Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: فرونشست زمین و تهدید فروچاله ها مطلب جدیدی نیست، اما اخیرا حساسیت های بیشتری نسبت به این تهدید ایجاد شده است، صحبت از استان تهران و به ویژه در خصوص دشت های ورامین در جنوب شرق و شهریار در غرب این استان است.

فاصله این دشت ها تا تهران حدود ۵۰ الی ۷۰ کیلومتر است، جاهایی که طی دهه های گذشته به دلیل مصرف بی رویه منابع آبی زیرزمینی خشک و خشک تر شده و حالا شواهدی از مرگ در آن به وجود آمده است و شرایط تهدیدآمیز را به حدی رسانده است، که رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فروریزش زمین را یکی از 3 تهدید اصلی پایتخت معرفی و در گفتگویی اظهار داشته است البته باید فرونشست را با فروریزش اشتباه نگیریم، فرو ریزش فرآیندی ناگهانی است، مثلا آن چه در سال ۹۴ در شهران رخ داد یک فرو ریزش بود اما فرو نشست سطح بزرگی دارد که ممکن است خرابی عمده‌ای در سازه ها ایجاد نکند و به دلایل مختلفی رخ داده و در شهر ما نیز احتمال وقوع آن زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قوانین بوم شناختی حاکم بر منطقه را رعایت نکردیم

در این مناطق می توان نوعی از فروچاله را مشاهده کرد، که به آن شکاف می گویند و کارشناسان معتقدند، خطرناک ترین نوع فروچاله است، یکی از این کارشناسان به خبرنگار مهر گفت: اگر فروچاله بخواهد، خود را ترمیم کند، بین ۵۰ الی ۷۰ هزار سال زمان لازم دارد.

محسن نواب اضافه کرد: از محل فروچاله ها تا مراکز شهری نهایتا ۱۰ کیلومتر است و از آنجایی که این شکاف ها در چند مسیر به وجود آمده همه شهرها تا فاصله ۱۰۰ کیلومتری، از جمله پایتخت را تحت الشعاع قرار می دهد.

این کارشناس منابع طبیعی اضافه کرد: با از دست دادن آبخوان ها و یا همان سفره های آب زیرزمینی، مخازن آب استراتژیک و حیاتی مان را از دست می دهیم و هیچ بارندگی و سیلی نمی تواند، آن را جبران کند و این فروچاله ها نشانه ای از پایان کار آبخوان در این مناطق است.

نواب گفت: هنوز نمی دانیم، وسعت و ابعاد این فاجعه در چه حد است، اما شواهد نشان می دهد، که خطوط به هم پیوسته فروچاله ها به سمت تهران در حرکت است و به زودی این کلان شهر بزرگ با بزرگ ترین مشکل زیست محیطی جهان مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه نوع مدیریت ما تناسبی با واقعیت های بوم شناختی و اکولوژیک سرزمینمان ندارد و مدیریت حاکم بر سرزمین ما از فهم لازم برای درک قوانین حاکم بر طبیعت ایران برخوردار نیست و ما به جای درک قوانین حاکم بر سرزمین ایران به توان مهندسی و سازه ای خود متکی شدیم و به جای طراحی چیدمان توسعه بر مبنای قوانین بوم شناختی بر اساس نیازهای کوتاه مدت خود چیدمان توسعه را طراحی کردیم و اگر بخواهیم با همین روند ادامه دهیم، چیزی برای از دست دادن در این سرزمین نخواهد ماند.

تغذیه سفره های زیرزمینی دشت ورامین از طریق افزایش ورودی ماملو

استاندار تهران اما در گفتگو با خبرنگار مهر خشک‌سالی‌ها را علت اصلی فرونشست زمین در این استان می داند و می گوید: مناطقی که در گذشته دارای سفره های زیرزمینی بوده اند، با مصرف آب این سفره ها و خشک شدنشان با خلاء مواجه شده و فرونشست و فروچاله رخ می دهد و خشکسالی را می توان مهم ترین علت کاهش آب این سفره ها دانست.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان این که فرونشست در برخی از مناطق دشت ورامین به ۳۵ سانتی متر نیز رسیده است، گفت: در برخی مناطق فروچاله ها و حفره هایی به یک باره ایجاد شده که این امر نگران کننده است.

بالاترین مقام دولتی استان تهران از برنامه ریزی برای سیراب کردن سفره ها های زیرزمینی دشت ورامین از طریق افزایش ورودی سد ماملو از سد لتیان خبر داد و افزود: بارش های ابتدای سال تاثیر بسیاری روی سیرابی سفره های زیرزمینی و تامین منابع آبی داشته است، که باید با صرفه جویی و مدیریت بهتر این منابع با پدیده پر خطر فرونشست مقابله کنیم.

وی ادامه داد: نزولات جوی مناسبی در ابتدای سال داشتیم و این بارش ها نوید روزهای خوبی در پر شدن سفره های زیرزمینی و یا حداقل افزایش سطح آب آن ها را می دهد.

