Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@09:34:46 GMT

بهبود سلامت قلب با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۱۷۷۶

بهبود سلامت قلب با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳

بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است مصرف داروهای امگا ۳، سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد و نقش موثری در بهبود سلامت قلب و عروق دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تری گلیسیرید به چربی موجود در خون گفته می‌شود که مقداری از آن به طور طبیعی توسط کبد تولید می‌شود و بقیه آن ازطریق کالری‌های مازاد بدن به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع  هرچه فرد کالری بیشتری دریافت کند، احتمال آن که سطح تری گلیسیرید خون او افزایش پیدا کند، بیشتر است. افزایش سطح تری گلیسیرید خون، بیش از ۲۰۰ ملی‌گرم بر دسی‌لیتر، باعث تنگ شدن سرخرگ‌ها شده و خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

خوشبختانه روش‌های زیادی مانند ورزش‌کردن، کاهش مصرف الکل، حذف قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده از رژیم غذایی، می‌تواند به بهبود سطح تری گلیسیرید خون کمک کند. گاهی اوقات این روش‌ها تغییر چندانی به وجود نمی‌آورد، در این صورت پزشکان برای کاهش سطح تری گلیسیرید داروهایی برای بیمار تجویز می‌کنند. در حال حاضر دو نوع دارو برای کاهش سطح تری گلیسیرید وجود دارد که هر دو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

یکی از داروها دارای اسید چرب "ایکوزاپنتاییک" (EPA) و داروی دیگر ترکیبی از EPA و اسید چرب دیگری به نام "دوکوزاهگزانوئیک" (DHA) است. گروهی از محققان دانشگاه "Arizon" در آمریکا با بررسی ۱۷ آزمایش بالینی، متوجه شدند مصرف روزانه چهار گرم از این داروها، سطح تری گلیسیرید را که بین ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. این شیوه برای اکثریت افرادی که تری گلیسیرید بالا دارند موثر واقع شده است؛ مصرف این دارو همراه با داروی استاتین، سطح کلسترول خون را نیز کاهش می‌دهد.

به گفته محققان افرادی که سطح تری‌گلیسیرید خون آن‌ها بسیار بالا است و تنها دارویی که دارای  اسید چرب EPA است را به همراه داروی استاتین مصرف می‌کنند، ۲۵ درصد کمتر از سایرین به مشکلات عمده قلبی عروقی مانند سکته قلبی و مغزی مبتلا می‌شوند.

نتایج این مطالعه در مجله Circulation منتشر شده است.

کد خبر 387026

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی قلب کاهش کلسترول خون اسیدهای چرب امگا ۳ بیماری های قلبی عروقی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۱۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند

«پاتریشیا کاسانو»، مدیر بخش علوم تغذیه در دانشگاه کرنل و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «ما چیز‌های زیادی در مورد نقش رژیم غذایی در سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی می‌دانیم، اما نقش رژیم غذایی در بیماری مزمن ریوی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.»

به گزارش مهر، کاسانو گفت: «این مطالعه به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که اسید‌های چرب امگا ۳، که بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند، ممکن است برای سلامت ریه نیز مهم باشند.»

مطالعات گذشته نشان داده است که اسید‌های چرب امگا ۳ ممکن است به حفظ سلامت ریه‌ها به دلیل اثر ضد التهابی ثابت شده شأن کمک کند.

برای درک بهتر این موضوع، محققان یک مطالعه دو قسمتی را انجام دادند.

بخش اول یک مطالعه شامل بیش از ۱۵۰۰۰ آمریکایی از مطالعه انستیتوی ملی قلب، ریه و خون بود. این مجموعه بزرگ به محققان کمک می‌کند تا عوامل تعیین کننده خطر شخصی برای بیماری مزمن ریوی، مانند آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه را بررسی کنند.

شرکت کنندگان در زمان شروع مطالعه عموماً سالم و بدون شواهدی از بیماری مزمن ریوی بودند. محققان شرکت کنندگان را به طور متوسط هفت سال دنبال کردند.

این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر اسید‌های چرب امگا ۳ در خون با کاهش سرعت کاهش عملکرد ریه مرتبط است. قوی‌ترین پیوند‌ها در اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) مشاهده شد که می‌توان آن را در ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین یافت.

بخش دوم این تحقیق شامل تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی از مطالعه بیش از ۵۰۰۰۰۰ بیمار اروپایی از بریتانیا بود. محققان برخی از نشانگر‌های ژنتیکی در خون به عنوان معیار غیرمستقیم سطح اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی بررسی کردند. هدف این بود که ببینیم چگونه آن‌ها با سلامت ریه ارتباط دارند.

تحقیق نشان داد که سطوح بالاتر اسید‌های چرب امگا ۳، از جمله DHA، با عملکرد بهتر ریه مرتبط است.

دستورالعمل‌های غذایی فعلی وزارت کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند که مردم حداقل دو وعده ماهی در هفته بخورند. سایر منابع اسید‌های چرب امگا ۳ عبارتند از آجیل و دانه‌ها، روغن‌های گیاهی، غذا‌های غنی شده و مکمل‌های غذایی.

دیگر خبرها

  • بهبود گردشگری چهارمحال و بختیاری باعث کاهش بیکاری می‌شود
  • جینسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و چه خواصی برای بدن دارد ؟
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • قبل از خواب آب ننوشید
  • با این ورزش‌های ساده عمر طولانی‌تری داشته باشید
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • چه طور می‌توانیم مصرف قند و شکر را به حداقل برسانیم؟
  • افزایش باکتری‌های مفید روده با اجزای زیست فعال کینوآ
  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