سازمان سینمایی؛ پیشگام انتشار آزاد اطلاعات
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۳۱۵۲
وعده حسین انتظامی برای پیگیری سیاست«شفافیت» در سازمان سینمایی با انتشار عملکرد مالی چهارماهه نخست سال ۹۸ نهادهای زیرمجموعه این سازمان وارد فاز تازه ای می شود.
خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : وقتی «سیدعباس صالحی» در یک سالگی دولت دوازدهم به تلویزیون آمد، از «شفافیت» به عنوان مهمترین ویژگی دوران یکساله مدیریتش بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن روزها نخستین گام های حرکت به سوی شفافیت در نهاد زیرمجموعه خود با دستور انتشار هزینه های جشنواره فیلم فجر پیمود. از آن زمان تاکنون، «شفافیت» به مهمترین کلیدواژه سخنان مسئولان ارشاد بدل شده و «حسین انتظامی» دستیار ویژه دیروز وزیر و رئیس سازمان سینمایی امروز جلودار این جریان است.
انتظامی البته مسئولیت سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نهادها را نیز برعهده دارد و در مدت حضور در این مسئوایت، بارها و بارها نهادهای حاکمیتی را به انتشار عمومی اطلاعات خود ترغیب کرده است؛ موضوعی که تاکنون با همراهی برخی مجموعه ها و مقاومت برخی دیگر مواجه شده است.
اما حسین انتظامی چندماهی است که بر مسند سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشسته است. او در این مدت بارها از «شفافیت» به عنوان سیاست راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کرده و به همین خاطر آن را سرلوحه فعالیت نهادهای زیر مجموعه سازمان سینمایی قرار داده است.
شاید نخستین اظهارنظر او در این باره به توئیتی بازگردد که آذرماه سال گذشته منتشر کرد. انتظامی که آن زمان سرپرست سازمان سینمایی وزارت ارشاد بود، وعده داد مسیر شفافیتی را که در معاونت مطبوعاتی دولت یازدهم آغاز کرده بود، در سازمان سینمایی با «قدرت و جامعیت» بیشتر پیگیری کند.
انتظامی همچنین از «شفافیت» به عنوان یکی از رویکردهای نه گانه سیدعباس صالحی در مدیریت فرهنگی کشور یاد کرد و پیش بینی کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی در این زمینه سرآمد نهادهای حاکمیتی شود.
ماه ها گذشت و انتظامی به ریاست سازمان سینمایی رسید. او در نخستین نشست خبری خود که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، گفت: «وقتی سازمانی برنامه خود را اعلام می کند باید در چارچوب آن حرکت کند. از سوی دیگر با ارائه برنامه، شفافیت فعالیت ها بیشتر می شود و پاسخگویی سازمان نیز طبعا هدفمندتر خواهد شد.»
او همچنین در توضیح معنای شفافیت در عملکرد نهاد متبوع خود، آن را مترادف «پیش بینی پذیری» دانست: «شفافیت در واقع به معنای پیش بینی پذیری است. به این معنا که ما باید بتوانیم بخش های مختلف فعالیت سازمان در سال جاری را پیش بینی کنیم، بنابراین علاوه بر انتشار هزینه های دقیق سازمان سینمایی، می توان امیدار بود درخواست ها از وزارت ارشاد و به خصوص سازمان سینمایی در روندی مشخص و شفاف قابل پیگیری باشد. »
انتظامی البته به این بسنده کرد و با اشاره به این که «در ماه های گذشته بسیاری از اطلاعات و آمار مربوط به سینما از جمله آمار تفکیکی فروش فیلم در سینماها منتشر شده»، تاکید کرد «این رویکرد به همه فعالیت های سازمان سینمایی تسری می یابد.»
حالا انگار زمان تحقق وعده رئیس سازمان سینمایی فرا رسیده است. حسین انتظامی روز گذشته با انتشار توئیتی از انتشار گزارش عملکرد مالی نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی خبرداد. او با خطاب قرار دادن مسئولان سازمان های تحت امر خود، از آن ها خواست ظرف دو روز آینده عملکرد مالی چهارماهه نخست سال 98 را منتشر کنند.
گرچه این نخستین بار نیست که زیرمجموعه های سازمان سینمایی در دوران مسئولیت انتظامی اطلاعات عملکرد گذشته یا برنامه پیش روی خود را منتشر می کنند اما این توئیت را می توان نقطه مهمی در اجرایی شدن این رویکرد دانست.
نکته دیگر این که رئیس سازمان سینمایی در توئیت خود از «اهل فن و منتقدان» خواسته با بررسی این گزارش ها، «رصد گرانه» خطاها را به مدیران گوشزد کنند تا به گفته او «سیاست ها» مورد «اصلاح» قرار گیرند.
حال باید به انتظار انتشار عملکرد سازمان های تابعه سازمان سینمایی و بازخوردهای آن نشست تا بتوان از این تجربه برای سایر نهادهای حاکمیتی بهره برد.
پایان پیام/14منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد هفته دولت روز جهانی مسجد عید غدیر شیراز شبستان یزد اردبیل مراسم عمامه گذاری روز جهانی مساجد مساجد شفافیت سازمان سینمایی سیدعباس صالحی حسین انتظامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۳۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنشها به اظهارات آقای مدیر؛ این شخص باید برکنار شود!
آفتابنیوز :
همین چند روز پیش بود که انتشار ویدئویی از نایبرییس هیاتمدیره یکی از سکوهای نمایش خانگی، مخاطبان را انگشت به دهان گذاشت. این عضو هیاتمدیره در اظهاراتی عجیب عنوان کرد: بازیگران این سریالها (محصولات پلتفرم مذکور) خیلی بیاخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم خانگی تا کاشیکاری و خودرو بودم، من به بیاخلاقی اینها هیچ جا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند، اما بسیار بیاخلاقاند. اول و آخرشان پول است. پول بده هر کاری میکنند ...
این صحبتها با واکنشهایی مواجه شد و جالب آنکه تمام این واکنشها، در نفی این حرکت و نکوهش چنین ادبیاتی بوده است. برخی هنرمندان ازجمله حسین فرحبخش، همایون اسعدیان و مازیار میری اعلام کردند که تا زمان عذرخواهی رسمی، هیچگونه همکاری با این پلتفرم نخواهند داشت. نهادهایی، چون انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران، خانه سینما و انجمن صنفی بازیگران سینما با انتشار بیانیههایی، اعتراض شدید خود را نسبت به این باور و ادبیات اعلام کردند. برخی هنرمندان همکار با این پلتفرم نظیر مهدی امینی که دوبلور و مدیر استودیو همکار با این پلتفرم در دوبله و صداگذاری محصولات سینمایی است نیز ادبیات تندی در برابر این اظهارات بیان کرده است. بسیاری از بازیگران و اهالی سینما نیز در صفحات خود، واکنشهای نسبتاتندی به این گفته داشته و خواهان عذرخواهی این چهره شدهاند.
شدت این واکنشها به اندازهای بود که روابط عمومی این پلتفرم، طی اطلاعیهای، اگرچه قصد دلجویی داشته، اما به دلیل مهندسی غیرهوشمندانه در ترسیم فضای عذرخواهی، نتوانسته خشم اهالی هنر را کاهش دهد. در این اطلاعیه، با تقلیل مخاطبان هدف آقای نائبرئیس به یک سریال، عنوان شده که مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده است، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایبرئیس هیاتمدیره این پلتفرم را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد. در وهله اول، آنچه برداشتی واضح و شفاف از اظهارات آقای نائبرئیس برمیآید این است که اشاره ایشان، مستقیما به جامعه هنرمندان بوده و هیچ محدودیتی در کلام ایشان به چشم نمیخورد. ثانیا، اینطور به نظر میرسد که عدمعذرخواهی رسمی این چهره تا این لحظه که چند روز از انتشار آن ویدئو میگذرد، نشان از ثابتقدم بودن ایشان در بیان آن عقاید دارد و درست به همین دلیل است که اطلاعیه روابط عمومی آن پلتفرم نهتنها نتوانسته در هیبت یک عذرخواهی رسمی برآید بلکه خشم جامعه هنری را نیز بیشتر کرده است.
