Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:29:35 GMT

سگ‌های ولگرد تهدید جدی برای سلامت مردم

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۰۲۶۴

سگ‌های ولگرد تهدید جدی برای سلامت مردم

در این روزهای گرم تابستان، جمعیت سگهای ولگرد در شهر سروآباد روز به روز افزایش پیدا می کند بطوریکه در خیابان ها، کوچه ها و معابر شهری تعداد زیادی سگ مشغول پرسه زدن هستند، به ویژه در کنار سطل های زباله که باعث ایجاد محیطی کثیف و نا امن شده است.

طی روزهای اخیر انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر حمله سگهای ولگرد به یک زن باردار در یکی از خیابان های سروآباد موجب نگرانی شهروندان شده بود، موضوعی که باعث زخمی شدن این زن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پیش نیز حمله سگهای ولگرد به دانش آموزان در خیابان فرهنگیان موجب نگرانی والدین شده و از مسئولان خواسته بودند برای رفع این مشکل راه حلی اساسی بیندیشند.

سگهای ولگرد گاها در تاریکی شب به صورت گروهی به شهروندان حمله می کنند موضوعی که باعث ترس مردم شده و نگرانی بیشتر به این دلیل است که ممکن است سگها به بیماری های خطرناکی نظیر هاری مبتلا باشند که از طریق گزیدن به انسان منتقل می شود.

بیماری هاری یکی از مهم‌ترین پیامدهای ناشی از حمله سگ‌های ولگرد است که در صورت ابتلای افراد به این بیماری، مرگ حتمی است، این بیماری نوعی بیماری ویروسی است که از بزاق حیوان هار و محل گاز گرفتگی وارد بدن انسان شده و سبب مرگ او می‌شود.


وظیفه جمع آوری سگ های ولگرد بر عهده شهرداری است

فرماندار سروآباد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز نگرانی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد اظهار داشت: طبق مصوبه شورای سلامت و دستورالعمل‌های موجود وظیفه زنده‌گیری و جمع‌آوری حیوانات ولگرد به شهرداری‌ها محول شده است.

کامیار میرزایی افزود: تاکنون اقدام جدی توسط نهادهای متولی در جهت جمع‌آوری حیوانات ولگرد انجام نشده لذا در این راستا از شهرداری خواسته ایم به صورت ویژه و جدی پیگیر این کار باشد.

وی با اشاره به حمله سگهای ولگرد به یک زن باردار در شهر گفت: وقوع این اتفاق موجب نگرانی ما شده و از شهرداری خواسته ایم هرچه سریعتر نسبت به حل این معضل اقدام کند و از همه دستگاه های اجرایی و مرتبط نیز خواسته شده با شهرداری همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

میرازیی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که باید بین شهروندان فرهنگ سازی و نهادینه شود، پرهیز از قرار دادن پسماندهای غذایی در معابر و کوچه هاست که غذای سگهای ولگرد است، این باعث می شود حیوانات  موذی و سگها مکان راحتی برای زندگی در بین زباله ها داشته و جمعیت آنها روز به روز افزایش پیدا کند.


افزایش سگ‌های ولگرد تهدیدی جدی برای سلامت مردم است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سروآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزایش تعداد سگهای ولگرد در سطح شهر زنگ خطری جدی برای سلامتی شهروندان است.

دکتر معروف احمدی افزود: با توجه به اینکه سگهای ولگرد غذای خود را بیشتر در جایگاه های دفن و یا سطل های زباله سطح شهر تامین می کنند، انواع میکروب ها و باکتری های ویروسی را نیز از همین طریق انتقال می دهند.

وی اضافه کرد: پرسه سگهای ولگرد در باغات و زمین های کشاورزی برای یافتن غذا باعث آلوده شدن محصولات باغی و زراعی شده و در نتیجه مصرف این محصولات باعث انتقال بیماری های انگلی و ویروسی به انسان خواهد شد.

احمدی یادآور شد: افزایش جمعیت سگ های ولگرد باعث ترس و وحشت شهروندان است و هر هفته شاهد گزیدگی برخی افراد توسط سگها هستیم که تاکنون این گزیدگی ها مورد حادی از بیماری بدنبال نداشته است.

وی افزود: شیوع بیماری های ویروسی و انگلی که توسط سگهای ولگرد منتقل می شود، تبعات منفی و زیان باری دارد که در آینده نمایان می شود چون بیماری انگلی در کوتاه مدت خود را نشان نمی دهد و در دراز مدت باعث بیماری انسان می شود.

