Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@17:50:48 GMT

عصر جدید از نگاه مردم

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۲۶۶۲

عصر جدید از نگاه مردم

احسان علیخانی و همکارانش بعد از یک سال از تولید و پخش برنامه «عصر جدید»، اولین سری از مسابقات استعدایابی در تلویزیون ایران را به سرانجام رساندند؛ بر این اساس در فینالی که نسبت به نمونه‌های خارجی‌اش با طول و تفصیل به مراتب بیشتری روی آنتن رفت، استعداد برتر به انتخاب مردم، معرفی شد تا پرونده این برنامه پرهزینه و البته به گواه آمارهای صداوسیما، نسبتا پربیننده بسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازندگان «عصر جدید» در ساعات پایانی پخش این برنامه، گفت‌وگو با برخی از مسوولان کشور در حوزه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده بودند. وزیر ارشاد هم همزمان با پخش قسمت نهایی، در دو توییت جداگانه همراهی خود را با استعدادهای جوان ایرانی نشان داد و تاکید کرد «برنامه عصر جدید فرصت دورهمی ملی و خانوادگی است. مرجعیت رسانه‌ای و انسجام اجتماعی به این‌گونه برنامه‌ها نیازمند است.»

چند ساعت قبل از آغاز فینال هم دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با انتشار نامه‌ای خطاب به رییس صداوسیما، از تولید و پخش برنامه تلویزیونی عصر جدید تقدیر کرد.

حالا دو روز بعد از پخش فینال «عصر جدید» به میان مردم رفته‌ایم تا فارغ از نگاه مسوولان به این برنامه، نظر مردمی که استعداد برتر را معرفی کردند، جویا شویم. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این نظرات است که صبح روزهای جمعه و شنبه ـ اول و دوم شهریور ماه ـ ثبت شده است.

 

ریتم کند عصر جدید مخاطب را خسته می‌کند

خانمی ۲۴ ساله که در مقطع کارشناسی در رشته زبان انگلیسی تحصیل کرده است، می‌گوید: به نظر من «عصر جدید» ریتم کندی دارد و مجری و داورها بیش از حد حرف می‌زنند؛ انقدر که آدم خسته می‌شد.
او یادآور می‌شود: در نمونه‌های خارجی که پیشتر دیده‌ایم، مجری تا این حد در روند برنامه دخالت ندارد؛ یعنی بیشترین چیزی که دیده می‌شود اجراست تا صحبت‌های داورها و مجری.

من تلنت‌شوهای آمریکا و بریتانیا را نگاه می‌کنم در این برنامه‌ها داورها خیلی مختصر در حد چند کلمه نظر می‌دهند ولی اینها در عصر جدید کلی تحلیل می‌کنند که به نظرم خسته‌کننده و غیرحرفه‌ای است.

این مخاطب در پاسخ به اینکه پنج برگزیده نهایی تا چه اندازه می‌توانند نماینده مناسبی برای جوان بااستعداد ایرانی باشند، چنین می‌گوید: بخشی از این قضیه بخاطر محدودیت‌هایی است که در کشور ما وجود دارد. قطعا برنامه‌سازها به یکسری حوزه‌ها نمی‌توانند وارد شوند حتی اگر افراد بااستعداد در آن بخش بسیار باشد. با این حال از بین پنج نفری که برگزیده شدند، از دو ـ سه نفر آنها رو خوشم می‌آمد.

از بین این افراد، محمد زارع (نفر دوم) یک چیز جدید را نشان داد که باعث می‌شود طرز فکرها درباره‌ی استعداد عوض شود و کمی گزینه‌های بیشتری را به عنوان استعداد در نظر بگیرند. استعداد لزوما صدای خوب یا نقاشی کردن نیست به نظرم انتخاب نفر اول خیلی منصفانه نبود؛ البته از یک طرف باید منصفانه نگاه کنیم به قضیه؛ چراکه این اولین بار است که در ایران چنین برنامه‌ای پخش شده و به همین دلیل کمی بی‌تجربه هستند ولی در کل برنامه عصر جدید نسبتا خوب بود.

 

داوران عصر جدید در بیمارستان مفید

 

بعضی‌ها فقط دوست دارند ایراد بگیرند

آقایی ۴۵ ساله که سال‌هاست در رسانه مشغول به‌کار است درباره «عصر جدید» چنین می‌گوید: جای چنین برنامه‌ای در کنداکتور تلویزیون خالی بود. چندین سال بود که ما شاهد تولید و پخش برنامه‌هایی از این دست در کشورهای دیگر بودیم و مردم ما فقط کلیپ‌های این برنامه‌ها را در فضای مجازی با هیجان دنبال می‌کردند.

ما از چند سال پیش باید همچین برنامه‌ای را در تلویزیون می‌ساختیم ولی به هر دلیلی این امکان فراهم نشده بود که خوشبختانه از سال قبل استارت پخش این برنامه زده شد و شاهد اجرای هنر ایرانی‌ها در زمینه‌های مختلف بودیم.

او ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد که «عصر جدید» برنامه‌ خوبی است؛ هر چند مثل همه‌ی برنامه‌ها موقع شروع، بعضی‌ها دوست دارند فقط ایراد بگیرند و فقط از ضعف‌های برنامه بگویند ولی به نظرم در مجموع برنامه قابل قبولی بود، خوب اجرا شد و حتما طی دوره‌های بعدی از این بهتر خواهد شد، هم برای کسانی که شرکت می‌کنند هم برای کسانی که برنامه را برگزار می‌کنند در این فصل هر دوطرف در این قصه غافلگیر شدند چون تا به حال مشابه آن را در ایران نداشتیم.

او می‌گوید: فکر می‌کنم که دوره‌ی بعد شرکت‌کننده‌ها با آمادگی بیشتری حضور پیدا می‌کنند، از اول می‌دانند که قرار است در چه برنامه‌ای با چه مشخصاتی، با چه فضایی، چه نوع داوری‌هایی و با چه مدل رای دهی‌هایی شرکت کنند. به همین دلیل خود را با اتفاقاتی که پیش‌رو دارند متناسب خواهند کرد؛ به نظر می‌رسد که انتخاب خوبی بود.

این فعال رسانه با اعتقاد بر اینکه نمونه‌های خارجی استعدادیابی از مدل ایرانی آن جذاب تر است، در توضیح این نظر خاطرنشان می‌کند: دلیل اول این است که آن‌ها برای استفاده از هنرهای مختلف محدودیت‌هایی که ما داریم را ندارند، به خاطر مسائل قانونی و مذهبی که داریم وارد شدن به برخی موضوعات برای‌مان فراهم نیست و به همین دلیل امکان ارائه آن هم وجود ندارد.

دلیل دوم این است که آن‌ها در این زمینه با تجربه‌تر هستند، چندین دوره و چندین سال است این برنامه‌ها را تولید می‌کنند؛ قطعا نحوه‌ی ارائه‌شان از ما کامل‌تر و بهتر است؛ هم به واسطه‌ی تجربه هم به واسطه‌ی امکاناتی که دارند. فکر می‌کنم با تجربیاتی که هم برگزارکننده‌ها هم شرکت کننده‌ها به دست خواهند آورد، ما در دوره‌های بعد بخشی از این جذابیت‌ها را به دست خواهیم آورد.

این مخاطب عصر جدید درباره فینالیست‌ها هم اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد که با اندکی اغماض پنج نفری که به فینال راه پیدا کردند جزو استعدادهای برتر بودند ولی چون بخش عمده‌ای از انتخاب‌ها در مراحل آخر انتخاب‌های مردمی بودند به همین دلیل نمی‌شود ایراد گرفت که کسانی که انتخاب شدند برتر نبودند چون مردم رای می‌دادند.

ضمن اینکه اتفاقی که در فینال برنامه افتاد به نظر من نشان داد که نگاه مردم خیلی نگاه واقعی و درستی است؛ چون وقتی از حضار سوال شد که چه کسی اول است و چه کسی آخر تقریبا مردم درست می‌گفتند. درحالی‌که خود داورها چنین پیش‌بینی‌هایی نداشتند؛ به همین دلیل من فکر می‌کنم که انتخاب مردم انتخاب درستی است.

او در پاسخ به این سوال که آیا «عصر جدید» می‌تواند معیار مناسبی برای معرفی استعداهای برتر ایرانی باشد؟، توضیح می‌دهد: قطعا این طور نیست که یک برنامه بتواند استعدادهای برتر یک کشور ۸۰ میلیونی را کشف کند چون این برنامه ظرفیت کشف استعداد در همه زمینه‌ها را ندارد فقط در زمینه‌هایی که جذابیت بصری دارد و نمایشی هست این امکان وجود دارد؛ به همین خاطر قرار نیست در همه زمینه‌ها کشف استعداد کند.

در همین زمینه‌ها با توجه به اینکه اولین دوره تولید این برنامه بود من فکر می‌کنم که قدم خوبی برداشته شد و در برنامه‌های بعدی‌ این اتفاق کامل‌تر خواهد افتاد و استعدادهای واقعی‌تری با سن و سال‌های کمتری شرکت کنند.

 

نشست عصر جدید در دانشگاه

 

«عصر جدید» قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی نبود

آقایی ۳۳ ساله با مدرک کارشناسی صاحب مغازه کتاب‌فروشی در میدان انقلاب تهران است. او می‌گوید برنامه «عصر جدید» را نگاه نمی‌کند ولی برخی قسمت‌هایی را که اتفاقی دیده اصلا دوست نداشته است.

