Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@06:58:12 GMT

میراث فرهنگی اموال غیرمنقول را شناسایی کند

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۹۴۴۱

میراث فرهنگی اموال غیرمنقول را شناسایی کند

فریدون نهرینی روز شنبه در پنجاه و هشتمین جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی کشور که با حضور معاونان وزرا و مدیران کل حقوقی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با تاکید بر شناسایی اموال غیرمنقول دولت افزود: نفایس ملی کشور تابع دیرینگی و قدمت هستند یا اساساً ممکن است نو باشند و به خاطر انحصاری بودن در شمار اموال غیرمنقول دولت قرار ‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: قانون اساسی این اموال را به چند دسته تقسیم کرده است همچنین در قانون محاسبات عمومی کشور چهار دسته اموال استثنا شده اند.
نهرینی اضافه کرد: بر اساس این قانون دولت حق فروش بناهای تاریخی را ندارد؛ این اموال غیرمنقول در شمار نفایس ملی و از نوع منحصر به فرد هستند و حتی مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند انتقال دهد؛ به هیچ وجه هیچ مرجعی حق انتقال آنها را ندارد اما مهمتر از همه این است که باید توسط دستگاه های اجرایی شناسایی شوند.
معاون امور حقوقی دولت درباره بناهای تاریخی گفت: طبق قانون اساسی ابنیه تاریخی دیگر فقط با مصوبه مجلس شورای اسلامی قابل انتقال و تعیین تکلیف هستند.
وی یادآور شد: همه این اموال تحت اختیار قوه اداره و جزو اموال عمومی محسوب می شوند. هیئت وزیران برای انتقال این اموال می تواند درخواست بدهد اما باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

هیچ یک از اموال دولتی قابل انتقال نیست
معاون امور حقوقی دولت با اشاره به قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: هیچ یک از اموال دولتی قابل انتقال نیست.
وی درباره اموال غیرمنقول واقع در مناطق چهارگانه محیط زیست اظهار داشت: در این موارد مصوبه هیئت وزیران دخالت ندارد بلکه بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست تصمیم گیری می شود.
نهرینی افزود: طبق قانون در مورد انتقال این اموال شورا مجاز نیست بلکه ممیز تشخیص است؛ پارک‌ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده برای کشور مهم هستند بنابراین نه با مصوبه هیات وزیران و تصمیم شورای عالی حفاظت محیط زیست امکان انتقال وجود ندارد.
وی درباره بستر رودخانه‌ها گفت: در اصل ۴۵ قانون اساسی و در مواد ۱ و ۲ قانون توزیع عادلانه آب، تولیت اداره رودخانه‌ها و حفظ اراضی بستر رودخانه‌ها و سواحل بر عهده وزارت نیرو است.
پنجاه و هشتمین جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی کشور با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری، معاونان وزرا و مدیران کل حقوقی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۹۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: خروج ایران از ایکوم و ایکوموس کذب است

آفتاب‌‌نیوز :

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.

وی در واکنش به برخی شایعات مبنی بر خروج ایران از دو سازمان بین‌اللملی در حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال‌ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آن‌ها توسط افراد حقیقی انجام می‌شود.

ضرغامی تاکید کرد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی، ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری در اصفهان هستیم
  • آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری کشور در اصفهان هستیم
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • ضرغامی: خروج ایران از ایکوم و ایکوموس کذب است
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • ۳۷هزار میلیارد تومان از اموال شهر به جیب تهرانی بازگشت
  • بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
  • ضرغامی: ورودی تمامی شهرها بازارچه صنایع‌دستی ایجاد می‌شود
  • مجلس با رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت موافقت کرد
  • توضیح جدید دولت درباره مالیات مهریه