Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده دانشجویان گروه پزشکی سهمیه مناطق محروم گفت: اگر ظرفیت دانشگاه های روزانه سی درصد کاهش نمی یافت بطور قطع دانشجویان بدون تعهد وارد دانشگاه ها می شدند.

وحید رجب‌پور نماینده دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مقطع عمومی سهمیه مناطق محروم وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره مطالبه عمومی این دانشجویان گفت: قانونی قبل از سال ۹۲ با نام عدالت آموزشی به تصویب رسید در سال ۹۲ لایحه‌ی دیگری مبنی بر اصلاحیه ماده واحده قانون عدالت آموزشی به مجلس ارائه داده شد که بعد از چندی به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
طبق این قانون ۳۰ درصد از ظرفیت سه رشته‌ی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه‌های روزانه به مناطق محروم اختصاص یافت.   رجب‌پور ادامه داد: این فرآیند جهت تامین نیروی مناطق محروم صورت گرفت. طبق این ماده واحده دانشجویان علوم پزشکی سهمیه مناطق محروم میبایست قبل از ورود به دانشگاه تعهداتی را بپذیرند. از جمله این تعهدات خدمت سه برابر مدت تحصیل دانشجویان در مناطق محروم و عدم ادامه تحصیل به مدت نصف دوران تعهد در این مناطق بود.   دانشجویان پزشکی با کاهش ظرفیت روزانه تعهدی شدند نماینده دانشجویان تعهدی با بیان اینکه به اسم عدالت، عدالت را ذبح می‌کنند؛ تصریح کرد: عمده این دانشجویان از قشر ضعیف جامعه هستند به جای حمایت از آن‌ها و کمک برای رفع مشکلات مردم آن مناطق همچون ضعف و نبود عدالت اموزشی همواره از فقر آن‌‍‌ها سو استفاده می‌شود. به طوری که در قانون موجود هم شاهد بی مهری مسئولان بوده ایم، دانشجویان تعهدی با رتبه‌های زیر هزار و دو هزار تمکن مالی برای پرداخت شهریه نداشتند به همین دلیل مجبور به امضاء تعهد نامه شدند. اگر سی درصد از ظرفیت روزانه را کاهش نمی‌یافت این دانشجویان به طور قطع بدون تعهد و در دانشگاه‌های روزانه پذیرش می‌شدند.   ۹۰ درصد دانشجویان تعهدی رتبه‌های زیر دوهزار کسب کرده اند
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان تعهدی با رتبه‌های زیر هزار و دو هزار در دانشگاه‌های روزانه تحصیل می‌کنند؛ اظهار کرد: چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای اعلام کرد «دانشجویان تعهدی با رتبه‌های بالای صد هزار وارد دانشگاه‌های روزانه شده اند» این سخن دروغی بزرگ است در حقیقت ۹۰ درصد دانشجویان تعهدی رتبه‌های زیر ۲ هزار را کسب کرده‌اند. این آمار از طریق کمپینی که برای اعلام رتبه‌های دانشجویان از سه سال گذشته تشکیل شده است به دست آمد. طبق این آمار اکثر رتبه‌های دانشجویان مناطق محروم از ۳۰۰ تا ۲ هزار در تغییر است. برخی دوستان ما به دنبال طرح شکایت به جهت نشر چنین اکاذیبی هستند.

رجب پور تصریح کرد: ما تقاضای زیادی از مسئولین نداریم در حقیقت خواستار شفاف سازی در نحوه اجرا این قانون هستیم. دانشجویان سهمیه مناطق محروم هیچ گونه تعهدی را مبنی عدم تاسیس مطب یا داروخانه نداده اند، چرا برخی نمایندگان مجلس از این قضیه سو استفاده می‌کنند و طوری سخن می‌گویند که انگار دانشجویان، تعهدی را در این رابطه داده اند. این موضوع از جمله مواردی است که باید به صورت شفاف بررسی شود.   دانشجویان تعهدی بیش از ده سال از ادامه تحصیل محروم هستند
نماینده دانشجویان تعهدی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌ها و مسائل مهم ما محدودیت ادامه تحصیل این دانشجویان است؛ اظهار کرد: در حقیقت این دانشجویان برای مرتفع شدن مشکلات مناطق محروم و کمتر شدن محرومیت‌ها قصد دارند با سطح بالاتری از نظام سلامت به این نقاط خدمت کنند. اما متاسفانه وجود این قوانین موجب شده است تا دانشجویان از ادامه تحصیل تا ۱۰.۵ سال در پزشکی و اندکی کمتر در دندانپزشکی و داروسازی محروم باشند. متاسفانه قوانین موجود با بند‌های ۹ و ۱۰ و ۱۴ اصل سوم قانون اساسی و اصول شرع تغایر جدی دارد.

وی تاکید کرد: مسئولان وزارتی در پاسخ به شفاف سازی ابهامات دانشجویان سخن از ورود به بازار کار دانشجویان تا چند سال دیگر می‌زنند. این سخنان نشان دهنده بی برنامگی و عدم وجود نقشه راه مشخص است. برخی از نمایندگان با بیان اینکه دانشجویان تعهدی توانایی رقابت با دانشجویان روزانه را نداشته اند، اذهان عمومی را تشویش کرده‌اند. بهتر است این دسته ازنمایندگان تا زمانی که به طور کامل از موضوع مطلع نیستند از آن صحبت نکنند. مدارک موجود خلاف سخنان برخی نمایندگان مجلس را به اثبات می‌رساند.

طلاق تنها راه حل موجود برای زوج‌های تعهدی
رجب‌پور با بیان اینکه خواستار رعایت احترام از سوی مسئولین هستیم؛ تاکید کرد: برخی از دانشجویان تعهدی با یکدیگر ازدواج کرده اند این دانشجویان به دلیل متفاوت بودن محل خدمتشان نمی‌توانند با هم زندگی کنند وقتی مشکلات موجود را به مسئولین ارجا می‌دهیم تنها پاسخ مسئولین جدا شدن و طلاق این افراد است. با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ازدواج جوانان سوال ما ازمسئولین این است که چرا چنین برخوردی را با دانشجویان دارند و حداقل حفظ ظاهر نمیکنند و با برخورد‌های آنچنانی موجبات تحقیر دانشجوبیان را فراهم می‌کنند. موضوع ازدواج جوانان و ضایع شدن حق ادامه تحصیل دانشجویان از مواردی است که نگرانی برخی از علما را نیز در پی داشته است.   نماینده دانشجویان تعهدی با بیان اینکه در این میان سخنان عوام فریبانه‌ای هم به گوش می‌رسد؛ گفت: بسیاری از اشخاص با این سخن که دانشجویان تعهدی قصد فرار از خدمت خود را دارند، اذهان عمومی را مسموم می‌کنند درصورتی که چنین نیست این صحبت‌هایی است که به دروغ به دانشجویان تعهدی نسبت داده می‌شود.   وی در پایان خاطر نشان کرد: بیش از ۷۰، ۸۰ درصد دانشجویان تعهدی متعلق به مناطق محروم هستند آن‌ها مفتخرند که به مردم خدمت کنند. الحمدالله که رهبر مقتدری در صحنه حضور دارد. به فرموده ایشان صاحبان حقیقی مملکت اقشار ضعیف جامعه هستند ما چه افتخاری بالاتر از این می‌توانیم داشته باشیم که به این مردمان خدمت کنیم و قطعا خواسته‌ی این دانشجویان نیز خدمت هر چه بیشتر به این مردم مناطق محروم و کمتر برخوردار است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عدالت آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد

ایسنا/خوزستان معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از آغاز پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش هوشبری در این دانشگاه خبر داد.

شهنام عسکرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وزارت بهداشت با پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش هوشبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز موافقت کرده است و این موضوع در نامه‌ دکتر ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت به دکتر محمد حسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام شده است.

وی افزود: بنا بر این نامه، طبق مصوبه بیست و هفتمین جلسه کمیته تطبیق و متناسب سازی برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان بین‌المللی مصوب ۲۰ اسفندماه سال گذشته، پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش هوشبری مطرح شد و با برگزاری این دوره، بر اساس برنامه آموزشی مصوب دبیرخانه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی موافقت شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • جمهوری‌خواهان اعزام پلیس برای سرکوب دانشجویان را خواستار شدند
  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • ویزیت رایگان اردو‌های جهادی در مناطق محروم روستایی بخش کوهسار سلماس