Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدحسن نجاریان» امروز یکشنبه پس از فتح قله «تبلیس کوه» که هفته گذشته (۳۱ مرداد)  انجام شد در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: در سال‌های اخیر موج صعود و فتح قلل ناشناخته مرتفع‌تر از ۶ هزار متر در بین کوهنوردان صاحب نام جهان قوت گرفته و کوه‌های پامیر شرقی مجموعه‌ای از کوه‌های ۶ هزار متری است که صعودکنندگان زیادی نداشته و کوهنوردان علاقمند را به خود فرا می‌خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ۲۴ مرداد با پروازی از مشهد وارد دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان شدیم و با خودرو طی ۲ روز و از کنار رود «پنج»  حرکت کرده و خود را به کوه‌های پامیر شرقی در روستایی به نام لنگر رساندیم.

نجاریان که فتح بیش از ۷ قله ۸ هزار متری را در کارنامه خود ثبت کرده،  اضافه کرد: اطلاعاتی در خصوص صعود به قله «تبلیس کوه» همچون صعودکنندگان قبلی،  مسیرها و اینکه در چه فصلی این صعود انجام شده، نداشتیم و  ضمن اینکه محلی‌ها هم اطلاعاتی از صعود کنندگان قبلی نداشتند که در اختیار ما قرار دهند.

وی می گوید: پامیر شرقی یا «انگلس»  منطقه‌ای بسیار زیبا و مجموعه‌ای از کوه‌های مرتفع ۶ هزار متری تا  ۶ هزار و ۷۰۰ متری است و به گونه‌ای بهشتی برای کوهنوردان محسوب می‌شود.

سرپرست تیم کوهنوردی فاتح تبلیس کوه گفت: قله تبلیس ۶ هزار و ۷۵ متر ارتفاع دارد و ما پس از تهیه مایحتاج مورد نیاز و هماهنگی با چند باربر صعود را آغاز کردیم که البته مردم این منطقه به زبان شیرین فارسی صحبت می کنند که این مساله کار را برای گرفتن راهنمایی از آنان بسیار آسان‌تر کرد.

این کوهنورد ۵۳ ساله نهاوندی اظهار داشت: در روز نخست به  ارتفاع بالای چهار هزار متر صعود  کردیم. با کمک محلی‌ها و باربران کمپی برپا کرده و ۲ نفر که تجربه بیشتری داشتیم  برای باز کردن راه صعود، مسیر را ادامه دادیم.

وی با بیان اینکه خوشحالیم که جزو نخستین ایرانیان صعود کننده به تبلیس کوه هستیم، گفت: تا ارتفاع ۵ هزار و ۵۰۰ متری صعود راحتی داشتیم اما به مرور منطقه فنی شد و دست به سنگ شدیم و  شروع به صعود در دهلیزهای پر یخ و برف کردیم و البته این در شرایطی بود که در جریان کامل هواشناسی بوده و از خوبی هوا اطمینان داشتیم.

نجاریان در ادامه افزود: در نهایت پنجشنبه هفته گذشته، تیم موفق شد قله تبلیس را با اهتزاز پرچم سه رنگ ایران فتح کند و نکته جالب این صعود ترکیب سنی تیم بود که از ۲۴ تا ۶۴ سال را  در خود جای داده و به عبارتی ترکیبی از تجربه،  انرژی و هیجان بود.

وی در پایان گفت: بیشتر نفرات اعزامی تجربه صعودهای بالای ۷ هزار متر را داشتند و این در صعود به قله تبلیس کمک زیادی برای تیم و کاهش خطر برای نفرات بود.

محمد حسن نجاریان، محمد حسن باستانی، حمید محمودی، ملیکا ولی زاده، رضا گل زردی، مژگان گلستان (پزشک تیم)، سعید صالحی و مجتبی سلطانی تیم کوهنوردان عود کننده و فاتحان تبلیس کوه هستند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فدراسیون کوه نوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۱۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشک شوق هاکان چالهان اوعلو پس از فتح اسکودتو با اینتر / عکس

هاکان سرانجام فاتح اسکودتو شد.

دیدار میلان و اینتر در هفته 33 سری آ 2023/24 با برتری 2-1 نراتزوری خاتمه یافت. شاگردان سیمونه اینزاگی در دربی دلامادونینا، اسکودتوی شماره 20 تاریخ اینتر را قطعی کردند. این قهرمانی برای هاکان چالهان اوعلو هافبک ترک اینتر بسیار شیرین بود.

هاکان سه فصل پیش در انتقالی جنجالی به عنوان بازیکن آزاد از میلان راهی اینتر شد. میلان در پایان همان فصل، فاتح اسکودتو شد تا هاکان بیش از پیش مورد تمسخر قرار گیرد. با این حال او سرانجام به هدف بزرگ خود رسید و اسکودتو را با اینتر فتح کرد. هاکان پس از فتح اسکودتو از شدت خوشحالی، گریه می کرد. این اولین قهرمانی دوران حرفه ای در مسابقات لیگ محسوب می شود.

از دست ندهید ????????????????????????

سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها مورینیو: به من می‌گفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شده‌اند جادوگر!

دیگر خبرها

  • اسرائیل با اطلاعات پایگاه ترکیه، موشک های ایران را زد
  • تعیین پاداش ۱۰ میلیون دلاری در ازای اطلاعات مرتبط با سه ایرانی !
  • جشن صعود در افغانستان با سرود ایرانی! (عکس)
  • اشک شوق هاکان چالهان اوعلو پس از فتح اسکودتو با اینتر / عکس
  • صعود مقتدرانه یوز‌های ایرانی به دور حذفی فوتسال جام ملت‌های آسیا
  • سرمربی فوتسال تاجیکستان: صعود تیم های فارسی زبان باعث خرسندی است
  • صعود تیم باشگاه اورست اصفهان به رشته کوه‌های هیمالیا
  • وقتی فناوری خاطرات را زنده می‌کند
  • پیروزی تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی ایران مقابل آلمان/ صعود دانش‌آموزان ایرانی مسجل شد
  • وقتی فناوری خاطرات را زنده می‌کند!