Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:42:13 GMT

تبعات علنی شدن اختلاف ها میان روسای سابق قوه قضائیه

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۱۳۸۴

تبعات علنی شدن اختلاف ها میان روسای سابق قوه قضائیه

به گزارش گروه نشریات خبری، هفته گذشته سخنانی به نقل از آیت‌الله محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شد که در آن به آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاخته بود. در مقابل آیت‌الله آملی‌لاریجانی به اظهارات محمد یزدی پاسخ داد که روز دوشنبه در رسانه ها منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی امروز (2شهریورماه) رسانه های داخلی نشان می دهد تبعات علنی شدن اختلاف ها میان دو رئیس سابق قوه قضائیه موضوع مورد توجه رسانه های اصلاح طلب است در مقابل  رسانه های اصولگرا در اخبار و گزارش های 24 ساعت گذشته خود به این موضوع نپرداخته اند.

برخی رسانه های اصلاح طلب تاکید کردند که این اختلاف‌ها نباید علنی می‌شد و رسانه‌ای شدن این اختلاف‌ها ذهن جامعه را آشفته می‌کند اما برخی دیگر از این طیف رسانه ها، این موضوع را در جهت تنویر افکار عمومی دانسته و آوردند:علنی شدن اختلاف این دو تن، می‌تواند فتح‌بابی باشد برای تمیز دادن هر چه بهتر و بیشتر روابط مردان قدرت.

«تنویر افکار عمومی»، «ایجاد شکاف میان روحانیت و جامعه»، «اعتراض طلاب به اظهارنظرهای 2 آیت الله»، «اختلاف بر سر مسائل مربوط به نظام » و «بیانیه اساتید حوزه علمیه قم» از محورهای مورد توجه  رسانه های اصلاح طلب است.

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:علنی شدن اختلاف این دو تن، می‌تواند فتح‌بابی باشد برای تمیز دادن هر چه بهتر و بیشتر روابط مردان قدرت؛ بد نیست جامعه بداند آیت الله یزدی در جامعه مدرسین چه دیدگاهی دارد؛ عده‌ای بیان می‌کنند این کار دور از اخلاق اسلامی است و از دو مجتهد چنین انتظاری نیست؛ مجادله بین یزدی و آملی لاریجانی ممکن است بر آینده سیاسی علی لاریجانی برادر رئیس پیشین قوه قضائیه تاثیر بگذارد؛ جدال دو آیت‌ا... که در گذشته ریاست قوه قضائیه را برعهده داشته‌اند، حوزه علمیه را با چالش جدید مواجه کرده است؛ کسی نمی‌تواند برای دیگران تکلیف مشخص­ کند؛ این اختلاف‌ها نباید علنی می‌شد؛ رسانه‌ای شدن این اختلاف‌ها ذهن جامعه را آشفته می‌کند؛ طلاب معتقدند این اختلاف، اختلاف طلبگی نیست؛ توقع این است که علما، معلم اخلاق باشند. این نوع رفتارها تناقضی بین علم و عمل است ؛ این دعوا نیز دعوای روحانیت نیست دعوا  بر سر مسائل مربوط به نظام و انقلاب است؛ آقای یزدی آدمی است با اعتقادش حرف می‌زند و چیزی که حتی صحیح نیست را به زبان می‌آورد و هر کجا احساس تکلیف شرعی کند، حرف می‌زند؛ اگر دعوا، دعوای روحانیت بود می‌بایست قبلا هم پیش می‌آمد؛ باید دید در گلوگاه‌های اصلی کشور چه گذشته است که با دعوای آقایان یزدی و آملی‌لاریجانی گوشه‌ای از پرده کنار رفته است؛ همین نوع رفتارها کاهش سرمایه اجتماعی را موجب شده است.

