Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@17:16:14 GMT

بیشترین آرتروز در مفصل زانو رخ می‌دهد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۹۰۲۴

بیشترین آرتروز در مفصل زانو رخ می‌دهد

بعد از مفصل زانو، آرتروز در مفصل لگن یا هیپ، ستون فقرات، انگشتان دست و شست پا اتفاق می افتد.

در آرتروز غضروف مفصل بتدریج نازک شده و از بین می‌رود. استخوان اضافه در اطراف سطح مفصل به وجود می‌آید. بعد از مدتی در اطراف استخوان دو طرف مفصل استخوان‌های اضافه ساخته می‌شود که به آنها استئوفیت Osteophytis می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک متخصص توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بیماری آرتروز، بیماری‌ست که معمولاً در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود. آرتروز ۲ نوع اولیه و ثانویه دارد، نوع اولیه آن با افزایش سن بروز می‌کند و تقریباً بیشتر افراد به هر نحوی با شدت و درجات متفاوت به آن مبتلا می‌شوند. نوع دوم آرتروز، به دنبال ضربه و آسیب به مفاصل رخ می‌دهد.

دکتر قهرمان بمانا بیان کرد: مهم‌ترین مفاصل در بدن که دچار آرتروز می‌شوند مفاصل زانو، لگن، ستون فقرات و انگشتان دست است. معمولاً این بیماری در مچ پا و دست و آرنج کمتر اتفاق می افتد مگر آنکه تحت ضربه‌های متعدد قرار بگیرید.

وی در ادامه افزود: بیشترین آرتروز در مفصل زانو رخ می‌دهد به این دلیل که در مفصل زانو دو استخوان ساق و ران روی هم قرار می‌گیرند که این دو استخوان سطح صافی دارند و راه‌رفتن را کنترل می‌کنند. مفصل زانو مفصلی است که نیاز به حمایت عضلات و بافت‌های نگهدارنده اطراف دارد.

به گفته وی آسیب به رباط‌ها، مینیسک، عضلات و همچنین استخوان کشکک تأثیری مستقیمی در بروز آرتروز زانو  دارد.

دکتر بمانا با بیان این مطلب که آرتروز  زانو اولیه  بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود، گفت:  آرتروز مفصل زانو اولیه از ۴۵ تا ۵۰ سالگی به بالا اتفاق می‌افتد و در آن عملاً تخریب غضروف مفصلی رخ می‌دهد. آرتروز ثانویه یا به علت آسیب‌ها و ضرباتی است که به زانو وارد می‌شود، مانند پارگی مینیسک در فوتبالیست‌ها، زانو را مستعد آرتروز می‌کند و یا اختلالات مادرزادی مثل انحراف در زانو مانند پای پرانتزی و قرارگرفتن استخوان کشکک در جای نامناسب و همچنین ابتلا به آرتریت روماتوئید(روماتیسم) و درگیری سیستم ایمنی که غضروف داخل مفصل را تخریب می‌کند.

این متخصص مهم‌ترین علامت آرتروز را درد و خشکی مفاصل دانست و گفت: از دیگر علامت‌های شایع این بیماری، محدودیت در حرکت است که بیشتر در مفصل زانو مشاهده می شود. اگر آرتروز زانو به وقوع پیوست با انجام روش‌هایی مثل کاهش وزن و رعایت اصول صحیح فعالیت‌های روزمره زندگی می‌توان اثرات سوء آرتروز را کاهش داد.

به گفته وی فعالیت بیش از اندازه در سطوح ناهموار مانند سربالایی و سر پایینی و همچنین تردد زیاد از پله‌ها از جمله عواملی است که آرتروز فرد را شدت می‌بخشد.

وی شایعترین محل دردهای آرتروز مفصل زانو را بیشتر در داخل زانو یا زیر کشکک دانست و افزود: چون داخل زانو منطقه‌ای است که وزن به ساق پا را منتقل و این مسئله فشار به سمت داخلی زانو وارد می‌کند.

به گفته وی، آرتروز در گردن، کمر و ستون فقرات گاهی خود را به شکل تنگی کانال کمر یا گردن نشان می‌دهد و ریشه‌های عصبی گردن، کمر، پاها و دست‌ها را درگیر می‌کند که در این حالت وضعیت بیمار خطرناک می‌شود چرا که ممکن است محدودیت حرکتی در راه رفتن ایجاد کند.

وی افزود:  بلندکردن اجسام سنگین یا خم و راست‌شدن زیاد در ابتلای افراد به تنگی کانال ستون فقرات و آرتروز گردن و کمر نقش دارد.

این متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی ادامه داد: بستگی به نوع آرتروز درمان نیز متفاوت است، برخی از آرتروزهای اولیه در صورت مراعات قابل درمان هستند. این عارضه اگر از نوع شدید نباشد با استراحت دادن به مفصل، مصرف داروهای موضعی، انجام روش‌های غیر دارویی شامل فیزیوتراپی‌ها و ورزش‌هایی که پزشک تجویز می‌کند، می‌توان وضعیت را به خوبی کنترل کرد.

دکتر بمانا تأکید کرد: با ورزش‌های مناسب و تغذیه صحیح و اصولی، کاهش وزن و کمتر کار کشیدن از مفاصل می‌توان از شدت آرتروز جلوگیری کرد.

وی استفاده از وسایل کمکی مانند کفش‌های مناسب، انواع مچ‌بند و زانوبندها و کمربندهای طبی را کمکی برای برخی بیماران  دانست.

وی افزود: در مراحلی که شدت بیماری بالاتر است از روش‌های تزریقی داخل مفصل نیز استفاده می‌شود که این روش انواع مختلف دارد و بر اساس نیاز بیمار و تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در نهایت اگر آرتروز بسیار پیشرفته و مانعی در برابر فعالیت فرد باشد یا انحراف مفصل ایجاد کند، می‌توان برای بیمار عمل جراحی انجام داد که این عمل جراحی به صورت تعویض مفصل زانو است.

وی عنوان کرد: مسائل ژنتیکی و نوع فعالیت‌ها، استفاده زیاد از پله‌ها، وزن زیاد و... مهم‌ترین علل شیوع بالای آرتروز زانو در ایران است.

۹۹۱۰

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر دانشگاه علوم پزشکی سیستم ایمنی طب عمل جراحی وزن قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۹۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار

به گزارش خبرگزاری مهر، قیمت گوشت بوقلمون بنا بر اعلام سازمان میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح زیر است:

هر کیلوگرم بازو ۷۱ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم بال (بدون نوک بال) ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان

هر بسته پای بوقلمون پاک شده بدون ناخن ۸۰۰ گرم ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان

هر بسته جگر تازه پاک شده ۴۰۰ گرمی ۵۶ هزار تومان

هر کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده ۱۶۴ هزار تومان

هر بسته دل پاک شده ۴۰۰ گرمی ۵۶ هزار تومان

هر کیلوگرم ران با پوست و استخوان (با استخوان کمر) ۱۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان

هر کیلوگرم ساق با پوست ۱۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان

هر بسته سنگدان پاک شده ۴۰۰ گرمی ۵۹ هزار تومان

هر کیلوگرم سینه بدون گردن با بال پوست و استخوان ۱۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم سینه با بال، گردن، پوست و استخوان ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان

هر کیلوگرم فیله ۱۷۱ هزار و ۸۰۰ تومان

هر کیلوگرم گردن بدون پوست ۸۶ هزار و ۳۰۰ تومان

هر کیلوگرم لاشه کامل یا شقه (برش عمودی لاشه) لاشه بالای ۱۵ کیلوگرم ۹۶ هزار تومان

هر کیلوگرم مغز ران بی پوست و استخوان ۱۷۸ هزار و ۶۰۰ تومان

هر کیلوگرم نیم شقه ران، ران با ساق، ران، کعب ران، استخوان پشت و دمبالچه (فله) ۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان

هر کیلوگرم نیم شقه سینه، سینه با بال، با گردن، با پوست و استخوان (فله) ۹۶ هزار و ۴۰۰ تومان

کد خبر 6086522

دیگر خبرها

  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • دلایل بروز زانودرد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • خواص آب هویج بستنی
  • نخست وزیر پیشین قطر خطاب به اعراب: به زانو درآوردن ایران را فقط در خواب خواهید دید!