Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@11:27:56 GMT

سودهای بانکی و چالش سیاستگذاری ارزی

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۲۲۱۵

سودهای بانکی و چالش سیاستگذاری ارزی

آیا افزایش و یا حفط پایدار ارزش پول ملی بدون کاهش نرخ سود بانکی امکان پذیر و یا حتی صلاح است؟

کاهش قیمت دلار از حوالی ١٥٠٠٠ تومان به حدود ١١٠٠٠ تومان مردم را امیدوار کرده که بالاخره دولت کنترل بازار ارز را بدست گرفته و آشفتگی ارزی بسامان شده است. دوباره حرف از دلار ١٠٠٠٠ تومانی و یا حتی ٨٠٠٠ تومانی زده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صرف نظر  از  این که دولت چگونه سیاست کاهش قیمت دلار را دنبال کرده است باید گفت که این سیاست بدون کاهش شدید نرخ های نجومی سود بانکی و کنترل تورم  پایدار نخواهد بود.

کاهش قیمت دلار یک چاقوی دو لبه است از یک سو نوید افزایش قدرت خرید مردم را می دهد و از سوی دیگر فشارها روی منابع ارزی را افزایش می دهد.

دولت باید در سیاستگذاری ارزی خود یک اصل بسیار مهم و غیر قابل تردید را رعایت کند و آن اینکه نبایداجازه دهد سودهای بانکی و همچنین درآمدهای تورمی بتوانند تبدیل به منفعت واقعی شوند. لازمه این کار این است که ارزش پول ملی همواره متناسب با تورم و سودهای بانکی کاهش یابد. اگر این اصل که زیر بنای ایجاد اقتصاد بدون ربا است رعایت نشود سرمایه های راکد جولان خواهند داد و منابع ارزی کشور را می بلعند.

اکنون زمان آن رسیده است که دولت تمرکزش را روی کاهش نرخ سود و بهره بگذارد و گامی بزرگ در جهت رونق اقتصادی پایدار بردارد.  در اینصورت ارزش پول خود بخود حفظ و تقویت خواهد شد. امروزه دست دولت برای کاهش نرخ های نجومی سود و بهره بسیار باز تر از گذشته است. در زمان دلار ٣٧٠٠ تومانی این نگرانی وجود داشت که اگر نرخ سود کاهش داده شود سپرده های بانکی از بانک ها خارج و تبدیل به تقاضا برای دلار و افزایش قیمت دلار خواهد شد. این نگرانی در زمان دلار  ١١٠٠٠ تومانی به مراتب کمتر است چرا که امروزه ارزش دلار به مقدار واقعی آن نزدیک است و نمی تواند از آن خیلی فراتر رود.

نرخ های سود ١٨ درصدی و به تبع آن نرخ های تسهیلات ٢٨ درصدی به هیچ وجه عادی نیست و زمان آن رسیده است که دولت آرزوی چند دهه ای فعالان اقتصادی را برآورده کند و با کاهش شدید نرخ بهره رونق چشمگیری را در اقتصاد فعال و تولید ایجاد نماید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۲۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه التهابات بازار ارز حتما قابل مدیریت است، افزود: امیدواریم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بتوانند در شرایط بهتری آثار تورمی ارز بر مردم را که به شدت آن‌ها را دچار چالش کرده برداشته و مشکلات را کاهش دهند.

به گزارش خانه ملت، در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۳ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به اهمیت و جایگاه سیاست‌های ارزی در کشور و لزوم تصمیم گیری برای آن، گفت: اگر با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در قبال مسئله ارز اتخاذ کرده پیش برویم نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش بینی‌های کمیسیون اقتصادی درباره مسئله ارز در سال گذشته، بیان کرد: این پیش بینی‌ها در حال تحقق است. طبیعتا انتظار داریم رئیس جمهور و بانک مرکزی بر اساس تجارب علمی، اجرایی و سند تحول دولت مردمی، دولت سیزدهم مسیر حرکت ارزی کشور را مدیریت کرده و التهابات در این بازار را کاهش دهد.

پورابراهیمی با بیان اینکه التهابات بازار ارز حتما قابل مدیریت است، افزود: امیدواریم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بتوانند در شرایط بهتری آثار تورمی ارز بر مردم را که به شدت آن‌ها را دچار چالش کرده برداشته و مشکلات را کاهش دهند.

وی با اشاره به نامه نگاری کمیسیون اقتصادی با رئیس جمهور درباره ارائه راهکار‌های لازم جهت بهبود بازار ارز، ادامه داد: امیدواریم این موارد مورد ذکر اجرایی و عملیاتی شود.

دیگر خبرها

  • کاهش سقف برداشت از حساب‌های بانکی
  • سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • چالش‌های پیش روی بندر ایلات پس از تهدیدات یمن
  • بررسی راهکارهای رفع چالش های ارزی فعالان اقتصادی
  • تامین سه میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌ از ابتدای فروردین تاکنون
  • راهکارهای رفع چالش های ارزی فعالان اقتصادی بررسی شد
  • راهکار‌های رفع چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی بررسی شد