Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، جنگل‌های زیبای ارسباران در شمال استان آذربایجان‌شرقی و در چندین شهر استان، دیدنی‌های فراوانی برای همه فصول سال دارد. ارسباران دامن سبزی دارد با بیش از ۷۰ هزار هکتار وسعت، که نوار چین واچین و نامنظم و رنگارنگی را در جنوب رودخانه مرزی ارس ساخته و هزاران نوع درخت و پرنده و چهارپا و حشره را در دل خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخورداری  جنگل‌های ارسباران از شهرت جهانی

آبهشت رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کلیبر در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: جنگل‌های ارسباران در محدوده ۵۵۸ هزارهکتاری واقع شده است. این جنگل‌ها از شمال به رودخانه ارس از شرق به رودخانه دره رود، از جنوب به شهرستان هریس و از غرب به شهرستان‌های جلفا و مرند اتصال دارد.

او افزود: ارسباران به خاطر وجود کوه‌های سرسبز، جنگل‌های زیبا، مراتع غنی و رود‌های پرآب، از زیبایی‌های دل انگیزی برخوردار است و کانون تجمع زیبایی و تنوع طبیعت به حساب می‌آید.

آبهشت گفت: جنگل‌های ارسباران از شهرتی جهانی برخوردارند و در مناطق کلیبر، ورزقان، هوراند، میشه پاره، منجوان شرقی و غربی، دیزمار شرقی و کیوان گسترده شده است.

آقای ستاری که از اصفهان به همراه خانواده به شهرستان کلیبر سفر کرده‎اند، در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: برای اولین بار است که به دیدن جنگل‌های ارسباران می‌آیم و فکر نمی‌کردم که چنین جنگل‌های زیبایی در این منطقه وجود داشته باشد.

او افزود: آب و هوای منطقه نیز بسیار خوب است و انسان از بودن در این طبیعت، احساس شادابی و طروات می‌کند به ویژه که از زندگی شهری دور می‌شوی .

آقای اظهری هم که از شیراز برای دیدن جنگل‌های ارسباران سفر کرده به  خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: وقتی از این جنگل‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنی با پایین آمدن مه یک منظره رویایی را شاهد هستی.

او افزود: سه روز است که به اینجا آمده‎ایم، ولی دلمان نمی‌خواهد این منطقه بکر را ترک کنیم، چرا که تندرستی جسمی و روحی را از بودن در کنار این جنگل‌ها تجربه می‎کنیم.

کلانتری رئیس اداره محیط زیست شهرستان کلیبر هم به خبرنگار  گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: قسمت‌هایی از جنگل‌های ارسباران شامل منطقه حفاظت شده دیزمار، منطقه حفاظت شده ارسباران و پارک ملی ارسباران است، که گونه‌های شاخصی مانند کل و بز، مارال، شوکا و خرس قهوه‌ای در آن دیده می‌شود.

او افزود: گونه شاخص سیاه خروس قفقازی که یک گونه منحصر به فرد در ایران است نیز در اینجا یافت می‌شود.

کلانتری گفت: این جنگل‌ها دارای بیش از ۱۸۰ گونه درختی و درختچه‌ای است که بخشی از آن، در سال ۱۹۷۶ در شمار اندوختگاه‌های زیست کره زمین (برنامه انسان و کره مسکون سازمان ملل متحد) قرار گرفت.

۱۶ اثر ملی حفاظت شده  در منطقه ارسباران

کرمی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کلیبر در گفت‎وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: در حال حاضر در منطقه حفاظت شده ارسباران ۱۶ اثر ملی حفاظت شده داریم، که شامل قلعه‌های تاریخی، پل‌های تاریخی و درختان کهنسال طبیعی است و ثبت ملی هم شده اند.

او افزود: طیبعت کم نظیر ارسباران، جای تحقیق و بررسی بسیاری دارد. مهمترین محصولات کشاورزی منطقه غلات و میوه‌هایی مانند گیلاس، گردو، سیب، گلابی و توت است که کیفیت بسیار بالایی دارند.

کرمی گفت: از دیگر زیبایی‌های منطقه ارسباران می‎توان به «قلعه بابک» در شهرستان کلیبر و همچنین چشمه و آبشار کوچک «دامجی قیه» در شهرستان زنوز که آب آن از میان سنگ‌های آهکی تراوش می‎کند، اشاره کرد. این چشمه شکل‌های زیبایی را در سطح سنگ‌های مجاور خود ایجاد کرده و محلی مناسب جهت اقامت و تفرج است. تفرجگاه «دامجی قیه» بالاتر از روستای «درق» واقع شده است.

ویژگی جنگل های ارسباران

ارسباران را می‌توان از نظر تنوع گونه‌های درختی و درختچه‌ای «علفی و خشبی» و همچنین از نظر تنوع جانوری، به عنوان یک ذخیره‎گاه بی‎نظیر شناخت، که بر همین اساس و به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌انداز‌های بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالا، در سال‌های ۵۰ و ۵۲ شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده معرفی و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

این منطقه به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعی در سال ۱۳۵۴ از طرف یونسکو عنوان ذخیره‎گاه زیست کره را نیز دریافت کرده و از شهرت جهانی برخوردار بوده و به عنوان فسیل زنده معروف است.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۸۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی

علیرضا حسین زاده بابایی گفت: با صدور حکم قضایی یک بنای غیر مجاز به متراژ ۵۰ متر مربع تخریب و زمین ملی به حالت اولیه بازگردانده شد.   

 جانشین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فومن به همراه اداره منابع طبیعی  برای برخورد با تخلفات ساختمانی این ساختمان غیر مجاز را با حکم قضایی و همکاری نیروی انتظامی تخریب کردند.

وی در پایان از مردم درخواست نمود که هرگونه تخلف محیط زیستی و هرگونه تصرفات غیر مجاز در مناطق حفاظت شده را به ادارات حفاظت محیط زیست یا با سامانه ۱۵۴۰ اطلاع رسانی نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم
  • تدوین ۳۵ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی برای روز مراغه
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • واگذاری واحدهای شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • ۵۷ روستای آذربایجان شرقی از آب شرب پایدار بهره مند می‌شوند