Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در مورد نان خور شدن دام‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هم اکنون قیمت آرد ۹۰۰ تومان است و سبوس به ۱۲۵۰ تومان افزایش یافته است. این باعث خواهد شد که برخی‌ها برای تهیه کنسانتره از آرد بجای سبوس استفاده کنند و یا حتی نان که ارزان‌تر است را به دام‌های خود بدهند. وی در مورد عوارض استفاده آرد در کنسانتره برای دام‌ها گفت: این باعث خواهد شد که دام دچار بیماری اسیدوز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش تابناک اقتصادی، در ۲۶ مرداد ماه سال جاری بود که حسن حنان قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران با ارسال نامه‌ای  به مدیران شرکت غله و دفاتر نمایندگی شرکت بازرگانی دولتی ایران در استان‌ها با موضوع اصلاح قیمت سبوس در سامانه فروش آرد اعلام کرد: "به پیوست تصویر نامه شماره ۶۰/۱۱۳۸۷۲ مورخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ معاون بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص اصلاح قیمت سبوس ارسال می‌شود. مقتضی است دستور فرمایید  سبوس زیرچانه‌ای و سبوس حاصل از انواع گندم یارانه‌ای (۶۶۵۰ ریالی) نیمه یارانه‌ای (۹۰۰۰ ریالی) صنف و صنعت (۱۸۵۰۰ ریالی) با متوسط قیمت ۱۲۵۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم از طریق سامانه فروش آرد تهیه و توزیع شود. لازم به ذکر است نظارت بر حسن اجرا و تحویل به موقع سبوس تولیدی کارخانجات برعهده آن شرکت است. "


در یک سال گذشته این برای دومین بار بود که قیمت سبوس افزایش می‌یافت. به گفته مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان کشور سبوس گندم در اسفند ماه سال ۹۷ با فشار کارخانجات آردسازی بر دولت با افزایش نرخ ۶۰ درصدی مواجه شد و از مبلغ ۵۲۰۰ ریال به ۸۴۰۰ ریال افزایش یافت و اینک جای تامل است که چگونه وزارت صمت بدون بررسی کارشناسی و دریافت نظرات متولی این امر یعنی وزارت جهاد کشاورزی افزایش دوباره ۵۰ درصدی نرخ را از ۸۴۰۰ به ۱۲۵۰۰ ریال را در دستور کار قرار داده‌اند.

موضوع افزایش دوباره قیمت سبوس، با اعتراض محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز رو به رو شد. وی طی مصاحبه‌ای در ۲۶ مرداد ماه سال جاری با بیان این موضوع که برای جلوگیری از افزایش قیمت سبوس نامه‌هایی را به وزیر صمت و رئیس جمهور ارسال کرده ام، گفت: "امیدواریم این مشکل قیمت سبوس حل شود و این اتفاق، اتفاق نادرستی است که گندم به صورت عمده در سیلو‌ها به قیمت ۶۶۰ تومان بیش از ۷ میلیون تن به کارخانه‌ها بدهیم و کارخانجات از آن طرف سبوس همین گندم را که ارزش چندانی ندارد کیلویی هزار و ۲۰۰ تومان در اختیار دامدار قرار دهد".

افزایش قیمت سبوس باعث خواهد شد تا هزینه‌های بخش دامپروری افزایش یابد چرا که به گفته مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان کشور، سبوس گندم به طور میانگین ۳۰ درصد انواع جیره‌های دامی را تامین می‌نماید و افزایش نرخ آن می‌تواند موجب افزایش سایر هزینه‌های بخش دامپروری شود.

داستان افزایش قیمت سبوس به همین جا ختم نمی‌شود و دامپروران و دامداران به خصوص دامداران خُرد، برای کاهش هزینه‌های خود راهکار جالب تری را پیدا کرده اند: جایگزین کردن نان به جای سبوس در جیره غذایی دام ها!