او ادامه می‌دهد، «صحنه‌ای که بچه‌های معلول از استان خراسان آمده بودند با اینکه معلول بودند حق آن‌ها را دادند به بچه‌ای که داشت آواز می‌خواند، آدم با آن بچه هیچ ارتباطی برقرار نمی‌کند مردم نباید احساسی تصمیم بگیرند باید عقلانی تصمیم بگیرند.

کسی که صدای زیبایی دارد ولی یک دست و یا پا ندارد اما حرکت‌هایی انجام می‌دهد که جذاب است و بیشتر از توان جسمی‌اش است، شما این‌ها را پسند می‌کنید یا کسی که پدرش پولدار بوده و صدای بچه را با کلاس‌های مختلف تقویت کرده است؟ این بچه اگر دو بار در یک کنسرت اجرا کند، شما دفعه‌ی سوم حاضر هستید به کنسرتش بروید؟

این کتاب‌فروش با مقایسه «عصر جدید» با مسابقه‌های استعدادیابی خارجی تصریح می‌کند، این برنامه اصلا قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی نبود. بخواهم مقایسه کنم اگر تلنت شو آمریکایی ۱۰۰ باشد، برنامه ایران دو و نیم است.

 

عصر جدید برنامه خوبی بود

در فلسطین جنوبی پیرمرد ۶۰ ـ ۷۰ ساله‌ای به همراه یک جوان، کنار مغازه‌شان نشسته‌اند و اتفاقا «عصر جدید» را کاملا دنبال کرده‌اند. مرد جوان به ایسنا می‌گوید: برنامه خیلی خوبی بود؛ نمونه‌های خارجی این برنامه را ندیدم ولی کسانی که به فینال رفتند حق‌شان بود مخصوصا فاطمه عبادی.

پیرمرد با موهای یکدست سفید شده و صدایی که به زور می‌شنوم، می‌گوید: سعید فتحی روشن نباید بالا می‌رفت چون به درد ما نمی‌خورد، کاری که انجام داد گنگ بود. خیلی هم خوشحال شدم که چهارم شد. خانم عبادی واقعا عالی بود و از هر نظر حقش بود؛ کلا از برنامه راضی بودم، کمک به مردم در این برنامه خیلی خوب بود.

 

 

استعداد را در کله ملق و پشتک می‌بینند

خانم ۲۲ ساله، دانشجوی مقطع کارشناسی ارتباطات دانشگاه تهران می‌گوید که یکی ـ دو قسمت از برنامه عصر جدید را بیشتر ندیده است و ادامه می‌هد: مجری در روند برنامه زیاد دخالت می‌کند در حالی که در نمونه‌های خارجی مجری خیلی کم صحبت می‌کند.

او ادامه می‌دهد: در نمونه‌های خارجی این برنامه، هر حوزه‌ای داورهای متخصص در همان زمینه‌ای که شرکت‌کننده‌ها اجرا می‌کنند را دارد ولی در عصرجدید دلیل انتخاب سید بشیر حسینی یا یکی از داورهای بازیگر مشخص نیست؛ چون به نظرم اگر قرار است در حوزه‌ی بازیگری داور داشته باشند یک داور کافی است.

این خانم جوان به نشست خبری که در دانشگاه تهران برای «عصر جدید» برگزار شده بود، اشاره می‌کند و می‌گوید: اکثر بچه‌ها در دانشگاه هم، نظرشان درباره‌ی داورها همین بود، داورهای عصر جدید در حوزه‌ای که تخصص خودشان است نظر نمی‌دهند.

یکی دیگر هم بحث تبعیض جنسیتی است که می‌گفتند بیشتر شرکت‌کننده‌ها آقا هستند. مسئله‌ی بعدی احساسی بودن داورهاست، یکی مادرش گریه می‌کند همه به او رأی می‌دهند این کاملا با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

اگر بیشتر این برنامه‌ها را نگاه کنید استعداد را در این می‌بینند که مردم «کله ملق بزنند و پشتک بزنند»؛ در صورتی که بعضی‌ها استعدادهایی در زمینه‌های ریاضی داشتند یا برج‌های ماکارونی را می‌ساختند که واقعا هم خوب بودند ولی حذف شدند. گویا مستعد بودن در مسائل مربوط به علم و دانش استعداد حساب نمی‌شود؛ به نظر من با این اوصاف این برنامه کپی خوبی نبود.

 

یکی از داورها سفارشی بود/فضا عادلانه نبود

خانم ۳۰ ساله‌ای که در رشته‌ی تاریخ تحصیل کرده است درباره‌ برنامه‌ی «عصر جدید» می‌گوید: در مجموع عصر جدید یک برنامه بیزینسی است و داورها متخصص نیستند. با توجه به محدودیت خانم‌ها و حتی چیزهای دیگر، تقلیدها و کپی‌ها خیلی خنده‌دار می‌شود و از همه بدتر رفتارهای مجری برنامه است که گاهی اوقات به زور می‌خواهد از داورها نظر مثبت بگیرد و اعمال نظر بیش از اندازه‌ای که مجری در برنامه دارد، و بعضی قسمت‌های عصرجدید دوباره شبیه ماه عسل شده بود.

