Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:29:02 GMT

۱۰ سرباز بنا در جهانی قزاقستان

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۱۱۲۷

۱۰ سرباز بنا در جهانی قزاقستان

پویا ناصرپور (۵۵ کیلوگرم)، علیرضا نجاتی (۶۰ کیلوگرم)، میثم دلخانی (۶۳ کیلوگرم)، حامد تاب (۶۷ کیلوگرم)، امین کاویانی نژاد (۷۲ کیلوگرم)، محمد علی گرایی (۷۷ کیلوگرم)، سعید عبدولی (۸۲ کیلوگرم)، رامین طاهری (۸۷ کیلوگرم)، محمدهادی ساروی (۹۷ کیلوگرم) و امیر قاسمی منجزی (۱۳۰ کیلوگرم) ۱۰ مرد محمد بنا و کشتی فرنگی ایران در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان در شهر نورسلطان قزاقستان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا یک مرتبه دیگر و بعد از نتایج ضعیف تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های جهانی سال ۲۰۱۸ مجارستان از سوی «حمید بنی تمیم» سرپرست وقت فدراسیون به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شد که از همان زمان قابل پیش‌بینی بود که او مسابقاتی را به عنوان انتخابی همچون کشتی آزاد نخواهد داشت.

او برای تشکیلی تیمی پرقدرت در همان ابتدا همه مدعیان را به اردو فراخواند و تاکنون بیش از ۱۵ مرحله اردو ملی‌پوشان پشت‌سر گذاشته‌اند و در تورنمنت‌های بین‌المللی و داخلی حضور یافتند.

حضور در رقابت‌های بین المللی جام جهان پهلوان تختی (۴ و ۵ بهمن ۹۷ در شهر اندیمشک)، رقابتهای بین المللی جام وهبی امره ترکیه (۱۲ تا ۱۴ بهمن ۹۷ شهر استانبول)، جایزه بزرگ مجارستان (۴ و ۵ اسفند ۹۷)، کشتی قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا (اول و دوم فروردین ۹۸ در کشور مغلوستان)، قهرمانی بزرگسالان آسیا (۷ و ۸ اردیبهشت ۹۸ در کشور چین)، جام تورلیخانوف قزاقستان (۴ و ۵ خرداد ۹۸) و جایزه بزرگ گرجستان (۱۸ و ۱۹ مرداد) که در کنار برگزاری اردوهای تیم ملی به عنوان ملاک اصلی انتخاب ملی پوشان در پیکارهای قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹ بود.

در این میان مدعیانی همچون «حسین نوری» دارنده مدال برنز پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۷ پاریس، طلای بازی های آسیایی و قهرمان آسیا، «مهدی علیاری» دارنده مدال برنز پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۸ مجارستان، «محمدرضا گرایی» دارنده مدال طلای آسیا و برنز بازیهای آسیایی و همچنین «سامان عبدولی» نفر دوم جام تختی بعد از آنکه اسامی ملیپوشان از سوی کادر فنی اعلام شد به صورت قهر اردوی تیم ملی کشتی فرنگی را ترک کردند، موضوعی است که به نظر می رسد به دلیل برگزار نشدن مسابقات انتخابی طبیعی باشد که تعدادی از ملی پوشان که اتفاقا مدعی وزنهای خود نیز هستند به تصمیم کادر فنی اعتراض داشته باشند.

اما در سال‌هایی که «محمد بنا» مسوولیت فنی تیم ملی کشتی فرنگی را برعهده داشته اصرار به انتخاب ملیپوشان به روش خود داشته، چرا که او در نهایت باید پاسخگوی نتایج باشد و به نظر می رسد در فاصله کمتر از یک ماه مانده به رقابت های جهانی باید از نفرات انتخاب شده و کادر فنی حمایت کرد. البته در سال‌هایی که بنا سرمربی تیم ملی بوده و با روشی که خود در انتخاب ملی پوشان داشته، نتایج خوبی به دست آمده است.

باید بپذیریم کشتی ایران در سال‌های در کنار سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف در کشتی، افت داشته و هر چند در رده‌های سنی پایه عملکرد درخشانی داشته اما در رده سنی بزرگسالان کشورمان نتایج ضعیفی کسب کرده که در آستانه بازی‌های المپیک این موضوع نگران کننده است و حتی به نظر می‌رسد به جز تک ستاره‌های کشتی، سایر نفرات در حد و قواره کشتی‌گیرانی که بتوانند در پیکارهای قهرمانی جهان و المپیک مدال کسب کنند، نیستند.  

به همین دلیل به نظر می‌رسد دست کادر فنی برای انتخاب نفراتی در حد و اندازه رقابت‌های جهانی بسته است و محمد بنا در فرصت حدود ۹ ماه گذشته با ارزیابی که به همراه کادر فنی داشته با اعتماد به جوان‌ترها، زمینه را برای موفقیت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده می کنند.   

شاید همین موضوع سبب شده تا محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، در یک سال باقیمانده به المپیک روی به جوانان آماده و جویای نام بیاورد.

از سوی دیگر تیم ملی کشتی فرنگی ایران روزهای ۱۶ تا ۱۹ مرداد در جایزه بزرگ گرجستان حضور یافت. که در ۹ وزن اسامی ۱۸ فرنگی کار اعلام شده بود که محمدرضا گرایی و حسین نوری به این مسابقات نرفتند.

اما ملی پوشان بر چه اساس و معیاری انتخاب شدند؟

«پویا ناصرپور» فرنگی کار خوزستانی و دارنده مدال طلای جوانان جهان و آسیا در سال ۲۰۱۸ و برنز نوجوانان ۲۰۱۴ جهان و طلای آسیا در سال ۲۰۱۴ از دیگر افتخارات این کشتی گیر پر آتیه است. او در نخستین آزمایش محمد بنا در جام وهبی امره حضور یافت و به مدال برنز رسید.

در این وزن مدعی دیگر به نام «رضا خدری» نایب قهرمان جام تختی حضور داشت که در رقابت های قهرمانی آسیا در رده پنجم قرار گرفت و در جایزه بزرگ مجارستان نیز به مدال نقره دست یافت.

این ۲ نفر همزمان به رقابت های گرجستان اعزام شدند که ناصرپور موفق شد در همان مسابقه نخست خدری را ۷ بر ۳ شکست دهد و در نهایت طلا بگیرد و خدری نیز در ادامه راه مصدوم شد و از کسب مدال برنز بازماند.

در وزن ۶۰ کیلوگرم «علیرضا نجاتی» دارنده مدال برنز جوانان و نوجوانان جهان است که در جام تختی دوم شد. او در رقابت های بین المللی جام تورلیخانوف قزاقستان عنوان نخست را کسب کرد.

در این وزن «مهرداد مردانی» که تجربه ۲ سال حضور در پیکارهای قهرمانی جهان را دارد و در جام تختی نیز عنوان قهرمانی را کسب کرد در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد ضعیفی داشت و از دور مسابقات حذف شد.

دیگر مدعی این وزن یعنی «شیرزاد بهشتی طلا» فرنگی کار کهنه کار تیم ملی و  نفر سوم جام تختی است. او در جایزه بزرگ مجارستان عنوان سوم را کسب کرد.  

نجاتی و بهشتی طلا در جایزه بزرگ گرجستان با ۳ پیروزی و یک شکست عنوان سوم را بدست آوردند و در نهایت این نجاتی جوان بود که قرعه پیکارهای جهانی به نامش افتاد.

در وزن ۶۳ کیلوگرم نیز «میثم دلخانی» در حالی انتخاب شد که در جام تختی در رده هفتم و بعد از «محمد نوربخش»، «سامان عبدولی»، «محسن حاجی پور» و «کرامت عبدولی» قرار گرفت.

فرنگی کار شیرازی تیم ملی در پیکارهای قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا مدال طلا گرفت. وی ۲ مرتبه توانست محمد نوربخش را در جایزه بزرگ مجارستان و همچنین جایزه بزرگ گرجستان  مغلوب کند و در هر ۲ تورنمنت به مدال برنز دست یافت.

سامان عبدولی نفر دوم جام تختی در پیکارهای قهرمانی بزرگسالان آسیا در چین به مدال برنز دست یافت. او در این مسابقات و در نیمه نهایی مغلوب حریف چینی شده بود.

هر سه مدعی این وزن یعنی دلخانی، عبدولی و نوربخش در آخرین تورنمنت پیش از مسابقات جهانی راهی گرجستان شدند که دلخانی ۲ پیروزی و یک شکست، نوربخش با یک شکست برابر دلخانی و عبدولی ۳ پیروزی و یک شکست و کسب مدال برنز توسط دلخانی و عبدولی به کار خود پایان دادند.

«حامد تاب» نفر اصلی وزن ۶۷ کیلوگرم در پیکارهای جهانی که در جام تختی حضور نداشت توسط «محمد بنا» عازم جام وهبی امره ترکیه شد و مدال طلا گرفت. او در رقابت های قهرمانی آسیا عملکرد ضعیفی داشت و با ۲ شکست از دور رقابت ها حذف شد.  

«محمدجواد رضایی» دیگر مدعی این وزن در جام وهبی امره و در وزن ۶۳ کیلوگرم در جایگاه دهم قرار گرفت. او در جام تورلیخانوف قزاقستان به مدال برنز دست یافت.

دیگر مدعی این وزن یعنی «محمد الیاسی» در جام تختی بر سکوی قهرمانی ایستاد. او در پیکارهای قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در این وزن و در بین ۴ شرکت کننده با کسب ۲ پیروزی و ۲ شکست در رده چهارم قرار گرفت.

الیاسی پیش از حضور در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در جایزه بزرگ مجارستان نیز با ۲ پیروزی و ۲ شکست هشتم شده بود.

مجموع این نتایج سبب شد «حامد تاب» و «محمدجواد رضایی» به رقابت های بین المللی گرجستان اعزام شوند که در همان کشتی نخست مقابل یکدیگر قرار گرفتند و تاب موفق به شکست حریفش یعنی رضایی شد و در نهایت تاب در این مسابقات طلا گرفت و رضایی به مدال برنز دست یافت.

اما در وزن ۷۲ کیلوگرم کسی انتخاب شده است که یکی از بهترین و تکنیکی ترین فرنگی کاران سال‌های اخیر کشتی ایران است. «امین کاویانی نژاد» فرنگی کار اندیمشکی تیم ملی دارنده مدال طلای نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۵ بوسنی، طلای جوانان جهان در سال ۲۰۱۷، مدال برنز رقابت های قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان در ۲۰۱۷ لهستان و طلای جوانان جهان در سال ۲۰۱۸ اسلواکی.

او در جام وهبی امره قدرتمندانه مدال طلا کسب کرد و در ادامه و در پیکارهای قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا یک مدال طلای دیگر گرفت.  

در این وزن «محمدرضا گرایی» دیگر مدعی جدی  وزن ۷۲ کیلوگرم نیز حضور داشت که مدال برنز بازی های آسیایی و همچنین تجربه پیکارهای جهانی را در کارنامه دارد. او پس از تغییر وزن از ۶۷ به ۷۲ کیلوگرم در جام تختی عنوان نخست را کسب کرد و در مسابقات قهرمانی آسیا نیز در جایگاه نخست قرار گرفت.

نام او در کنار کاویانی نژاد برای حضور در جایزه بزرگ گرجستان اعلام شده بود که او به این تورنمنت نرفت تا در نهایت کاویانی نژاد با کسب مدال طلا، برای نخستین مرتبه قرار است در پیکارهای جهانی و در رده سنی بزرگسالان حضور یابد.

در وزن ۷۷ کیلوگرم، «محمدعلی گرایی» نیز یکی از شایسته ترین فرنگی کاران سال‌های اخیر قرار است برای سومین مرتبه پای به رقابت های جهانی بگذارد. او بعد از اشتباه فاحش کادر فنی در تغییر وزن او در رقابت های جهانی سال گذشته که موجب وزن کم کردن‌های زیادی شد این مرتبه قرار است در قزاقستان در وزن اصلی خودش کشتی بگیرد.

در این وزن «پژمان پشتام» و نپیام بویری» نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند. با این وجود گرایی در جایزه بزرگ گرجستان نیز موفق به شکست پشتام فرنگی کار اهل شهرری شد.

در وزن ۸۲ کیلوگرم «سعید عبدولی» کاپیتان تیم ملی و دارنده مدال برنز بازی های المپیک و طلا رقابت های قهرمانی جهان به عنوان نفر نخست عازم رقابت های جهانی خواهد شد.  عبدولی بعد از رقابت های جهانی سال ۲۰۱۸ در نخستین مسابقه ای که حضور یافت جام وهبی امره ترکیه بود که برنز گرفت و بعد از آن در مسابقات قهرمانی آسیا مدال طلا را به گردن آویخت.

«جمال اسماعیلی» دیگر مدعی این وزن که در جام تختی اول شده بود در جایزه بزرگ مجارستان در رده پنجم قرار گرفته بود.

اما در وزن ۸۷ کیلوگرم در حالی «رامین طاهری» دارنده مدال نقره و برنز جوانان جهان در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ و طلای نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۱ انتخاب شد که در جام تختی پنجم شده بود و مدعی جدی دیگری به نام «حسین نوری» دارنده مدال برنز رقابت های قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۷ و طلای بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را در کنار خود می دید.

طاهری که یکی از نفرات مطرح برای حضور در بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو بود، مدتی مصدوم بود اما با پشت سر گذاشتن مصدومیت دوباره به اردوی تیم ملی دعوت شد. او در جام تورلیخانوف قزاقستان توانست مدال نقره بگیرد و در نهایت با کسب مدال طلای در جایزه بزرگ گرجستان کادر فنی را مجاب ساخت تا او را برای حضور در پیکارهای قهرمانی جهان انتخاب کنند.

در این وزن «محمدهادی ساروی» دارنده مدال طلای جوانان جهان در سال ۲۰۱۷ نیز حضور داشت و حتی در جام وهبی امره ترکیه هم اول شد و در جام تورلیخانوف در جایگاه پنجم قرار گرفت و در رقابت های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا به مدال طلا دست یافت اما با تشخیص کادر فنی و با توجه به فیزیک بدنی به وزن ۹۷ کیلوگرم تغییر وزن داد و در این وزن در پیکارهای قهرمانی جهان به عنوان یک فرنگی کار جوان و آینده دار حضور پیدا خواهد کرد.

در وزن ۸۷ کیلوگرم «حسین نوری» یکی از مدعیان اصلی برای حضور در رقابت های جهانی در مسابقات قهرمانی آسیا حضور یافت و طلا گرفت اما در جایزه بزرگ گرجستان که به نوعی مسابقه انتخابی تیم ملی بود، حضور نیافت تا در نهایت کادر فنی و راس آنها محمد بنا با خط کشیدن به روی نامش، سبب شود او با حالت قهر و به نشانه اعتراض اردوی تیم ملی را ترک کند.

در این وزن «یوسف قادریان» هر چند در جام تختی اول شد اما در جایزه بزرگ مجارستان عملکرد خوبی نداشت و از دور مسابقات حذف شد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم «مهدی علیاری» به عنوان یک فرنگی کار کهنه کار و دارنده مدال برنز رقابت های جهانی، حضور داشت اما این سبب نشد تا محمد بنا به سادگی از یک فرنگی کار جوان و آماده به نام محمد هادی ساروی بگذرد.

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نیز «امیر قاسمی منجزی» فرنگی کار خوزستانی که مدال طلای آسیا را در کارنامه دارد برای نخستین مرتبه در این وزن به پیکارهای جهانی خواهد رفت. او در جام تختی بعد از «شهاب قوره جیلی» دیگر مدعی این وزن در جایگاه سوم قرار گرفت. منجزی در جام وهبی امره ترکیه عنوان نخست را کسب کرد و این موفقیت را در پیکارهای قهرمانی آسیا با کسب مدال طلا ادامه داد.

«شهاب قوره جیلی» نیز در جایزه بزرگ مجارستان با یک شکست و در جایزه بزرگ گرجستان نیز با یک پیروزی مقابل پارسا نظری و شکست مقابل حریف آذربایجانی در مجموع نتوانست نظر کادر فنی را جلب کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشتی فرنگی کشتی قهرمانی جهان فدراسیون کشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۱۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یزدانی تغییر وزن می‌دهد؟ تصمیم کشتی‌گیر ملی پوش ایران

امیرمحمد یزدانی به آخرین وضعیت جسمانی کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به شرایط اردویی مدت زمانی است که نتوانستم حسن یزدانی را از نزدیک ملاقات کنم، ولی همیشه پیگیر سلامتی وجویای احوال او نیز هستم. در آخرین پیگیری‌ها و دیدن فیلم‌های او از زبان فیزیوتراپ شخصی، شرایط جسمانی کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد را مطلوب عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که با قدرت به تشک باز خواهد گشت.

یزدانی این را هم گفت: برای آمادگی بیشتر با تعدادی از آزادکاران تمرینات خود را در مازندران زیر نظر رضا یزدانی ادامه می‌دهیم به طور قطع از اینکه با این پهلوان و قهرمان کشور تمرین می‌کنم بسیار خوشحال هستم.

وی همچنین در خصوص رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا نیز خاطر نشان کرد: برای نخستین بار در قهرمانی کشتی آسیا شرکت کردم و توانستم با شکست رقبای خود به قهرمانی برسم. سطح رقابت‌ها با توجه به در پیش بودن المپیک و حضور برخی رقبای مطرح در آسیا بسیار بالا بود. پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۹ بر ۴ مقابل علیبک عثمان اف از قرقیزستان دارنده مدال برنز جهان را شکست دادم که پیشتر در رقابت جهانی با نتیجه نزدیک مقابل او به پیروزی رسیده بودم. دیگر حریف جدی من در وزن۷۰کیلوگرم یوشینوسوکه آئویاگی ژاپنی بود که در نهایت با برتری مقابل او به مدال طلا قهرمانی آسیا رسیدم.

دارنده ۲ نشان نقره جهان این را هم گفت: برای موفقیت و کسب نشان طلا جهانی تمرینات خود را آغاز خواهم کرد تا بتوانم با آمادگی کامل بهترین نتیجه را به دست آورم. کشتی همیشه غیر قابل پیش بینی است البته امیدوارم با کسب بهترین نتیجه بتوانم خوشحالی مردم کشورم را به ارمغان بیاورم.

یزدانی در پاسخ به این سوال که آیا برای تغییر وزن برنامه‌ای دارد یا خیر؟ اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین هدفم معطوف به وزن ۷۰ کیلوگرم است تا بتوانم به موفقیت بیشتری در این وزن برسم و هنوز تصمیمی برای حضور در وزن المپیکی ۷۴ کیلوگرم ندارم. در حال حاضر طبق تقویم حدود ۸ ماه تا مسابقات جهانی در کشور آلبانی زمان کافی وجود دارد و باید برای آمادگی در اردو‌های تیم ملی شرکت کرد.

 

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • انتخابی جام‌جهانی ووشو؛ ۱۰ مدال رنگارنگ نمایندگان ایران در روز نخست
  • ۶ طلا، ۱ نقره و ۳ برنز ایران در انتخابی جام جهانی ووشو
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۵ اردیبهشت
  • جام‌جهانی ووشو| کسب ۱۰ مدال در روز نخست برای نمایندگان ایران
  • 6 طلا برای ووشوی ایران در انتخابی جام جهانی
  • جوانان و امیدهای بوکس ایران در رینگ آسیایی
  • جوانان و امید‌های بوکس ایران در رینگ آسیایی
  • جام ملت‌های آسیا: کدام تیم‌ها مسافر جام جهانی می‌شوند
  • یزدانی تغییر وزن می‌دهد؟ تصمیم کشتی‌گیر ملی پوش ایران
  • چهار مسابقه را با ۴ مدیر اعزام شدم/ از دیدن علی دایی استرس گرفتم