Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، با گذشت حدود 75 روز از اعمال تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران، رکورد تولید محصول پرطرفدار و استراتژیک PET در صنایع پتروشیمی کشور شکسته شد.

بر این اساس، با اعمال تغییرات جدید فنی در خطوط تولید گریدهای مختلف PET بطری و نساجی در مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان از یک طرف و تامین کامل خوراک «پارازایلین» از سوی پتروشیمی نوری، از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط تولید محصولات PET این مجتمع پتروشیمی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایشی بیش از 10 درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با ثبت رکورد جدید تولید PET به دنبال اعمال تغییرات جدید در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازار بورس و آزاد، فروکش کردن تقاضای کاذب در بازارها در شرایط فعلی تراز تولید و مصرف PET در اوج افزایش تقاضای تابستانی مثبت شده و عملا یک آرامش کامل قیمتی و روانی در بازار PET به ویژه گرید بطری حکم فرما است.

از سوی دیگر آمارهای رسمی بورس نیز نشان می دهد که از مجموع عرضه هفتگی 5000 تن PET حدود 60 تا 65 درصد این عرضه فروخته می شود و مابقی به دلیل نبود مشتری به حجم تولید انباشته پتروشیمی تندگویان افزوده می شود.

پیگیری های خبرنگار فارس نشان می دهد که هم اکنون موجودی انباشته محصولات PET نساجی و بطری پتروشیمی شهید تندگویان بالغ بر 65 هزار تن رسیده و همزمان با افزایش موجودی انبارها و فروکش کردن تقاضای تابستانی، برنامه ریزی برای ازسرگیری صادرات PET بطری آغاز شده است.

در همین خصوص دفتر توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی با رصد وضعیت عرضه و تقاضا در بازار PET مجوزی برای صادرات تک محموله PET صادر کرده است؛ که در صورت محقق شدن آن، پس از حدود شانزده ماه صادرات این محصول پلیمری ایران آغاز خواهد شد.

افزایش صادرات گریدهای PET نساجی و بطری در شرایط سخت جنگ اقتصادی و تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه صنایع پتروشیمی کشور می تواند به ارزآوری در شرایط تحریم به اقتصاد کشور کمک کند و پتروشیمی شهید تندگویان با توجه به تامین کامل نیازهای داخلی و افزایش تولید حاصل شده در سال 98 به دنبال ازسرگیری صادرات این محصول پلیمری با هدف به کمک ارزآوری در شرایط تحریم است.

در همین حال، «احمد مهدوی» دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی پیشتر با اشاره به وجود آرامش در بازار عرضه و تقاضای تابستانی PET از بررسی اخذ مجوز ازسرگیری صادرات PET در کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی خبر داده و گفته بود: نگرانی برای تامین نیاز داخلی PET احساس نمی‌شود.

این درحالی است که «محمد عیسی انوشا» مدیر مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان هم پیشتر با اشاره به جهش 10 درصدی تولید محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات در 100 روز نخست امسال، اعلام کرده بود: مشکل خوراک نداریم و آماده تامین تقاضای تابستانی PET باتل هستیم.

این گزارش حاکی است یکی از مهمترین پیش شرط های ثبت رکوردهای جدید تولید در پتروشیمی شهید تندگویان تامین کامل و پایدار خوراک پارازایلین این مجتمع پتروشیمی بوده که پارسال با اجرای طرح ارتقای برج‌های جذب واحد تولید پارازایلین در پتروشیمی نوری و افزایش ظرفیت تولید محصول استراتژیک پارازایلین تا محدوده 2000 تا 2300 هزار تن در روز و حدود 750 هزار تن در سال عملا زمینه تامین پایدار و مطمئن خوراک غول تولید PET ایران در ماهشهر فراهم شد.

پتروشیمی شهید تندگویان به‌عنوان بزرگترین و تنها تولیدکننده محصول PET در صنعت پتروشیمی کشور از ظرفیت تولید محصولات متنوعی از جمله گریدهای مختلف PET برخوردار بوده که سالانه به حدود 470 هزار تن خوراک پارازایلین نیاز دارد که با توجه به افزایش تولید پتروشیمی نوری عملا مشکل خوراک غول تولید PET ایران در سال 98 منتفی است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۰۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی تولید توت‌فرنگی در مازندران

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،حسین ملایی معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: سطح زیر کشت محصول توت‌فرنگی در استان مازندران طی امسال یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار است.

وی افزود: پیش‌بینی ما این این است امسال بیش از ۱۷ تا ۱۸ هزار تن محصول توت‌فرنگی در استان مازندران تولید شود.معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: تعداد بهره‌برداران در امر تولید توت‌فرنگی استان ۴هزار و ۵۰۰ نفر هستند.

ملایی با بیان اینکه برداشت نوبرانه توت‌فرنگی پیش‌رس از اواخر اسفند ماه شروع شد، تصریح کرد: برداشت محصول از اواخر فروردین شروع شده و تا اواسط خرداد ماه امسال ادامه خواهد داشت.وی از افزایش ۲۵ درصدی تولید امسال توت‌فرنگی مازندران خبرداد و گفت: شرایط آب و هوایی خوب و مساعد موجب تولید مطلوب محصول توت‌فرنگی طی امسال در استان مازندران شده است.معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر توجه به بحث مدیریت تغذیه و آبیاری محصول توت‌فرنگی، خاطرنشان کرد: باتوجه به فسادپذیری میوه توت‌فرنگی، لازم است برداشت محصول بالا به‌صورت تدریجی و در ساعت خنک روز انجام شود.

دیگر خبرها

  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • آغاز عملیات بهسازی و ترمیم سیل‌بندهای ۲ بلوار شهر ایلام
  • آغاز عملیات بهسازی و ترمیم سیلبند‌های بلوار صنایع و شهید تندگویان
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی
  • صادرات ۵۰ تن خوراک ماهی از طریق مرز لطف آباد به ازبکستان
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • نظارت دامپزشکی بر صادرات فرآورده خام دامی و خوراک آبزیان از مرز چذابه
  • افزایش ۲۵ درصدی تولید توت‌فرنگی در مازندران
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی در سال گذشته
  • افزایش تولید تخم مرغ در خراسان رضوی در سال گذشته