این بیننده ادامه می‌دهد: جایی که خانم عبادی کار نقاشی با شن را انجام داد، کار بسیار هنرمندانه‌ای بود اما اصلا واجب نیست که فضا را تراژیک کنید؛ عصر جدید یک برنامه سرگرمی است  اما فضایی به وجود آمد که مردم تحت تاثیر قرار گرفتند. این فضا اصلا عادلانه نیست آیا برای همه‌ی افراد شرکت‌کننده همین قدر وقت گذاشته شده و سناریو نوشته شده است؛ کاملا مشخص است که از پیش برنده را تعیین کردند.

این خانم خبرنگار که در حوزه اجتماعی فعال است، سپس تصریح می کند: نقدم به برنامه عصر جدید و رفتارهای غیرحرفه‌ای مجری است، این رفتار حتی رفتار عدالت محورانه‌ای در همین برنامه هم نیست چه برسد به اینکه رفتار حرفه‌ای باشد.

به نظر می‌رسد بشیر حسینی کاملا یک فرد سفارشی است در حوزه ارتباطات صاحب‌نظران برجسته‌ی زیادی وجود دارد که تا حدودی علم نمایش داشته باشند چون فضا به گونه‌ای است که باید چیزی را نمایش دهی.

بخاطر همین این مسئله وجود دارد که یک رانتی وجود دارد و نظرات بعضی از داورها خیلی ابتدایی بود، سید بشیر حسینی و امین حیایی برای داوری خوب نبودند.

او سپس ادامه می‌دهد: اجراهای تیم دختران نینجا جالب بود ولی خیلی از خانم‌های دیگر هستند که استعدادهایی دارند که قابل پخش نیست البته این نقد، به خود برنامه برنمی‌گردد.

در کل به لحاظ استانداردهای بین‌المللی کار خارق العاده‌ای در عصر جدید نکردند، ولی برای اینکه برنامه‌ای استارت بخورد و بعضی‌ها استعدادهای خود را بسنجند، حتی کمک مالی بگیرند که خودشان و استعدادشان را رشد بدهند، خوب است؛ ولی باید حتما در مسائل مالی برنامه و انتخاب داورها نظارت‌هایی وجود داشته باشد.

 

 

تمرکز بر فرهنگ و استعدادهای ایرانی

آقای ۳۰ ساله‌ای که سال‌هاست در کار برنامه نویسی و طراحی وب است، می‌گوید: من تقریبا اکثر قسمت‌های عصر جدید را دیدم. برنامه نویی بود. به نظرم توانسته مخاطب‌های زیادی را جذب کند. در کل از برنامه راضی بودم. البته نمونه‌های خارجی این برنامه را هم دیده‌ام.

او می‌گوید: به نظرم نقاط قوت عصر جدید تمرکز بر فرهنگ و استعدادهای ایرانی بود و نقطه ضعفش هم این بود که به نظر می‌رسید بخشی از برنامه هماهنگ شده است و یک ایراد بزرگی هم که داشت این بود که چند استعداد مختلفی که هیچ ربطی به هم ندارند با هم رقابت کردند و اصطلاحا یکسان‌سازی استعدادها وجود نداشت.

این برنامه در دراز مدت ممکن است باعث کشف استعدادهایی شود و جوی را در کشور به وجود بیاورد که جوان‌هایی که علاقه‌مند به دیده شدن و کشف شدن هستند به این سمت سوق پیدا کنند.

 

داورهای احساساتی!

خانم ۲۲ ساله‌ای که دانشجوی رشته حسابداری است نظر خود را درباره برنامه «عصر جدید» اینطور بیان می‌کند: در کل مسابقه خوبی بود به خاطر اینکه بعضی‌ها که استعداد داشتند و دیده نمی‌شدند به نحوی دیده شدند یا حداقل برای ادامه کارشان انگیزه پیدا کردند.

ولی به نظر من نکته مهم این است که مردم خیلی سطحی نظر داده بودند؛ یعنی به خواننده‌ای که صدای خوبی داشت و تنظیم‌کننده و آهنگساز و شاعر بود و واقعا یک استعداد محسوب میشد رأی ندادند چون سلیقه عوام نبود.

او درباره ی نقاط منفی برنامه عصر جدید می‌گوید: داورها خیلی وقت‌ها با عدالت رأی نمی‌دادند. واقعا یک جاهایی در حد یک داور نظر ندادند. بعضی وقت‌ها خیلی احساساتی نظر می‌دادند و در کل چارچوبی برای رأی دادن نداشتند. البته نفر اول هم از بین همه این افراد، هنر جدیدی را معرفی کرد که به نظرم مستحق اول شدن بود.

این بیننده تصریح می‌کند: احسان علیخانی گاهی اوقات برنامه را تبدیل به «ماه عسل» می‌کرد و این برای برنامه‌ای که بیشتر جنبه سرگرمی دارد کار درستی نیست. اگر این ایرادات کمتر شود، می‌شود گفت برنامه خوبی است.

 

حق به حقدار نرسید!

آقای ۳۰ ساله‌ای که در رشته مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده و بعضی قسمت‌های «عصر جدید» را دیده است، می‌گوید: خیلی شفاف می‌توانیم «عصر جدید» را یک نمونه کپی‌برداری شده از امریکن گات تلنت بدانیم حتی از نظر تعداد داورها و نوع برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند یک الگوبرداری بومی است و هر الگوبرداری هم لزوما غلط نیست.

او می‌گوید: مسئله اصلی که خیلی‌ها درباره آن نقد داشتند این بود که داورهایی که در برنامه بودند شاید زمینه فعالیتشان هم‌راستا با شرکت‌کننده‌ها نبود؛ یعنی مثلا در حوزه ورزش داورها صرفا تماشاگرهایی بودند که فقط می‌توانستند بر مبنای سلیقه‌شان نظر دهند.

حتی در قسمت های اول دیدیم که یک تیم در حال اجرا بود و خانم نونهالی که با این حوزه آشنایی ندارد، انقدر دچار استرس می‌شود که رأی منفی می‌دهد و شاید این مسئله باعث شده در حق خیلی از افراد اجحاف شده باشد؛ به دلیل اینکه داورها قدرت ارزیابی حرکت‌های برخی شرکت‌کننده‌ها را نداشتند.

او می‌گوید: عملکرد یک ورزشکار را کسی می‌تواند ارزیابی کند که در آن حوزه صاحب نظر باشد و تجربه داشته باشد. الان شاید من به عنوان یک شنونده عادی یک موسیقی را که گوش کنم و نفهمم چه درجاتی از خلاقیت در آن استفاده شده است یا چه کیفیتی دارد و فقط از موسیقی لذت ببرم یا لذت نبرم ولی اینکه بخواهیم ثابت کنیم کسی در حوزه‌ای استعداد دارد باید ملاک‌ها و شاخص‌ها را بدانیم.

نمی‌توانیم بگوییم تلنت‌شوهای خارجی این مشکلات را ندارند و بدی این قضیه این است که ما فکری به حال این مشکل نکردیم. یعنی حالا که الگوبرداری کردیم شاید می توانستیم با یک اصلاح جزئی این مشکل را حل کنیم ولی قدمی در این راستا برنداشتیم و این باعث می‌شود گمانه‌زنی درخصوص الگوبرداری قوی‌تر بشود چون ما تغییری در این برنامه ایجاد نکردیم.

 

 

او درباره رأی‌دهی توسط مردم بیان می کند: این برنامه‌ها خوب هستند و یکسری استعدادها در آن کشف می شود ولی نه هر نوع استعدادی، یک ریاضیدان یا کسی که اطلاعات عمومی بالایی دارد در این برنامه‌ها خوب محک نمی‌خورد چون مردم رأی می دهند و مردم هم متخصص نیستند.

فقط استعدادهایی شناخته می شوند که بیشتر جلوه‌ی بصری داشته باشند؛ مثلا یک نفر با صدای فوق العاده یک آهنگ راک بخواند که عموم مردم نمی پسندند رای نمی‌آورد با اینکه شاید استعداد باشد.

در نتیجه این برنامه ها در هر همه ی حوزه ها نمی توانند استعدادیابی کنند ولی در حوزه‌های نمایشی که برای عموم مردم می تواند جذاب باشد احتمالا می توانند نتایج خوبی داشته باشند.

این مخاطب در پایان درباره فینالیست‌های «عصر جدید» هم می‌گوید: با توجه به همه این حرف‌ها با قاطعیت می‌شود گفت فینالیست‌ها از نظر جلوه‌های بصری و از نظر جذابیت‌هایی که برای عموم مردم جالب است لیاقت فینال را داشتند. ولی حتما در همین تعداد هزار و خرده‌ای نفر شرکت‌کننده، افرادی بودند که چون زمینه کاری‌شان برای مردم و حتی داورها جذابیت نداشته استعدادشان کشف نشده و برای همین می‌شود گفت به صورت کلی حق به حقدار نرسیده است و عدالت اجرا نشده است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۲۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اگر چه نمایندگان در چند روز گذشته، با استفاده از هر تریبونی از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کرده و خواستار تغییراتی در تیم اقتصادی دولت رئیسی شدند، اما این انتقادات با واکنش تند و تیز دولت ابراهیم رئیسی روبه‌رو شد. تا جایی که معاون پارلمانی دولت با انتشار اطلاعیه‌ای، از مواضع اخیر نمایندگان انتقاد کرد و با بکار بردن واژه هایی چون نسنجیده، غیرمسئولانه، غیرکارشناسی، آتش بیار معرکه و ...برای نقدهای نمایندگان، نوشت: «طی روزهای گذشته و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار که ناشی از افزایش بهای جهانی طلا و تحولات نظامی منطقه بود متأسفانه چند نفر از نمایندگان مجلس، اظهارنظرها و تحلیل‌های غیرکارشناسی و شتاب زده‌ای درباره وضعیت اقتصادی و نرخ ارز داشتند که چه بسا برخلاف خواست آنان می‌توانست بر التهاب بازار ارز بیافزاید.»