 تنویر افکار عمومی

- روزنامه همدلی عنوان داشت:طبیعی است که افراد در جایگاه‌های مختلف سیاسی یا فرهنگی با هم اختلاف نظر داشته باشند، اما نکته‌ای که در این میان بیشتر نمود دارد تفاوت انتقادها در زمان قدرت یا داشتن سمت با زمانی است که افراد سمتی حقوقی ندارند.گرچه هر دو رئیس سابق قوه قضاییه هم‌ اکنون سمت‌های حقوقی خاصی دارند، ولی شکی نیست حضور در جایگاهی چون ریاست قوه قضاییه، این امکان را برای افراد، خصوصا برای منتقدان فراهم نمی‌کند که بتوانند به راحتی دیدگاه‌های انتقادی خود را نسبت به این چهره‌ها بیان کنند. حتی زمانی که آیت‌الله یزدی رئیس قوه قضاییه بود،کمترین انتقاد نسبت به قوای سه‌گانه کشور، مربوط به این قوه بود. این وضعیت در دوران ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بیشتر مشهود بود، به صورتی که اگر رسانه‌های کشور در دوران ریاست 8 ساله آقای آملی‌لاریجانی بر قوه قضاییه را ورق بزنیم، نه تنها انتقادها چشمگیر نیست که بسیار کم است...بااین حال علنی شدن اختلاف این دو تن، می‌تواند فتح‌بابی باشد برای تمیز دادن هر چه بهتر و بیشتر روابط مردان قدرت، تا به این طریق افکار عمومی ضمن آنکه در جریان برخی از تفاوت دیدگاه کشورداری مسولان قرار می‌گیرند، حداقل انتظار داشته باشند که این افراد بهتر است در دوران ریاست خود مورد نقد قرار بگیرند، چرا که این رویه بتواند جلوی برخی از نارسایی‌ها و کم‌کاری‌های موجود در ساختار اداری کشور را کاهش دهد.

- به گزارش خبرگزاری ایلنا، جلال میرزایی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت الله یزدی سال‌ها رئیس قوه قضائیه بودند و امروز هم عضو شورای نگهبان است، عنوان کرد: اینکه نگاه ایشان  نسبت به برخی از مسائل روشن شود از نظر من بسیار خوب است؛ زیرا مردم هم در جریان افکار و موضع ایشان قرار می‌گیرند. بد نیست جامعه بداند وی در جامعه مدرسین چه دیدگاهی دارد.

او ادامه داد: آیت الله یزدی مباحثی را در ارتباط با موضع و عملکرد آقای آملی لاریجانی مطرح کردند، درست این است که به این مسائل پاسخ داده شود زیرا جامعه به آن واکنش نشان داده اما مشاهده می‌کنیم که عده‌ای بیان می‌کنند این کار دور از اخلاق اسلامی است و شخصی در این میان باید سکوت کند و از دو مجتهد چنین انتظاری نیست. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار همین است که آقای آملی لاریجانی انجام دادند زیرا ایشان حق دارد موضع و دفاعیات خودشان را در برابر آن چه که آقای یزدی گفته بیان کند.

نماینده مردم ایلام درباره نامه آیت الله لاریجانی به آیت الله یزدی و اینکه شاید این نامه پایه‌های اختلاف را ایجاد کند، بیان کرد: چه اختلاف افکنی؟ نظر من برخلاف آن چه که بیان می‌کنند، است. به هرحال مسائلی مطرح شده است، جامعه باید در جریان نحوه اداره کشور قرار گیرد و ببیند این افراد چگونه عمل می‌کردند، چه نقاط ضعف و قوتی داشتند، توانایی علمی‌شان چه بوده و این مسئله چیز بدی نیست.او در خصوص اینکه گفته می‌شود این مجادله بین آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی ممکن است بر آینده سیاسی علی لاریجانی برادر رئیس پیشین قوه قضائیه تاثیر بگذارد، اظهار داشت: آن‌چیزی که باید نگران تاثیرگذاری آن باشیم موج تخریب‌ها است که در جامعه ما همیشه وجود داشته است.

