Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک از جمع آوری حدود یک‌هزار و ۳۰۰ اثر ارزشمند قهرمانان و ورزشکاران و ثبت حدود ٤٠٠ اثر و دارای شناسنامه در گنجیه این موزه خبر داد و گفت: به دنبال فرهنگی و اجتماعی کردن موزه ورزش هستیم که این جزو مهمترین اولویت‌های کمیته ملی المپیک است.

این بخشی از اظهارات «حسن رنگرز» مدیر جوان موزه است که پس از انتصابش توسط رییس کمیته ملی المپیک عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشتی گیر مازنی که بعد از ۳۲ سال و پس از مدال طلای «فیروز علیزاده» در سال ۱۹۶۹ آرژانتین دومین نشان طلا و نخستین مدال زرین کشتی فرنگی پس از انقلاب را برای ایران به ثبت رساند.

وی که از تحصیلات آکادمی در مدیریت و برنامه ریزی ورزشی برخوردار است، از مطالبات جدی جامعه ورزش کشور را ایجاد موزه ملی ورزش دانست که سال ها با وجود مطرح شدن اما هیچ وقت در اولویت قرار نگرفته بود تا اینکه در دروه کنونی در صدر برنامه کمیته المپیک قرار گرفت.

مدیر موزه ملی ورزش و دارنده طلای قهرمانی جهان ۲۰۰۱ یونان و برنز ۲۰۰۲ مسکو گفت: در مقطع کنونی و یکی از راهبردهای این نهاد بین المللی نزدیک کردن موزه به استانداردهای جهانی بر اساس آیین نامه شورای بین المللی موزه (ایکوم) و موزه لوزان است که فرایند آن طولانی است.

رنگرز درباره فرهنگی و اجتماعی کردن موزه معتقد است: در راستای فرهنگی کردن موزه از ظرفیت مجموعه دانشگاهی استفاده می‌کنیم که این فرایند طی یک برنامه پنج‌ساله تحقیقاتی و پژوهشی تدوین خواهد شد و در فرایند اجتماعی شدن از انجمن‌های ورزش قهرمانی ملی در قالب بازی‌های هدفمند، انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت‌خانه های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و دانشکده هنر و معماری بهره خواهیم جست.

دارنده مدال برنز پیکارهای آسیایی ۲۰۰۳ سئول و نقره قهرمانی آسیا ۲۰۰۱ مغولستان این را هم اضافه کرد که به دنبال تقویت کمی و کیفی موزه هستیم تا بتوانیم این گنجینه را توسعه دهیم و به موازت آن فضای استانداردی را به نمایش بگذاریم.

مشاور پیشین وزیر ورزش و جوانان از ایجاد مرکز کتابخانه و اسناد رسمی موزه برای انجام فعالیت های پژوهشی خبر داد و گفت: قرار است گنجیه موزه را به لحاظ فیزیکی توسعه دهیم تا با جمع آوری آثار ارزشمند این اشیا حفظ شوند و تاکنون ۴۰ درصد آن ثبت شده و مابقی در حال ثبت است.

مدیر موزه ملی ورزش می گوید: اولویت ما با توجه به تجربه، جمع آوری حداکثری اشیاست تا از آسیب، تخریب و مفقود شدن مصون بماند و  پس از ثبت آثار  صدور شناسنامه گام نهایی در این فرایند خواهد بود.

رنگرز درباره اینکه آیا تاکنون برای این آثار شناسنامه صادر شده است، گفت: به دلیل حجم بالای آثار در مرحله ثبت هستیم و این فرایند ادامه دارد زیرا ما از سال ۱۹۴۸ سابقه حضور در المپیک و همچنین در رویدادهای جهانی و آسیایی را داریم.

مشاور رییس کمیته ملی المپیک درباره ساختمان جدید موزه ملی ورزش اظهار داشت: اکنون آثار در ساختمان ۲.۵ طبقه کمیته المپیک قرار دارد و به سمتی حرکت می کنیم که باید ساختمان مجزای برای آن در نظر گرفته شود یا این ساختمان به طور کلی برای موزه تعریف شود و فضای اداری به جای دیگری انتقال یابد.

مدیر موزه ملی ورزش دغدغه نهادهای ورزشی ایران را زیر ساخت توسعه دانست و معتقدند که موزه باید دارای وزن مدیریتی و اولویتی مشابه آکادمی داشته باشد که این نگاه در کمیته وجود دارد.

نخستین موزه ملی ورزش به مساحت  ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در ۳۱ اردیبهشت ماه امسال با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در محل کمیته ملی المپیک گشایش یافت.

در این موزه از افتخارات قهرمانان در ۳۰ ویترین رونمایی شد که از این تعداد، هشت ویترین به نشان های قهرمانان، هشت ویترین به جام های قهرمانی در رقابت های مختلف و مابقی به دیگر آثارها و یادبودها اختصاص دارد.

 افتتاح نخستین موزه ملی ورزش- ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۸

 

همچنین از پنج مجسمه مومی ساخته شده از قهرمانان المپیکی مطرح کشورمان رونمایی شد که متعلق به جهان پهلوان «غلامرضا تختی» دارنده یک طلا و دو نقره المپیک و ۲ طلا و دو نقره جهان در کشتی آزاد، «عبداله موحد» دارنده پنج مدال طلای جهان و یک طلای المپیک در کشتی آزاد، «رسول خادم» دارنده ۲ طلا و یک نقره جهان و یک طلا و یک برنز المپیک در کشتی آزاد، «بهداد سلیمی» دارنده یک نشان طلای المپیک و ۲ طلا، یک نقره و یک برنز جهان و سه طلای بازی های آسیایی در وزنه برداری و «سیروس قایقران» کاپیتان مرحوم سال های دور تیم ملی فوتبال ایران است.  

همچنین بخشی از موزه به افتخارات زنان ایران اختصاص دارد که در سه بخش مجزا به آن پرداخته شده است و یکی از این ویترین ها به بازی های اسلامی زنان اختصاص دارد./ ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۹۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت 20 میلیارد تومانی زکات فطره در هرمزگان

مدیرکل کمیته امداد و دبیر شورای زکات هرمزگان گفت: امسال مردم مومن هرمزگان بیش از بیست میلیارد و ۳۸۴ میلیون تومان زکات فطریه پرداخت کردند.

حمید باسره افزود: زکات‌ها به صورت نقدی و غیر نقدی در ۹۱۰ پایگاه در مصلی‌ها و مراکز برگزاری نماز عید فطر جمع آوری شد.

وی گفت: زکات جمع آوری شده در هرمزگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سوی کمیته امداد به حساب نیازمندان واقعی استان که از قبل شناسایی شده بودند، واریز شد.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان گفت: بیشترین فطریه جمع آوری شده در عید فطر امسال به شهرستان‌های پارسیان، بندرعباس و جزیره قشم اختصاص داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • جای خالی صالحی امیری در کمیته ملی المپیک
  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود
  • پرداخت 20 میلیارد تومانی زکات فطره در هرمزگان
  • هرمزگانی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد تومان زکات فطریه پرداخت کردند
  • واکنش حسن یزدانی به حذف تیلور از المپیک
  • پرداخت ۲۰ میلیارد زکات فطریه از سوی هرمزگانی‌ها
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد