Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:34:09 GMT

چهارمین جشنواره گیاهان دارویی گلباف برگزار شد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۰۷۶۰

چهارمین جشنواره گیاهان دارویی گلباف برگزار شد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، گلباف از بخش های تابعه شهرستان کرمان با وجود اقلیم خاص آب و هوایی یکی از مناطق مستعد رویش گیاهان خودروی دارویی است.

گیاهان دارویی با توجه به استفاده مردم از طب سنتی، در حال حاضر جایگاه خاصی در میان مردم و علم پزشکی دارند و این امر موجب توجه ویژه جوامع مرتبط اعم از پزشکی، سرمایه گذاران، اقتصادی تا مسئولان امر به مناطقی چون گلباف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گیاه ترخون که جای نسبتا خوبی در سفره مردم دارد بعنوان یکی از گیاهان دارویی با دارا بودن خواص فراوان دارویی اش مورد توجه واقع است و همین امر باعث شده مسئولان از طریق مختلف از جمله برگزاری جشنواره ها ضمن شناساندن این گیاه با برنامه ای مدون، اهداف اقتصادی آن را نیز دنبال کرده و بعنوان یکی از مؤلفه های توسعه اقتصادی در دستور کار خود قرار دهند.

جشنواره گیاهان دارویی با محوریت ترخون چهارمین جشنواره گیاهان دارویی است که طی سال های گذشته تاکنون بطور مستمر در گلباف برگزار می شود.
فرماندار کرمان در ایین افتتاحیه جشنواره گیاهان دارویی گلباف با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری بعنوان "سال رونق تولید" محور سیاست و کارهای فرمانداری را براساس این مهم ذکر کرد و گفت: محور سیاست های استانداری و دولت نیز بر همین اساس است و رونق تولید می تواند منشأ خدمات ارزنده ای در تمام حوزه ها بویژه در موضوع اشتغال و سایر نیازهای هر شهر یا منطقه باشد.
علی بابایی ضمن یادآوری نامگذاری سال های گذشته توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، قالب تمام این نامگذاری ها را توجه به اقتصاد داخلی و مقاومتی خواند و با تأکید بر توجه ویژه به رونق تولید، دست یابی به اهداف آن را منوط به توجه به ظرفیت های داخلی هر منطقه دانست و افزود: رسیدن به اهداف مد نظر توجه به پتانسیل های داخلی هر منطقه است و در بخش گلباف ظرفیت و استعدادهای بسیار خوب و فراوانی وجود دارد که ابتدا باید شناسایی و سپس شکوفا شود.
وی کشاورزی در بخش گلباف را بسیار مستعد خواند و با اشاره به رویش گیاهان دارویی در این منطقه خواستار توجه جدی مسئولان شد.

فرماندار کرمان تصریح کرد: اهمیت دادن به گیاهان دارویی و توجه ویژه به آن با استفاده بهینه از آب و خاک باید در دستور کار مسئولان و مردم قرار گیرد.
وی توسعه گلخانه ها و اقداماتی اینگونه را زمینه ساز استفاده از ظرفیت ها و توسعه اقتصادی منطقه و به دنبال آن اشتغال و رونق تولید ذکر کرد و اظهار داشت: دولت به طریق مختلف کشاورزان را حمایت می کند.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات خوب، ارزان قیمت با شرایط بسیار مناسب به متقاضیان یکی از این حمایت هاست به گونه ای که در سال های گذشته برای دریافت این تسهیلات متقاضی باید استعلامات زیادی از ادارات مختلف اخذ می کرد که در سال جاری این استعلامات برداشته شده و علاوه بر آن اختصاص مبالغ فراوانی از صندوق توسعه ملی برای حمایت از احداث گلخانه یکی دیگر از حمایت های دولت از کشاورزان است.
فرماندار کرمان، دامپروری و گردشگری را از دیگر ظرفیت های بخش گلباف برشمرد و ابراز داشت: استفاده از تمام پتانسیل های موجود در این بخش علاوه بر اینکه کمک بسزایی به توسعه اقتصادی منطقه می کند، اشتغال و رونق تولید را نیز به دنبال دارد به عبارتی نهایتاً در توسعه اقتصادی کشور هم نقش دارد.
وی اضافه کرد: به رغم اینکه گردشگران زیادی از دهستان کشیت که فاصله زیادی تا مرکز بخش گلباف و حتی مرکز استان کرمان ندارد دیدن می کنند اما هنوز بخش گلباف برای بسیاری از مردم ناشناخته است و این وظیفه مسئولان است با برگزاری چنین جشنواره هایی مناطق را به مردم معرفی کنیم.
فرماندار کرمان ابراز امیدواری کرد، پیرو جلسه با امام جمعه، بخشدار و اعضاء شورای اسلامی شهر گلباف در راستای رسیدن به این اهداف برنامه های خاص و مناسبی تدوین و اجرایی شود .
وی با اعلام اینکه در حوزه رونق تولید و اقتصادی چند اقدام اصلی را مد نظر داریم گفت: احیا واحدهای نیمه فعال، غیرفعال و نیمه تمام را از اهم اقدامات در دستور فرمانداری کرمان است.