خود از دردی بود که ایشانند
اینکه این صحبت تا چه اندازه درست است، یک بحث است و چرا این شخص، چنین ادبیاتی را به کار برده، یک بحث دیگر. بسیارواضح است که اگر هر مقامی، چنین ادبیاتی را درباره هر صنفی به کار میبرد، با واکنشهای تندی مواجه میشد. حتی اگر هم بخواهیم نفس گفته این مدیر را درست بدانیم، در وهله نخست باید انگشت اتهام را به سمت این فرد و نهاد تحت امر ایشان دراز کنیم که در دوران کرونا و بنا بر یک توفیق اجباری که منجر به تعطیلی گسترده سینماها در کشور شد، بر پایه شانس، مردم به سمت این سکوهای محدود گسیل داشته شدند.
تلاش سازمان سینمایی و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن برهه در جهت رونق دادن به این سکوها برای سرگرمی مردمی که در خانه قرنطینه شده بودند، سبب رونق چشمگیر اقتصادی این سکوها شد تا جایی که آنها ره چندده ساله را طی یک سال طی کردند. پلتفرمهایی که چند سال از حیات آنها میگذشت و عملا هیچ توفیقی را به دست نیاورده بودند به نعمت برخورداری از تولیدات دستاولی که سازمان سینمایی در اختیار آنها قرار داده بود و البته آبونمانی که از مشترکان میگرفت، به سودهایی رسید که اکنون میتواند برای هر قسمت ضعیفترین سریال خود، ۳ میلیارد تومان هزینه کند.
همین بریزوبپاشهای بیحسابوکتابی که در طول این سالها در برخی از این سکوها رقم خورده سبب شده تا هزینه تولید در سینمای ایران، بهمراتب بالاتر برود. چطور و بر مبنای کدام منطق ساختاری، برای درآوردن یک سریال ضعیف ۴۵ دقیقهای، ۳ میلیارد تومان هزینه میشود و این هزینهها تا قسمتی ۸ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند؟ اگر هم جامعه سینمایی کشور پولکی شده (که مطلقا چنین نیست)، چنین رسمی را کدام نهاد بنیان گذاشته است؟ تا قبل از سریالسازی این پلتفرمها، اصلا چنین حرفهایی در سینمای ایران مطرح نبود؛ بنابراین اگر هم اوضاع به گونهای باشد که آقای نائبرئیس عنوان کرده، مقصر پدید آمدن آن، فقط و فقط چنین سکوهایی بودهاند که با نداشتن سابقه اجرایی مکفی و عدمتجربه بهینه در حوزه سینما، از مشاغلی، چون سرامیکسازی به این سمت گسیل داشته شدند و حالا برای کسانی که ریشهشان در سینما و فیلم و سریال است، چنین شاخ و شانههایی میکشند؛ و مگر غیر از این است که، چون احساس شد در سینما و پلتفرم، سود مالی سرشاری نهفته است، افرادی از مشاغل مختلف، به این سمت گسیل پیدا کردند تا با هدف کسب منفعت مادی، در این حوزه به فعالیت بپردازند و حالا، افرادی دیگر را به این مفسده متهم میکنند؟ آنهم برای سینمایی که درصد بسیار اندکی از فعالان آن، در رفاه نسبی به سر میبرند و مابقی آنها، چالشهای بسیاری در زندگی خود دارند. این گفته آقای نائبرئیس نشان میدهد که ایشان نسبت به واضحات سینمایی کشور، اطلاعی نداشته و حالا در برابر دوربین و برای مخاطبان عام بسیار، چنین اظهارنظری را عنوان کرده است؛ و اگر این هنرمندان به گفته ایشان پولکی نبودند، آقای نائبرئیس اکنون چگونه میتوانستند با این میزان اعتمادبهنفس که قطعا ناشی از تمکنی نسبی است، چنین اظهاراتی را نسبت به، ولی نعمتان خود بر زبان بیاورد؟
قطعا انتشار یک اطلاعیه ساده از سوی روابط عمومی این سکو، نمیتواند این زخم تفدیده را درمان کند. این سکو اگر حقیقتا با حسننیت اقدام به انتشار آن اطلاعیه کرده، باید در گام ابتدایی، نسبت به برکناری این مقام اهتمام کرده تا حداقل در بعد اقتصادی، جنس همکاری هنرمندان با این سکو، خدشهدار نشود. این اقدام میتواند کمترین میزان مطالبه جمعی هنرمندان از این سکو باشد تا دیگر مدیری به خود این جرات را ندهد که اندیشههای شخصی و سلیقهای خود را اینگونه به شکلی عمومی فریاد بزند.
منبع: خبرگزاری ایرنا