Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@20:05:08 GMT

مخالفت مجلس با فوریت طرحی برای شفافیت آرا

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۲۶۰۸

آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم در جلسه علنی امروز یکشنبه به عنوان متقاضی بررسی دو فوریت طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس با رویکرد شفافیت آرای نمایندگان و علنی شدن حضور و غیاب آنها در مجلس گفت: مشروعیت نمایندگان به رای مردم است مردم باید بر نماینده‌شان نظارت داشته و مطالبه گری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر وقتی محقق می‌شود که مردم از عملکرد نماینده‌شان اطلاع داشته و بدانند که نماینده چه زمانی در مجلس است و رایش به لوایح و طرح‌ها چگونه می‌باشد.

وی افزود: ما در این طرح پیشنهاد ایجاد سامانه‌ای داده‌ایم که رسانه‌ها و موکلان ما بتوانند به عملکرد نمایندگان نظارت داشته باشند. بعضا در مواردی یک سال برای طرح و لایحه‌ای کار می‌شود اما به خاطر عدم شرکت یک نماینده در رای گیری آن طرح یا لایحه بی نتیجه می‌ماند. یا این که در زمان رای گیری مدام رئیس جلسه می‌گوید که چند نفر رای ندادند و تقاضای شرکت همه نمایندگان در رای گیری را می‌کند بعد یک مرتبه نماینده‌ای که در ابتدا در بحث نبوده خود را به صندلیش برای رای دادن می‌رساند و از نماینده کنار دستی می‌پرسد که آیا مخالف یا موافق رای می‌دهد. نتیجه آن است که قوانین مصوب بی خاصیت و بی کیفیت بوده و محققانه و عالمانه نیست.

ذوالنور تاکید کرد: اگر رای و رفتار نماینده در معرض قضاوت موکلانشان باشد آنگاه خروجی کار با کیفیت خواهد شد.

شهروز برزگر نماینده سلماس به عنوان اولین مخالف فوریت این طرح گفت: رای نماینده به طرح یا لایحه‌ای براساس نگاه کارشناسی است نتیجه این طرح انجام کارهای پوپولیستی است چون مدام پرسیده می‌شود چرا به فلان طرح رای مثبت یا منفی داده شده است همچنین این کارها باعث زد وبند در مجلس می‌شود.

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران به عنوان اولین موافق فوریت این طرح گفت: ما به مشارکت فعال در طرح‌ها و لوایح نیاز داریم در این طرح ایجاد سامانه‌ای پیش بینی شده که حضور و غیاب و مرخصی‌ها مشخص و در دسترس باشد ما نمایندگان مردم باشیم نه این که نماینده باشیم و کار بیرون از مجلس انجام دهیم. آخر هم در رای گیری مشارکت نشود و مدام رئیس مجلس بخواهد که نمایندگان در رای گیری شرکت کنند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به عنوان دومین و آخرین مخالف فوریت این طرح گفت: در حال حاضر در آیین‌نامه مجلس سازوکاری وجود دارد که طبق آن اسامی غایبان در جلسه علنی قرائت می‌شود و شفاف سازی در اینباره وجود دارد لذا به جای آن که وقت مجلس را برای این طرح‌ها بگیرید به دنبال حل مشکلات و مسائل اقتصادی مردم و ریشه کن کردن فساد باشید و مردم را از مشکلات اقتصادی نجات دهید.

مهدی مفتح نماینده تویسرکان به عنوان دومین و آخرین موافق فوریت این طرح گفت که اکنون بحث بر سر فوریت است مردم باید بدانند که نمایندگانشان در مجلس حضور دارند یا خیر و این که چگونه رای می‌دهد قطعا این موارد در انتخابات تاثیرگذار است.

نمایندگان بعد از استماع نظرات مخالفان و موافقان فوریت این طرح، با ۶۹ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت این طرح مخالفت کردند.