احمدی گفت: جمعیت سگهای ولگرد در سطح شهر سروآباد نسبت به سال های قبل افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث نگرانی شهروندان و مسئولان مرکز بهداشت است چون عامل انتقال بیماری های خطرناک نظیر هاری هستند هر چند تاکنون موردی از این بیماری مشاهده نشده اما تصور این نوع بیماری و احتمال بروز آن بسیار خطرناک است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سروآباد تاکید کرد: حل این معضل نیازمند همدلی و همکاری همه مسئولان و دستگاه های اجرایی سطح شهرستان است و باید راه حلی اساسی برای کاهش جمعیت سگهای ولگرد اندیشیده شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سروآباد شهری کوچک است جمع آوری سگهای ولگرد آسان تر است و این مهم نیازمند اختصاص اعتبارات لازم و مشارکت و همکاری همه دستگاه های اجرایی با شهرداری است.

حل معضل سگ های ولگرد نیازمند مشارکت و همکاری شهروندان با شهرداری است

سرپرست شهرداری سروآباد اظهار داشت: شهرداری در راستای مبارزه با افزایش سگ های ولگرد اقدام به جمع آوری و زنده گیری آنها از سطح شهر کرد.

دلیر عبدی افزود: در روزهای گذشته شاهد افزایش چندین برابری سگ ولگرد در شهر هستیم که بنا به گفته برخی شهروندان افرادی ناشناس از شهرها و روستاهای دیگر سگها را جمع آوری کرده و به صورت پنهانی و در خفا آنها را در محل جایگاه دفن زباله شهرداری رها کرده و همین امر باعث افزایش تعداد سگها در سروآباد شده است.

وی یادآور شد: جمع آوری سگهای ولگرد که جمعیت آنها بسیار است نیازمند همکاری و تعامل سایر دستگاه های اجرایی با شهرداری است و برای حل این مشکل باید آنها را زنده گیری و عقیم سازی کرده تا زاد و ولد آنها باعث افزایش چند برابری جمعیت نشود.

سرپرست شهرداری سروآباد با انتقاد از رفتار برخی از شهروندان گفت: متاسفانه برخی از قصابی های و مرغ فروشی ها ضایعات خود را به سگ های ولگرد داده و گاها شاهد تجمع این حیوانات در اطراف مغازه های شهر است.

عبدی افزود: همین سهل انگاری و بی تفاوتی این شهروندان که گاها به دلیل ترحم به سگهای ولگرد است، باعث شده جمعیت آنها در سطح شهر افزایش پیدا کرده و جمع آوری شان سخت تر شود.

وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم با انجمن های مردم نهاد، فعالین زیست محیطی، قصابی ها و مرغ فروشی های سطح شهر جلسه ای برگزار کنیم و از صنوف بخواهیم ضایعات خود را در اطراف مغازه رها نکنند و با هماهنگی شهرداری در یک ساعت مشخص روز ضایعات جمع آوری و به جایگاه دفن زباله منتقل شود.

سرپرست شهرداری سروآباد یادآور شد: هیچکدام از قصابی ها و مرغ فروشی های سطح شهر در این جلسه حاضر نشدند و علی رغم درخواست های مکرر از آنها، باز هم شاهد ریختن ضایعات برای سگهای ولگرد از سوی آنها هستیم.

وی اظهار داشت: حتی برخی از شهروندان نیز ضایعات گوشتی خود را در پلاستیک ها نگذاشته و به صورت ریخت و پاش در داخل سطل های زباله انداخته و همین امر هم موجب تجمع سگهای ولگرد در کنار سطل های زباله شده است.

عبدی تاکید کرد: با توجه به اینکه جایگاه دفن زباله خارج از شهر بوده و اطراف آن فنس کشی و نرده گذاری شده دفن کردن ضایعات گوشتی و پسماندهای غذایی در این جایگاه باعث تجمع سگهای ولگرد در جایگاه زباله می شود و دیگر کمتر به داخل شهر آمده و در همان جایگاه زباله غذای مورد نیاز خود را تامین می کنند.

وی یادآور شد: با تجهیزاتی که دامپزشکی در اختیار ماموران شهرداری قرار داده می توان سگهای ولگرد را جمع آوری و زنده گیری کرد اما برای نگهداری و عقیم کردن این حیوانات باید مکانی مناسب فراهم و اعتباراتی در نظر گرفته شود که در توان شهرداری به تنهایی نیست.

    

دامپزشکی آمادگی مایه کوبی سگهای ولگرد را دارد

رئیس شبکه دامپزشکی سروآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ بحث افزایش سگهای ولگرد در بیشتر شهرهای استان و کشور به یک معضل تبدیل شده اما در شهر سروآباد بیشتر از سایر شهرها است.

حسین پروایی افزود: افزایش جمعیت سگهای ولگرد از یک طرف باعث وحشت شهروندان شده و از طرفی نیز خطر شیوع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نظیر هاری که به مرگ خاموش مشهور است، را افزایش می دهد.

