Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@20:28:22 GMT

۱۱۰۰ نفر در کشت و فر‌آوری سیر همدان اشتغال دارند

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۰۶۷۳

۱۱۰۰ نفر در کشت و فر‌آوری سیر همدان اشتغال دارند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: سیر استان همدان به خصوص شهرستان همدان آوازه ملی و حتی جهانی دارد و این محصول در شهرستان همدان به غیر از زمین‌هایی که کمتر از یک هکتار وسعت دارد یا خرد هستند به صورت مکانیزه کشت می‌شود. ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

حسین فضلی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهارداشت: در روز‌های گذشته با هدف شناسایی و معرفی هر چه بهتر سیر سفید و صدفی همدان سومین جشنواره سیر و موسیر سولان به مدت 3 روز برگزار کردیم که مانند سال‌‌های قبل با استقبال برندهای شناخته شده صنایع فر‌آوری سیر کشور و تولیدات وسایل کشاورزی( ابزار کشت، داشت و برداشت مکانیزه)  روبه‌رو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

91 درصد از آب مصرفی خراسان جنوبی در بخش کشاورزی استمصرف کمتر از سرانه کشوری کود شیمیایی در کرمانشاه؛ قطب کشاورزی کشور جایگاه واقعی خود را نداردصادرات ‌کشاورزی خراسان شمالی کاهش یافت؛ ‌کشاورزان در حسرت صنایع تبدیلی

وی با بیان اینکه اکنون سیر همدان و سولان که بیشترین سطح زیر‌کشت را در شهرستان دارند، یک نشان شناخته شده در کشور و استان است، افزود: تولید و کشت سیر در همدان به نقطه‌ای از ظرفیت تولید رسیده است که ماشین‌آلات اختصاصی کشت آن در همدان حتی برای کشت تک ردیف تولید می‌شود نیز و این یعنی کشت سیر از حالت سنتی خارج شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان در پاسخ به این سئوال خبرنگار تسنیم که مگر در کشور سیر کشت نمی‌شود که سیر همدان شناخته شده‌ و معروف است؟، اظهار داشت: سیر سفید و با کیفیت فقط در همدان تولید می‌شود دلیل آنهم سال‌ها تجربه کشاورزان همدانی در حوزه کشت، داشت و برداشت سیر است.

فضلی با اشاره به اینکه سیر تولیدی همدان یک سیر با نشان‌تجاری شناخته شده است، اظهار داشت: سیر سولان ثبت ملی شده است، این محصول زراعی به کل ایران ارسال می‌شود و فقط در دنیا سیر کشور اسپانیا قابل رقابت با سیر ایران است، حتی در محدوده  آسیا نیز سیر چین کیفیت سیر ایران و همدان را ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان در پاسخ به این سئوال خبرنگار تسنیم که سطح زیرکشت سیر در همدان چقدر است و چند نفر در این حوزه اشتغال دارند؟، گفت: یک هزار و 300 هکتار در شهرستان همدان زیر کشت سیر قرار دارد و سالانه 21 هزار تن نیز از این اراضی برداشت می‌شود همچنین  حدود 800 نفر به طور مستقیم و دوهزار و 100 نفر نیز غیر‌مستقیم در تولید و فر‌آوری این محصول اشتغال دارند.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال ثبت جهانی سیر با کیفیت روستای سولان شهرستان همدان هستیم، افزود: با هدف تحقق این هدف بزرگ و آشنایی بیشتر با محصول سیر تولیدی همدان در اوایل دهه دوم ماه آتی به مدت 2 روز همایش سراسری در همدان برگزار خواهیم کرد( سیر دشت ماوشان).

 فضلی با بیان اینکه متوسط برداشت سیر در هر هکتار از مزارع شهرستان همدان 16 تن  و در استان همدان 12 تن است حتی دربرخی مزارع 20 تا21 تن هم برداشت شده است، عنوان کرد: با توجه به رونق تولید محصولاتی فر‌آوری شده از سیر مانند پودر، گرانول، خلال، ترشی و غیره، هم اکنون به جز همدان در شهرستان‌های نهاوند، اسد‌آباد، تویسرکان و رزن هم سیر تولید می‌شود.