این اطلاعیه نیز با واکنش نمایندگان همراه بود و معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «با وجود این ‌که من منتقد پر و پاقرص دولت قبل بودم، اما هیچ‌ وقت چنین برخوردی و به این شکل با ما نشده بود، برخوردی که در آن به نمایندگان ملت انگ بزنند و انتظار داشته باشند که ما صرفا مجیزگوی دوستان باشیم، به‌نظرم قطعا چنین برخوردهایی جایگاه مجلس را به مخاطره خواهد انداخت.»

در همین راستا، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس یازدهم، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین بیان کرد: «من تعجب می‌کنم و تا به حال دولتی ندیدم که معاونین رئیس جمهور در رابطه با بحث‌های نظارتی نمایندگان مجلس واکنش نشان دهند و به جای حل مشکل جامعه بخواهند صورت مسئله را پاک کنند؛ در صورتی که این وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس است که باید به مقام‌های دولتی تذکر دهند و وضعیت معیشتی مردم را به آنها یادآوری کنند.»

وی ادامه داد: «متأسفانه اینها مجلسی را می‌خواهند که خاموش باشد و هیچ بحثی را در مجلس مطرح نکند و دولت هم هر کاری که دلش خواست انجام دهد، در صورتی که نباید به این صورت باشد. مجلس باید زبان گویای مردم باشد چون از مردم رأی می‌گیرد و این مردم هستند که با رأی خود نمایندگان مجلس را تعیین می‌کنند.»

در ادامه مشروح گفتگو جلال محمودزاده، نماینده مهاباد را در خبرگزاری خبرآنلاین می‌خوانید؛

*********

* آقای محمودزاده! درپی انتقاد نمایندگان از عمکرد اقتصادی دولت، معاونت پارلمانی دولت یک بیانیه‌ای صادر کرده و به شدت از نمایندگان انتقاد کرده است. واکنش شما به این مسئله چیست؟

دولت به جای ایراد گرفتن از سخنان و بحث‌های نظارتی نمایندگان باید وضعیت آشفته بازار کشور را مدیریت کند و این همه فشار اقتصادی که به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی مثل برنج، روغن و سایر کالاهای اساسی، به مردم اعمال شده را برطرف کند و اجازه ندهد سفره مردم کوچک شود. اما متأسفانه دولت به جای رسیدگی به این امور، به بحث‌های نظارتی نمایندگان مجلس که وظیفه قانونی آنهاست، ایراد می‌گیرد.

دولت باید نقد نمایندگان را به فال نیک بگیرد نه اینکه فرافکنی کند

من تعجب می‌کنم و تا به حال دولتی ندیدم که معاونین رئیس جمهور در رابطه با بحث‌های نظارتی نمایندگان مجلس واکنش نشان دهند و به جای حل مشکل جامعه بخواهند صورت مسئله را پاک کنند؛ در صورتی که این وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس است که باید به مقام‌های دولتی تذکر دهند و وضعیت معیشتی مردم را به آنها یادآوری کنند. وقتی نمایندگان مجلس وضعیت اقتصادی بسیار تاسف‌بار یک تا دو سال گذشته را به دولت گوشزد می‌کند، دولت باید انتقاد نمایندگان را به فال نیک بگیرد و به سمت و سوی حل مشکلات اقتصادی مردم و جامعه برود نه اینکه فرافکنی کند و به نمایندگان مجلس حمله کنند یا بیانیه بدهند که چرا یک نماینده مجلس وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد.

متأسفانه اینها مجلسی را می‌خواهند که خاموش باشد و هیچ بحثی را در مجلس مطرح نکند و دولت هم هر کاری که دلش خواست انجام دهد، در صورتی که نباید به این صورت باشد. مجلس باید زبان گویای مردم باشد چون از مردم رأی می‌گیرد و این مردم هستند که با رأی خود نمایندگان مجلس را تعیین می‌کنند. بنابراین دستگاه‌های اجرایی و دولت باید بحث‌های نظارتی مجلس را جدی بگیرند. این مورد واقعاً تازگی دارد و در دولت‌های قبل چنین مسئله‌ای را ندیدیم که مقام‌های دولتی نسبت به بحث‌های نظارتی نمایندگان مجلس واکنش نشان دهند.