محسنی بندپی گفت: ما با ۲ دهه کم بارشی و خشکسالی مواجه بودیم، که این کم بارشی و نیز مصرف بی رویه و کشت سنتی سبب کاهش سطح سفره های زیرزمینی شد.

استان تهران دارای مساحتی ۱۸ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع است که حدود ۱۸۰ هزار هکتار آن جزء اراضی کشاورزی محسوب می‌شود و حفر چاه‎های عمیق و نیمه عمیق و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در سطح این استان و نیز جمعیت بیش از ۱۵ میلیون نفری آن سبب کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و به دنبال آن پدیده فرونشست زمین شده است، که اگر مراقب نباشیم و دیر به فکر چاره بیفتیم، عواقب خطرناکی خواهد داشت.

کد خبر 4700939

منبع: مهر

کلیدواژه: فروچاله شهرستانهای استان تهران فرونشست زمین هفته دولت بوشهر قزوین شیراز ایلام شهرکرد عید غدیر خم گرگان یاسوج خطبه های نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد سانحه تصادف اربعین حسینی استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۱۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی در کمین این استان‌ها

احد وظیفه افزود: کشور از ابتدای بهار تا ۲ اردیبهشت‌ماه به‌طور متوسط ۴۳ میلی‌متر بارش دریافت کرد. با توجه به اینکه میانگین بلندمدت بارش طی این بازه زمانی ۳۷ میلیمتر است، بارندگی در سال جاری نسبت به وضعیت نرمال بیشتر بوده و ۱۶ درصد فراتر از میانگین بلندمدت ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا ۲ اردیبهشت‌ماه به‌طور متوسط ۱۶۷ میلیمتر بارندگی در کشور ثبت شده که مقدار نرمال به طور میانگین ۱۹۸ میلیمتر است بنابراین حدود ۱۶ درصد بارندگی کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کم‌بارش‌ترین استان‌ها گفت: استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده‌اند.

وظیفه ادامه داد: مرکز تا جنوب و جنوب شرق کشور نیز کم‌بارشی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. فارس۳۰ درصد، هرمزگان با ۲۸ درصد و کرمان ۲۵ درصد بارش کمتر از نرمال داشته‌اند.

خنکی هوای کشور تا ۲ درجه سلسیوس

وی با اشاره به وضعیت دمای کشور طی یک هفته گذشته اظهار کرد: از نظر دما شرایط تقریباً مناسبی داشته‌ایم البته در روز‌های اخیر شمال غرب کشور سردتر از وضعیت نرمال و نیمه شرقی و جنوبی دما زیر نرمال بوده است.

وظیفه افزود: میانگین کشوری دما ۱.۵ تا ۲ درجه خنک‌تر از شرایط نرمال بوده است البته استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل بین ۴ تا ۵ درجه سلسیوس دما بیش از حد نرمال، اما هوا در استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد حدود ۴ تا ۷ درجه سلسیوس سردتر از میانگین بلندمدت و میانگین کشوری ۱.۸- درجه ثبت شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای فروردین تا ۲ اردیبهشت تقریبا عرض‌های شمالی کشور با بی‌هنجاری (آنومالی) دمایی ۰.۵ تا ۲.۵ درجه سلسیوس مواجه بودند. شرایط دمایی در استان‌های تهران، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، غرب و شمال غرب نرمال و بیش از نرمال بوده است. در عرض‌های جنوبی تقرییا شرایط نرمال دمایی را تجربه کردیم.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: به‌طور کلی طی اردیبهشت ماه میزان بارندگی به‌طور نسبی نسبت به فروردین حدود ۵۰ درصد در بازه بلندمدت کمتر است. توقع داریم میزان بارش در اردیبهشت ماه نرمال با گرایش به بیش از نرمال باشد، اما در استان‌هایی مانند قزوین و تهران بارش‌ها به گونه‌ای نیست که کمبود بارش سال آبی جاری (۷ ماهه اخیر) را جبران کند بنابراین استان‌هایی مانند تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی با تابستانی مواجه می‌شوند که هوا یک تا دو درجه سلیسیوس بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

وظیفه در پایان گفت: از سوی دیگر به‌طور نسبی با کم‌آبی شدیدی مواجه می‌شویم چرا که این استان‌ها در حال گذراندن چهارمین سال پی در پی خشکسالی هستند. وقتی آورده آب‌های سطحی کاهش می‌یابد، فشار بر منابع آب زیرزمینی به‌ویژه در استان‌هایی مانند تهران و خراسان رضوی برای تامین آب شرب افزایش می‌یابد. در این شرایط همکاری مردم برای مدیریت مصرف آب از اهمیت زیادی برخوردار است.

دیگر خبرها

  • انتخابات در تهران تمام الکترونیک است + فیلم
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • اتمام پروژه رینگ شرق تبریز تا پایان سال
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • زمان طولانی ترین و کوتاه ترین پرواز تهران استانبول