Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@10:05:30 GMT

چاپ و بسته‌بندی رسانه محسوب می‌‎شود

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۰۸۵۲

چاپ و بسته‌بندی رسانه محسوب می‌‎شود

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ صبح امروز، دوم شهریورماه با حضور مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی چاپ، علی‌اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر و دبیر اجرایی و محسن شمس مدیر امور اجرایی جشنواره برگزار شد. 

وی با بیان اینکه سنت برگزاری این جشنواره نزدیک به دو دهه است که در وزارت ارشاد مورد توجه قرار می‌گیرد و باید در این فضای نمادین نقبی به عمق واقعیت‌ها، بضاعت‌ها، فرصت‌ها و آسیب‌ها زده شود افزود: جشنواره ملی چاپ محملی برای توجه دادن آدم‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌ها به آن است و در این عرصه هدف ما مخاطب قراردادن همه آن‌ها است تا فضای چاپ بهبود یابد و در این میان مدیران و فعالان فرهنگی، صنعتی، بازرگانی، هنری، رسانه‌ای و اقتصادی چه در حوزه‌های دولتی و چه در حوزه‌های تشکل‌های صنفی، مخاطبان اصلی این جشنواره هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش با تأکید بر تمرکز بر مناسبات و سنجه‌های فرهنگی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس سیاست کلان چند سال اخیر، نسبت خود با حوزه چاپ را با رویکرد تمرکز بر ابعاد فرهنگی این ساحت بازتعریف کرده است و امور مربوط به ترخیص و واردات ماشین‌آلات از پاییز ۱۳۹۶ به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است. همچنین در گام بعدی لایحه انتقال فعالیت‌های صنعتی به وزارت صمت نظیر صدور مجوز تأسیس چاپخانه‌ها و فعالیت‌های بهره‌برداری از چاپ تدوین شد و پس از تصویب در هیئت دولت، در زمستان سال گذشته به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و در انتظاریم نمایندگان مجلس نتیجه بررسی خود را اعلام کنند.

وی تاکید کرد: تکلیف خود می‌دانیم در این جشنواره به رویکرد‌های مرتبط با حوزه فرهنگی توجه کنیم و همین بعد است که ارتباطش را با وزارت ارشاد وثیق و محکم می‌کند.

وی در ادامه به تأثیر چاپ و بسته‌بندی و سایر حوزه‌های وابسته در انتقال زمینه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: چاپ و بسته‌بندی نوعی رسانه محسوب می‌‎شود که در هر لحظه، حامل پیام فرهنگی، محتوایی و زیبایی‌شناسانه به شهروندان است، به همین دلیل با تمرکز بر جنبه فرهنگی، باید بهره‌گیری از نظرات اهالی چاپ و بسته‌بندی، متخصصان گرافیک، کارشناسان زبان فارسی، مدیران تولید محتوا، خوشنویسان و سایر اصحاب فرهنگ و هنر مرتبط با حوزه چاپ در راستای غنا بخشیدن به این محتوا باشد.

معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور

علی اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی جشنواره ملی چاپ ایران، معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور است و اینکه اعلام کنیم صنعت چاپ کشور ما پاسخگوی تمام نیاز کشور در عرصه‌های گوناگون نیست و شاید در بخشی از موضوعات، پاسخگوی آن نباشد و در این زمینه شاهد واردات هستیم.

وی با اشاره به رویکرد جلوگیری از واردات محصولاتی که توانایی تولید داخلی آن وجود دارد، بیان کرد: ما در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ شاهد واردات حدود ۲۰۰ میلیون کیلوگرم محصولات چاپ به صورت سالانه بودیم که این آمار در سال ۱۳۹۷ به ۴۰ میلیون کیلوگرم کاهش پیدا کرده است که این کاهش در رابطه با محصولات چاپی در حوزه لیبل و لفاف بوده است.

ابراهیمی با اشاره به اصلاح قوانین و آئین‌نامه‌ها گفت: اصلاح قوانین و مقررات و آئین‌نامه از فعالیت‌های دیگر دفتر چاپ و نشر است که در این زمینه سه دستورالعمل و یک آئین‌نامه برای اصلاح و تدوین در کمیته‌های مربوط در دست بررسی است.

اعلام آمادگی ۳۱ استان برای برگزاری این جشنواره

محسن شمس، مدیر اجرایی نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران از برگزاری این جشنواره در استان‌ها خبر داد و گفت: ۳۱ استان برای برگزاری این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند و فقط استان بوشهر آمادگی برگزاری آن را نداشت و قرار است از دوم تا دهم شهریور این جشنواره را برگزار کنند.

وی با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره 4 شهریورماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، ادامه داد: در این جشنواره از پنج پیشکسوت برتر (دو پیشکسوت از تهران و سه نفر از سایر استان‌ها)، یک کارآفرین نمونه و یک صادرکننده برتر، همچنین مدیرکل استانی برتر با نگاه بیشترین همکاری در حوزه چاپ و کارشناس برتر در اجرای طرح سامانه جامع چاپ تجلیل می‌شود.