سپس یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۵۹ رای موافق، ۷۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در مجلس مجددا رای ندادند. لذا طبق اعلام مسعود پزشکیان رییس جلسه این طرح به صورت عادی اعلام وصول شد و در دستور کار مجلس قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مجلس شفافیت آرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۲۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات

نماینده ولی‌ فقیه در کهگیلویه و بویراحمد از دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتصابات استان انتقاد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدنصیر حسینی پیش از ظهر امروز در نشست با اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: نمی‌گوییم یک عده‌ای باشند و عده دیگری نباشند، اما همه حرف ما این است که باید افراد متعهد و متخصص در رأس امور باشند و امروز چشم همه آزادگان جهان به انقلاب اسلامی است و باید آرمان‌ها و ارزش‌های این انقلاب به هر صورت حفظ شود. مسائل کلان زیادی پیرامون ما وجود دارد و نباید اهداف عالیه خود را فدای مسائل کوچک کنیم و نباید اهداف عالیه انقلاب را فدای مسائل انتخاباتی و مدیرکل شدن خودمان کنیم مسائل امروز ما بسیار فراتر از این موضوعات است.

وی تصریح کرد: هرچند بی‌مهری‌ها و بی‌تدبیری‌ها در جاهایی وجود دارد ما در جلسات عمومی و خصوصی این مسائل را به کرات گفته‌ایم در سفر ریاست جمهوری نیز این مسائل به رئیس جمهور گفته شد و واقعیت امر باید هر چیزی سر جای خودش باشد نمایندگان کار خودشان را انجام دهند و استانداران نیز کار خودشان را کنند و تصمیم‌گیر باید استاندار باشد و دولت و استاندار خودشان برای مسائل اجرایی تصمیم بگیرند. از سوی دیگر باید کارها به دست افراد متعهد و متخصص سپرده شود هر جا ضرر کرده‌ایم به دلیل مدیریت افراد غیر متعهد و غیرمتخصص بوده است در کشور و در استان هم انقلابی متعهد و متخصص کم نداریم.

وی در پاسخ به گلایه‌های اعضای شورای ائتلاف مبنی بر مدیریت‌های ضعیف افزود: ما هم در مورد چنین مسائلی خیلی گفته‌ایم باز هم می‌گوییم اما جایگاه ما مربوط به عزل و نصب‌ها نیست جاهایی که می‌بینیم مسئله انقلاب است و مصالح انقلاب در خطر باشد خیلی سریع اظهار نظر می‌کنیم و ورود کرده و تعارف هم نداریم گاهاً نهیب هم می‌زنیم و در جاهایی ممکن است حتی ما را هم متهم کنند.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد خطاب به اعضای شورای ائتلاف با بیان این که شما یک جریان سیاسی شناسنامه‌دار هستید، گفت: می‌توانید صدای خود را به خوبی به مسئولان کشوری و استانی برسانید.

وی در پاسخ به گلایه‌های اعضای شورای ائتلاف مبنی بر برخی از مشکلات در انتخابات گفت: هر چند ممکن است در هر انتخاباتی مشکلاتی وجود داشته، اما اصل مهم مشارکت مردم استان است که رتبه اول کشور را به خودشان اختصاص دادند.

حسینی همچنین در خصوص انتقاد از نمایندگان استان که در همه مسائل دخالت می‌کنند و بسیاری از مشکلات مربوط به آنان است، خاطرنشان کرد: البته باید یک بعد قضیه را هم در نظر گرفت در خیلی از استان‌ها نمایندگان کار را رها کردند اما نمایندگان در کهگیلویه و بویراحمد همواره به دنبال اعتبارات هستند.

امام جمعه یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این دولت کارهای زیربنایی بسیار زیادی انجام داده و مقام معظم رهبری هم از این دولت رضایت دارند، یادآور شد: در بحث مدیریت‌ها اشکالات جدی است به رئیس جمهور هم گفتیم و دخالت آنها را متذکر شدیم و به رئیس جمهور گفتیم که مشکل دخالت نمایندگان و همچنین تورم دو مشکل جدی است که این دولت باید به آن رسیدگی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه حجاب به سرمنزل مقصود برسد پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم/ نمایندگان نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند
  • انتقادات تند ذوالنوری از قالیباف در صحن مجلس /قدرت باید به نمایندگان برگردد
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • یک فوریت «طرح اصلاح برخی احکام مالیاتی» تصویب شد
  • مخالفت با بررسی طرح نظام قانونگذاری بر اساس اصل ۸۵
  • کناره گیری یک عضو دیگر حزب حاکم محافظه کار انگلیس
  • ناتو: طرحی برای اعزام نیرو به اوکراین نداریم، اما مشاور نظامی در کی‌یف داریم