افراد ضعیف در تیم اقتصادی دولت را تغییر بدهید

* فکر می‌کنید که چرا دولت سیزدهم تن به پذیرش اشکالات و انتقادات نمی‌دهد؟

به نظر من راهی برای حل مشکلات ندارند، این دولت مدیران و وزرای ضعیفی را انتخاب کرده و حاضر هم نیست که آنها را تغییر دهد، دایره انتخاب مدیران دولت سیزدهم بسیار محدود است و مسئولیت‌ها را به افراد نزدیک به خودشان می‌سپارند حتی اگر این افراد تجربه کافی برای اداره کشور را نداشته باشند.

به همین دلیل، به جای حل مشکل، فرافکنی کرده و وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس را زیر سوال می‌برند، در صورتی که دولت باید با سعه صدر به این موضوع نگاه کند و در بخش‌هایی که مشکل دارد و مدیرانی که ضعیف و ناتوان هستند و قدرت اصلاح امور را ندارند، علی‌الخصوص در تیم اقتصادی دولت، افراد ضعیف را تغییر داده و افراد توانمند با سطح دانش بالا را جایگزین آنها کند تا چالش موجود که در جامعه وجود دارد را کمرنگ کرده و مشکلات اقتصادی کشور را کاهش دهد.

اما متأسفانه دولت از یک طرف حاضر به تغییر مدیران و وزرای ناکارآمد خود نیست، از سوی دیگر هم توان اداره امور کشور را ندارند و هر روز شاهد هستیم که قیمت ارز به صورت روزانه، ساعتی و حتی ثانیه‌ای افزایش پیدا می‌کند. قیمت کالاهای اساسی به شدت افزایش پیدا می‌کند، تامین دارو با مشکل جدی مواجه است، از سوی دیگر هم نهاده‌های دامی و کشاورزی، بحث ماشین‌آلات بخش کشاورزی، بحث تعطیلی کارگاه‌های تولیدی، افزایش قیمت کالاهای اساسی و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم، همه اینها مواردی است که دولت باید به آنها بپردازد چون وظیفه دولت پرداختن به همین امور است و وظیفه دستگاه‌های اجرایی برطرف کردن این مشکلات است اما متأسفانه با این نیروهای ناکارآمد و مدیران و وزرای ضعیف دولت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

بنابراین راهش این است که دولت مدیران ضعیف خود را تغییر دهد، دایره انتخاب مدیران خود را گسترده‌تر کند، وزرایی را که توان اداره وزارتخانه را ندارند را خودش به مجلس پیشنهاد دهد و آنها را تغییر دهد. اگر دولت این کارها را انجام دهد، مقداری از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر جامعه است برطرف شده و مقداری از آنها کاهش پیدا کند.

وزرای راه، صمت، رفاه و کشور باید تغییر کنند و افراد بهتری روی کار بیایند

* فکر می‌کنید در بدنه دولت کدام یک از وزرا یا حتی کدام یک از معاونان آقای رئیسی نیاز به تغییر دارند؟

به نظر من پیش از هر موردی، تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند و باید از وزیر اقتصاد گرفته تا تیم اقتصادی و معاونین اجرایی رئیس جمهور افراد توانمندتری جایگزین شوند. از سوی دیگر ما در بحث اشتغال و مسکن هم مشکل داریم. بنابراین به نظر من وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی و صنعت و معدن و همچنین وزیر رفاه و تامین اجتماعی از جمله وزرایی هستند که می‌توان افراد بهتری را جایگزین آنها کرده و مسئولیت را به آنها واگذار کرد. اینها وزرایی هستند که به نظرم افراد بهتری می‌توانند به جای آنها مسئولیت را بر عهده بگیرند.

در بحث مدیریت امنیت کشور، متأسفانه شاهد هستیم که دزدی‌ها و خفت‌گیری‌ها و ناامنی‌ها در کشور افزایش پیدا کرده است. باید دولت فرد توانمندتری را به جای وزیر کشور انتخاب کند. اینها کسانی هستند که نیاز به تغییر آنها احساس می‌شود ولی متأسفانه دولت گوش شنوا ندارد و تا به حال اقدامی هم در رابطه با تغییر مدیران انجام نداده و فکر نمی‌کنم که در آینده هم بخواهد انجام دهد بلکه می‌خواهد با همین وزرا و مدیران ناتوان دولت سیزدهم را به پایان برساند.

مجلس دوازدهم هم نمی‌تواند به خوبی با بدنه دولت کار کند اگر...

اگر دولت با همین وضعیت و همین مدیران پیش برود تا زمانی که زمان دولت سیزدهم به پایان برسد، مطمئناً با مشکلات جدی در جامعه روبرو می‌شویم. هر روز شاهد هستیم که در بخش‌های مختلف تجمع وجود دارد. پرستاران، کشاورزان، صنعتگران، پزشکان، داروسازان، کارگران، معلمین، همه از وضعیت موجود ناراضی‌اند و دولت متأسفانه نمی‌تواند این چالش‌ها را حل کند چون مدیران ناتوانی را در بخش‌های مختلف انتخاب کرده و همین مدیران ناتوان باعث می‌شوند به جای اینکه چالش‌های موجود در جامعه حل شوند، روز به روز بدتر شده و مردم ناراضی‌تر شوند.