الله‌یار، ولی زاده رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱ شهریور ماه ۱۳۹۸ در همین رابطه گفت: افزایش قیمت رسمی سبوس به ۱۲۵۰ تومان باعث افزایش ورود نان به دامداری‌ها و مرغداری‌ها به‌ویژه در جوامع روستایی شده است. وی با اشاره به افزایش چند باره قیمت سبوس طی یک سال اخیر، افزود: اکنون قیمت سبوس به ۱۲۵۰ تومان درب کارخانه رسیده است و تا این محصول به دست ما برسد به ۱۵۰۰ تومان تا ۱۶۰۰ تومان خواهد رسید و این درحالی است که قیمت هر کیلوگرم نان در روستا‌های کشور ۱۲۰۰ تومان است!

اما نان خور شدن دام ها، چه مشکلاتی را برای کشور به وجود خواهد کرد؟

پاسخ این پرسش در ادامه مصاحبه رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور ذکر شده است. ولی زاده گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌بهانه ارزان نگه‌داشتن قیمت نان نرخ سبوس را افزایش داده تا افزایش هزینه‌های کارخانه‌های آرد را جبران کند، اما از آن طرف خود نان وارد غذای حیوانات شده به‌طوری که برآورد می‌شود معادل ۲ میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای دام و طیور شود.

البته افزایش قیمت سبوس تنها نمی‌تواند بر روی میزان مصرف نان و گندم تاثیرگذار باشد بلکه این افزایش قیمت با توجه به اینکه هزینه‌های دامپروران و دامداران را افزایش خواهد داد، می‌تواند بر روی قیمت فرآورده‌های لبنی و گوشت نیز تاثیرگذار باشد.

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار در زمینه تعیین نرخ جدید سبوس بسیار کار اشتباهی را انجام داده است گفت: در خرداد ماه سال جاری این ستاد قیمت شیر را ۲۳۹۰ تومان اعلام کرد. این قیمت شیر بر مبنای مستنداتی بود که ما ارائه کردیم و در سازمان حمایت نیز ثبت شد و برای تعیین قیمت شیر، قیمت سبوس بر اساس مستندات ما با هزینه کیسه و ... ۱۱۰۰ تومان در نظر گرفته شد. وی افزود: حالا بعد چند ماه از این تصمیمات، ستاد تنظیم بازار قیمت سبوس را به ۱۲۵۰ تومان افزایش داده است که این سبوس تا به دست دامدار برسد به ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش خواهد یافت!   مقدسی ادامه داد: این باعث ضرر و زیان به دامداران خواهد شد. من به کارخانه‌های آرد حق می‌دهم که به دلیل افزایش هزینه هایشان به دنبال افزایش قیمت سبوس باشند، اما این انتقاد را به ستاد تنظیم بازار دارم که چرا با ما قیمت شیر را بر مبنای سبوس ۱۱۰۰ تومانی می‌بندد و بعد از چند ماه دوباره این قیمت را به ۱۲۵۰ تومان افزایش می‌دهند؟ حالا پرسش این است که چرا دولت دست به چنین کاری می‌زند؟ به این خاطر است که دولت نمی‌خواهد هزینه‌ای را از قِبَل افزایش قیمت آرد و سپس افزایش قیمت نان، پرداخت کند و این هزینه را از جیب دامدار و مرغدار می‌گذارد!   رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ضمن تاکید بر این موضوع که ۳۰ درصد کنسانتره دام سبوس می‌باشد گفت: دولت یک بار در زمستان سال گذشته قیمت سبوس را از ۵۲۰ تومان به ۸۴۰ تومان افزایش داد و حالا باز همین قیمت ۸۴۰ تومان را به ۱۲۵۰ تومان افزایش داده است که این نشان می‌دهد قیمت سبوس در کمتر از یک سال ۱۰۰ درصد رشد داشته است.   مقدسی افزود: با این رویه دیگر نمی‌توانند به گاودار اعلام کند که شما ملکف هستی قیمت دستوری ۲۳۹۰ تومانی شیر را رعایت کنی. وی در مورد نان خور شدن دام‌ها نیز گفت: هم اکنون قیمت آرد ۹۰۰ تومان است و سبوس به ۱۲۵۰ تومان افزایش یافته است. این باعث خواهد شد که برخی‌ها برای تهیه کنسانتره از آرد بجای سبوس استفاده کنند و یا حتی نان که ارزان‌تر است به دام‌های خود بدهند. مگر می‌شود ضایعات گندم (سبوس) از آرد گران‌تر باشد؟ به قول معروف مگر می‌شود "کُره از مادر بزرگتر باشد؟ " دولت بجایی که آرد را گران کند سبوس را گران کرد! وی در مورد عوارض استفاده آرد در کنسانتره برای دام‌ها گفت: این باعث خواهد شد که دام دچار بیماری اسیدوز شود.   مقدسی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بار‌ها انجمن به این افزایش قیمت سبوس اعتراض کرده است گفت: هفته گذشته من جهت اعتراض به ستاد تنظیم بازار مراجعه کردم و در آنجا آقایان به من گفتند شما بفرمایید بیرون ما خودمان تصمیم می‌گیریم و من در پاسخ گفتم که با این وضعیت "کتی که برای ما می‌خواهید بدوزید یا تنگ خواهد بود یا گشاد! " و این دامدار است که ضرر خواهد کرد.

