Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه‌نگاران پاکستانی و کشمیری به نشانه همبستگی با روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان کشمیری به سمت "خط کنترل" که مرز کنترل نظامی میان بخش‌های تحت کنترل هند و پاکستان در ایالت کشمیر است، راهپیمایی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ینی شفق،‌ صدها تن از روزنامه‌نگاران از سراسر پاکستان به مظفرآباد، مرکز کشمیر تحت کنترل اسلام‌آباد رسیدند و روزنامه‌نگاران محلی کشمیری هم به آن‌ها پیوستند و به سمت خط کنترل راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رادیو دولتی پاکستان گزارش داد، این راهپیمایی از کلوب مرکزی مطبوعات مظفرآباد آغاز شد و دو کامیون دارو و جیره خشک برای تحویل به نیروهای هندی بابت کمک به مردم کشمیر آماده شد. اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستانی که نهاد ملی روزنامه‌نگاران پاکستانی است، این تجمع را برای محکوم کردن اقدام دولت هند در کشمیر برگزار کردند. هند رسانه‌ها را محدود کرده و کشمیر را با محدود تردد مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستانی در بیانیه‌ای گفت: این اولین راهپیمایی همبستگی خبرنگاران بعد از اعمال محدودیت بر رسانه‌ها و غیرنظامیانی است که به دست نیروهای اشغالگر در کشمیر کشته شدند و هدف آن نشان دادن همبستگی با خانواده روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌ای است که جانشان را از دست دادند.

او افزود، شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی تلاش کردند تا نظر جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری را به وضعیت رو به وخامت کشمیر جلب کنند. این معترضان پلاکاردهایی با شعارهای ضد اقدام دولت هند در کشمیر همراه داشتند. پیشتر این راهپیمایی از شهر لاهور در شمال پاکستان شروع شد و عصر جمعه به اسلام‌آباد رسید. بعد از آن روزنامه‌نگاران به سمت مظفرآباد حرکت کردند.

براساس دیده‌بان حقوق بشر، مقام‌های هندی در ۵ اوت تمامی خطوط ارتباطی از جمله اینترنت، تلفن همراه و تلفن‌های ثابت در کشمیر را قطع کردند. دولت هند همچنین محدودهای سختگیرانه‌ای برای آمد و شد وضع کرد و تجمع مردمی ممنوع شد.

کشمیر از ۱۹۵۴ تا پنجم اوت ۲۰۱۹ طبق قانون اساسی هند از وضعیت ویژه برخوردار بود که به آن اجازه می‌داد طبق قوانین خودش عمل کند. مفاد ویژه همچنین از حق شهروندی این منطقه حفاظت می‌کرد؛ طبق آن افراد غیر بومی از ساخت و ساز و خرید زمین منع می‌شدند تا هویت مذهبی، فرهنگی و قومیتی آن محفوظ بماند.  

هند و پاکستان هر دو بر بخشی از کشمیر کنترل دارند اما روی کل آن مدعی هستند. چین هم کنترل بخشی از این منطقه مورد مناقشه را در دست دارد اما این هند و پاکستان هستند که دو بار بر سر کشمیر جنگیده‌اند. برخی از گروه‌های کشمیری برای کسب استقلال از حاکمیت هند یا اتحاد با پاکستان مبارزه می‌کنند. براساس گزارش چندین گروه حقوق بشری، هزاران تن از ۱۹۸۹ در این منطقه کشته شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشمیر تنش در کشمیر لغو خودمختاری کشمیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۲۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش همکاری‌های فرهنگی ایران و پاکستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه رئیس جمهور به پاکستان سفر کرده است، پس از دیدار با مقامات پاکستانی گفت: ساخت فیلم مشترک را در دستور کار قرار دادیم که نخستین فیلم نیز درباره مرحوم اقبال لاهوری است که مقدمات آن در حال انجام است.

محمد اقبال لاهوری یا علامه اقبال، شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود، که اشعار زیادی به زبان‌های فارسی و اردو سروده است. اقبال نخستین کسی بود که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال لاهوری در این کشور به طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌شود.

در سفر رئیس‌جمهور و هیأت همراه ۸ سند همکاری، توافق‌نامه و تفاهم‌نامه بین هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان و در حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضای طرفین رسید.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این سفر رئیس جمهور را همراهی می‌کند، پس از دیدار با مقامات پاکستانی تفاهم‌نامه سینمایی را هم امضا کرد.

دیگر خبرها

  • شهادت یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت زمینی و هوایی رئیسی در لاهور
  • ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان
  • رئیس جمهوری اسلامی ایران وارد لاهور شد
  • افزایش همکاری‌های فرهنگی ایران و پاکستان
  • عکس/ نشست صمیمی رئیس جمهور با نخبگان پاکستانی
  • رئیسی وارد لاهور شد
  • آیت‌الله رئیسی عازم لاهور، قلب فرهنگی پاکستان شد
  • دیدار رئیسی با رئیس مجلس ملی پاکستان