مجلس یازدهم هم رو به پایان است و به نظرم اگر دولت به همین منوال پیش برود، مجلس دوازدهم هم نمی‌تواند به خوبی با بدنه دولت با این وضعیت کار کند و چالش‌های جدیدی بین مجلس و دولت در مجلس آینده هم ایجاد خواهد شد مگر اینکه دولت تغییراتی را در کابینه و در مدیران رده بالای خودش ایجاد کند.

مردم از عملکرد مجلس و دولت ناراضی هستند

* آقای محمودزاده، در طی این مدت دولتمردان سیزدهم پاسخ واضح و روشنی به علت گرانی‌های اخیر، ندادند و حتی گاه فرافکنی یا سفیدنمایی کردند. به نظر شما این سفیدنمایی‌های دولت و انکار واقعیت ها، چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد؟

ما باید واقعیت‌ها را به جامعه منتقل کرده و به مردم بگوییم. مردم ما مردم فهیمی هستند و از ابتدای انقلاب همراه انقلاب و نظام بودند. بنابراین اگر ما واقعیت‌های موجود را به مردم بگوییم، چه در مجلس و چه در دولت، مردم واقعیت‌ها را می‌پذیرند. اما اگر ما به مردم آمار غلط بدهیم و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد را برعکس جلوه دهیم، نتیجه‌اش این خواهد شد که اعتماد مردم به دولت و مجلس کاهش پیدا خواهد کرد و لطمه می‌بیند و همین موضوع بر مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی آنها در آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت، همان طور که در انتخابات مجلس دوازدهم پایین‌ترین مشارکت را در طول تاریخ کشور بعد از انقلاب شاهد بودیم و بر اساس آماری که خود دولت داد، بیش از ۶۰ درصد مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند و این پیامی برای مسئولان امر داشت که مردم از عملکرد مجلس و دولت ناراضی هستند و به همین دلیل هم پای صندوق‌های رأی حضور پیدا نکردند.

ما نمی‌گوییم که همه مشکلات بر دوش دولت است. متأسفانه عملکرد مجلس یازدهم هم در برخی از موارد قابل دفاع نبود. برای مثال در مجلس یازدهم، بحث لایحه عفاف و حجاب، بحث صیانت از فضای مجازی، بحث افزایش مالیات بر درآمد، اینها مواردی بود که در مجلس یازدهم مصوب شد و باعث نارضایتی در جامعه شد.

در آینده ریزش مشارکت بیشتر خواهد بود اگر...

از سوی دیگر دولت سیزدهم با عملکرد ضعیفی که داشت و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و افزایش بسیار زیاد قیمت دلار در مدیریت دولت سیزدهم، کمبودهای شدیدی در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان و کشاورزی و صنعت و معدن، باعث نارضایتی مردم شد و همین نارضایتی که مردم از دولت و مجلس داشتند، در انتخابات مجلس دوازدهم نمود پیدا کرد و ۶۰ درصد جامعه به پای صندوق‌های رأی نیامدند و به دولت و مجلس پیام دادند که اگر با این روند جلو بروند در آینده ریزش مشارکت بیشتر خواهد بود.

ما انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را در یک سال و نیم آینده در پیش داریم. اگر هم مجلس و هم دولت فکری به حال این وضعیت نکنند و واقعیت‌ها را به جامعه منتقل نکنند و مشکلات را حل نکنند، نتیجه بسیار بدی در مشارکت مردم خواهد گذاشت. راه‌حل این است به جای اینکه دولت مشکلات را از مردم بپوشاند و به آنها منتقل نکند، باید واقعیت‌ها و راه‌حل مشکلات را به مردم بگوید و به کمک مجلس و نمایندگان مردم، این مشکلاتی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد علی‌الخصوص بحث‌های معیشتی و اقتصاد و اشتغال و مسکن و درمان مردم را برطرف کنند.

اینکه ما بیاییم صورت مسئله را حذف کنیم و به مشکلات رسیدگی نکنیم، نتیجه‌اش همین خواهد شد که هر روز معترضان تجمع خواهند کرد و مشکلاتی در جامعه پیش می‌آید و در نهایت تاثیر منفی آن را در عدم مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم خواهیم دید.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896657

دیگر خبرها

  • حماسه وعده صادق از نگاه مردم استان
  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • برنامه محفل از نگاه خادمان قرآن
  • برنامه‌های حوزه هنری باید زیست بوم محور باشد
  • «نیشتر» را با صدای اردشیر منظم بشنوید
  • برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد
  • برون‌رفت از مشکلات کشاورزی در گرو توسعه عملیات گلخانه‌ای
  • حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت