Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- حامد مصطفایی آگاه: کمتر شنیده شدن صدای تفنگ‌ها پیامی از جنس صلح و امید می‌دهد؛ حال این سلاح آدمی را نشانه گرفته باشد یا مخلوق دیگری از آفریده‌های خدا، سلاحی که با هدف آغشته کردن تیرها به خون از زمین برداشته شده و عاملی بر رنج و برهم خوردن نظم طبیعت شود؛ محکوم به شکسته شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 بررسی مفاهیم دینی و اخلاقی و تطابق شرایط کنونی طبیعت در جای جای کشورمان با سال‌های دور، برقراری محدودیت‌های سخت و یا ممنوعیت در شکار را یادآور می‌شود؛ محدودیت‌هایی که هرگونه احساس امنیت را در متخلفان زیست محیطی از بین برده و زنگ هشداری برای کسانی خواهد بود که با میراث ارزشمند طبیعت قصد شوخی دارند.

 افزایش نظارت‌ها و حرام کردن خواب متخلفانی که برای سود یا تفریح خود به تاراج طبیعت رفته و با خلایق زبان بسته بد رفتار می‌کنند مهمترین انتظاری است که از مجریان قانون و محیط بانان تمامی مناطق کشور وجود دارد.

ممنوعیت شکار در اردبیل؛ مطالبه‌ای که نتیجه داد

تلاش سازمان‌های مردم نهاد و فعالان زیست محیطی با مطالبه گری از مسئولان تا حدودی منجر به نتیجه شده تا در سال‌های اخیر شاهد کمترین میزان صدور پروانه شکار در اردبیل باشیم.

بنا به قول مساعد مسئولان زیست محیطی تلاش برای ممنوعیت کامل صدور پروانه‌های شکار در سال‌های آتی یکی دیگر از اخبار مسرت بخشی بود که امیدواری افراد دغدغه مند محیط زیست را برای برخورداری از فردایی بهتر بیش از پیش افزایش داد.

یکی از فعالان زیست محیطی در این خصوص در گفتگو با مهر می‌گوید: شکار کردن آن هم در شرایطی که شاهد کاهش محسوس بسیاری از گونه‌های مختلف جانوری هستیم به نوعی جنایت بوده و نباید آن را به بهانه سرگرمی جایز دانست.

لطیفی به جانداران مختلفی که به دلیل شکار بی‌رویه در سال‌های نه چندان دور در مناطق مختلف جهان منقرض شدند نیز اشاره کرد و افزود: دست بردن انسان‌ها در کار طبیعت به نوعی ایجاد اختلال در اکوسیستم طبیعی بوده تا باعث آسیب به حیات وحش شود.

به گفته وی شکار به نوعی مختل کردن چرخه طبیعی است چرا که شکارچیان معمولا به دنبال به دام انداختن حیوانات قوی جثه و سالم هستند، در شرایطی که چرخه طبیعی باید به گونه‌ای باشد که حیوانات بیمار یا ضعیف توسط دیگر جانداران قوی شکار شوند.

ایران نباید بهشت شکارچیان باشد

یکی دیگر از فعالان زیست محیطی در شرایطی که از دیده‌های خود در خصوص مرگ سخت حیواناتی که شکار می‌شوند می‌گفت، ازدرد و رنج حیواناتی سخن به میان آورد که بعد از شلیک گلوله دقایق طولانی با درد و رنج فراوان زنده مانده و در نهایت زجر کش شدند.

محمدنژاد با بغضی در گلو حرفهایش را این گونه ادامه ‌داد: سخت گیری و ممنوعیت صدور پروانه شکار و سپردن بقای حیونات به طبیعت نباید خواسته چندان بزرگی از مسئولان باشد. ایران نباید به عنوان بهشت شکارچیان معرفی شود و در این خصوص قوانین سختی برای محافظت از طبیعت و گونه‌های جانوری نیازمندیم.

وی به مسائل روانشناسی و اجتماعی آسیب‌های ترویج شکار نیز اشاره کرد و افزود: بنا به تایید جامعه شناسان احتمال ارتکاب جرایم خشونت آمیز علیه انسان توسط حیوان آزارها پنج برابر بیشتر از سایر افراد است، همچنین شکار کردن باعث کاهش حساسیت‌ها نسبت به رنج دیگر موجودات می‌شود تا در نهایت عدم توجه به دیگر نیازهای والای اخلاقی انسان‌ها را تقویت ‌کند. 

افزایش تعداد محیط بانان در اردبیل

در این میان از نقش محیط بانان به عنوان پاسبانان طبیعت نمی‌توان به سادگی گذشت. محیط بانانی که با وجود سختی‌های کار با پای جان وارد حریم صیانت از طبیعت شده و با به خطر انداختن جان خود، درصدد جان بخشیدن به طبیعت هستند، به نوعی قهرمان ملی محسوب می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل در این خصوص می‌گوید: اردبیل تنها از ۶۶ محیط بان برخوردار بوده و برای دستیایی به استانداردهای تعیین شده باید از ۷۴ محیط بان دیگر بهره برد.

خداپرست با بیان اینکه به صورت جدی پیگیر افزایش محیط بانان در اردبیل هستیم، یادآور شد: در سال‌های اخیر محدودیت‌ها نسبت به صدور پروانه شکار در اردبیل افزایش پیدا کرده و در تلاش خواهیم بود تا با فراهم شدن شرایط و کسب مجوزهای لازم، شکار در تمامی مناطق استان اردبیل ممنوع اعلام شود.

وی ادامه داد: استان اردبیل با برخورداری از ۱۴۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده و تنوع گسترده و کم نظیر گونه‌های جانوری و زیست محیطی نیازمند اجرای صحیح و کامل قوانین بوده و در این خصوص با افزایش نظارت‌ها خواب را بر متخلفان زیست محیطی حرام خواهیم کرد.

حال حیات وحش اردبیل خوب می‌شود

در روزهای اخیر با تلاش محیط بانان و دلسوزان محیط زیست اخبار خوشایندی در خصوص شناسایی و دستگیری صیادان و شکارچیان غیرمجاز در اردبیل مخابره شد تا عدم احساس امنیت متخلفان را بیش از گذشته یادآور شود.

دستگیری دو شکارچی متخلف پرندگان شکاری در شهرستان نمین، کشف اسلحه‌های شکاری غیرمجاز از شکارچیان متخلف مرکز استان و دستگیری صیاد سهره طلایی در حاشیه شهر اردبیل، پیگیری افزایش محیط بانان، محدودیت شدید در ارائه پروانه‌های شکار با توجه به حساسیت موقعیت کنونی و تلاش برای ممنوعیت کامل شکار در منطقه از جمله اخبار امیدبخشی بوده که تنها در یک هفته گذشته به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد.

اخباری که از پیگیری‌ ویژه مسئولان و فعالان زیست محیطی برای کمتر شدن شکار در اردبیل شنیده می‌شود پیام سبزی از دارالارشاد و شهر فهم و شعور برای ضرورت توجه به حفاظت از گونه‌های جانوری مخابره می‌کند تا شاید در این میان تبدیل شدن اردبیل به عنوان الگوی زیست محیطی دیگر استان‌های کشور در سال‌های آتی چندان هم بعید نباشد.

کد خبر 4700757

منبع: مهر

کلیدواژه: شکارچی شکار و صید محیط زیست اردبیل هفته دولت بوشهر قزوین شیراز ایلام شهرکرد عید غدیر خم گرگان یاسوج خطبه های نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد سانحه تصادف اربعین حسینی استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۱۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  شهند اظهار کرد: در حوزه یگان حفاظت تلاشهای بسیاری برای صیانت از محیط زیست انجام شده است و ۳۵۷ تخلف زیست محیطی در حوزه شکار و صید غیر مجاز کشف و ضبط و ۳۶۷ نفر به مراجع قضایی معرفی شدند.

 وی ادامه داد: در همین راستا ۲۴۹ قبضه سلاح شکاری و جنگی غیر مجاز و مجاز از متخلفان کشف و ضبط و به مراجع ذیصلاح تحویل داده شد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هزار و ۷۰۰ راس دام غیر مجاز از مراتع تحت مدیریت محیط زیست اخراج شد و در ۲۵۵ هکتار از اراضی تحت مدیریت که اغلب حاشیه تالابها بود اطفای حریق شد.

 وی با اشاره به افزایش اعتبارات سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ گفت: این اعتبارات افزایش ۲.۵ برابری داشت و به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال رسید در حالیکه قبل آن ۲۰۰ میلیارد ریال بود که رشد چشمگیری داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تمامی اعتبارات در سال گذشته جذب و در پروژه های زیست محیطی هزینه شده است.

 آذربایجان غربی از مهمترین استانهای محیط زیستی کشور است و ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی در قالب ۱۱منطقه تحت مدیریت تحت حفاظت و مدیریت این اداره کل قرار دارد.

این اراضی با حضور ۱۵۰ نیرو و ۲۰ پاسگاه محیط بانی شبانه روزی پایش و حفاظت می شوند؛ ۱۵.۱درصد مساحت استان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

 

 

دیگر خبرها

  • توزیع ۳ هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها
  • بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی جز پنج یگان برتر کشور اعلام شد