Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:44:19 GMT

مسابقه تسلیحاتی ؛ پیامد آزمایش موشکی آمریکا

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۰۹۹۷

مسابقه تسلیحاتی ؛ پیامد آزمایش موشکی آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علاقه بسیاری به لغو پیمان های بین المللی دارد اقدام اخیر او در خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه با عنوان «آی‌ان‌اف» و آزمایش یک موشک کروز میان‌برد در روز دوشنبه ۲۸ مرداد واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است.

آسوشیتدپرس، اعلام کرد که موشک آزمایش شده از جمله موشک‌های منع‌شده در پیمان «آی‌ان‌اف» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پنتاگون نیز گفته است، موشک آزمایش شده نوعی اصلاح شده از موشک «ناوی تاماهاک» بود که از جزیره سن نیکولاس در کالیفرنیا شلیک شد و بعد از طی مسافتی بیش از ۵۰۰ کیلومتر به هدف خورد.

با این اقدام آمریکا به نظر می رسد که دوران آرامش سیاسی در جهان به پایان رسیده است. هر چند در ۱۰ سال اخیر صادرات اسلحه به طور مداومی رو به افزایش بوده است. اما به نظر می رسد ایالات متحده در حال شکستن قرارداد های قدیمی است که نظمی جهانی برقرار کرده بود.

اقدام اخیر آمریکا زمانی خطرناکتر جلوه می‌کند که به یاد بیاوریم، ترامپ مارس ۲۰۱۶ (فروردین ۹۵) در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش، در ایالت ویسکانسن آمریکا گفته بود «شاید روزی ما مجبور شویم از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کنیم.»

ترامپ اخیرا در سخنانی عجیب به طور تلویحی افغانستان را تهدید به استفاده از بمب اتمی کرد. پیش از این نیز آمریکا با تشکیل نیروی فضایی به عنوان یکی از شاخه‌های نیروی مسلح آمریکا روند مسابقه تسلیحاتی را وارد فاز جدیدی کرد.

نظم جهانی حاکم بر دهه ۶۰ تا ۸۰ تغییر یافته است. از توافقات کلیدی دوران جنگ سرد تنها توافقنامه مربوط به تولید سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در معرض خطر قرار ندارد، حتی این توافقنامه هم بعد از قضیه مسمومیت «اسکریپال» و حملات شیمیایی در سوریه که در غرب دمشق، صورت گرفت، مورد سوال قرار گرفته است.

واکنش روسیه، چین و کره شمالی

رئیس جمهور روسیه روز جمعه، اول شهریورماه، در واکنش به آزمایش موشکی تازه ایالات متحده در شورای امنیت ملی این کشور تشکیل جلسه داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، روز جمعه در چارچوب همین جلسه از ارتش روسیه خواسته است تا برای اقدام متقابل در واکنش به آزمایش موشکی آمریکا آماده شوند.

پوتین در این جلسه تاکید کرد که روسیه قصد ندارد به یک مسابقه تسلیحاتی دیگر کشیده شود، اما در عین حال از وزارت دفاع و دیگر وزارتخانه‌های دولتی خواسته است که تهدید موشکی تازه آمریکا را تحلیل و بررسی کنند.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز گفت که آزمایش موشک های کروز ایالات متحده آمریکا منجر به مسابقه تسلیحاتی جدید و تشدید تقابل نظامی می شود و بر ساختار امنیتی بین المللی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این آزمایش با واکنش کره شمالی نیز روبرو شده است، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اقدام اخیر آمریکا در آزمایش موشک میان برد کروز، همچنین برنامه این کشور برای استقرار هواپیماهای جت اف‌-۳۵ و دیگر تجهیزات تهاجمی نظامی در اطراف شبه‌جزیره کره، اقداماتی «خطرناک» است که باعث ایجاد «یک جنگ سرد جدید» در منطقه خواهد شد.

لغو پیمان توسط آمریکا

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد روز یازدهم مرداد، پس از ۳۱ سال لغو شد. پس از انقضای این پیمان تعدادی از کشورها و چهره‌های بین‌المللی در مورد بازگشت به دوران مسابقه تسلیحاتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس پیمان آی‌ان‌اف که در سال ۱۹۸۸ به امضای رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، رهبران وقت آمریکا و شوروی، رسید دو طرف متعهد شدند از توسعه، تولید و استقرار موشک‌های کروز یا بالستیک زمین‌پرتاب با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر خودداری کنند.