به گزارش تارنمای انتخاب، غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مجلس، گفت‌: باید دید در گلوگاه‌های اصلی کشور چه گذشته است که با دعوای آقایان یزدی و آملی‌لاریجانی گوشه‌ای از پرده کنار رفته است. اگر خودمان را به بی‌تفاوتی، به غفلت و به نشنیدن بزنیم وجدان عمومی جامعه در سایه گسترش فضای مجازی و ارتباطات اجتماعی از همه امور آگاه می‌شود که اگر دیر شود، اتفاقات بدتر از این خواهد افتاد.وی افزود: همین نوع رفتارها کاهش سرمایه اجتماعی را موجب شده است. در حالی که ملت ایران ملتی نجیب است و در فراز و نشیب‌های تاریخی با یک دنیا آرزو نظام اسلامی را برپا کردند. به همین دلیل آنهایی را که با کارهای‌شان اعتماد مردم را کمرنگ می‌کنند باید خائن بدانیم. خدای ناکرده اگر کاسه صبر مردم لبریز شود و از حد بگذرد، واقعاً با شرایط و سختی‌هایی غیرقابل جبرانی مواجه خواهیم شد که خدا نکند،‌ آن روز بیاید. به همین دلیل توقع این است که صدای آژیر خطر برای دستگاه‌های حاکمیتی بلند شود تا وضع از این که هست، بدتر نشود.

ایجاد شکاف میان روحانیت و جامعه

روزنامه آرمان ملی نوشت:‌ جدال دو آیت‌ا... که در گذشته ریاست قوه قضائیه را برعهده داشته‌اند، حوزه علمیه را با چالش جدید مواجه کرده و سوالات مختلفی در بین افکار عمومی جامعه سبب شده است. رفتار آیت‌ا... یزدی در مقابله با آیت‌ا... آملی‌لاریجانی در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده و با اظهارات و موضع گیری‌های خود بزرگانی مانند مرحوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌ا... شیبری‌زنجانی را هدف قرار داده بود. با این وجود نکته حائز اهمیت واکنش آملی‌لاریجانی به اظهارات یزدی بود. واکنشی که برخلاف آیت‌ا... هاشمی که همواره یا سکوت می‌کردند یا با جملاتی کوتاه اما پرمعنا پاسخ می‌دادند، شتاب‌زده و همراه با عصبانیت بود. آملی‌لاریجانی در جوابیه خود به یزدی به جای اینکه آتش این اختلاف را خاموش کند با بیان نکات جدیدی شعله‌های آن را بیشتر کرد؛ شعله‌هایی که خیلی زود حوزه علمیه را تحت‌تاثیر قرار داد و خوراک خبری برای رسانه‌های معاند ایجاد کرد. روحانیت همواره ملجأ و عامل وحدت در جامعه ایران بوده و چنین اختلافاتی سبب ایجاد شکاف در بین روحانیت و نیز جامعه می‌شود که در نهایت می‌تواند به جایگاه حوزه علمیه آسیب بزند.

آیت‌ا... محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو  با روزنامه آرمان ملی معتقد است: کسی نمی‌تواند برای دیگران تکلیف مشخص کند که چه کسی می‌تواند و چه کسی نمی‌تواند خود را به‌عنوان مرجع معرفی کند. کسی که چنین کاری می‌کند به نوعی ادعای مرجعیت می‌کند و خود را از دیگران اعلم‌تر می‌داند. چنین کسی به دنبال دیکته‌کردن اتوریته خود به دیگران است و می‌خواهد قدرت خود را نشان دهد. این در حالی است که در تاریخ تشیع چنین امری سابقه نداشته است.»

