Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیات دولت آئین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را برای اجرا به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران به منظور پیشگیری و مقابله با تقلب علمی در سطوح مختلف و برخورد قاطع با مواردی از قبیل فروش پایان نامه، مقالات علمی و امثال آنها، آئین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را در جلسه بیست و سوم مرداد ۱۳۹۸ تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این آئین‌نامه، پیشنهاده (پروپوزال)ها، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های فاقد طبقه‌بندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید پس از تصویب در مؤسسه، در ایرانداک ثبت شود. همچنین، تمامی رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها قبل از دفاع باید در ایرانداک مشابهت‌یابی شود و ارایه گزارش مشابهت‌یابی برای کسب مجوز دفاع الزامی است.

کارگروه اخلاق در پژوهش تشکیل می‌شود

همچنین، به منظور سیاست‌گذاری و انجام اقدامات پیشگیرانه، تدوین استانداردها و راهنماهای اخلاق در پژوهش، نظارت، اعتباربخشی، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه بین کارگروه‌های اخلاق در پژوهش مؤسسات، تدوین استانداردهای تهیه آثار علمی از قبیل رساله، کتاب، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی و مانند آنها و رسیدگی به اعتراضات نسبت به تصمیمات کارگروه اخلاق در پژوهش مؤسسات، کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش در سطح وزارت و با ترکیب معاون پژوهشی وزیر (رئیس)، معاون آموزشی وزیر، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر، رئیس ایرانداک، دو نفر پژوهشگر صاحب‌نظر عضو هیئت علمی، و یک نفر عضو هیئت علمی رشته حقوق و دو نفر صاحب‌نظر در حوزه اخلاق در پژوهش تشکیل می‌شود.

به موجب آئین‌نامه مذکور، افرادی که با ارائه پایان‌نامه جعلی موفق به دریافت مدرک تحصیلی شده‌اند، حتی پس از فراغت از تحصیل، مدرک تحصیلی حاصل از تقلب آنان ملغی‌الاثر خواهد شد.

آئین‌نامه فوق با هدف برخورد با مراکز فروش پایان‌نامه، مقالات علمی و امثال آن و نیز با رویکرد پیشگیری و مقابله با تقلب علمی در سطح مؤسسه تهیه و تدوین شده است.

کد خبر 387029

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دولت هیئت دولت پایان نامه دانشجویی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۵۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف حمایت‌های بنیاد ملی علم به ۴ و نیم میلیارد تومان افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، علی محمد سلطانی حمایت از پژوهش های علمی و حمایت از ترویج علم را دو زمینه اصلی از قلمروهای فعالیت بنیاد علم دانست و اظهار کرد: ظرفیت‌سازی برای پیشبرد مرزهای دانش و مرجعیت علمی و سرآمدی کشور، ایجاد ظرفیت خلق راه حل‌های بدیع و به‌دنبال آن حل مسائل کلان، زمینه‌سازی برای ارتقاء ارزشمندی علم در جامعه با رویکرد ترویج علم از جمله اهداف اصلی بنیاد ملی علم ایران است.

به گفته او، بنیاد ملی علم ایران به دو صورت، ذیل عناوین حمایت‌های مستمر و فراخوان‌های ویژه از جامعه علمی کشور حمایت می‌کند.

سلطانی، طرح پژوهشی، رساله دکتری، پسادکتری، کرسی پژوهشی و گرنت پژوهشی را از جمله قالب‌های حمایت‌های مستمر برشمرد و گفت: پژوهشگران می‌توانند با ارسال پژوهش در طول سال از حمایت‌های مستمر بنیاد بهره‌مند شوند و فراخوان‌های ویژه نیز برنامه‌های هدفمند حمایت از پژوهش‌ها هستند که ذیل آن‌ها بنیاد علم به طرح موضوع و مسئله می‌پردازد و با اعلام مهلت شرکت در فراخوان از پژوهشگران علاقمند دعوت به ارسال پژوهش‌ می‌کند همچنین گفتنی است که هر فراخوان ضوابط خاص خود را دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد چشمگیری در تعداد طرح‌های دریافتی و مصوب بنیاد علم در نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم؛ عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۳،۲۸۵ طرح دریافتی ۱،۱۲۲ طرح مصوب و مشمول حمایت بنیاد ملی علم ایران شد. پذیرش طرح‌ها در بنیاد ملی علم بر اساس داوری علمی است و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹۰۴ طرح نیز خاتمه یافته اعلام شد.

