Web Analytics Made Easy - Statcounter

در قسمت اول مصاحبه با «محمدحسین مختاری» بیشتر به اهداف تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی اشاره شد. در قسمت دوم به ارتباطات بین المللی این دانشگاه و نحوه جذب دانشجویان مذاهب مختلف توسط دانشگاه مذاهب اسلامی پرداخته شده است. 

قسمت دوم و پایانی مصاحبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به شرح زیر است:


ایرنا: در مورد ارتباطات بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی توضیح دهید؟

مختاری: ما در دانشگاه مذاهب اسلامی با بیش از ۲۵ دانشگاه معتبر در سراسر جهان از جمله اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا تفاهم نامه همکاری در سال های اخیر امضا کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

که این تفاهم نامه ها در حال افزایش هستند. همچنین ده ها هیات از کشورهای مختلف به دانشگاه آمده و مذاکرات علمی صورت گرفته است و همچنین ما هم از طرف دانشگاه به برخی دانشگاه های بین المللی مسافرت کرده ایم. بعضی از این رفت و آمدها به تفاهم نامه منجر شده و برخی هم در دست مطالعه است تا تفاهم نامه امضا شود.

همچنین برنامه هایی برای تبادل دانشجو و استاد و برگزاری کنفرانس های علمی مشترک و چاپ مجلات مشترک هم داریم که در حال پیگیری برای انجام آن ها هستیم. اصولا چون خود من هم در خارج از کشور تحصیل کرده ام دید بین المللی دارم و در دانشگاه مذاهب اسلامی هم این دید حاکم است. معتقد هستم که ۵۰ درصد دانشگاه باید بین المللی باشد. همانطور که در جریان هستید بحث پذیرش دانشجو و ارتباطات بین المللی در رتبه بندی های معتبر جهانی اهمیت مهمی دارد.

جالب است بدانید که وقتی هیات های خارجی وارد دانشگاه مذاهب اسلامی شوند برای آن ها مایه شگفتی است که در این دانشگاه ها ما پیروان مذاهب مختلف اسلامی را دور هم جمع کرده ایم. و می پرسند شما چگونه این کار را انجام دادید و مطرح می کنند که این می تواند نمونه ای برای وحدت ادیان هم باشد.

برای تقویت بُعد بین المللی دانشگاه علاوه بر صد دانشجوی خارجی از دوازده ملیت که اکنون در دانشگاه مذاهب اسلامی مشغول به تحصیل هستند تعدادی هم در مهرماه اضافه می شوند. همچنین ما برای جذب حداکثری دانشجوی خارجی در حال راه اندازی مرکز آموزش مجازی دانشگاه هستیم، تقریبا کارهای اداری این امر انجام شده و فکر می کنم از مهرماه بتوانیم دانشجو بگیریم.
راه اندازی این مرکز باعث می شود که از مقطع ارشد بتوانیم دانشجوی خارجی پذیرش کنیم که نیاز به حضور فیزیکی در دانشگاه هم نباشد. قطعا راه اندازی این مرکز تعداد دانشجویان خارجی ما را افزایش خواهد داد.

همین چند ماه پیش در سفر به هند ده ها دانشجو تقاضا داشتند که در دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه تحصیل دهند اما امکان سفر برای آن ها فراهم نبود ، راه اندازی مرکز آموزش های مجازی دانشگاه این مشکل را رفع می کند. در حوزه مجلات هم همکاری ها شکل گرفته و برخی اساتید برای فرصت مطالعاتی به دانشگاه مذاهب اسلامی مراجعه کردند تا در این دانشگاه دوران فرصت مطالعاتی خود را بگذرانند.

ارتباطات خوبی با واتیکان داریم. همچنین با دانشگاه الزیتونیه تونس هم در ارتباط هستیم. با الازهر بخاطر شرایط سیاسی روابط حسنه نداریم اما به صورت مکاتبه ای در ارتباط هستیم و در حال آماده کردن زمینه برای گسترش روابط هستیم.

ایرنا: از نظر هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی چه وضعیتی دارد؟

مختاری: اعضایی که در این دانشگاه به عنوان هیات علمی مشغول هستند در وهله اول باید از نیروهای تقریبی باشند یعنی به اندیشه تقریب باور داشته باشند. ما با استادهای افراطی بشدت مقابله می کنیم حتی اساتید مدعو ما اگر به ما گزارش برسد که حرمت شکنی کرده اند در ترم های بعد از آنان استفاده نمی کنیم. اعتقاد به اندیشه تقریب خط قرمز ما است.

همکاران ما چه در شعبه مرکزی و چه در استان ها هم از اهل سنت هستند و هم از برادران شیعه و حتی برخی از مشاوران رئیس دانشگاه هم از برادران اهل سنت است. تقریبا ۵۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی از اهل سنت هستند. در زمینه افزایش تعدادی اعضای هیات علمی هم 20 نفر در حال اضافه شدن هستند که باعث خواهند شد وضعیت دانشگاه در نسبت استاد به دانشجو بهبود پیدا کند. از لحاظ سطح علمی هم بعضی از اساتید ما تا دانشیار ارتقا پیدا کرده اند و حتی برخی اساتید دانشگاه های دیگر تقاضا کردند که به این دانشگاه منتقل شوند که این نشانه پیشرفت دانشگاه مذاهب اسلامی است.
 

ایرنا: ارتباط دانشگاه مذاهب اسلامی با اهل سنت ایران در چه سطحی است؟

مختاری: یکی از دغدغه اصلی علمای اهل سنت این مسئله است که بچه های آن ها بیشتر مایل هستند به جای حوزه در دانشگاه تحصیل کنند و این عالمان برای حضور فرزندان خود در دانشگاه ها دغدغه هایی دارند. با توجه به این دغدغه علمای اهل سنت درخواست دارند که این دانشگاه گسترش پیدا کند چرا که فرزندان آنان از دانشگاه مذاهب اسلامی استقبال خوبی کرده اند. ببینید دختران و خانم های اهل سنت هم از شهرهای دیگر آمده اند تا در یکی از شعبه های ما تحصیل کنند.
 

خود اهل سنت معتقد هستند که این دانشگاه در تقویت اعتقادات تقریبی بسیار موثر بوده است. ممکن است ما در شروع ترم تحصیلی دچار مشکل شویم و مرزبندی ها مذهبی قوی باشد. اما یکی دو هفته ای که می گذرد چنان رفاقتی بین دانشجویان شکل می گیرد که دیگر اختلافات را نمی بینید و بیان می کنند همین اسلام کافی است. و می فهمند که این راهبرد استکبار جهانی است که بین مسلمانان می خواهد تفرقه بیندازد. دانشگاه مذاهب اسلامی در آگاهی نسل جوان بسیار موثر بوده است.
 

ایرنا: رصدی از طرف دانشگاه در مورد عملکرد فارغ التحصیلان دانشگاه مذاهب اسلامی وجود دارد؟

مختاری: تعداد زیادی از فارغ التحصیلان ما در نقاط مرزی کشور جذب شده اند و بسیار اثر گذار هستند. اگر بخواهم به شما نمونه بگویم باید به سفر خودم به افغانستان اشاره کنم. در دانشگاه کابل و مزار شریف اتفاقا یکی، دو تا از دانشجویان دانشگاه مذاهب که فارغ التحصیل شده اند را دیدم و بسیار هم از ما استقبال کردند. مسئولان دانشگاه مطرح می کردند که بابت تربیت این افراد ما مدیون شما هستیم و این افراد معتدل جزو افتخارات افعانستان و مراکز علمی ما هستند. این برای ما نشانه مهمی بود که فارغ التحصیلان ما اندیشه تقریب را دریافت کرده اند و در فرهنگ تقریب به لحاظ علمی و عملی عجین شده اند.

در استان ها هم از همین فارغ التحصیلان استفاده می شود یکی از مراکزی که به فارغ التحصیلان ما رجوع می کند آموزش و پرورش است و بسیار هم راضی هستند چرا که فارغ التحصیلان ما توانسته اند ارتباط خوبی با دانش آموزان مذاهب مختلف برقرار کنند. همچنین دانشجویان طلبه ما هم وقتی وارد منابر شده و در قامت امام جمعه ظاهر شده اند بسیار موثر بوده و به جای ایجاد کینه، دوستی ها را تقویت کرده اند.

باید به این نکته توجه کنیم که ماموریت دانشگاه مذاهب اسلامی تغییر مذهب دانشجویان نیست مسئله ای که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید دارند. ما حق نداریم این کار را انجام دهیم. ما دانشگاه تاسیس نکردیم دانشجویان اهل سنت را شیعه مذهب کنیم و یا برعکس، بلکه هدف این است که به همه دانشجویان یاد دهیم  به متون مذهبی خود پایبند باشند.

ایرنا: در سند چشم انداز دانشگاه چه اهدافی مشخص کرده اید؟

مختاری: در داخل کشور توسعه دانشگاه هدف اصلی ما است. از سوی مجمع نمایندگان برخی استان ها هم این درخواست وجود دارد و از وزیر علوم هم درخواست شده شعبه این دانشگاه در استان های آنان تاسیس شود. این امر نشان می دهد که دانشگاه مذاهب اسلامی جای خود را پیدا کرده است.  توسعه دانشگاه در سطح ملی ضرورتی مهم است و جزو برنامه های ما است. 

در خارج از کشور هم دولت عراق از ما درخواست کرده که چنین مدل دانشگاهی را در بغداد تاسیس کنیم. در همین زمینه با نوری مالکی جلسه ای داشتم. همچنین در سوریه، لبنان و اندونزی در حال گسترش اقدامات خود هستیم. به صورت کلی راهبرد خارجی دانشگاه، گسترش ارتباطات و تلاش برای شکل گیری شبکه علمی اندیشه تقریب در جهان است./

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مذاهب اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۱۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد | اساتید باید به کشف حجاب‌کننده‌ها در کلاس تذکر دهند

به گزارش همشهری آنلاین، فرزاد جهان‌بین رئیس کمیته انضباطی مرکزی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای به رؤسای استان‌ها و واحدهای ویژه اعلام کرد: «با توجه به اهمیت آراستگی و شئون رفتاری و نقش آن در پاسداشت حقوق و آزادی‌های اجتماعی و تضمین کیفیت آموزشی که پیش از این نیز بیان شده است، موارد زیر جهت اجرا ابلاغ می‌شود:

«۱- براساس تبصره ۲ ماده ۹ دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری دانشگاه آزاد اسلامی، موقتا از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزه آراستگی که شرح آن اعلام شده‌ است، به واحد جلوگیری کرده و پرونده افراد خاطی مستقیما به کمیته انضباطی ارسال گردد.

۲- کسانی که براساس بندهای ۱ تا ۴ ماده ۹ همان دستورالعمل تذکر گرفته‌اند و پرونده‌شان می‌باید به کمیته انضباطی برود، حکمشان مانند فردی که اصرار بر تخلف دارد صادر شود، چراکه عملا باوجود ۴ مرحله تذکر به این مرحله رسیدند.

۳- ابلاغیه این‌جانب به شماره/۱۱/۸۵۷ ص مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ درخصوص تذکر اساتید به موارد کشف حجاب در کلاس مورد تأکید قرار می‌گیرد.

مسئولیت این امور بر عهده رئیس واحد است و با هر نوع قصور و تقصیری برخورد می‌شود.»

کد خبر 844563 منبع: مهر برچسب‌ها دانشگاه‌های ایران دانشگاه - دانشجو خبر مهم دانشگاه آزاد - دانشگاه آزاد اسلامى

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد یزد ۳۰۰ دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد
  • ایران جزء ۱۵ کشور برتر جهانی در جذب دانشجویان بین المللی
  • درخواست دانشجویان از مجلس درباره اصلاح ایرادات یک طرح
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران از پاسخ تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرد
  • دانشجویان دانشگاه آزاد از دیدار صمیمی با رهبر انقلاب می‌گویند
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • جهانیان اقتدار ملت ایران را در انتقام شهدای قدس دیده‌اند
  • تجمع دانشجویان و کارکنان دانشگاه یاسوج
  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد | اساتید باید به کشف حجاب‌کننده‌ها در کلاس تذکر دهند
  • غزه چگونه دانشگاه‌های آمریکا را تغییر می‌دهد؟