Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ جلسه درس اخلاق آیت‌الله محمدباقر تحریری، روز گذشته در حوزه علمیه معیر برگزار شد. وی در این نشست به ادامه بحث درباره نصایح امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب پرداخت و گفت: حضرت صادق(ع) در قسمتی از نصایح خود می‌فرمایند: «من اصبح مهموما لسوی فکاک رقبته فقد هوّن علیه الجلیل و رغب من ربه فی الربح الحقیر؛ هرکس صبح خود را با همّ و غمی جز آزاد کردن خود (از آتش دوزخ) شروع کند، امر بزرگ (آخرت) را ناچیز شمرده و به خاطر بهره اندک (دنیا) از پروردگارش رویگردان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» بحث در توضیح فرمایشات امام صادق(ع) است. حضرت در این عبارت توجه می‌دهند که انسان در زندگانی دنیا، اولاً باید چه چیزی را مورد همّ و غمّ خود قرار دهد؟ آنچه مورد اهمیت انسان باشد مبنای فعالیت انسان است.

وی افزود: انسان هرچه را مورد اهتمام قرار دهد، قهراً فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش بر اساس همان شکل می‌گیرد. چه چیزی سزاوار است که مورد همّ و غمّ انسان باشد؟ امام صادق(ع) در این عبارت می‌فرمایند که اگر انسان به درستی تأمل کند و جایگاه وجودی خودش را در زندگانی دنیا درک کند و نسبت به اینکه چه موجودی است. چه جایگاهی در میان سایر موجودات دارد آگاهی داشته باشد، قهراً فقط به زندگانی دنیا و سعادت در زندگانی دنیا فکر نمی‌کند؛ بلکه همّ و غمّش آن سعادت حقیقی است. اگر همّ و غمّی هم نسبت به اداره زندگی دنیا داشته باشد، این همّ و غمّش در پرتو سعادت حقیقی است.

لازمه سعادت حقیقی؛ تحکیم رابطه وجودی با پروردگار

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: سعادت حقیقی انسان به این است که ارتباطش را با خدای متعال و اولیای الهی محکم بکند. خدای متعال برای انسان سرنوشت کمالی دائمی مقرر فرموده است. این سرنوشت دائمی خیر باید از همین‌جا مقدماتش فراهم شود؛ لذا انسان هر میزان به جایگاه وجودی‌اش فکر بکند، همّ و غمّش بر همان اساس شکل می‌گیرد. البته آگاهی انسان نسبت به خودش مختلف است. در ابتدای امر که انسان به یک رشد نسبی عقلی می‌رسد یک توجه اجمالی و ابتدایی به خودش می‌کند. وقتی وجودش را با سایر موجودات مقایسه می‌کند یک درک اجمالی دارد. اگر به این درک اجمالی اهمیت بدهد و آن را دنبال کند، این درک بیشتر می‌شود و سؤال انسان را نسبت به خودش قوی‌تر می‌کند؛ لذا این توجه به خود به صورت فطری برای همگان نهاده شده است و در آیات قرآنی هم به این توجهات دقت شده است؛ گاهی به صورت سوالی، مانند: «وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ؛ و در خود شما پس مگر نمى‌‏بينيد»(ذاریات/21)؛ گاهی به صورت تأکیدی مانند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد به خودتان بپردازيد»(مائده/105). این توجهات گاهی به صورت «یا ایها الناس» است که ما روی این تعبیرات باید دقت بکنیم؛ چراکه مضامین خاصی دارد: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ؛ اى مردم شما به خدا نيازمنديد و خداست كه بى‌‏نياز ستوده است»(فاطر/15).