وی یادآور شد: متولی جمع آوری سگ های ولگرد در شهرها، شهرداری و در روستاها دهیاری هاست و در این بین دامپزشکی همانند مرکز بهداشت نقش نظارتی را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های مهم برای کاهش جمعیت سگ های ولگرد زنده گیری آنها و جمع آوری در یک مکان مناسب و عقیم سازی آنهاست ولی با توجه به اینکه در شهر سروآباد فضای مناسب وجود ندارد و شهرداری نیز اعتبار لازم برای اجرای این کار را ندارد، این روش در سروآباد جوابگو نیست.

پروایی گفت: بهترین راه برای جمع آوری سگ های ولگرد در شهر سروآباد زنده گیری کردن آن و انتقال آنها به یک مکان دور است که دوباره نتوانند به محدوده شهر برگردند.

رئیس شبکه دامپزشکی سروآباد اظهار داشت: در صورتی که شهرداری سگ های ولگرد را در مکانی مشخص زنده گیری و جمع آوری کند، دامپزشکی این آمادگی را دارد که به صورت رایگان آنها را علیه بیماری هاری مایه کوبی و علیه بیماری های انگلی به روش خوراندن قرص های مخصوص آنها را مایه کوبی کند.

وی افزود: دامپزشکی برای زنده گیری سگ های ولگرد دستگاه مهار سگ را در اختیار شهرداری قرار داده است و در این راستا اماده هرگونه همکاری با شهرداری و سایر دستگاه های ذیربط است.


نگرانی شهروندان از وجود بیماری های خطرناک در بین سگ‌های ولگرد

یکی از شهروندان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز نگرانی از افزایش سگ های ولگرد در سطح شهر اظهار داشت:  امسال جمعیت آنها بر خلاف سال های قبل در سطح شهر افزایش پیدا کرده و همین امر موجب ترس و وحشت مردم بویژه کودکان شده است.

وی افزود: اول صبح و شب ها شاهد تجمع سگها در خیابان و گاهی شاهد حمله آنها به بچه ها و زنان هستیم به طوریکه قبلا که برای پیاده رویی بیرون می رفتیم اکنون با ترس و وحشت از وجود سگ ها کمتر از خانه خارج می شویم.  

این شهروند سروآبادی تاکید کرد: اگر خدای ناخواسته یکی از این سگ های ولگرد بیماری خطرناکی داشته باشد و به بچه های ما حمله کند شاهد اتفاق تلخ و ناگواری خواهیم بود لذا از مسئولین تقاضامندیم برای حل این مشکل چاره ای بیندیشند.

باید به این نکته مهم اشاره کرد که بر اساس توصیه کارشناسان بهداشتی، هیچگاه نباید مقابل سگ‌های ولگرد دوید و جیغ کشید بلکه باید با تغییر مسیر تلاش کرد سر راه حیوان قرار نگرفت. نگاه نکردن مستقیم به چشمان سگ، نزدیک نشدن به سگ بسته شده یا سگ دارای توله، پرتاب نکردن سنگ و چوب به سگ و اذیت نکردن این حیوان از دیگر توصیه‌های کارشناسان بهداشتی به شهروندان است.

همچنین این کارشناسان بهداشت توصیه می کنند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های خطرناک بین انسان و حیوان نظیر هاری، هنگام حمله سگ ها نباید فرار نکنیم، اگر سگ در حال حمله به شما بود، خونسردی خود را حفظ کنید و بلافاصله مانند یک موجود بی‌جان و بی‌حرکت به پهلو دراز بکشید، پاها را کنار بدن جمع کنید، دست‌ها را جلوی صورت بگیرید و از خود محافظت کنید، به گفته آنان، تا زمانی که سگ دور نشده باید در این حالت باقی ماند و مهمتر اینکه در مواجه با سگهای ولگرد و عصبانی باید به زمین نگاه کرد، آهسته به عقب قدم برداشت و دور شد.

۷۳۵۴/۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت محیط کردستان سروآباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوهپیمایی کارکنان سپاه شهدای آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، همزمان با هفته سلامت، کارکنان سپاه شهدا و رده‌های تابعه در ارومیه، مسیر سیرداغی تا حیدرلو را کوهپیمایی کردند.

این برنامه با همت بسیج جامعه پزشکی و معاونت های سلامت و دفاع زیستی و تربیت بدنی سپاه شهدا آذربایجان غربی و با شعار هفته سلامت «اصلاح‌ سبک زندگی برای پیشگیری از بیماری‌های دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های قلب عروقی» برگزار شد.

دیگر خبرها

  • مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم
  • کوهپیمایی کارکنان سپاه شهدای آذربایجان غربی
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی
  • دیدار جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی با نماینده ولی فقیه در استان