کودکان در سنین پیش دبستانی، استاندارد های مشخصی برای تاسیس و فعالیت مهدهای کودک از سوی سازمان ملی استاندارد تعریف شده است. مهد کودک به عنوان نخستین تجربه کودک برای زندگی در اجتماع، می بایست تمامی نکات، از جمله بهداشت و ایمنی کودکان و انتخاب یک سیستم آموزشی هوشمند و متناسب با سن کودکان را رعایت کند.

همچنین افرادی که می خواهند در مهدهای کودک مشغول به کار شوند، هر چند برخی تحصیل کرده در رشته های دانشگاهی مرتبط با کودکان هستند، اما واضح است که باید دوره های مربیگری و ارتباط با کودکان را بگذرانند، چرا که نحوه  رفتار و ارتباط مربیان با کودکان، تاثیر بی واسطه ای در رشد و سلامت روانی، ذهنی و جسمی آنان دارد. از سوی دیگر مشکلاتی از جمله پایین بودن حقوق دریافتی و بیمه نشدن مربیان و کارکنان بعضی مهدهای کودک، ممکن است موجب فشارهای مالی و روانی بر آنان و در نتیجه کاهش کیفیت عملکردشان شود.
در این میان، علی رغم حساسیت های ویژه حوزه آموزش و تربیت کودک، تعدادی از مهدهای کودک و مربیان فعال در کشور، فاقد فاکتور های لازم برای ارتباط با کودکان هستند، در نتیجه باید نحوه  فعالیت این مراکز، از سوی متولیان آموزش های پیش از دبستان، به شکل مداوم کنترل شود. همچنین گزارش فعالیت بدون مجوز تعدادی مهد کودک در بعضی نقاط کشور نشان می دهد والدین باید پیش از ثبت نام فرزندشان در این مراکز، ابتدا اطمینان حاصل کنند آن مرکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی و یا سازمان آموزش و پرورش کشور است یا خیر.

صدمات کژکارکردهای مهدکودک
نحوه تربیت کودکان در سنین پیش از دبستان، می تواند بخش مهمی از شخصیت آنان را شکل دهد؛ کودکانی که اصلی ترین سرمایه برای توسعه و پیشرفت کشورشان در آینده هستند و آموزش و پرورش آنان می تواند سهم به سزایی در رسیدن به فردایی روشن داشته باشد. بنابراین نیاز به ایجاد یک نهاد سازمان یافته در سراسر کشور برای آموزش مهارت های پیش از دبستان به کودکان‌، غیر قابل انکار است‌؛ مهارت هایی که یادگیری آنها می تواند سبب رشد فکری و اجتماعی کودکان شود.

به علاوه والدین شاغلی که معمولا زمان کمتری با کودکان خود می گذرانند گاهی ناگزیرند فرزندان خود را به کودکستان بفرستند. در این میان تعداد پیش دبستان ها و مهدهای کودکی که گفته می شود بعضی تحت نظارت سازمان بهزیستی و بعضی دیگر زیر نظر سازمان آموزش و پرورش اداره می شوند، روز به روز در حال افزایش است.

افزایش تعداد مهدهای کودک در حالی است که به نظر می رسد علی رغم اهمیت و حساسیت نحوه عملکرد آنها از جهت تاثیری که بر جسم و جان کودکان می گذارند، نظارت علمی، اصولی و کافی، بر فعالیت هایشان وجود ندارد. گزارش چند مورد کودک آزاری در مهدهای کودک داخل کشور می تواند بر وضعیت نامساعد تعدادی از این مراکز، صحه بگذارد.

انتشار تصاویر آزار و اذیت یک کودک به دست خدمه مهد کودکی در اردبیل و خبر شکسته شدن  استخوان ترقوه یک پسر بچه بر اثر رفتار خشن مربی یکی از مهدهای تهران، می تواند نشان دهد تعدادی از این مراکزها فاقد استاندارد های لازم برای مراقبت، آموزش و تربیت کودکان هستند و نحوه نظارت بر عملکرد و فعالیت آنها از سوی متولیان آموزش های پیش از دبستان، آن طور که باید باشد، نیست.

از طرفی آسیب پذیری بسیار زیاد کودکان در سنین زیر ۶ سال، موجب شده، نگرانی ها درباره وضعیت کودکانی که به مهد می روند دو چندان شود. اگر چه مهدهای کودک می توانند، نخستین تجربه رویارویی کودک با جامعه و سرآغازی برای جامعه پذیری فرزندانمان باشند اما اگر این مراکز معیارهای امنیتی، آموزشی و تربیتی لازم را نداشته باشند، بستر مناسبی برای شکوفایی استعدادها و تکامل تربیتی کودکانمان نخواهند بود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۸۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف : از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه جان باخته‌اند

مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، بیش از ۱۳۸۰۰ کودک در نوار غزه کشته شده‌اند.   به گزارش ایسنا، در کنفرانسی خبری کاترین راسل، مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد گفت: هزاران نفر مجروح شده اند و هزاران نفر دیگر در آستانه قحطی هستند.   به نقل از رویترز، سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد: «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد».   این بیانیه می افزاید که بیش از ۱۰۰۰۰ زن در غزه از آغاز جنگ کشته شده اند و ۶۰۰۰ نفر از آنها ۱۹۰۰۰ کودک را یتیم کرده اند.   یونیسف از تعداد زیاد کودکان مجروح در غزه در جریان بازدید خود شوکه شده است. نه فقط در بیمارستان‌ها، بلکه در خیابان‌ها و پناهگاه‌ها.   از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شد و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورد.   در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت ساکنان نوار غزه به‌ویژه شمال غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سازمان ملل: اسرائیل در 6 ماه ۱۰ هزار زن را در غزه کشته است اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست برادرزاده اسماعیل هنیه هم در غزه به شهادت رسید

دیگر خبرها

  • سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد
  • آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از ۴۰۰ نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • یونیسف : از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه جان باخته‌اند
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد