پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و چند خبر دیگر
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۲۸۷۷
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با چهاردهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان، به این جشنواره پیام داد. ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، در متن پیام سید عباس صالحی به این جشنواره آمده است:
«تئاتر لایههای درونی و فطری معانی و پدیدهها را واکاوی و تفسیر و قرائتی چندبعدی را روایت میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تمرکز بر تداوم و استمرار این رویداد کلان هنری کشور با رویکردی بینالمللی، در برنامهای میان مدت مریوان را به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه معرفی میکند تا از گردهمایی بزرگ هنرمندان داخل و خارج کشور صدور پیام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که همان همگرایی، نوع دوستی و صلح جهانی است را شاهد باشیم. اکنون همزمان با گرامیداشت هفته دولت شاهد هنرنمایی هنرمندان ساعی تئاتر خیابانی از سراسر نقاط میهن عزیزمان و 15 کشور خارجی در این رویداد هنری هستیم، با تقدیر و تشکر از این همت والا به روح پر فتوح شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی به ویژه شهدای استان کردستان و شهر مریوان درود میفرستم و خرسندم که بار دیگر توفیق برگزاری بزرگترین رویداد تئاتر خیابانی کشور در شهر آلالههای سرخ مریوان نصیب خانواده تئاتر کشور شده است.
از خداوند متعال موفقیت روز افزون هنرمندان سخت پوشش این مرز و بوم و سربلندی و افتخار آفرینی فرزندان ایران اسلامی را خواستارم.«
برنامه سومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریواناجراهای روز دوشنبه 4 شهریور ماه از ساعت 16 و سی دقیقه آغاز میشود.
در این روز دریاچه "زریبار" میزبان 8 اثر نمایشی است. "حنانی" کار نسرین اسماعیلی و محمد بهاگیر از تربت جام نخستین نمایشی است که ساعت 16 و سی دقیقه در این مکان اجرا میشود. "گل پری" کار سعید بادینی از زاهدان نیز ساعت 17 و پانزده دقیقه اجرا دارد. "میر نوروزی" کار نامق دایار از مریوان، "زنی اینجا نمانده" به کارگردانی افشین خدری از سنندج دیگر نمایشهایی هستند که به ترتیب در ساعتهای 18 و 18 و چهل و پنج دقیقه در این مکان به اجرا در میآیند. دریاچه "زریبار" در ساعت 19 و سی دقیقه شاهد اجرای "شال برون" کار امیر امینی از لاهیجان است. "مبارز" (زینب پاشا) به کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز نام نمایشی است ساعت 20 و پانزده دقیقه در این مکان اجرا میشود.
"سانتیمتر" کار سوران حسینی از مریوان و "باربو" به کارگردانی علیرضا اسماعیلی از سقز آخرین نمایشهایی هستند که به ترتیب در ساعتهای 21 و 21 و چهل و پنج دقیقه در این مکان میزبان تماشاگران میشوند.
پارک "ملت" هم در این روز شاهد اجرای 5 نمایش است. "مایم تئاتر" به کارگردانی هایک اسراللیان از ارمنستان نخستین نمایشی است که راس ساعت 17 و پانزده دقیقه در این مکان اجرا میشود. "رویا" کار نژاد نجم مجید محصول مشترک عمان، عراق و اقلیم کردستان ساعت 18 در این محل اجرا دارد.
"کتاب قدیمی پدر بزرگ" کار نرگس خاککار از تهران و "بریدگی" کار نیما ایمانزاده از سنندج دیگر نمایشهایی هستند که به ترتیب در ساعتهای 18 و چهل و پنج و 19 و سی دقیقه در این پارک اجرا میشوند.
پارک "شانو" هم در روز دوشنبه یکی از روزهای شلوغ خود را سپری میکند. در این مکان 8 نمایش مختلف اجرا دارند. "زبان کوهستانی" به کارگردانی رحیم عبدالرحیمزاده از بوکان نخستین نمایشی است که ساعت 16 و چهل و پنج دقیقه در این پارک اجرا میشود. "اسفندیار هم آری" به کارگردانی حسام خلیلنژاد از دامغان دیگر نمایشی است که راس ساعت 17 و پانزده دقیقه اجرا میشود.
"پارک شانو" ساعت 18 میزبان نمایش "دستهای آلوده" به کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه است. "شکارچی" به کارگردانی لیلا بیگوند از تهران راس ساعت 18 و چهل و پنج دقیقه در همین مکان اجرا میشود.