به گزارش تسنیم، سالانه در استان همدان بیش از 50 هزار تن سیر تولید می‌شود که  حدود 25 درصد آن به صورت تازه خوری و بقیه برای سورت و بسته بندی به صورت دستی یا نیمه مکانیزه و مصرف در صنایع ترشی و شوری استفاده می‌شود.

استان همدان بیش از77 واحد تولید انواع شوری و ترشی از سیر دارد و صنایع فر‌آوری سیر هم محصولات مختلفی از آن تولید می‌کنند اما همچنان جای صنایع تبدیلی در این حوزه برای جذب و تولید محصولات دیگر در همدان خالی است. سیر همدان به بازارهای هدفی مانند  روسیه، ترکیه، پاکستان و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

انتهای پیام/ ت

R41405/P/S6,75/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۰۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل چهاربانده همدان- بهار- گل‌تپه- علیصدر نیازمند تزریق اعتبار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فتح‌الله توسلی در شورای اداری شهرستان بهار گفت: این طرخ یکی از مطالبات چندین ساله بزرگ و مهم استان همدان بود که اکنون در حال اجراست و برای تکمیل باید اعتبار آن تأمین شود. 

او در ادامه با تأکید بر مدیران دستگاه‌های اجرایی مبنی بر تعیین نقشه راه و هدف‌گذاری برای مجموعه خود افزود: نیاز است مدیران گزارش دقیقی از عملکرد و برنامه خود ارسال و ارائه کنند چراکه به طور قطع این امر برنامه‌ریزی و جذب اعتبارات بهتری را برای حوزه این شهرستان به همراه خواهد داشت.

توسلی با اشاره به اینکه بازگشت اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به خزانه پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: نقش مدیران شهرستانی در برنامه‌های توسعه و پیشرفت شهرستان باید بسیار پررنگ و تأثیرگذار باشد و بی‌اطلاعی مدیران در رابطه با اعتبارات و اولویت‌های شهرستان به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با بیان اینکه استان همدان به ویژه حوزه انتخابیه ظرفیت بالایی در صنایع تبدیلی دارد، تأکید کرد: اقلیم شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ کشاورزی است، اما به علت تغییر اقلیم و خشکسالی محیط جدیدی ایجاد شده که این شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است و باید فکری برای صنایع تبدیلی شود.

توسلی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها افزود: عملکرد برخی از بانک‌ها در بخش تسهیلات تکلیفی و اشتغال و سرمایه‌گذاری قابل‌قبول نیست و موجب ایجاد نارضایتی‌هایی شده است لذا نظارت دوچندان بر عملکرد بانک‌ها ضروری است.

این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت استان و اینکه ۹۶ درصد درآمد استان همدان از محل مالیات است، گفت: عمده مالیات در استان در سه بخش مالیات بر شرکت‌ها، ارزش افزوده و مشاغل و حقوق کارکنان است و ما تکلیف داریم درآمد‌های غیرمالیاتی را افزایش دهیم.

او با اشاره به نامگذاری شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» تأکید کرد: باید از اقتصاد نفتی فاصله گرفت و امکانات کشور و منابع بانک‌ها را به چرخه تولید اختصاص داد چراکه جهش تولید و مشارکت مردم، به عنوان نقطه هدف در اقتصاد به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است
  • روستای ورقستان شهرستان رزن قطب تولید موزیک سازی استان همدان
  • کشاورزی در توسعه اقتصاد همدان سهم ۳۰ درصدی دارد
  • جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • اختصاص بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های زیربنایی بخش تولید
  • تکمیل چهاربانده همدان- بهار- گل‌تپه- علیصدر نیازمند تزریق اعتبار
  • تداخلات چهار پلاک ثبتی در اراضی کشاورزی قم رفع شد