Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@08:13:24 GMT

آغاز عملیات آبخیزداری حوزه آبخیز ریمله خرم آباد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۸۴۱۶

آغاز عملیات آبخیزداری حوزه آبخیز ریمله خرم آباد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا شیرزاد نجفی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوزه آبخیز ریمله یکی از سرشاخه‌های اصلی خرم رود می باشد که رواناب حاصل از آن معمولاً طغیان نموده و باعث تخریب مسیل ها، زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی حاصل از مسیر خود می شود که احداث و اجرای عملیات آبخیزداری در این حوزه ضروری است.

وی افزود: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی  ۴۱ میلیارد ریال اعتبار به منظور کنترل رواناب حاصل از این حوزه و کاهش سیلاب های ورودی به شهر خرم آباد تخصیص داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی  این عملیات شامل احداث بند خاکی به ارتفاع ۱۵ متر، مساحت دریاچه ۶ هکتار و حجم خاکریزی ۷۳ هزار متر مکعب و توان کنترل یک میلیون و ۹۳۰ هزار هکتار مترمکعب رواناب را دارد.

نجفی اضافه کرد: در این حوزه تعداد سه بندسنگی ملاتی به ارتفاع ۶، هفت و ۱۰ متر احداث می شود که حجم رواناب کنترلی توسط این سد نیز برابر با ۱۶۱ هزار متر مکعب است.

وی افزود: حجم این سازه ها چهار هزار و سی متر مکعب بوده که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

۳۲۱۰/۶۰۶۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۳۶۰ هزار مترمکعبی آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های ممسنی و رستم

حسن حسنی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس گفت: درپی بارش‌های اخیر در بند‌های آبخیزداری شهرستان‌های ممسنی و رستم ۳۶۰ هزار متر مکعب آب ذخیر و استحصال شد.

او افزود: در بارش‌های چند روز اخیر بند‌های سنگی ملاتی حوزه آبخیزداری تُل مُشکی به میزان ۱۳۰ هزار متر مکعب، بند تنگ اژد‌ها ۲۰ هزار مترمکعب وچَمگل و شوراب شهرستان ممسنی به حجم ۱۵۰ هزار متر مکعب و نیز بند خاکی حوزه شوسنی ضامنی در شهرستان رستم نیز بالغ بر ۱۶۰ مترمکعب از جریان‌های سطحی و روان آب‌ها را استحصال و ذخیره کرده اند.

حسنی تصریح کرد: آبگیری این پروژه‌ها ضمن جلوگیری از فرسایش خاک وکاهش خسارات سیلاب تأسیسات شهری، روستایی وزیر بنایی، منجر به تغذیه سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی، چشمه‌ها وقنوات دراین مناطق گردیده و اثرات قابل توجهی در کاهش اثرات خشکسالی و تأمین بخشی ازآب آشامیدنی مورد نیاز به ویژه روستا‌های آهنگری، تُل مُشکی، مال محمود، حسین کوتاه و چَمگُل و دیگر مناطق زیر دست دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس با توجه به ظرفیت گردشگری و تعطیلات عید نوروز از مردم و گردشگران خواست هنگام بارندگی و آبگیری سازه‌های آبخیزداری از نزدیکی به آنها خودداری نموده تا از وقوع حوادث ناگوار احتمالی پیشگیری شود.

شایان ذکر است این آب ذخیره شده به کاشت محصولات زراعی، باغی، مرتعی وگیاهان دارویی نیز کمک می‌کند.

گفتنی است شهرستان ممسنی در شمال غربی استان فارس واقع شده و بالغ بر ۳۰ سازه آبخیزداری در این شهرستان احداث شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آبگیری تعداد زیادی از پروژه های اجرا شده آبخیزداری در حوزه های آبخیزدر سطح استان سمنان
  • اجرای بیش از ۲ میلیون نتر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری
  • اجرای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب سیلاب در استان سمنان مهار می‌شود
  • آبگیری ۳۶۰ هزار مترمکعبی آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های ممسنی و رستم
  • بیش از سه میلیون متر مکعب سیلاب بارش‌های بهاری در شاهرود مهار شد
  • احداث ۴ هزار طرح آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری
  • درخواست آغاز حرکت قطار عمرانی شهر قیامدشت در سال جدید به شورا رفت
  • ۹۹ درصد سد کوثر پر شد/ آغاز عملیات رهاسازی آب