این پارک، ساعت 19 و سی دقیقه شاهد اجرای نمایش "زبان کوهستانی" کار رحیم عبدالرحیمزاده از بوکان است.
در همین ساعت نمایش "ایستگاه" کار آلبرت بیگجانی از تهران در بخش دیگری از پارک "شانو" اجرا دارد.
"خون عروسک" کار یاسر میرمحمدی از رشت، "سولکس" کار جوردی بلترامو از ایتالیا و "بهار میاد" به کارگردانی محمد برومند از تهران آخرین نمایشهایی هستند که به ترتیب در ساعتهای 20 و پانزده دقیقه، 21 و 21 و چهل و پنج دقیقه در این مکان اجرا دارند.
میدان امام حسین مریوان نیز در روز دوشنبه پذیرای چهار اثر نمایشی است.
نمایشهای "دلقک" از برزیل، "لاره فرهاد" کار سروش پیامبری از کرمانشاه، "شکست غول بیکاری" کار شیرین شاهوردی از بروجرد و "این کجا و آن کجا" به کارگردانی پژمان شاهوردی از بروجن نمایشهایی هستند که به ترتیب در ساعتهای 17 و پانزده دقیقه، 18، 18 و چهل و پنج دقیقه و 19 و سی دقیقه در این مکان اجرا میشوند.
"روزن" کار مشترک رها سلیمانی و سعید اسد سنگابی از تهران دیگر نمایشی است که در این روز راس ساعت 16 و سی دقیقه در نگارخانه اجرا میشود.
در همین ساعت نمایش "آلوده نکنیم" کار هیام احمدی از اصفهان در برده ره شه و "باسنک" به کارگردانی مرضیه آزادی خالص ازهرمزگان در سنندج اجرا میشوند.
"یک وال برای خدا نامه نوشت" به کارگردانی بهنام کاوه از آبادان نیز ساعت 18 و چهل و پنج دقیقه در کانی دینار اجرا دارد.
"محورهای مورد تایید فراخوان" به کارگردانی میلاد حسینزاده از آستانه اشرفیه، دیگر نمایشی است که در این روز اجرا دارد. این نمایش راس ساعت 18 و چهل و پنج دقیقه در نشینگه بنار اجرا میشود.
برگزیدگان بخش پژوهش و ایده پردازی معرفی شدندهیات داوران این جشنواره در بخش مقالات پژوهشی آرای خود را به شرح ذیل اعلام کرد:
اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مقاله «تبیین پدیدار شناسی مکان وقوع شر در قصص کتب مقدس ( قرآن، عهد قدیم و عهد جدید) برای مکان یابی همسان در تئاتر محیطی» از خانم مریم منصوری
اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مقاله «مرگ تئاتر: بررسی نسبت مفهوم(همکاری) با انسان منفرد معاصر در فرایند تولید خلاقه تئاتر» از آقای محمد اوحدی حائری
هیات داوران چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در بخش ایده پردازی و نمایشنامه نویسی برای فضاهای بیرونی بدون ترتیب اولویت با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی آرای خود را به شرح ذیل اعلام کرد:
طراح و ایده پرداز نمایش "زیرزمین پلاک آخر" از آقای سید محمد امین ال یسطراح و ایده پرداز نمایش "نویز" از خانم تریفه کریمیانطراح و ایده پرداز نمایش "شیر سرکش" از آقای علی اصغر خطیب زادهطراح و ایده پرداز نمایش "مستر دیفال" از آقای سید سروش پیامبری.داوران این بخش عبارت بودند از آقایان سعید اسدی، رفیق نصرتی و منوچهر اکبرلو.
انتهای پیام/
R1369/P/S4,34/CT12 واژه های کاربردی مرتبط تئاتر تئاتر خیابانیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: تئاتر تئاتر خیابانی تئاتر تئاتر خیابانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۲۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنهای خود را کسب میکرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار میشد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.
جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر میشود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن مینشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیدهاند و کنجکاویشان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح میکند و چه حال و هوایی دارد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرینهای خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلیها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین مینشستند. من مجبور شدم در برخی شبها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش میتوانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه میگفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آنها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمعکردن ایدهها و ایدههایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفتوگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.
جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.
وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعهای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار میکند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک میبینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» میتواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه میکنم، این متن برایم خاصتر میشود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن میبینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کمنظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روشهای مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمیآید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسیشده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بیعلت نیست. من نه از سر یک سادهانگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیههای بکت بسیار توصیههای دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.
جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژههای بکت میبینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش میکنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.
کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر میتواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.
کد خبر 6086660 فریبرز دارایی