Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:26:03 GMT

بخش کودک و نوجوان جدی گرفته نمی شود

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۱۶۵۹

بخش کودک و نوجوان جدی گرفته نمی شود

مصطفی نظری زاده روز یکشنبه در حاشیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت:  در کشور هیچ مشکل سخت افزاری، نرم افزاری و حتی نیروی انسانی و متخصص وجود ندارد بلکه مشکل اصلی معطوف به حمایت از فیلم سازان است.

وی تصریح کرد: در ایران هر آنچه برای ساخت فیلم خوب نیاز داشته باشید در دسترس است و دانش آموختگان، امکانات و ظرفیت های بخش فیلم کودک مشکلی ندارد ولی فیلم سازان جوان با بی مهری مواجه می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارگردان جوان تصریح کرد : مساله اصلی آن است که تصمیم گیران و سیاست های کلان بخش کودک و نوجوان را جدی نمی گیرد و در حالی که کارگردان، هنرمند و بازیگر این مساله را جدی می گیرد.

وی تاکید کرد: مساله فقر آموزش، فقر تکنیک و ابزار در حوزه فیلم سازی کودک و نوجوان نیست بلکه مشکل اساسی کودک و نوجوان عدم دغدغه مندی است و این که زیر بار مسوولیت نمی رویم و همه مسائل را به گردن کس دیگری می اندازیم.

نظری زاده با اشاره به ساخت آثار جذاب و مناسب کودک و نوجوان در دهه ۶۰، تصریح کرد : فیلم ساز این دهه دغدغه فیلم سازی برای کودک و نوجوان داشت و مباحثی چون مخارج زندگی، دلار، دغدغه های معیشتی و زندگی بر فیلم سازی او سایه نیانداخته بود ولی امروز نگاه درآمد زایی بر دغدغه اصلی فیلم ساز سایه انداخته است.

وی با بیان این که فیلم سازی را مدیون فضای بصیری دهه ۶۰ می دانم، تاکید کرد: امروز نسل جوان فیلم ساز دغدغه مند بیشتری دارد و دوستان قدیمی هم باید درک کنند که نسل ما ارتباط بیشتری با کودکان امروز داریم و امیدوارم سیاستگذاران  با جوانان همراه شوند .

این کارگردان فیلم های داستانی ادامه داد : امروز تولید فیلم های زیر زمینی ، اجتماعی و جشنواره های خارجی پسند، کار بسیار آسانی است ولی فیلم سازان جوانی که فیلم کودک را انتخاب کرده اند و در این راه سختی ها را برخود هموار کردند، نشان از دغدغه مندی است.

وی با بیان این که دغدغه مندی موتور محرک سینما است، خاطرنشان کرد:  فیلم ساز دهه ۶۰ برای فرزند دختر و پسر خود فیلم سازی می کرد و امروز نیز همچنان از حمایت ها برخوردار و برای نوه و نتیجه هایش در حال فیلم سازی است.

نظری زاده اظهارداشت: امروز جوان فیلم سازی که ژن خوب ندارد، اهل رانت و رابطه نیست ولی دغدغه دارد، با فضایی مواجه است که کما کان می بیند ویترین و اسم و رسم داشتن برای تصمیم گیران و حمایت کنندگان اهمت دارد.

وی تاکید کرد: البته برغم سختی های فیلم سازی کودک، به نظر من  فیلم ساختن برای بچه ها جذاب ترین و دلنشین ترین نوع فیلم سازی است که  سختی های آن را شیرین می کند.

نظری زاده تاکید کرد : فیلم سازی حوزه کودک و نوجوان زمانی موفق است که در آن مسائلی چون قوانین راهنمایی و رانندگی، حقوق حیوانات، انواع ارتباطات انسانی مانند ارتباط افراد با حاکمیت، ارتباط با بزرگسال و انواع ارتباطات انسانی آموزش داده شود.

وی با اشاره به نقش جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در روند رو به رشد فیلم، گفت: این جشنواره ها بسیار موثر است و نباید این پاتوق و گردهمایی را دست کم گرفت.

این فیلم ساز جوان اضافه کرد : ارتقای سطح کیفی جشنواره به کیفیت آثار و محصولات ارائه شده در آن بستگی دارد و لذا نقد مدیران و دست اندرکاران جایگاه چندانی ندارد زیرا مدیران هم طبق دستور العمل هایی که دارند، هرساله برنامه ریزی های خود را دارند.

مصطفی نظری زاده امسال با فیلم داستانی بلند "هشتک دوچرخه باز" به جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان آمد. وی سال گذشته نیز با فیلم داستانی بلند دیگری به نام "بچه های پرواز" در این جشنواره شرکت کرده بود.

 «هشتگ دوچرخه باز» به کارگردانی مصطفی نظری‌زاده و تهیه‌کنندگی پیمان سبزه علی.

جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۱ تاکنون در ۳۱ دوره برگزار شد و  در این مدت، ۱۹ دوره در شهر اصفهان، ۶ دوره در شهر تهران، پنج دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان برگزار شد.

بیش از ۱۱ سالن سینما با ۲ هزار و ۵۰۰ صندلی در شهر اصفهان ۱۵۸ فیلم سینمایی را در طول هشت روز برای مردم اصفهان و مهمانان داخلی و خارجی جشنواره نمایش می دهند.

در جشنواره امسال فیلم کودک اصفهان ۱۹۴  اثر در بخش سینمای ایران به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد حدود ۱۵ اثر در بخش فیلم سینمایی است و در این این دوره ۱۸۵ فیلم سینمایی، فیلم بلند و کوتاه، پویانمایی از سینمای ایران و جهان را اکران می‌شود.

سال گذشته سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ های کودکان و نوجوانان هشتم تا چهاردهم شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا چهار شهریورماه ۱۳۹۸ (همزمان با عید سعید غدیرخم) برابر با ۱۹ تا ۲۶ آگوست ۲۰۱۹ در دو بخش «ملی» و «بین المللی» برگزار می‌شود.

۶۰۲۶//۷۱۳۴/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان فیلم کوتاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۱۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهم فروردین ماه نخستین سال‌روز درگذشت زنده‌یاد کیومرث پوراحمد کارگردان تاثیرگذار سینمای ایران بود که با توجه به همزمانی سالروز درگذشت وی با ماه مبارک رمضان، مراسم بزرگداشت وی به همت کمیته فرهنگی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران و همکاری انجمن کارگردانان سینمای ایران روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ ماه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست پیام جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان قرایت شد. در این پیام با اشاره به قتل داریوش مهرجویی و سال تلخ سینما ایران، از موفقیت کیومرث پور احمد در خلق جهان سینمایی خود که در خاطرات مانده قدردانی و از او به عنوان یکی از ایرانی ترین سینماگران یاد شد.

پس از پخش کلیپی راجع به کیومرث پور، عباس یاری ضمن اشاره به این‌که همچنان چراغ این خانه روشن است، گفت: همچنان این کشتی در برابر طوفان های مختلف از خود مقاومت و ایستادگی نشان داده است. آرزو داشتم این مراسم در زمان حضور پوراحمد برگزار می‌شد اما این مراسم می‌گوید هنرمند رفتنی نیست.

وی با اشاره به اینکه ما در دوران هیس هستیم، عنوان کرد: در این دوران با بیان کوچکترین مطلبی از طرف هنرمندان گروه هایی در فضای مجازی وجود دارند که شروع به توهین می‌کنند؛ این رویکرد که عده ای در زمانی که یک فیلم و عوامل آن در سالن هستند فیلم را هو می‌کنند اصلا خوب نیست. پوراحمد به نوجوانان و قومیت ها خیلی توجه داشت و شاید جای علیرضا داوودنژاد اینجا خالی است.

وی در پایان این بخش از صحبت های خود گفت: کیومرث پوراحمد دوست و همکار ما بود، کسی بود که دغدغه سینما ایران را داشت و راجع به مطالب خود خیلی سخت گیر بود. تا وقتی سینمای ایران و آثار او هست یاد او در خاطرات زنده است.

پس از این ابوالحسن داوودی با اشاره به مراسم و حضور مهمانان گفت: این مراسم نشان می‌دهد سینما هنوز زنده است و مثل جوی آبی است که هیچ وقت نمی ایستد. سینمای ایران از بزرگترین دست اندازها عبور کرده و در سخت ترین شرایط به پیش رفته است.

این کارگردان سینما با اشاره به این‌که آشنایی و رفاقت او و کیومرث پوراحمد به ۴۰ سال پیش بر می گردد، بیان کرد: رفاقت ما از زمانی شروع شد که هر ۲ در عرصه سینمای کودک شروع به فعالیت کردیم؛ حس و حالی که آن زمان بود از درون فیلمسازها نشات می‌گرفت و این موضوع عامل نزدیکی من و کیومرث بود. در جشنواره پنجم کودک اصفهان فیلم «سفر جادویی» من و «شکار خاموش» کیومرث با هم در بخش مسابقه حضور داشتند و رفاقت اصلی ما در فضای صمیمی و جمع های باز جشنواره شکل گرفت. آن زمان کیومرث پوراحمد از فیلم من تعریف می‌کرد و من هم معتقدم فیلم «شکار خاموش» او مورد کم لطفی قرار گرفت. فضایی که او ترسیم کرده بود در صورتی که بسط پیدا می‌کرد منجر به شکل گیری یک ژانر ویژه از فیلم کارتونی متکی بر واقعیت ملی می‌شد.

وی با اشاره به این‌که این اتفاق چند سال بعد دوباره در جشنواره هشتم رخ داد، افزود: فیلم «ایلیا نقاش جوان» که برای همیشه توقیف شد با فیلم «شرم» کیومرث در بخش مسابقه حضور داشتند و اتفاق جالب در مورد فیلم کیومرث این بود که یکی از بخش های فیلم قصه های مجید بود که بر اساس داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی به اسم «رودروایسی» ساخته شده بود. این فیلم به بخش خارجی جشنواره رفت و شب دوم یا سوم جشنواره داوران خارجی آمده بودند و همه به اتفاق یا فیلم را نفهمیده بودند یا به شدت از موضوع آن عصبی بودند. مساله داوران خارجی این بود که چرا شخصیت مجید مساله طلبکاری را مستقیما به آن مرد نمی گفته است. آن جا متوجه شدیم که اصلا رودروایسی فقط در فرهنگ ما وجود دارد از این رو این فیلم در آن جشنواره مورد توجه قرار نگرفت.

وی با اشاره به این‌که یک سوال غم انگیز برایش به وجود آمده است، گفت: کسی که این شخصیت های ماندگار را خلق کرد چرا باید با چنین برخورد هایی در زمان نمایش فیلمش مواجه می شد. پوراحمد شخصیت های کالتی را در سینما به وجود آورد، شما مشابهی مثل «بی بی» و «مجید» پیدا نمی‌کنید، من در سفرها متوجه شدم که دل کیومرث از یک گنجشک کوچک تر بود اگر چه زبان او گاهی تند می‌شد.

داوودی در پایان این بخش از صحبت های خود، گفت: کیومرث مسیر و راه دلش را می‌رفت، اصلا باورم نمی‌شد با همه روحیه کم و بیش افسرده ای که این مدت داشت به این شکل از میان ما برود.

وی در حالی که بعض بر گلو داشت، بیان کرد: سال گذشته مریم (دختر کیومرث) با هواپیما به ایران می آمده تا خبر بچه دار شدنش را به پدر بدهد. شاید اگر کیومرث ۲ روز دیگر مانده بود نیازی به این جلسه و بزرگداشت نبود و در بین ما حضور داشت.

سپس محسن امیریوسفی با اشاره به این‌که سال عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتیم که بهار آن با مرگ کیومرث شروع شد و اواسط پاییز با خبر قتل مهرجویی و همسر وی مواجه شدیم، عنوان کرد: وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم پوراحمد یک کودک درون جسور داشت و جسارت او از همه هم نسل ها بیشتر بود، این کودک جسور درون بود که او را زنده نگه می داشت و به او انرژی می‌داد.

وی با مرور اولین خاطره اش با پوراحمد، گفت: زمان تولید فیلم «خواب تلخ» بود و در رابطه با انتخاب بازیگر نقش مرده شور با پوراحمد صحبت می‌کردم و برای او جالب بود که ایده فیلم و مرده شور را از قصه های مجید گرفته ام.

وی با تایید صحبت 2 سخنران قبلی، گفت: پوراحمد ای کاش می‌ماند. او اگر بود ایده های جدید و نگاه جدید داشت. او همواره تاکید داشت هنوز بازنشسته نشده ام. پوراحمد در سال های آخر مورد بی مهری قرار گرفت؛ او حساس بود و مثل اکثر سینماگران پوست کلفت نبود و آسیب ها به‌واسطه این حساسیت او به وجود آمد.

پس از پخش کلیپ و در بخشی دیگر از برنامه، ابوالحسن داوودی گفت: «قصه های مجید» فقط قصه‌های اخلاقی و سرگرم کننده نیست و یک نگاه جامعه شناختی از همه مسایل اجتماعی به ما می دهد؛ این سریال پوراحمد مبتنی بر فرهنگ زیسته و زندگی ایرانی بود و مهمترین میراثی که از او به جا مانده همین است.

این کارگردان در رابطه با تنوع ژانر آثار پوراحمد، مطرح کرد: در سینمای ایران که صنعت نیست، گنجشک روزی و تک محصولی است برای تولید یک اثر یا باید حمایت دولتی را داشته باشید یا در بخش خصوصی حتما باید گردش مختصر سرمایه انجام شود از همین رو در سینمای ایران ژانرها مثل کاشت سیب زمینی و پیاز است و به فراخور اقتضائات سینما، در دوره های مختلف ژانرهای مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد. دهه ۶۰ سینمای کودک به این دلیل رشد کرد که خیلی از مسایل و محدودیت های سینما در بخش بزرگسال قابل عرضه نبود، تعویض و جا به جایی و رشد ژانرها در ایران بیشتر از سر اجبار است.

امیر یوسفی نیز در همین رابطه گفت: پوراحمد غیر از «قصه های مجید» در گونه ها و ژانرهای دیگر نظیر پلیسی و عامه پسند کار کرد. پوراحمد از دوران دهه ۶۰ آمد و وقتی نیست انگار از آن نسل فیلمسازی یک ورق مهم خورده است.

در پایان مراسم عباس یاری با ذکر خاطره ای مبنی بر اینکه‌ پوراحمد در فیلم «گلدن تایم» به جای او بازی کرده است و پخش صوتی از کیومرث پوراحمد صحبت های خود را به پایان برد. در انتها حضار به صورت ایستاده کیومرث پوراحمد را تشویق کردند و جلسه به پایان رسید.

کد خبر 6081473

دیگر خبرها

  • جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد
  • راه اندازی فضای دوستدار کودک و نوجوان ویژه محلات حاشیه نشین گلستان
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود/ افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در ۱۴۰۳
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع)
  • فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد
  • صنعت نشر با حبس سرمایه رو به روست
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • چرا ترجمه‌ها در حوزه کودک و نوجوان بر تألیف پیشی گرفت؟