Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@12:40:27 GMT

اختلالات ذهنی؛ ثمره زندگی در مناطق آلوده

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۰۶۶۸

اختلالات ذهنی؛ ثمره زندگی در مناطق آلوده

نتایج یک بررسی جدید نشان داده است که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده به ویژه در طول ۱۰ سال نخست زندگی، نقش مهمی در توسعه اختلالات روانی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانمارکی به منظور بررسی تاثیر آلودگی هوا بر مغز و احتمال بروز اختلالات ذهنی، کیفیت هوای ساکنان دو کشور آمریکا و دانمارک را مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها برای دستیابی به کیفیت هوای آمریکا، از واحدهای اندازه‌گیری کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست (EPA) و برای ارزیابی کیفیت هوای دانمارک از ثبت ملی آلودگی هوا استفاده کردند.

پژوهشگران اطلاعات پزشکی بیش از ۱۵۱ میلیون فرد آمریکایی را بین سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ را مورد بررسی قرار دادند . آن‌ها برای دستیابی به اطلاعات پزشکی دانمارکی‌ها، اطلاعات همه افرادی که بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۲ در این کشور به دنیا آمدند و دهه اول زندگی خود را نیز در این کشور گذراندند، ارزیابی کردند.

یافته‌های جدید نشان داد میزان ابتلا به اختلالات دو قطبی و افسردگی در میان ساکنان مناطق آلوده، بیشتر از سایرین است. همچنین افرادی که دهه اول زندگی خود را در مناطقی که کیفیت هوای مناسبی نداشت، سپری کردند، دو برابر بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به اختلالات شخصیتی و شیزوفرنی قرار داشتند.

به گفته محققان اگر مغز در دهه اول زندگی که مراحل رشد خود را سپری می‌کند در معرض آلودگی هوا قرار بگیرد، دچار اختلال خواهد شد. به طور کلی نتایج بررسی‌های جدید نشان‌دهنده این موضوع بود که ساکنان مناطق آلوده، به ویژه افرادی که در اوایل زندگی خود در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند، بیشتر از سایرین به اختلالات ذهنی مبتلا می‌شوند.

بر اساس یافته‌های جدید آلاینده‌ها ممکن است از طریق مسیر التهابات عصبی که باعث بروز علائم افسردگی می‌شود، بر مغز و عملکر آن تاثیر بگذارد، اما برای مشخص‌کردن تاثیرات محیط زیست، به خصوص کیفیت هوا، بر اختلالات ذهنی و عصبی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. 

نتایج این مطالعه در مجله PLOS Biology منتشر شده است.

کد خبر 387025

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی آلودگی هوا اختلالات مغزی مغز سلامت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۰۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنفس هوای قابل قبول در تهران

شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۷ قرار گرفته است و کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.

به گزارش مهر، همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۸۴ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۳۱ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۲۹ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

دیگر خبرها

  • ۸ رفتار ناسالم که می‌تواند دوران بازنشستگی شما را به چالش بکشد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تنفس هوای قابل قبول در تهران
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • حال هوای تهران خوب است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است