بیست و پنج سال از پایان جنگ سرد می‌گذرد، جنگی که رقابت های گسترده ای میان دو بلوک غرب و شرق ایجاد کرده بود. دوره‌ای از رقابت، تنش، کشمکش‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی بین بلوک شرق (اتحاد جماهیر شوروی و دولت‌های اقماری‌اش) و بلوک غرب (ایالات متحده و متحدان ناتو) که بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد و تا سال ها ادامه یافت. جنگ سرد در دوره زمانی میان سال‌های ۱۹۴۷ تا سال ۱۹۹۱ و فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی ادامه داشت. در طول این دوره رقابت میان این دو ابرقدرت در عرصه‌های گوناگون مانند اتحاد نظامی، ایدئولوژی، روانشناسی، جاسوسی، ورزش، تجهیزات نظامی، صنعت و توسعه فناوری ادامه داشت و هزینه‌های گزاف نظامی به دو طرف تحمیل کرد.

نظام بین الملل مملو از هرج و مرج در دوران جنگ سرد و عدم وجود امنیت عامل اصلی شکل گیری مسابقه تسلیحاتی بود. از سوی دیگر مسابقه تسلیحاتی خود عامل بی ثباتی محسوب می شد.

در حال حاضر واشنگتن قصد دارد تا توازن نیروها و توان بازدارندگی را به نفع خود تغییر دهد، لغو تعهدات در قبال پیمان نابودی موشک‌ها میان برد اولین قدم در این راستا بود.

تصمیم ترامپ درباره پیمان موشکی، در واقع در راستای همان شعار معروف «آمریکا قبل از همه» است و در این راستا حرکت می کند که آزادی عمل بیشتری به دولت آمریکا برای تقویت توان نظامی و سیاسی این کشور در جهان بدهد.

امنیت جهانی بار دیگر تحت‌الشعاع اقدامات خارج از چارچوب آمریکا قرار گرفته است. خروج یک‌جانبه آمریکا از این پیمان می‌تواند معاهده «استارت ۳» را هم که موعد تمدید آن سال ۲۰۲۱ است از اعتبار ساقط کند. استارت ۳ معاهده‌ای میان آمریکا و روسیه است که در ۱۹ فروردین ماه ۱۳۸۹ در پراگ، پایتخت جمهوری چک میان واشنگتن و مسکو منعقد شد که بر اساس آن طرفین متعهد به کاهش تسلیحات هسته‌ای خود شدند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۰۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ

قضات دیوان عالی آمریکا درباره اتهام ممانعت از انتقال قدرت علیه یک مرد اهل پنسیلوانیا در جریان حمله به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، ابراز تردید کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، قضات محافظه کار دیوان عالی آمریکا درباره اتهام ممانعت از انتقال قدرت علیه یک مرد اهل پنسیلوانیا در جریان حمله به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، ابراز تردید کردند.

براساس این گزارش، این اتهام از سوی وزارت دادگستری علیه مردی به نام جوزف فیچر مطرح شده اما در حال حاضر برخی قضات محافظه کار نسبت به طرح این اتهام ابراز تردید کردند، پرونده‌ای که پیامدهای احتمالی آن برای پیگرد قضایی دونالد ترامپ به منظور تلاش برای تغییر نتایج انتخابات 2020 است.

بر این اساس، قضات جلسه استماعی را درباره درخواست تجدیدنظر فیچر نسبت به حکم دادگاه پایین تر را برگزار کردند. دادگاهی که تلاش های او برای فرار از اتهام ایجاد اختلال در انتقال رسمی قدرت به جو بایدن را رد کرده بود. فرآیندی که در آن کنگره باید به طور رسمی پیروزی جو بایدن بر ترامپ را تایید می کرد اما طرفداران ترامپ سعی داشتند در روز 6 ژانویه مانع از این کار شوند.

در این جلسه استماع قضات نسبت به تصمیم دادستان‌های فدرال برای طرح اتهام اختلال در انتقال رسمی قدرت علیه فیچر براساس قانون ساربنز-آکسلی مصوب سال 2002، ابراز نگرانی کردند. قضات در این جلسه الیزابت پریلوگار معاون دادستان کل را درباره استفاده از این قانون و چگونگی تفسیر آن علیه فیچر مورد پرسش قرار داده و اینکه آیا این اتهام لزوما مجموعه ای از دیگر اتهامات کیفری را علیه متهمان پرونده 6 ژانویه، مطرح می کند.           

جان رابرتس رئیس محافظه کار این قضات اظهار کرد ممکن است، این اتهام تنها علیه متهمانی به کار رود که مدارک و شواهد را از بین برده باشند، تفسیری که فیچر از دادگاه خواسته تا آن را بپذیرد.

