Web Analytics Made Easy - Statcounter

سگ‌گردانی در کرمانشاه سبب تضییع حقوق شهروندان و حتی خود حیوانات شده است. ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ استانها کرمانشاه نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سگ‌گردانی و در مجموع حیوان‌گردانی پدیده‌ای نوظهور است که در نقاط مختلف شهر کرمانشاه مورد اعتراض بسیاری از مردم قرار گرفته است و براساس گفته کارشناسان، تضعیف روابط عاطفی بین انسان‌ها و تظاهر به روش‌های زندگی غربی سبب روی آوردن افراد به نگهداری از سگ شده است که با آموزه‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی سازگاری ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر نگهداری از بعضی حیوانات مانند سگ و گربه از کارکرد اصلی و سنتی خود در جامعه ما فاصله گرفته و عده‌ای بدون در نظر گرفتن تبعات فرهنگی و بهداشتی که نگهداری این گونه حیوانات در زندگی شهری امروز به دنبال دارد، پای این حیوانات بی‌گناه را به حریم شخصی خود و دیگران باز کرده‌اند.

وابستگی به حیوانات در برخی از خانواده‌ها در حدی است که حیواناتی همچون سگ را به عنوان عضوی از خانواده خود می‌دانند و این موضوع یک الگوگیری مستقیم از سبک زندگی غربی است و براساس گفته جامعه‌شناسان دلایلی همچون چشم و هم چشمی، حس رقابت و عامل تجددخواهی سبب گسترش این نوع ناهنجاری شده است.

در غرب بیشتر شهروندان اروپایی و آمریکایی به دلیل گسست بنیان خانواده سگ را به عنوان عضوی از خانواده قبول کرده و حتی در حقوق مدنی خود حق‌الارث نیز برای این حیوان خانگی در نظر می‌گیرند و این اتفاق تا جایی پیش رفته که امروز سگ‌ها را به عنوان یک چهره سیاسی و عضوی از ساکنان کاخ سفید آمریکا یا کاخ ریاست جمهوری در بسیاری از کشورها مشاهده می‌کنیم.

در کلانشهرهای ایران از جمله کرمانشاه نیز استفاده از حیوانات خانگی و ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان به معضلی جدید و غیرقابل کنترل تبدیل شده است و به نظر می‌رسد تجددخواهی، کم شدن روابط عاطفی بین انسان‌ها و فرار از تنهایی سبب روی آوردن افراد به نگهداری از سگ شده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از میان 1709 عامل بیماری‌‌زا، 832 عامل از حیوانات به انسان منتقل می‌‌شود و همچنین از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

به نظر می‌رسد افرادی که کورکورانه به دنبال تقلید از فرهنگ غربی و پر کردن خلأ عاطفی خود با استفاده از حیوانات خانگی هستند اطلاعات چندانی از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی نگهداری از حیوانات ندارند و از طرف دیگر با ادعای حمایت از حقوق حیوانات آن‌ها در محیطی بسته محبوس کرده و با داروهای آرامبخش سعی در کنترل آنها در خانه دارند.

هرچند قوانینی مبنی بر ممنوعیت حیوان‌گردانی در سطح شهر وجود دارد اما همواره عده‌ای با بی‌توجهی نسبت به حقوق شهروندی و به منظور خودنمایی در مکان‌های مختلف عمومی همچون پارک و حتی در آپارتمان‌ها مزاحمت و ناراحتی برای مردم ایجاد می‌کنند که خود این موضوع پیگرد قانونی دارد.

واکنش فرمانده سپاه ایلام به سگ‌گردانی در شهرپلیس با پدیده سگ‌گردانی در گیلان برخورد می‌کندمعاون دادستان: سگ‌گردانی در گرگان ممنوع شد

حیوان‌گردانی در خیابان‌ها و پارک‌ها ممنوع است

سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه در این رابطه اظهار داشت: یکی از مطالبات و دغدغه‌های جدی مردم از طریق سامانه 197 یا دیدارهای چهره به چهره برخورد با سگ‌گردانی یا حیوان‌گردانی در معابر شهر است و این امر در دستور کار همکاران نیروی انتظامی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با موارد حیوان‌گردانی در سطح شهر به طور قطع برخورد می‌شود عنوان کرد: چنانچه خودرویی حامل حیوان باشد خودرو توقیف و حیوان نیز برای نگهداری تحویل نهادهای مربوطه می‌شود.

آمویی با اشاره به اینکه برخی از شهروندان نگهداری از حیوان و سگ‌گردانی را تجدد می‌دانند در صورتی که در واقع اینگونه نیست گفت: باید در حوزه فرهنگی به این موضوع پرداخت و تنها با نگاه پلیسی نمی‌توان به آن رسیدگی کرد بلکه نیازمند نگاه اجتماعی و فرهنگی است که آموزش‌هایی در این زمینه در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه این حیوانات می‌توانند آسیب‌های بهداشتی برای خانواده به دنبال داشته باشند افزود: چنانچه خانواده‌ها مورد آموزش قرار گیرند و توجیه شوند به طور قطع نگاه مردم متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت در کرمانشاه در مرحله حاد و بغرنج قرار ندارد اما همکاران با موارد مشاهده شده برخورد جدی خواهند داشت بیان کرد: سگ‌گردانی در بوستان‌ها و مکان‌های بازی کودکان ممنوع است و همکاران نیروی انتظامی به طور قطع با این موارد برخورد می‌کنند.

آمویی با بیان اینکه افراد نگهبان و از عوامل شهرداری‌ها در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها حضور دارند گفت: از دستگاه‌ها درخواست می‌شود در راستای همکاری با نیروی انتظامی اجازه ورود به افراد دارای حیوان را به پارک‌ها و تفرجگاه‌ها ندهند.

وی بیان کرد: در مجموعه‌های آپارتمانی افرادی اقدام به نگهداری حیوانات می‌کنند در حالی که برخی مکان‌ها مشاع و در اختیار تمام افراد ساکن در آپارتمان است و می‌تواند آلودگی‌هایی را ایجاد کند و شاکیان می‌توانند از طریق مراجع انتظامی و قضایی برای رفع این مشکل اقدام کنند.

این مقام انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات فرهنگی و مطالعاتی در این زمینه عنوان کرد: برخورد با حیوان‌گردی به عنوان مطالبه مردم و دستور سلسله مراتب فرماندهی انتظامی و رده‌های بالاتر در ناجا در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای جامعه هدف به ویژه برای خانوادهها گفت: با همکاری آموزش و پرورش در قالب انجمن‌های اولیا و مربیان آموزش‌هایی به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

ماده 501 قانون مجازات اسلامی تأکید کرده است که «هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می‌گردد مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم شود حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.»

ماده 512 قانون مجازات اسلامی نیز تصریح دارد که «هرگاه شخصی در محل‌هایی که توقف در آنها مجاز نیست، توقف نماید یا شیء و یا حیوانی را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد یا چیز لغزنده‌ای در آن قرار دهد و دیگری بدون توجه به آنها در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود یا فوت کند یا خسارت مالی ببیند، شخص متوقف یا کسی که آن شیء یا حیوان را مستقر نموده، ضامن دیه و سایر خسارات می‌باشد مگر آنکه عابر با وسعت راه و محل عمداً با آن برخورد کند که در این صورت نه فقط خسارت به او تعلق نمی‌گیرد بلکه عهده دار خسارت وارده نیز می‌شود.»

هرچند قوانینی برای این معضل در کشور وجود دارد اما به نظر می‌رسد کافی و نگهدارنده نیست و چنانچه مسئولان توانایی مقابله با این ناهنجاری تزریق شده از غرب را ندارند باید قوانینی محکم برای آن وضع شود که حقوق سایر افراد و مسائل بهداشتی و شرعی رعایت شود.

براساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان چنانچه ارتباطات انسانی میان افراد خانواده سالم و طبیعی باشد و روابط خانواده براساس سیستم نظام‌مند باشد دیگر نیازی نیست که رابطه انسان و سگ به این نزدیکی باشد و مانند کارکردهای گذشته، این حیوان تنها برای شکار یا نگهبانی استفاده می‌شود.

علاوه بر وضع قوانین و اقدامات جبری به نظر می‌رسد نهادهای فرهنگی باید برای پر کردن اوقات فراغت جوانان برنامه‌ریزی و والدین نیز رابطه محکمتری با فرزندان خود برقرار کنند.

از طرف دیگر از متولیان امور اجتماعی و فرهنگی و مسئول سیاستگذاری در این بخش انتظار می‌رود قبل از بروز هرگونه اپیدمی آسیب اجتماعی در جامعه بسته‌های فرهنگی آماده‌ای در این بخش داشته باشند.

انتهای پیام/ ع

R41380/P1494/S6,68/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۴۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم لالایی شیپورها به کار گردانی علی رضا دهشمند خرداد ماه کلید میخورد

به گزارش خبرنگار واحد صدای هنر پایگاه خبری صدای ایران : فیلم لالایی شیپور‌ها به کار گردانی علی رضا دهشمند خرداد ماه کلید می خورد.


علیرضا دهشمندکه  از تهیه کنندگان و منتقدین سینما می‌باشد،  بعد از تهیه کنندگی چندین فیلم قصد دارد که اولین فیلم خود را بعنوان کارگردان در شهر اراک با حضور  بازیگران اراکی و تهرانی بسازد.

 


داستان فیلم یک درام اجتماعی عاشقانه است ، این فیلم کوتاه در فرمی خاص  برای شرکت در جشنواره‌های بین المللی و پخش از پلتفورم‌های داخلی از نیمه دوم اردیبهشت پیش تولیدش آغاز می شود.


نویسنده لالایی شیپور‌ها ،  استاد ناصر کریمی نیک از پیشکسوتان سینما و تئاتر به عهده داشته است و تهیه کنندگی این فیلم نیز به عهده مرکز تولید و آموزش آثار فاخر سینمایی و نمایشی دهش تصویر تجربه می‌باشد.

دیگر خبرها

  • ورود حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است
  • ممنوعیت همراه داشتن حیوانات خانگی در مراکز عرضه غذا در کرمانشاه
  • ممنوعیت بردن حیوانات خانگی به برخی اماکن عمومی
  • ممنوعیت همراه داشتن حیوانات خانگی به مراکز عرضه غذا
  • سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد
  • فیلم لالایی شیپورها به کار گردانی علی رضا دهشمند خرداد ماه کلید میخورد
  • پدیده جوی خاصی برای کرمانشاه پیش بینی نمی‌شود
  • برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه
  • عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد طی سال گذشته سگ‌ها بودند