Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@16:58:38 GMT

بالن ها ماهواره و موشک را به آسمان می برند

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۱۹۳۱

بالن ها ماهواره و موشک را به آسمان می برند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  ساینس اروپا، دانشمندان مشغول کار روی روشی ارزان و کارآمد هستند تا ماهواره ها را به فضا بفرستند. در همین راستا گروهی از محققان «انستیتو آب وهوا شناسی فنلاند » مشغول بررسی طرحی هستند تا بتوان ماهواره ها را به وسیله بالن هایی که با بخار پرواز می کنند به مدار زمین رساند. 

البته آنها این ایده را هنوز آزمایش نکرده اند اما شبیه سازی های رایانه ای نشان می دهد بالن های بخار می توانند شیوه انتقال تجهیزات را به مدار زمین دگرگون کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از محققان حاضر در این پروژه می گوید: بالن حامل بخار داغ از روی زمین بلند می شود. همزمان با بالا رفتن بالن بخشی از بخار آب متراکم می شود. این روند مقدار زیادی گرما تولید می کند که با کند کردن فرایند خنک سازی، سبب می شود بخار باقیمانده در وضعیت گازی باقی بماند. در مرحله بعد پس از آنکه بالن به ارتفاع مناسب رسید، موشک را آزاد می کند. موشک نیز پس از احتراق به اعماق فضا می رود. از سوی دیگر بالن که خالی از بخار آب شده دوباره به زمین بر می گردد و آماده استفاده دوباره است.

شبیه سازی های رایانشی نشان داده فرایند خنک سازی بخار در ارتفاع ۱۸ کیلومتری اتفاق می افتد. اما وزن موشک را نیز باید در نظر گرفت.  در این شبیه سازی ها وزن موشک ۱۰ تن در نظر گرفته شد.

ایده ارسال بالن به آسمان چندان جدید نیست. در گذشته نیز از نسخه های از بالن های هیدروژنی یا هلیومی استفاده شده است که البته هر دو این ماده گرانقیمت تر از بخار هستند. از سوی دیگر استفاده از هیدروژن نیز با توجه به شیوه احتراق آن خطرناک است.

از سوی دیگر  به محض فرود آمدن بالن می توان دوباره آن را استفاده کرد و نیاز به مصرف سوخت های موشک نیست.

کد خبر 4701182 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: فنلاند تحقیقات علمی ماهواره فناوری فضایی فناوری نانو نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان فناوری فضایی تحقیقات علمی هوش مصنوعی شرکت هواوی امنیت اطلاعات اینترنت ماهواره هوشمندسازی گوشی هوشمند ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۱۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۰ نقال و پرده خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) عنوان کرد: هنر نقالی، یکی از قدیمی‌ترین اشکال هنر تئاتر است که از زمان‌های باستانی وجود داشته است و همچنین پرده‌خوانی یکی دیگر از شاخه‌های هنر تئاتری است که بر اساس کلام و داستان‌نویسی اجرا می‌شود. با توجه به اهمیت حفظ هنرهای باستانی کشور، جشنواره امام رضا (ع) یکی از بخش‌های جشنواره روستایی آسمان هشتم را به این موضوع اختصاص داده است.

معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) بیان کرد: با فراخوان این موضوع ۳۲ هنرمند این عرصه با بارگذاری آثار خود در سایت شمس توس، اعلام آمادگی شان را برای شرکت در این بخش اعلام کردند.

زمانی یادآور شد: با توجه به اینکه موضوعیت پرده‌خوانی، امام رضا (ع) است، ۶ نفر در رده سنی نوجوانان و ۴ نفر در رده سنی بزرگسالان موفق به حضور در اختتامیه این رقابت‌ها شدند. داوری این بخش بر عهده محسن میرزاعلی از نقالان و پرده خوانان صاحب نام است. این رویداد به دبیری محمد جهانپا برگزار خواهد شد.

معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در پایان تصریح کرد: باتوجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته اختتامیه این بخش با حضور برگزیدگان، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه در شهر کنگان بوشهر برگزار خواهد شد.

کد خبر 6080067 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • بارش شهابی شلیاقی اردیبهشت را از دست ندهید!
  • معاریو: پدافند هوایی اسرائیل تنها حدود ۸۴ درصد حمله ایران را را دفع کرد/ کیهان: چیزی بالغ بر 46 درصد موشک ها و پهپادهای ایران با دقت به اهداف برخورد کردند
  • تصاویر ماهواره‌ ای دروغ صهیونیست ها را برملا کردند
  • ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم
  • کاروان جدید ماهواره های « استارلینک » به مدار زمین رفتند
  • آسمان ایران امن تر از همیشه
  • به دنبال منظومه سازی ماهواره‌ای در مدار هستیم
  • با شروع اردیبهشت به تماشای قدیمی‌ترین بارش شهابی بنشینید
  • موشک های ایران در آسمان قدس ؛ عکس تاریخی به چند دلیل
  • رقابت ۱۰ نقال و پرده خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم