Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@10:39:42 GMT

رسانه‌هایی که فقط لطمه می‌زنند

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۲۰۸۰

رسانه‌هایی که فقط لطمه می‌زنند

حافظ موسوی در حالی که معتقد است مهم‌ترین مشکل برای ادبیات نبود نشریات تخصصی است، از عملکرد برخی رسانه‌ها که به گفته او جز لطمه زدن کار دیگری ندارند، می‌گوید.

این شاعر درباره رسانه‌دار بودن یک طیف خاص از شاعران و در مقابل آن رسانه نداشتن شاعرانی دیگر که باعث کمرنگ شدن آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: رسانه‌ها چه در حوزه ادبیات و چه در حوزه‌های دیگر اثرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتا دسترسی به رسانه‌ها در کار شاعران موثر است.

اما فکر نمی‌کنم در نهایت رسانه‌ها بتوانند امر ممکن را ناممکن کنند؛ یعنی کسی اگر با بوق و کرنای رسانه‌ها مطرح شده باشد، این مطرح شدن برایش دوام نخواهد داشت.

او سپس در پاسخ به پرسش مطرح‌شده درباره وضعیت حفظ ارزش و جایگاه شاعران توسط رسانه‌ها، به دودستگی رسانه‌ها اشاره و بیان کرد: رسانه‌ها دو دسته هستند؛ یک دسته، رسانه‌های دولتی همانند رادیو و تلویزیون که طبیعتا سیاست خاص حکومت را پیش می‌برند و به هنرمندان، نویسندگان و شاعران مستقل تمایلی ندارند.

آن‌ها در فکر سیاستی هستند که آن سیاست را در افرادی خاص و نزدیک به خودشان جست‌وجو می‌کنند و آن‌ها را هم در تلویزیون، رادیو، کتاب‌های درسی و... تبلیغ می‌کنند.

دسته دوم، رسانه‌هایی هستند که مستقل‌ترند که آن‌ها هم سازوکار خودشان را دارند. اما الان اصلا مشکل این است که اغلب رسانه‌های مستقل وجود ندارند.

در گذشته تعدادی از نشریات و مجلات بودند که به نشریات روشنفکری مشهور بودند که الان وجود ندارند یا اگر هستند اندک‌اند. البته ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که مردم هم از این‌ها استقبال نمی‌کنند.

موسوی که معتقد است در حال حاضر مهم‌ترین مشکل برای ادبیات نبود نشریات تخصصی است، گفت: در دهه ۷۰ و ۸۰ مجله‌ها و نشریات ادبی مثل «گردون»، «تکاپو»، «کارنامه» و «آدینه» جایگاه خیلی معتبر و تیراژ خوبی داشتند و فرصت بسیار خوبی بودند برای شاعران و نویسندگان جوانی که می‌خواستند کارشان را معرفی کنند.

الان این‌جور نشریات کم است، البته نشریه‌ای مثل «آزما» و مجله نوپای «وزن دنیا» وجود دارند اما متاسفانه فشارهایی که از ناحیه سانسور وجود دارد به آن‌ها می‌گوید که چه باید کرد و چه نباید کرد، چه باید نوشت و چه نباید نوشت.

از طرفی مشکلات مربوط به گرانی کاغذ و مشکلات مربوط به صنعت چاپ و نشر باعث می‌شوند که نشریات نتوانند آن‌جور که دلخواه‌شان است کار کنند. جای خالی نشریات دهه ۷۰ و ۸۰ را هنوز هیچ نشریه‌ای نتوانسته پر کند.

شاعر مجموعه «دستی به شیشه‌های مه‌گرفته دنیا» که سابقه عضویت در هیئت تحریریه مجله «کارنامه» را نیز دارد، با بیان این‌که کار کردن در روزنامه‌ها و رسانه‌ها دایره عظیمی از ارتباطات را مهیا می‌کند، درباره تاثیرگذاری کار روزنامه‌نگاری بر فعالیت شعری شاعران اظهار کرد: کسی که حتی در حوزه ادبیات درگیر کار روزنامه‌نگاری است، مجبور است با جمع وسیع‌تری کار کند و با افراد بیشتری باید سروکار داشته باشد.

در نتیجه حتی در زبانی که به کار می‌گیرد هم از دایره لغات وسیع‌تری بهره‌مند می‌شود و همه این‌ها در کار روزنامه‌نگاری و ادبیات تاثیراتی دارد. خود من در دوره‌ای که در مجله «کارنامه» بودم، چه در کار خودم و چه در کار دیگران، می‌دیدم که اثرگذاری‌ها وجود دارد. اما این مسئله هم وجود دارد که گاهی برای برخی ممکن است تاثیر منفی داشته باشد.

گاهی ممکن است روزنامه‌نگاری را با کار سطحی اشتباه بگیرند یا شهرت و آوازه‌ای که از روزنامه‌نگاری به‌دست می‌آید، افراد را دچار شبهه کند. در کل تاثیر کار مطبوعاتی در حوزه ادبیات برای نویسندگان و شاعران قابل ملاحظه است.

در جهان هم شاعران و نویسندگانی بزرگ تجربه کار روزنامه‌نگاری را داشته‌اند. در کشور خودمان هم شاملو از افرادی است که در مطبوعات کار کرده و صاحب سبک هم بوده است.

حافظ موسوی در پایان اظهار کرد: اکثر رسانه‌ها در اختیار نهادهای حکومتی است و آن‌ها مجری سیاست‌های کلی فرهنگی هستند، که این رسانه‌ها جز این‌که لطمه بزنند، کار دیگری نمی‌کنند.

آن‌ها با بیان نیمی از حقیقت یا حتی کتمان حقیقت، سعی می‌کنند چهره حقیقت را مخدوش کنند. بزرگترین مشکل هم سانسور است، رسانه‌ها از آن میزان آزادی و شجاعت که سمت حقیقت بروند و با آن مواجه شوند، برخوردار نیستند.

رسانه ملی به جای این‌که شعر شاملو را که جزئی از ارکان فرهنگ معاصر ما است و به زبان فارسی غنا بخشیده مطرح کند، مسئله‌اش این است که در زوایای پنهان زندگی او می‌تواند چیزی پیدا کند که از شان شاعر بکاهد یا نه.

دیگر از چنین رسانه‌ای چه توقعی می‌توان داشت؟ این نوع استفاده از رسانه عملکردی در خلاف جهت فرهنگ دارد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» در رسانه‌های ترکیه؛ از همراهی تا نگرش موذیانه

تلویزیون ترکیه گزارش داد، رژیم اسرائیل از متحدانش کمک گرفت تا بتواند حملات ایران را دفع کند. به همین خاطر از ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن حمایت دریافت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اخبار مربوط به پاسخ گسترده ایران به رژیم صهیونیستی، توجه همه رسانه‌های ترکیه را به سوی خود جلب کرد. برخی از رسانه‌های ترکیه در همسویی با ایران، از فلسطین حمایت کردند. اما رسانه‌های دیگری هم با نگاهی خصمانه و موذیانه به این موضوع نگریستند.

روزنامه حریت: 
باران موشک‌های ایران بر سر اسراییل

خبار داغ از غزه و منطقه تحت محاصره اسراییل همچنان به گوش می‌رسد. جهان با نفس بند آمده اخبار خاورمیانه را دنبال می‌کند. ایران شب گذشته «حمله انتقام جویانه» را انجام داد. اخبار نیویورک تایمز، نشان داد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، به بنیامین نتانیاهو هشدار داده که از حمله تلافی جویانه فوری علیه ایران صرف نظر کند.
 هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در دو گفتگوی تلفنی جداگانه با وزرای امور خارجه ایران و انگلیس، نشان داد که پیگیری این تحولات برای ترکیه مهم است.

روزنامه ملی گازته:

زمانی برای بیان حقیقت

به جرات می توان گفت، روزنامه ملی گازته ارگان رسانه ای حزب سعادت، تنها روزنامه ترکیه است که به شکل آشکار از سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت آرمان فلسطین، تقدیر و ستایش می کند.

ملی گازته با چند خبر و گزارش، همچون همیشه با کلیدواژه رژیم صهیونیستی از اسراییل یاد کرد و عملیات ایران را به عنوان یک سیلی تاریخی قلمداد کرد.

شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه:

چند کشور به کمک اسراییل شتافتند

اسراییل از متحدانش کمک گرفت تا بتواند حملات ایران را دفع کند. به همین خاطر از ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن حمایت دریافت کرد. ایران از حریم هوایی عراق و سوریه استفاده کرد و گروه‌های نزدیک به آن از یمن و لبنان نیز با پهپادهای خود از حمله ایران حمایت کردند. به این ترتیب 10 کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم در حملات شب گذشته شرکت داشتند. حتی این را می‌توان تمرین «جنگ منطقه ای» دانست.

با این حال، مهمترین چیزی که باید بر آن تاکید شود این است. این اولین باری است که ایران از خاک خود اقدام به حمله مستقیم علیه اسرائیل می‌کند. ایران با این اقدام ادعای خود مبنی بر اینکه در صورت تمایل می‌تواند مستقیماً با پیامی ملموس به اسرائیل ضربه بزند را ثابت کرده است. هدف شماره یک عملیات ایران در پاسخ به این حمله شب گذشته در واقع پایگاه نواتیم بود. عملیات، با جشن پیروزی در ایران مورد استقبال مردم قرار گرفت. 

روزنامه ینی آکیت: 
ترکیه خواهان افزایش تنش نیست

روزنامه ینی آکیت طرفدار گفتمان انحلال جمهوریت و بازگرداندن خلافت عثمانی، اعلام کرده که تماس‌های تلفنی هاکان فیدان با همتایان ایرانی و انگلیسی، برای بیان این موضوع بوده که آنکارا نمی‌خواهد تنش در منطقه از این بیشتر شود.