مهرزاد دانش در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره جنبه فرهنگی این جشنواره گفت: ما در دوران گذار هستیم، لایحه‌ای که از طریق وزارت ارشاد با همفکری تشکل‌های صنفی تهیه و به دولت تقدیم شد، در حال بررسی است و تا زمانی که بررسی نشود، سعی می‌کنیم با تمرکز بیشتری در مسیر انتقال از صنعت به فرهنگی حرکت کنیم و سبقه کلی جشنواره را محفوظ نگه داریم؛ از این رو این به معنای رفع تکلیف نیست، بلکه براساس هویت فرهنگی این ابعاد پررنگ‌تر خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: جشنواره ملی چاپ مهرزاد دانش مدیرکل دفتر چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۰۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر

نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره و اختتامیه بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و چله رضوی برگزار شد.

مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی را در حوزه رسانه‌ای برگزار کردیم که طی آن جزییات جشنواره‌های مختلف ارایه‌شده بود، ما در حوزه رویکرد‌های تحولی، اقداماتی را در بنیاد امام رضا (ع) انجام داده‌ایم.

وی افزود: در این چارچوب تلاش برای برگزاری یک رویکرد محتوامحور مبتنی بر منظومه معارف امام رضا (ع)، تلاش برای ارایه رویکرد‌های نوین برای برگزاری جشنواره‌های رضوی، راه‌اندازی سامانه منظومه رضوان همزمان با میلاد امام رضا (ع) با هدف تبیین ابعاد موضوعی و رویکردی پرداخت به سیره اهل بیت و امام رضا (ع) با محوریت مخاطب و تعریف اصالت بر مبنای محتوا، دسترسی آسان‌تر هنرمندان به منظومه‌های فکری حوزه سیره رضوی، استفاده از هنرمندان شاخص و تراز در فضای مدیریتی و شورا‌های سیاستگذاری جشنواره با هدف برگزاری یک رویداد حرفه‌ای و تخصصی در تمام بخش‌ها، حضور یک هسته حرفه‌ای، متعهد و متخصص در بنیاد امام رضا (ع)، حمایت مادی و معنوی از هنرمندان در جهت تولیدات مرتبط با توسعه فرهنگ رضوی، توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی با ارتقای دانش فنی هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره امام رضا (ع)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، انتخاب موسسات تخصصی با رویکرد مردم‌محور برای تقویت ارکان مردمی جشنواره از جمله تاسیس کانون هنر شیعی، از جمله رویکرد‌های تحولی است که در بنیاد امام رضا (ع) انجام گرفته است.

سعیدی‌زاده بیان کرد: امیدواریم جشنواره امام رضا (ع) در پنج سال آینده به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های دینی کشور تثبیت شود. ما از دوره گذار جشنواره عبور کردیم و اکنون به آینده فکر می‌کنیم.

وی ادامه داد:  بنابراین امیدوارم با رویکردهای جدیدی که در این زمینه انجام‌گرفته بتوانیم در حوزه توسعه فرهنگی رضوی با مشارکت‌های دیگر دستگاه‌های فرهنگی شاهد اتفاقات اثرگذار باشیم. برداشت اولیه من یک افق ۱۰ ساله بود اما با کارهایی که صورت گرفته تصور می‌کنم در یک افق پنج سال در سال ۱۴۱۱ یا ۱۴۱۲ شاهد هم‌ترازی جشنواره امام رضا (ع) در سطح جشنواره‌هایی چون جشنواره فجر باشیم. 

مردم روستای «کردر» خانه خود را در اختیار جشنواره گذاشتند

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: در جشنواره امام رضا (ع) سعی کردیم بلافاصله شورا‌های سیاستگذاری جشنواره‌های مختلف را راه‌اندازی کنیم. در این زمینه توجه به روستا‌ها و شهر‌های مختلف کشور یکی از رویکرد‌های جدید ما بود. من اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای «کردر» در اختیار هنرمندان و مخاطبان جشنواره قرار دادند و تلاش کردند در بهترین شکل ممکن میزبان شایسته‌ای باشند؛ شرایطی که در محیطی سرشار از الطاف رضوی اتفاقات شگفت‌انگیز و ارزشمندی را رقم زد که برایم مثال‌زدنی بود. شرایطی که اصلا قابل مقایسه با جشنواره‌های ملی ما نبود، اما افتخار می‌کنیم که در یک روستا شاهد بهترین و موثرترین رویداد‌ها بودیم.

وی افزود: در این دوره از جشنواره سعی کردیم ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که آثار راه‌یافته به بخش نهایی در شهر‌های مختلف به مخاطبان ارایه شود.در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآمیز باشند و ما بتوانیم شاهد برگزاری یک رویداد مهم باشیم. در این مسیر برگزاری رویداد آوای رضوی، جشنواره سرود رضوی و رویداد‌های مختلف دیگر که پیش‌تر درباره آن توضیحات لازم ارایه شده بود از جمله بخش‌هایی است که امیدوارم دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشد. 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت + فیلم
  • دبیر جشنواره فرهنگی-هنری اتقان انتخاب شد
  • محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی هنری اتقان شد
  • برگزاری محفل شعر ترکی رضوی در تبریز
  • جشنواره روستایی چاووشی خوانی و در دشتستان برگزار می‌شود
  • آغاز طرح تشدید نظارت و بازرسی از مراکز تامین، تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی درآذربایجان شرقی
  • تشدید نظارت بر مراکز تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی آذربایجان شرقی
  • محفل شعر ترکی رضوی در تبریز برگزار می‌شود