اعتراض طلاب به اظهارنظرهای 2 آیت الله

به گزارش خبرگزاری ایسنا،آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه علمیه «[درباره نامه آیت‌الله یزدی و واکنش آیت‌الله آملی لاریجانی] گفت: این اختلاف‌ها نباید علنی می‌شد؛ رسانه‌ای شدن این اختلاف‌ها ذهن جامعه را آشفته می‌کند. به هر حال حالا که متاسفانه این اختلاف‌ها رسانه‌ای شده است، امید داریم علما و بزرگان پادرمیانی کرده تا اختلاف بیشتر از این ذهن جامعه را درگیر نکند. جامعه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به آرامش نیاز دارد. این اختلاف‌ها همچون آتشی خطرناک است که می‌تواند بنیان جامعه و نظام را متزلزل کند. طرفین باید سعه صدر داشته و صبور باشند و مصالح کشور و نظام را در راس رفتارهای خود قرار دهند. علمای بزرگ باید معلم اخلاق باشند و از ادبیات اسلامی و اخلاقی استفاده کنند. کدخدایی گفته است که این اختلاف، اختلاف طلبگی است. این اظهارنظر اعتراض طلبه‌ها را به دنبال داشته است. طلاب معتقدند این اختلاف، اختلاف طلبگی نیست، زیرا بحث طلبگی بحث علم، فکر و اخلاق است و توهین در آن جایی ندارد. طلبه‌ها می‌گویند که این ‌همه سال درس بخوانیم تا این‌گونه مجادله کنیم؟ توقع این است که علما، معلم اخلاق باشند. این نوع رفتارها تناقضی بین علم و عمل است.»

اختلاف بر سر مسائل مربوط به نظام

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به سخنان چند روز پیش آیت الله یزدی خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی و نامه سرگشاده آملی به او گفت: این دعوا نیز دعوای روحانیت نیست دعوای بر سر مسائل مربوط به نظام و انقلاب است و بهتر است که ما ورود پیدا نکنیم و بگذاریم خودشان مسائل را مطرح کنند.هاشم زاده هریشی تصریح کرد: آقای یزدی آدمی است با اعتقادش حرف می‌زند و چیزی که حتی صحیح نیست را به زبان می‌آورد و هر کجا احساس تکلیف شرعی کند، حرف می‌زند.وی در پایان با تاکید بر اینکه این دعوا بین روحانیت نیست بلکه دعوا بر سر مسائل نظام و وظایف مسئولان و کوتاهی در وظایف است، گفت: اگر دعوا، دعوای روحانیت بود می‌بایست قبلا هم پیش می‌آمد.

بیانیه اساتید حوزه علمیه قم

به گزارش تارنمای فرارو، تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای نوشت: «صدور نامه غیرمترقبه‌ای از سوی آیت الله آملی لاریجانی به عنوان پاسخ به بخشی از سخنان منقول از آیت الله یزدی زمینه‌ای شد برای بهره برداری بیشتر اختلاف افکنان و بدخواهان. چه فرصتی بهتر از این برای به فراموشی سپردن مسائل و مشکلات اساسی مردم و سرگرم ساختن جامعه به این گونه مجادلات؟»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد یزدی صادق آملی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۱۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، جوادی گفت: یک سامانه امشب وارد استان یزد می‌شود که تا روز یکشنبه آسمان استان را تحت تاثیر تند باد قرار می‌دهد.

وی افزود: از روز دوشنبه نیز با ورود سامانه جدید بارشی، شاهد طوفان، رگبار پراکنده و در برخی مناطق بارش تگرگ خواهیم بود که این روند تا پایان هفته ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها
  • تبعات یک خوشحالی؛ دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی دعوت شد
  • ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است
  • پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»
  • دیدار رئیس‌ جمهور با آیت‌الله شاهچراغی ‌
  • پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • زمینه‌های ایجاد صلح و سازش میان مردم کرمانشاه بالا است
  • تغییر دستور کار مقاومت در جبهه شمالی؟ / بررسی معنای افزایش تنش و درگیری میان حزب الله و رژیم صهیونیستی
  • نشست روسای هیات های مهاجرین با سرپرست امور اتباع سمنان
  • جامعه آزمایشگاهی حلقه واسط میان تلاشگران عرصه سلامت است