لزوم توجه اجمالی به خویشتن

وی تصریح کرد: تعبیرات گوناگونی در قرآن نسبت به انسان بیان شده است. هر یک از اینها یک تنبهات خاصی را به انسان می‌دهد؛ لذا انسان اگر بخواهد یک حرکت مستمر خوب داشته باشد همواره باید به این تنبهات اهمیت بدهد و یک توجه اجمالی نسبت به این تنبهات داشته باشد و رها نکند. اگر انسان توجه به خودش را رها بکند دیگر توجه به خود این دنیایی برای او جلوه می‌کند. انسان هیچ‌گاه بدون توجه به خودش نیست، منتهی توجه به خود مختلف است. گاهی توجه به خود صرفاً دنیایی است و گاهی توجه به خود حقیقی است. این خیلی مهم است. انسان باید به این توجهات اهمیت بدهد، تا پشتوانه توجهات دیگر به خود بشود. توجهات دیگر به خود در پرتو این توجه شکل می‌گیرد. در شرع مقدس به ما دستوراتی داده‌اند که در جهت توجه به خود واقعی است. انسان به هرحال با یک حقیقت مطلقی مرتبط است. همه دستورات شرعی یک نوع تنبه انسان است به خودش که حقیقتش چگونه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که صبح کند در حالتی که همّ و غمّش غیر از آزاد شدن خودش از گرفتاری دائمی است، این امر بزرگ بر او کوچک شده است. یعنی امر بزرگ انسان این است که توجه داشته باشد برای او چه جایگاهی قائل شده‌اند. خداوند در آیه 70 سوره اسرا می‌فرمایند: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا؛ و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا [بر مركب‌ها] برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از آفريده‌هاى خود برترى آشكار داديم»(اسرا/70). خداوند در این آیه می‌فرماید که ما انسان را تکریم کردیم. همه انسان‌ها از این جهت مساوی هستند و کرامت دارند. منتهی وقتی انسان به این کرامت الهی اهمیت ندهد قهراً آن جنبه دیگر انسان ظهور و بروز پیدا می‌کند، یعنی جنبه ظاهری انسان. جنبه ظاهری انسان با سایر موجودات مساوی است، اما جنبه حقیقی انسان قابل مقایسه با سایر موجودات نیست. خدای متعال نسبت به آن حقیقت چه تعبیراتی دارد. وقتی خدا به آن جایگاه حقیقی انسان می‌رسد از کلمه «انشاء» استفاده می‌کند: «ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ؛ آنگاه [جنين را در] آفرينشى ديگر پديد آورديم آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است» (مؤمنون/14). با افاضه چنین حقیقتی، انسان خود را با عظمت توصیف می‌کند؛ یعنی خداوند از جایگاه عظمت مطلقش انسان را ظهور داده است.

توجه به جنبه ظاهری انسان موجب تمرد است

تولیت حوزه علمیه مروی تاکید کرد: شیطان فقط جنبه ظاهری انسان را مشاهده کرد و جنبه ظاهری خودش را بالاتر از جنبه ظاهری انسان دانست؛ لذا به او سجده نکرد. این خیلی جسارت است که شیطان گفت: «أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ؛ من از او بهترم مرا از آتشى آفريدى و او را از گل آفريدى» (اعراف/12). در سوره صاد می‌خوانیم: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ»( آیات 72 تا 75). خداوند به شیطان می‌فرماید که چه چیزی باعث شد در برابر آن چیزی که من با دو دستم آفریدم سجده نکنی؟ عظمت الهی اینجاست که انسان از این جایگاه آفریده شده است. شیطان این حقیقت را فراموش کرد و از حق تمرد کرد. اگر این فراموشی برای انسان هم حاصل شود دچار تمرد می‌شود. امام صادق(ع) می‌فرمایند که اگر کسی در زندگی دنیا دغدغه‌اش آن امر مهم نباشد که همان رسیدن به سعادت حقیقی است، این امر بزرگ برایش کوچک شده است. دنیا هرقدر هم بزرگ باشد باز نسبت به آن حقیقت کوچک است.

وی افزود: حضرت در ادامه فرمایش خود می‌فرمایند: «رغب من ربه فی الربح الحقیر» یعنی چنین کسی از پروردگار خودش رویگردان شده است. چکار کنیم که این‌طور نباشیم؟ انسان در تمام فعالیت‌ها باید توجه کند این فعالیت توانسته عظمت واقعی انسان را برای او حاصل کند؟ انبیا بالاترین مقامات را داشتند، اما بهتریم مقام و عنوان خود را «عبودیت» می‌دانستند. ما در تشهد نماز هم می‌گوییم: «اشهد ان محمدا عبده و رسوله». در اذان این حقیقت را تکرار می‌کنیم. دشمنان انبیا با این حقیقت ستیز می‌کردند، چون جا پای شیطان گذاشته بودند و خودشان را یک شی حقیری معامله کردند. فرمایشات بلندی در کلمات امیرالمومنین(ع) آمده است که یکی از آنها این است: ای انسان قیمت تو بهشت است. بهشت یک حقیقتی است که سعادت ابدی انسان را نشان می‌دهد؛ لذا در قرآن کریم و روایات مسئله بهشت به رخ انسان کشیده می‌شود. توجه داشته باشد که خودت را ارزان نفروشی. امیرالمؤمنین(ع) در وصف اولیای الهی در خطبه 222 نهج‌البلاغه خیلی تعبیرات بلندی را بیان می‌فرمایند. درباره ذکر الهی کلام را به اینجا می‌رسانند که: «تَخَلَّى مِنَ الْهُمُومِ إِلَّا هَمّاً وَاحِداً انْفَرَدَ بِهِ فَخَرَجَ مِنْ صِفَةِ الْعَمَى وَمُشَارَكَةِ أَهْلِ الْهَوَى». انسان اگر بخواهد به مقام بالا برسد باید همّ و غمّ خود را اصلاح بکند؛ یعنی فکرش متمرکز بر چه مسئله‌ای است. در حدیث معراج خدای متعال به نبی اکرم(ص) خطاب می‌کند: «یا احمد، اجْعَلْ هَمَّكَ هَمّاً واحِداً، فَاجْعَلْ لِسانَكَ لِساناً واحِداً». یعنی همّ خود را یک چیز قرار بدهد. چگونه می‌شود انسان فقط یک همّ داشته باشد؟ انسان باید در خودش تأمل بکند و توجه داشته باشد که یک مقصد بیشتر وجود ندارد، ولو اشتغالات مختلفی در دنیا داشته باشیم.