مهمترین رویکردها و تغییرات ایجاد شده در بنیاد در سال ۱۴۰۲

محمدعلی سلطانی ضمن بیان اینکه هدف‌گذاری حمایت‌های بنیاد بر اساس آفرینش و سرآمدی علمی، حل مسئله و نوآوری در آینده اقتصاد است، خاطرنشان کرد: افزایش سقف و تعریف سطح بندی شده حمایت‌ها از ۱۸۰ میلیون تومان تا چهار و نیم میلیارد تومان، تدوین و اجرای برنامه‌های هدفمند حمایت از پژوهش‌ها براساس اسناد بالادست و با همکاری سازمان‌های تخصصی، حمایت از مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، حمایت از پژوهش‌های عمیق مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان (نسل بعدی محصولات هر شرکت) و ارجاع به دانشگاه‌ها، برنامه‌های ترویج علم برای افزایش مشارکت و اعتماد مردم به نهاد علم و عالمان، توسعه همکاری‌های پژوهشی داخلی و بین‌المللی، برنامه‌ریزی برای مشارکت بیشتر دانشگاه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها در جذب حمایت‌ها و بهبود فرایندها و افزایش دقت و سرعت تصویب حمایت‌ها از جمله تغییرات ایجاد شده بنیادعلم در سال ۱۴۰۲ است.

وی ادامه داد: بنیاد ملی علم ایران در راستای تدوین و اجرای برنامه‌های هدفمند به حمایت از پژوهش‌ها در قالب فراخوان‌های ویژه می‌پردازد.

به گفته رئیس بنیاد ملی علم ایران، در سالی که گذشت این برنامه‌ها شامل موضوعات حمایت ازپژوهش‌های مأموریت‌گرا، حمایت از فناوری‌های نوظهور و پیشرو، حمایت ازپژوهش‌های مأموریت‌گرا ،حمایت از آفرینش‌های علمی ، نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، ترویج علم، توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی با هماهنگی مرکز تعاملات بین‌المللی، هماهنگی و حمایت‌های مشترک با سازمان‌ها و نهادها و حمایت از دانشگاه‌های دارای مأموریت‌ معین بود همچنین در سال ۱۴۰۲ فراخوان ۱۸ مورد حمایت از پژوهش‌های عمیق مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان اعلام شد.

سلطانی ضمن اشاره به «سامانه انتشار اطلاعات حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران» گفت: این سامانه با هدف تسهیل و تسریع دسترسی مخاطبین بنیاد ملی علم ایران به گزارش‌های عملکردی این نهاد و همسو با سند شفافیت که ارایه و دسترسی آزاد مخاطبان و کاربران به اطلاعات را در نظر دارد در نشانی https://data.insf.org/ راه‌اندازی شده است. منبع اطلاعاتی این سامانه، «سامانه مدیریت پژوهش کایپر» به نشانی https://rtms.insf.org/ است.

کد خبر 6079686 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • اساسنامه سازمان ملی سنجش بعد از کنکور ابلاغ می‌شود
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • آغاز اقدامات اجرایی پدافند غیرعامل شهرداری گرگان در سال 1403
  • موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۵ فیلم‌نامه
  • ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی تغییر می‌کند
  • ۸ هزار خودروی وارداتی تحویل مردم شد/ ثبت سفارش ۱۳۳ هزار خودرو
  • بازنمایی رسانه‌ای نقش زنان در سینما
  • سقف حمایت‌های بنیاد ملی علم به ۴ و نیم میلیارد تومان افزایش یافت
  • تمرکز بر پیشگیری، ضرورت امروز جامعه در حوزه اعتیاد است