به هر صورت همان گونه که ملاحظه می‌گردد افزایش چند باره قیمت سبوس در یک سال اخیر، علاوه بر اینکه معضلاتی را در حوزه گندم و نان ایجاد خواهد کرد، باعث خواهد شد تا قیمت فرآورده‌های لبنی و گوشتی نیز افزایش یابد که این موضوع نیز می‌تواند بر میزان مصرف آن‌ها تاثیرگذار باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت سبوس ستاد تنظیم بازار اردوگاه شهید باهنر شهید رجایی محمد عزیزی هفته دولت شهید باهنر فاطمه عبادی ائتلاف دریایی آمریکا عصر جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۲۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۰۰ تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه گوشت و تخم مرغ خودکفا است، در ارتباط با وضعیت شکر استان گفت: ۱۲۰۰ تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدعلی شاه حسینی صبح امروز در نشست کارگروه تنظیم بازار استان یزد با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های مرتبط باید در زمینه نظارت بر بازار جدیت لازم را داشته باشند، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در این کارگروه به آن توجه ویژه می‌شود بحث قیمت محصولات مختلف از جمله گوشت مرغ است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یزد در زمینه تولید گوشت سفید و همچنین در حوزه جوجه ریزی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده و از قطب‌های اصلی تولید این محصول مهم کشور به حساب می‌آید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد، استان یزد را یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشت مرغ کشور دانست و عنوان کرد: تلاش بسیار زیادی شده که در حوزه گوشت مرغ اقدامات لازم انجام شود تا علاوه بر اینکه هیچ کمبودی در بازار وجود نداشته باشد، قیمت آن هم کاهشی باشد.

شاه‌حسینی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت مصوب گوشت مرغ در کشور 82 هزار تومان است اما با توجه به اقدامات صورت گرفته و حجم جوجه ریزی در استان یزد، قیمت این محصول در مغازه‌های استان یزد به طور تقریبی 77 هزار تومان است که نسبت به مصوب پنج هزار تومان کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر گوشت مرغ، در استان یزد زمینه تخم مرغ هم خودکفا است ادامه داد: تولید تخم مرغ استان یزد مازاد بر نیاز استان است و به سایر نقاط ارسال می‌شود.

وی در ارتباط با وضعیت تامین شکر در استان یزد ادامه داد: سهمیه شکر به میزان مطلوب برای استان یزد در ماه مبارک رمضان اخذ شد و علاوه ‌بر آن به میزان یک هزار و 200 تن شکر سهمیه صنفی و خانوار با نرخ دولتی اخذ شده که قرار است در سکوهای تنظیم بازار عرضه شود.

شاه‌حسینی در خصوص قیمت گوشت قرمز در استان یزد تصریح کرد: استان یزد تولیدکننده گوشت قرمز نبوده و واردکننده نهاده‌های دامی است.

انتهای پیام/781/

دیگر خبرها

  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ حق انتخاب با مشتری است سامانه خودنویس یا مشاور املاک؟
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • ۱۲۰۰ تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود
  • قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟!
  • کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها
  • واردات روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم از ابتدای سال
  • هیجانات بازار ارز تخلیه شد؟
  • رانندگان قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار حق افزایش کرایه را ندارند