تحریری در پایان گفت: در ادامه روایت، امام صادق(ع) یکی دو سفارش دیگر در رابطه با رابطه مؤمنین با یکدیگر دارند که امروز فقط عنوانش را عرض می‌کنم. اساساً اگر انسان به آن شخصیت واقعی خودش راه پیدا بکند، سعی می‌کند این شخصیت را در آن جهتی که اولیای الهی فرمودند رشدش بدهد و با دیگران هم با همین دیدگاه مواجه می‌شود. آن کسی که این اوصاف نامطلوب اجتماعی را در ارتباط با دیگران پیاده می‌کند و وظایف اخلاقی و اجتماعی خود را رعایت نمی‌کند، به جایگاه حقیقی خودش راه پیدا نکرده است. لذا امام صادق(ع) چند سفارش در روابط اجتماعی دارند که حول این مسئله است. یکی از آنها این است که انسان نسبت به برادران ایمانی خودش کلک نکند و با او دشمنی نکند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا درس اخلاق تحریری امام صادق انسان کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید

محمد معززاده‌مردوخی در گفتگو با خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب اظهار داشت: در پی بارش‌های دو ماه گذشته سدهای چراغ ویس سقز، گاران مریوان، سد آزاد، عباس آباد  بانه با فاصله کم، سرریز کردند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در  خصوص وضعیت آب ذخیره پشت سدهای استان، گفت: با توجه به دو جبهه اخیر بارندگی که از 28 اسفند 1402 لغایت 6 فروردین سالجاری تداوم داشت، متوسط بارندگی استان در فروردین ماه سال‌جاری 29 میلیمتر بود که بیشترین میزان بارش در شهرستان بانه با حدود 81 میلیمتر و کمترین آن در بیجار و دیواندره به میزان 11 میلیمتر بود.

معززاده مردوخی، میزان بارش سال آبی‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را 110 میلیمتر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این بارش‌ها منجر به افزایش 29 درصدی رواناب و بالابردن حجم آب رودخانه‌ها شده که البته این رقم نسبت به درازمدت 14 درصد کاهش را نشان می دهد.



وی افزود: خوشبختانه این بارندگی‌ها منجر به سرریز شدن سدهایی همچون؛ عباس آباد بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سد آزاد شد و با توجه به جبهه بارشی پیش‌رو انتظار می‌رود سدهای قشلاق سنندج و زیویه شهرستان کامیاران نیز بزودی سرریز شوند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه نسبت به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان نیز هشدار داد و بیان کرد: نظر به حجم بارش‌های زیاد و احتمال جاری شدن سیل، اطلاع رسانی‌های لازم از طریق روابط عمومی این شرکت و ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه استان، مکرراً صورت گرفته و خوشبختانه تاکنون هیچ گونه خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع سیل، گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان مهمانپذیر بوده و هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی میزبان هموطنان و هم‌استانی‌های گرامی است و با توجه به سیلابی بودن بیشتر رودخانه‌های استان، از گردشگران، مسافران، کشاورزان و ذینفعان تقاضا می‌شود از تردد و اتراق در مسیر جریان‌های آبی خصوصاً پائین دست سدها، اکیداً خودداری کنند.



 ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید

معززاده مردوخی ذخیره آب سدهای استان را حدود 65 درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سدهای استان حدود یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب است و درصد پرشدگی سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته 56 درصد بود.

وی در ادامه بیان کرد: هر چند به لطف پروردگار و مدیریت صحیح منابع و مصارف آب، توسط این شرکت، میزان ذخایر آب خوبی در پشت سدهای استان داریم، اما متأسفانه بارش برف خوبی را طی سال آبی گذشته شاهد نبودیم و ذخایر آب زیرزمینی همچنان نیازمند حفاظت و صیانت هستند؛ از عموم شهروندان، ذینفعان و خصوصاً کشاورزان عزیز استان تقاضامندیم نسبت به رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب نهایت تلاش خود را داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر ارشاد سر قضیه فرامرز اصلانی خودش را لو داد
  • حجم اعتراضات به سخنرانی صدیقی، کار خودش را کرد!
  • (ویدئو) حیوان عجیبی که تنها چهار دقیقه خارج از آب زنده می‌ماند
  • (تصویر) فریبا نادری، نرگس محمدی و مامک جمشیدی در کانادا
  • موجودات وحشتناکی که زیر ناخن انسان زندگی می‌کنند (فیلم)
  • پشت پرده رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد در انتخابات بعد از عمل پلک
  • چند نمونه از عجیب‌ترین موجودات دنیا (فیلم)
  • ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید
  • چند نمونه از عجیب‌ترین موجودات دنیا + فیلم
  • (ویدئو) خلاصه بازی آلمان ۲- هلند ۱؛ پارتی صورتی!