روزنامه قرار
تنها راه پایان دادن به تنش

روزنامه قرار به سخنان رئیس جمهور ایران اشاره کرده و نوشته است: «حمله ایران به اسراییل، در صدر اخبار همه رسانه‌های جهان قرار گرفت. به گفته ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، تهران از حق دفاع مشروع استفاده کرده است».

روزنامه قرار از قول اوزگور اوزل رهبر حزب جمهوری خلق نوشته است: «ما با نگرانی شدید حملات متقابل بین اسرائیل و ایران را که منطقه را تهدید می‌کند، تماشا می‌کنیم. تاکید می‌کنیم که تنها راه حل معتبر برای دستیابی به صلح، ایجاد یک کشور فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی بیت المقدس شرقی است».

یتکین ریپورت:

حمله ایران به اسراییل، افزایش تنش در منطقه

مراد یتکین از تحلیلگران مشهور ترکیه در سایت خود به نام یتکین ریپورت نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تعطیلات خود را به خاطر حمله ایران به اسراییل، نیمه کاره رها کرد. او از دلاور به واشنگتن رفت تا با تیم امنیت ملی درباره رویدادهای خاورمیانه مشورت کند. بایدن گفت: «ما به دفاع از اسرائیل متعهد هستیم. ما از اسرائیل حمایت خواهیم کرد».

پیش از این جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که تهدید ایران مبنی بر حمله قابل توجه به اسرائیل «معتبر» است و درخواست‌های واشنگتن، به‌ویژه بریتانیا و آلمان، برای کاهش تنش کافی نیست.

روزنامه ینی شفق:

تداوم سمپاشی کاراگول علیه ایران
ابراهیم کاراگل، سردبیر سابق روزنامه ینی شفق، یک بار دیگر دست به سیاه نمایی و تکرار ادعاهای دروغین علیه ایران زد.

این نویسنده اخوانی که هنوز هم در ینی شفق قلم می‌زند و در اغلب سفرهای خارجی، رئیس جمهور ترکیه را همراهی می‌کند، ادعاهایی درباره عملیات وعده صادق مطرح کرده که مرغ پخته را به خنده می‌اندازد.

او مدعی شده که حمله ایران به اسراییل، یک نمایش و تئاتر بی‌اثر است و ایران، دست به کشتار سنی‌های منطقه زده است!

کاراگول که به عنوان یک نویسنده دوستدار گفتمان تندروهای سلفی – خلافتی، قبلاً هم بارها به ایران تاخته و مدعی شده که ایران از حمایت از فلسطین خسته شده و این بار سنگین را بر دوش یمن انداخته است!

وی در پایان، اعلام کرده که ترکیه هر چه زودتر باید به شمال عراق و شمال سوریه حمله ور شود تا اهداف امنیتی آنکارا، تحت تاثیر تنش ایران و اسراییل قرار نگیرد.

یوسف کاپلان از دیگر نویسندگان ینی شفق نیز که به عنوان یک اخوانی مشهور دوستدار اردوغان شناخته می‌شود، مدعی شده که ایران کاری به فلسطین و غزه ندارد و به دنبال تاسیس امپراتوری فارس و شیعی است!

ینی شفق در ادامه اتخاذ مواضع خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، از قول دریادار یایجی فرمانده سابق نیروی دریایی ترکیه، مدعی شده که حمله ایران به اسراییل، بهانه‌ای است تا شمال سوریه و شمال عراق به دست اسراییل بیفتد تا ترکیه با اسراییل همسایه شود و امنیتش به خطر بیفتد!

این دریادار نابغه ترکیه ظاهراً فراموش کرده که اردوغان بیش از یک سال و نیم تلاش کرد تا رابطه دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را دوباره جوش دهد و این ایران است که همواره خطرات امنیتی اسراییل را به ترکیه و دیگران، گوشزد کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ما در سرزمین شعریم از حافظ تا فیض!
  • حمایت کیهان از کاظم صدیقی در نماز جمعه جنجالی
  • اختلاف دو نفر به استقلال لطمه زد | نکونام خوب می داند از دست دادن امتیاز یعنی خداحافظی با صدر جدول
  • سخت‌ترین بازی پیش روی استقلال است/ اختلاف دو نفر به تیم لطمه زد
  • عکس‌های خلوت بودن نماز جمعه کاظم صدیقی، مربوط به ساعاتی قبل از نماز است!
  • کیهان: عکس‌های خلوت بودن نماز جمعه کاظم صدیقی، مربوط به ساعاتی قبل از نماز است!
  • کیهان: عکس های خلوت بودن نماز جمعه کاظم صدیقی، مربوط به ساعاتی قبل از نماز است!
  • صهیونیست‌زده‌ها می‌گویند: این یک نمایش است
  • «وعده صادق» در رسانه‌های ترکیه؛ از همراهی تا نگرش موذیانه
  • (عکس) تیتر اول رسانه‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی در پاسخ انتقامی ایران