دادستان های فدرال اظهار کردند، جوزف فیچر متهم است که در روز 6 ژانویه 2021 به سوی پلیس محافظ ورودی ساختمان کنگره حمله کرده است. فیچر در آن زمان خود عضو پلیس پنسیلوانیا بود که داخل ساختمان کنگره شد و به سمت سپر محافظ یک مامور پلیس که تلاش می کرد شورشیان را متفرق کند, حمله کرده است. وی پیش از آنکه توسط پلیس از ساختمان کنگره بیرون رانده شود، به مدت 4 دقیقه در ساختمان کنگره حضور داشته است.

جفری گرین، وکیل فیچر در این باره گفت: تلاش برای متوقف کردن روند شمارش آرا یا هر چیزی مانند این، بسیار متفاوت از قانونی است که به درستی اسناد را تغییر می دهد.

این در حالی است که دو روز پیش اعلام شد اقدامات دونالد ترامپ و هوادارانش پس از شکست در انتخابات 2020 در مقابل جو بایدن از جمله درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی در جریان تلاش برای تغییر نتایج انتخابات، در دو هفته آینده در دادگاه عالی آمریکا بررسی می شود.

جلسه استماع روز گذشته درباره درخواست تجدیدنظر جوزف فیچر که در جریان حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 با هفت مورد اتهام از جمله ممانعت از روند تایید پیروزی جو بایدن بر ترامپ مواجه است، برگزار شد و قرار است در تاریخ 25 آوریل جلسه استماع دیگری درباره اظهارات ترامپ مبنی بر داشتن مصونیت قضایی و مصونیت از هر گونه پیگرد قانونی در این پرونده برگزار شود.

پس از حمله به ساختمان کنگره، بازرسان فدرال اتهاماتی مبنی بر ممانعت از انتقال مسالمت آمیز قدرت را علیه حدود 350 نفر از حدود 1400 نفری که در جریان این حمله متهم شده بودند از جمله ترامپ و فیچر، مطرح کردند. کارشناسان معتقدند حکم دادگاه عالی در مورد تبرئه فیچر از اتهاماتش ممکن است روند این پرونده را پیچیده کند اما اثبات این اتهامات علیه ترامپ غیرممکن نیست. در صورت اثبات این اتهامات ترامپ ممکن است تا 20 سال به زندان بیفتد.

این در حالی است که دادگاه عالی در تاریخ 4 مارس سال جاری، رای دادگاه کلرادو برای سلب صلاحیت از ترامپ به منظور شرکت در انتخابات مقدماتی در این ایالت به دلیل نقش داشتن در یک شورش علیه کشور، را رد کرد اما قضات در این دادگاه به این سند دادگاه پایین تر توجه نکردند که در آن ترامپ پیش از 6 ژانویه 2021، یک فضای خشونت سیاسی را در کشور ایجاد کرده و در یک شورش دست داشته است.

دادگاه ایالت کلرادو در تاریخ 19 دسامبر 2023 رأی داد که ترامپ به دلیل نقشی که در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 داشت، نمی‌تواند در رأی‌گیری اولیه این ایالت برای انتخابات 2024 شرکت کند.

بر اساس این حکم ـ که با 4 رأی موافق و 3 رأی مخالف به تصویب رسید ـ طبق مفاد بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا نام ترامپ نمی‌تواند در برگه‌های رأی قرار بگیرد و او با استناد به این قانون، «صلاحیت داشتن مسئولیت‌های فدرال» را از دست داده است.

طرفداران رد صلاحیت ترامپ با استناد به بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا می‌گویند او مجاز به قبول مناصب فدرال نخواهد بود. در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» حق حضور در مناصب فدرال را نخواهند داشت.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد رقابت دوباره بین دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر فشرده و تنگاتنگ است و ترامپ با حدود 0/6 درصد در تازه ترین نظرسنجی های ملی نسبت به بایدن پیشتاز است.

درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) آزمایش یک موشک قاره‎پیمای جدید در کره شمالی
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • روسیه: استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • گزارشی جدید از زرادخانه تسلیحاتی مهیب حزب‌الله لبنان
  • زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟
  • زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟ |‌ ویدئویی از شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی در سریال مطرح
  • پیامد تردید نسبت به یکی از متهمان پرونده ۶ ژانویه برای ترامپ
  • از دوران وابستگی تا روزگار سرافرازی
  • سالیوان: تحریم‌های جدیدی در زمینه موشک‌ها وضع می‌کنیم