Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@08:13:32 GMT

ایرانی‌ها پارسال ۴ میلیون تومان پس‌انداز کردند

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۴۵۸۶

ایرانی‌ها پارسال ۴ میلیون تومان پس‌انداز کردند

مرکز آمار ایران تازه‌ترین گزارش درباره بودجه خانوار را منتشر کرده که براساس آن، در سال گذشته متوسط هزینه‌ و درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری به ترتیب ٣٩ و ٤٣ میلیون تومان بوده است. این نشان می‌دهد که یک خانوار شهری در سال گذشته توانست ۴ میلیون تومان پس‌انداز کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی گزارش مرکز آمار ایران درخصوص بودجه خانوار، حکایت از نکات جالبی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی به مهم‌ترین نتایج آمارگیری در خصوص بودجه خانوار در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که  متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ٣٩ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۱۳.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ٩ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان با سهم ۲۴ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٢٩ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان با سهم ۷۶ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به هزینه‌ گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

بنا به این گزارش، متوسط درآمد اظهار شده سالانه‌ یک خانوار شهری ۴۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل ۱۸.۶ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٧ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری نزدیک به رشد هزینه کل سالانه است. منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد که ۳۳.۴ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴۹.۶ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده‌کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٦ نسبت به سال ١٣٩٧ حاکی از آن است که خانوارهای استفاده‌کننده اتومیبل شخصی از ۵۰.۶ به ۵۳.۲، یخچال فریزر از ۶۳.۲ به ۶۸.۵، جاروبرقی از ۹۱ به ۹۱.۵، ماشین لباس‌شویی از ۸۶.۳  به ۸۶.۶، ماشین ظرفشویی از  ۳.۷ به ۴.۸، اجاق گاز از ۹۸.۹ به ۹۹.۲ و مایکروویو و فرهای هالوژن‌دار از ۱۲.۴ به ۱۲.۶ افزایش یافته است.

در سال ١٣٩٧ عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ۹۳.۷ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده است.

متوسط هزینه و درآمد خانوار روستایی چقدر بود؟

گزارش مرکز آمار ایران همچنین متذکر می‌شود متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی ٢١ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان بوده است که  نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ٨ میلیون و ۲۴ هزار تومان با سهم ۳۷ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ١٣ میلیون و ۴۲۲ هزار تومان با سهم ۶۳ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۴ درصد مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۲۸ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه‌ یک خانوار روستایی ٢٣ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل ۱۵.۵ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می‌دهد که ۳۰.۷ درصد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، ۳۱.۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۳۷.۴ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده‌کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٦ نسبت به سال ١٣٩٧  نشان می‌دهد که خانوارهای استفاده‌کننده اتومیبل شخصی از ۶.۲۹ به ۳۲.۲، یخچال فریزر از ۴۵.۲ به ۴۹.۲، اجاق گاز از ۹۸ به ۹۸.۳، جاروبرقی از ۶۴.۶ به ۶۶.۱، ماشین لباسشویی از ۵۳.۹  به ۵۶، ماشین ظرفشویی از  ۰.۳ به ۰.۵ و مایکروویو و فرهای هالوژن‌دار از ۱.۹ به ۲ درصد افزایش رسیده است.

در سال ١٣٩٧ عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ۶۷.۸ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) و ۲۰.۴ درصد نفت سفید بوده است.

متوسط هزینه‌ها و درآمد خانوار بر حسب استان

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ٥٨ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان بیشترین و استان کرمان با ٢٣ میلیون و ۷۴۱ هزار تومان کمترین هزینه را در سال ١٣٩٧ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ٦٤ میلیون و ۳۰ هزار تومان بیشترین و استان آذربایجان‌غربی با ٢٦ میلیون و ۴۷۱ هزار تومان، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٧ به خود اختصاص داده است.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1292927

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: درآمد درآمد سرانه هزینه باشگاه استقلال ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ استان البرز ایران و آمریکا سینمای ایران امانوئل مکرون مجلس دهم خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۴۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری از انجام کار‌های هزینه بر و بی تاثیر خودداری کند

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران و در واکنش به گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران و با اشاره به رنگ زدن جداول خیابان‌ها گفت: در اکثر کشور‌های دنیا به جز برخی کشور‌های عربی همسایه، از رنگ خود بتن برای جداول استفاده و این رنگ به عنوان رنگی سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما سالیانه صد‌ها میلیارد تومان برای رنگ آمیزی جداول کنار خیابان‌ها و معابر هزینه می‌شود. 

وی ادامه داد: تقاضای بنده از شهرداری و معاونت خدمات شهری این است که رنگ زدن جداول را از دستور خارج کنند و اگر قرار است رنگ آمیزی هم صورت گیرد، باید از رنگ‌های ترافیکی که دارای معنا، پیام و استاندارد هستند استفاده شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رفیوژ‌های وسط خیابان‌ها بیان کرد: با وجود تذکر‌های قبلی متاسفانه شاهد این هستیم که هر روز رفیوژ‌های جدیدی که بسیار هزینه بر هستند وسط خیابان‌ها سبز می‌شوند علاوه بر آن در در خیابان کریم خان می‌بینیم که در نرده‌های کناری گلدان‌هایی نصب می‌شوند نه تنها زیبایی خاصی به شهر نمی‌دهند بلکه بسیار هم نا ایمن هستند و برای آب دادن به این گلدان‌ها حوادث متعددی ایجاد می‌شود.

تشکری هاشمی افزود: تقاضای بنده این است از کار‌هایی که چندان زیبایی برای شهر ندارند، اما هزینه بسیاری به بار می‌آورند جلوگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • تورم سالانه در زنجان ۶ درصد کاهش یافت
  • پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران
  • این کشور اروپایی بالاترین نرخ تورم را ثبت کرد
  • سنگینی هزینه‌های درمان روی دوش مردم
  • جزئیاتی از سود ۳۰ درصدی سپرده بانکی و درآمد‌ثابت
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • سهم بالای خانوار از هزینه‌های سلامت، مانع تحقق سیاست‌گذاری‌ها
  • شهرداری از انجام کار‌های هزینه بر و بی تاثیر خودداری کند