وی تصریح کرد: فعال کردن واحدهای اقتصادی نیمه فعال یا غیرفعال اولین مرحله کار است و مرحله بعدی افزایش ظرفیت واحدهای فعال است و در ادامه کامل کردن واحدهای نیمه تمام و توسعه صادرات خواهد بود.
۳۰۲۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۰۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصویر) جدال هولناک زن ۶۰ ساله و خرس در پیرانشهر

زن ۶۰ساله برای چیدن گیاهان دارویی راهی ارتفاعات شهرستان پیرانشهر رفته بود، هدف حمله خرس قرار گرفت اما به طرز معجزه‌آسایی از این جدال هولناک جان سالم به در برد.

این حادثه سه‌شنبه ۲۸ فروردین رخ داد. آن روز زنی ۶۰ساله به نام ازیزه به همراه شوهرش برای تفریح و چیدن گیاهان دارویی راهی ارتفاعات روستای «گرگول» پیرانشهر در آذربایجان غربی شده بودند که این حادثه رخ داد.

ناصر ابراهیمی‌آذر، پسر ازیزه درباره این اتفاق به همشهری می‌گوید: روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه بود که مادر و پدرم برای تفریح و گردش از شهرمان نقده راهی روستای گرگول پیرانشهر شدند.

آنها صبح زود از خانه خارج شدند و در ارتفاعات روستای گرگول شروع به گشت و گذار کردند و گیاهان دارویی چیدند. بعد از مدتی پدرم از مادرم جدا شد و حدود ۳۰۰ – ۴۰۰ متر از هم فاصله گرفتند و او به سوی ارتفاعات رفت. مادرم نیز همان اطراف همچنان به گشت و گذار و چیدن گیاهان دارویی مشغول شد تا اینکه آن حادثه رخ داد.

حمله ناگهانی خرس

وی ادامه داد: حوالی ساعت ۱۲، وقتی مادرم سرگرم چیدن گیاهان کوهی و گشت زدن در ارتفاعات بود، ناگهان خرس به سوی به او حمله کرد. خرسی که به گفته مادرم هیکلش چندین برابر او بود. آنطور که از زبان مادرم شنیدم، خرس از پشت یک صخره بیرون آمد و ناغافل به سوی مادرم رفت و به او حمله کرد. با چنگالش چندین بار به صورت مادرم ضربه زد و جراحات عمیقی در صورت، گوش و چشمش ایجاد و مادرم را بی‌حال کرد.

بعد هم با دندان‌هایش از شانه مادرم گرفت و حدود ۲۰ تا ۳۰ متر او را روی زمین کشید و با خود برد. اما هنوز هم نمی‌دانیم که چه اتفاقی افتاد که خرس از تصمیمش برای بردن مادرم منصرف شد و او را همانجا رها کرد و رفت. هر چه بود، باعث شد مادرم به طرز معجزه‌آسایی نجات پیدا کند.

درخواست کمک

زن ۶۰ساله در جریان حمله خرس به شدت دچار جراحت و خوریزی شده بود. او که خود را از چنگال خرس رها یافته دید، همه توانش را جمع کرد تا با گوشی‌اش ماجرا را به همسرش اطلاع دهد.

پسرش می‌گوید: مادرم گوشی موبایلش را از جیبش درآورد و شانسی که آورد، آن نقطه آنتن داشت و به سرعت ارتباط برقرار شد و ماجرا را برای پدرم تعریف کرد. اما آنقدر ماجرا غیر قابل باور بود که پدر فکر کرد یک شوخی است. به همین دلیل به آرامی به سوی مادرم برگشت اما وقتی مادر را زخمی و بی رمق دید، وحشتزده او را به ماشین منتقل کرد و به یکی از بیمارستان‌های نقده برد.

به گفته پسر ازیزه در بیمارستان با دیدن صورت زخمی و خونی آزیزه، پزشکان سریعا او را به اتاق عمل بردند و بینی شکسته‌اش را عمل کردند، صورتش را بخیه زدند و جراحاتش را پانسمان کردند.

پسر ازیزه ادامه می‌دهد: بعد از عمل جراحی بر روی مادرم منتظر هستیم تا ببینیم که چشمش چقدر آسیب دیده است. به غیر از چشم، صورت و بدن مادرم نیز به شدت زخمی شده و او همچنان در بیمارستان است تا به طور کامل بهبود یابد.

سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • خطر نابودی گیاهان دارویی و خوراکی با برداشت بی رویه
  • (تصویر) جدال هولناک زن ۶۰ ساله و خرس در پیرانشهر
  • جدال زن ۶۰ ساله و خرس در ارتفاعات پیرانشهر
  • برگزاری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در خرداد
  • توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • افزایش ۶۳ هزار هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی